AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master Z.E. - kestävien kuljetusratkaisujen etulinjassa

30.05.2020 15.10

ze1.jpg

Renault Trucks Master Z.E. on vasta alkua ranskalaisvalmistajan lähijakeluun tarkoitettujen hyötyautojen mallistossa. Seuraavaksi valmistajan kattava täyssähkökäyttöisten hyötyautojen mallisto kasvaa polttokennomallilla. Siihen on kuitenkin vielä matkaa, ja sitä ennen on hyvä tutustua lähemmin akkukäyttöiseen Masteriin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. 

(kuva yllä: Uusi sähkömoottorinen Master Z.E. on tarkoitettu yritysten jakeluajoon taajamissa ja kaupungeissa; toki se soveltuu vaikka huoltoajoneuvoksi.)

Viime kesänä uudistunut Renault Trucks Master pohjautuu vuoden 2010 lopulla ensiesiteltyyn malliin. Sen jälkeen niitä on toimitettu asiakkaille noin puoli miljoonaa kappaleta. Uusi sähkömoottorinen Master Z.E. on tarkoitettu yritysten jakeluajoon taajamissa ja kaupungeissa. Mallille voi povata hyvää menestystä tulevaisuudessa, sillä yhä useampi Euroopan suurkaupungeista on sulkemassa keskustansa kokonaan polttomoottorilla varustetuilta autoilta. 

Hyvä toimintasäde

Uudessa Master Z.E:ssä on Renaultin ja LG Chemin kehittämä ajoakku, jonka kapasiteetti on 33 kWh. Sähkömoottori on Renaultin suunnittelema R75 eli sama mitä Renault käyttää Zoe henkilöautomallissa. Moottorin suurin teho on 76 hv / 225 Nm ja valmistajan ilmoittama suurin toimintamatka NEDC-normin mukaan lähes 200 km. Renault Trucks Suomen tuotepäällikkö Juha Mattila toteaa rehellisesti realistisen toimintamatkan jäävän kuitenkin lähemmäksi sataa kuin kahtasataa kilometriä: 

- Auton huippunopeuden voi valita käyttötarpeen mukaan joko 80 tai 115 km/h. Vaikka kor- keampi huippunopeus houkuttaa on sen vastapainona merkittävästi lyhyempi toimintamatka, silloin jos ajetaan maantiellä 100 km/h nopeuksia. 

ze3.jpg

(kuva: Sähkömoottori ei paljoa tilaa tarvi. Konehuoneessa on tyhjää tilaa yhden pienen perheauton tavaratilan verran.)

Ammattilehden taannoin tekemässä poikkitieteellisessä sähköautokokeilussa hyötyauton virrankulutus kasvoi merkittävästi kun ajonopeutta kasvatettiin yli 80 km/h nopeuteen. Toisin kuin polttomoottoriauto Master Z.E. on taloudellisimmillaan kaupunkien ruuhkissa ja verkkaisesti etenevillä taajama- nopeuksilla ajettaessa. 

Sähköautot ovat siitä mielenkiintoisia, että jo lyhyen ajomatkan jäljestä kuljettajan ajatusmaailma muuttuu tuhlailevasta säästeliääksi. Taustalla kummittelee tieto tuhlailevan virrankulutuksen seurauksista, jotka tarkoittavat pahimmillaan usean tunnin latausrupeamaa kesken ajomatkan. 

Master Z.E.n 33 kWh / 400V lithium-ion akusto latautuu valmistajan ilmoittaman mukaan täyteen 7 kW laturilla noin kuudessa tunnissa. Auton mukana toimitetaan 10 A kotilatauskaapeli sekä yleisesti käytettävä 32 A Type 2 -latusjohto. 

Sähkömoottori on tutulla paikallaan konehuoneessa, mutta akkuyksiköt on saatu sovitettua suoraan ohjaamon alle, mikä mahdollistaa  kuormatilan täysipainoisen hyödyntämisen sekä antaa autovarustelijoille vapauden käyttää dieselmallistoon tarkoitettuja päällerakenteita, ilman vaivalloisia ja kustannuksia lisääviä muutostöitä.

ze4.jpg

(kuva: Ohjaamossa ainoa ero on mittaristossa ja vaihdevivussa, missä ei ole lainkaan manuaalipuolta.)

Sopii moneen käyttöön

Valmistajalle ominaiseen tapaan myös Master Z.E. on asiakkaan käyttötarpeiden mukaan räätälöitävissä. Saatavana on kolme vaihtoehtoa, joista löytyy kolme korin pituutta ja kaksi korin korkeutta. Master Z.E:n voi valita L1H1, L2H2 ja L3H2 -umpipakettiautona.

Renault Trucks Master Z.E umpipakettiautojen kuormatilan tilavuudet ovat mallista riippuen 8-13 kuutiometrin välillä. Kokonaispainoltaan 3,1 tonnisen auton kantavuudeksi ilmoitetaan olevan 1000-1100 kg:n luokkaa. Kilpailijoista poiketen Master Z.E.n jatkeeksi voi kytkeä peräkärryn, samoin kantavuuksin kuin dieselvaihtoehdoissa.

Master Z.E:n vakiovarusteisiin lukeutuvat Renault Trucks R-Linkiin yhdistetyt erikoispalvelut, matkustamon esilämmitys ja esijäähdytystoiminto sekä nopeusrajoitin. 

ze5.jpg

(kuva: Analoginen mittaristo on nykyautolle melko vaatimaton mutta tