Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:18391211 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

10.7.2020 23:11KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »12.7.2020 11:11Kesäkuussa 2020 uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit laskivat 23,9 prosenttiaLue lisää »11.7.2020 14:22Valtioneuvosto antoi asetuksen meriliikenteen tukemisestaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

10.7.2020 23:11KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »12.7.2020 11:11Kesäkuussa 2020 uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit laskivat 23,9 prosenttiaLue lisää »11.7.2020 14:22Valtioneuvosto antoi asetuksen meriliikenteen tukemisestaLue lisää »

Scania G370 koukkulaiteauto: Käyttötarpeeseen varusteltu työmaiden moniottelija

18.06.2020 18:51

rasi1.jpg

Helsinkiläinen K ja J Rasi Oy urakoi poikkeuksellisen monipuolisella ja moneen taipuvalla hyötyautokalustolla Helsingin kaupungin rakentamislaitos Staralle. Yrityksen uusi 3-akselinen Scania G370 koukkulaiteauto on todellinen työmaiden moniottelija. Palfinger vaihtolavalaitteen ja pikakiinnitettävän nosturin lisäksi auton varusteisiin lukeutuu Dynaset hydrauligeneraattori ja painepesuri. Kaikille varusteille on järkiperusteet.

(kuva yllä: Tieturvallisuutta parantavin heijasteteipein varustettu K ja J Rasi Oy:n uusi Scania G 370 sisältää runsaasti työtehokkuutta ja työturvallisuutta kohentavia ratkaisuja sekä oivalluksia. Esimerkiksi ilmajousitus on esiohjelmoitu siten että kantakaupunkiin tultaessa auton voi nostaa neljä senttimetriä korkeammalle, mikä helpottaa ja säästää alustaa merkittävästi mm. kanttikivien ylityksissä.)

Kauas on tultu ajallisesti siitä kun yrittäjä Jari Rasin isä, nyt jo kunnioitettavaan 92 vuoden ikään ehtinyt Kalevi Rasi sai liikenneluvat vuonna 1956. Silloin Kalevi aurasi kahden hevosen voimin katuja mm. Arabian tehtaan tienoilla sekä Toukolassa ja Käpylässä - kuorma-auto tuli taloon vuonna 1958. 80-luvun alussa yrityksen kalustomäärä tuplaantui ja yritystoimintaa jatkettiin kahden auton voimin. Viimeisten seitsemän vuoden aikana yritys on kasvanut suunnitelmallisesti ja tänään tuottavassa työssä on kaikkiaan seitsemän autoa, kahdeksan kuljettajan ohjastamana. 

- Ja yrittäjä päälle, Jari Rasi lisää ja jatkaa: toimin tarvittaessa tuurausmiehenä.

Tarkemmin pilkottuna kuorma-autoja on yhteensä kuusi kappaletta. Seitsemäs auto on huoltoautoksi varusteltu Mercedes Sprinter pakettiauto. 

- Sitten on lisäksi 3,8 tonnin Yanmar kaivukone ja pari Avant 760i pienkuormaajaa, noin nopeasti lueteltuna, Rasi summaa.

rasi2.jpg

(kuva: Dynaset Oy:n myynti-insinööri Jari Vuorenmaa (vas.) vierellään kuljettaja Juho Hedborg ja yrittäjä Jari Rasi ovat syystä tyytyväisiä: uudesta Scaniasta tuli toimiva kokonaisuus.)

Monipuolisia ajoneuvoja

Yrityksen kuorma-autot ovat varsin mielenkiintoisia. Nyt esi- teltävän Scanian ohella kalustoluettelossa on 2, 3, ja 4 -akselisia MAN ja DAF kuorma-autoja. Poikkeuksellista autoissa on niiden päällerakenneratkaisut, jollaisia ei Suomessa usein tapaa. 

Yksi kuorma-autoista on varustettu monissa työtehtävissä käytännöllisellä, mutta Suomessa harvinaisella kolmikaatokipillä. Ja useassa vaihtolavalaitteella varustetussa autossa kulkee myös nosturi matkassa, joskaan ei perinteiseen tapaan suoraan auton runkoon pultattuina, vaan vaihtolavaan kiinnitettyinä. Lisäksi autoissa on Dynaset Oy:n valmistamat hydrauligeneraattorit ja osassa Dynasetin hydraulitoimiset painepesulaitteet. K ja J Rasi Oy:n tumman punaisen sävyiset kuorma-autot ovat hyvä esimerkki parempaan palveluun tähtäävästä innovatiivisuudesta. 

- Urakoimme Helsingin kaupungin rakentamislaitos Staralle ja haluamme tarjota heille parasta mahdollista palvelua, ja nopeasti. Mitä vähemmän aikaa vietämme työkohteessa, sitä sujuvampaa on kaupunkilaisten arki. 

rasi3.jpg

(kuva: Kompakti Dynaset HG 6.5 hydrauligeneraattori yltää jopa 5,2 kW voiman tuottoon. Generaattoriyksikön ja voimavirtapistokkeen lisäksi työkalulaatikkoon jää reilusti tilaa vaikkapa paineilmaletkukelalle, jolle autossa on varattu oma paineilmapiiri.)

Rasi kertoo tavalliseen työpäivään mahtuvan helposti 70 toisinaan jopa yli 120 betoniporsaan nostoa ja laskua sekä lukuisia liikennemerkkien vaihtoja tai asennuksia. Vielä yleisempää Rasin mukaan on se että asennukset kysyvät kuljettajilta hyvää soveltamiskykyä.  

- Esimerkiksi tämän Scanian työkalulaatikoon sovitettu pienikokoinen Dynaset HG 6.5 hydrauligeneraattori tuottaa 5,2 kW edestä voimavirtaa, mikä riittää useimmille työmailla käytettäville työkaluille ja laitteille, kuten esimerkiksi rälläkälle tai hitsille. Lisäksi autossa on myös tehokas invertteri, jos työkohde on vaikkapa tunnelissa, missä autoa ei voida pitää käynnissä, Rasi kertoo.

K ja J Rasi Oy:n kuorma-autojen kattavasta varusterepertuaarista voi hakea yhtymäkohtia vaikkapa pelastuslaitoksen raivausyksiköihin. Kaikki ratkaisut on valittu määrätietoisesti, asiakkaan tarpeeseen vastaten.

Hydrauligeneraattorin vastapainoksi Scanian kuljettajan puoleisen kyljen krominhohtoiseen työkalulaattikkoon on asennettu kiinteästi, kooltaan noin pienen kulmahiomakoneen kokoinen Dynaset HPW 250 korkeapainepumppu sekä letkut ja painepesurin pistooli.  

- Sähkögeneraattorin tavoin ajoneuvon työhydrauliikalta käyttövoimansa ottava painepesuri tuottaa parhaimmillaan jopa 250 bar:in paineen ja sen maksimi tuotto on 30 litraa minuutissa. Portaattoman paineensäädön ja korkean tuoton ansiosta Dynaset -pesuri sopii monipuolisiin työtehtäviin, sanoo Dynaset Oy:n myynti-insinööri Jari Vuorenmaa.

rasi4.jpg

(kuva: Pieneen tilaan sopiva Dynaset HPW 250 painepesuri ottaa käyttövoimansa ajoneuvohydrauliikalta.)

Nosturi irti kahdessa minuutissa

Scanian Palfinger koukkulavalaite ja vaihtolavarunkoon asennettu Palfinger PK 19.001 SLD 5 kappaletavaranosturi, jossa jatkeena Vahva C26 materiaalikoura asennettiin VTA-Tekniikalla Pirkkalassa. Nosturin lisäksi runkoon on asennettu kiinteästi parkanolaisen Laurinaho Custom Trailersin räätälöimä rautapohjainen ja avattavilla alumiinilaidoilla täydennetty lava. 

- Lavapakettiin kuuluu myös korkealaitainen, tämän lavan sisään sovitettava lava, jota käytämme risujen ja muun aineksen kuljetuksissa, Rasi lisää.

Koska nosturi on kiinni auton sijasta lavassa voidaan auto tehdä lyhyemmäksi ja autolle jää merkittävästi korkeampi kantavuus. Kääntyvän viimeisen akselin ansiosta G-sarjalainen taipuu vaivatta Helsingin ahtailla kaduilla ja tunneleissa. 

Lava/nosturi -paketin vaihto sujuu Faster -pikakiinnikkeen ansiosta nopeasti.

- Fasterin lisäksi on irrotettava kaksi sähköliitintä ja väännettävä yksi venttiili kiinni. Irrotus ja asennus vie sellaiset kaksi minuuttia, ajoneuvoa kuljettava Juho Hedborg arvioi. 

Uusi Scania on ehtinyt olla vasta muutaman päivän ajan ajossa. Hedborg sanoo totuttelujakson jatkuvan vielä hyvän tovin:

- Perusasiat ja eri nappuloiden sijainnit alkavat jo hahmottua, mutta lihasmuisti kehittyy vasta käytön myötä. 

rasi5.jpg

(kuva: Palfinger kappaletavaranosturi on kiinnitetty samaan vaihtolavarunkoon Laurinahon tekemän lavan kanssa. Nosturihydrauliikka kulkee Faster-pikaliittimen kautta ja sähköt kahden kuvan oikeassa alareunassa olevan liittimen läpi. Lavalukot pelaavat automaattisesti paineilman voimin. Lavan vaihto sujuu parissa minuutissa.)

Monipuolista urakointia 

K ja J Rasi Oy:n päivittäistä toimenkuvaa ovat esimerkiksi erilaiset liikennemerkkien asennuksiin ja liikenteenohjaukseen liittyvät työt. 

- Jokainen päivä on erilainen. Olemme myös vahvasti mukana liikenteenohjaustehtävissä esimerkiksi valtiovierailujen yhteydessä. Joulun alla puolestaan vastasimme Senaatintorille viedyn joulukuusen pystyttämisestä, missä tarvittiin paitsi ammattilaistemme osaamista, myös lähes kaikkia autojen laitteita. Ensimmäinen Dynaset hydrauligeneraattori asennettiin vuonna 1997 ja siitä lähtien sellainen on lukeutunut autojemme vakiovarusteisiin - yhteensä niitä on ollut jo kymmenessä autossa. Siitä on merkittävää etua etteivät työt - olivat sitten missä tahansa - keskeydy vaikkapa riittävän sähkövirran puutteesta. Se että meillä on voimavirta aina matkassa mahdollistaa vaikkapa hitsaustöiden käynnistyksen muutamassa minuutissa. Pesuri puolestaan on mitä monipuolisin laite yleisen siisteyden ylläpitoon, kertoilee Rasi. 

Ratkaisut kaikkiin käyttötarpeisiin

Maailman johtava hydrauligeraattorien ja painepesujärjestelmien toimittajan Dynaset Oy:n Jari Vuorenmaa sanoo hydrauligeneraattorien suosion kasvaneen räjähdysmäisesti viimeisen viiden vuoden aikana:

- Kompakti, vain puolen metrin pituinen, 21 cm leveä ja noin 33 cm korkuinen HG 6.5 sopii erittäin hyvin niin työkoneisiin kuin paketti- ja kuorma-autoihin. Säänkestävästä (IP23) mallistostamme löytyy standardimallin hydrauligeneraattorit kokoluokissa 3,5 kVA - 70 kVA (3,5 kW - 56 kW); lisäksi Dynaset hydrauligeneraattoreita on saatavilla aina 350 kVA saakka. Kun teholuokissa mennään suurempiin, niin hydrauligeneraattori on suhteessa entistä pienempi verrattuna vaikkapa aggregaattiin. Eli hydrauligeneraattorin teho-koko-suhde on silloin vieläkin parempi. Tästä esimerkkinä Conexpossa julkaistavan uuden Super Compact -malliston DYNASET HG hydrauligeneraattorit:

- DYNASET HG 26kVA Hydrauligeneraattori on 90 % pienempi kuin vastaavan teholuokan dieselgeneraattori

- DYNASET HG 35kVA Hydrauligeneraattori on 95 % pienempi kuin vastaavan teholuokan dieselgeneraattori 

Vastaavasti myös painepesurimallistossamme on runsaasti ulottuvuutta, sillä erotuksella hydrauligeneraattoreihin ettei laitteiden fyysinen koko kasva samassa mittasuhteessa kasvavan tehontuoton tai laitteen läpikulkevan vesimäärän kanssa. 

rasi6.jpg

(kuva: Kaikissa K ja J Rasi Oy:n kuorma-autoissa on kevyet ja kestävät Alcoa alumiinivanteet, mitkä myös näyttävät hyvälle.)

Turvallisuus ennen kaikkea

Jari Rasi on asennuttanut kaikkiin yrityksensä kuorma-autoihin myös kattavan kameravarustuksen. 

- Kaikessa tekemisessämme on otettu turvallisuustekijät huomioon. Ei vain kuljettajiemme, mutta myös jalankulkijoiden ja muiden autojen ympärillä työskentelevien. Peruutuskameran lisäksi kamerat näyttävät kuvaa auton oikean etukulman ympäriltä. Turvallisuus ei ole kannattava säästökohde, pikemminkin sijoitus, muistuttaa Rasi.

10.07.2020 23:11KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
12.07.2020 11:11Kesäkuussa 2020 uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit laskivat 23,9 prosenttia
11.07.2020 14:22Valtioneuvosto antoi asetuksen meriliikenteen tukemisesta
10.07.2020 20:44Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuotta
10.07.2020 14:33Muutoksia tieliikenteen ammattipätevyyttä koskevaan sääntelyyn
09.07.2020 13:22Metsätehon mittaustilasto julkaistu - kuormainvaakamittaus korvannut kuitupuun tienvarsi- ja tehdasmittausta
08.07.2020 14:43Energiateollisuus ry: Ilmastotavoitteet eivät riipu turpeesta, vaan järjestelmätason ratkaisuista
07.07.2020 12:04LUKE: Mustikkasadosta tulossa hiukan keskinkertaista parempi, Pohjois-Suomen hillanäkymät mainiot
07.07.2020 9:34Bridgestonen rengasvaurioiden valvontajärjestelmä tuottaa reaaliaikaista tietoa rengasvaurioista
06.07.2020 10:45Venekauppa myötätuulessa

Siirry arkistoon »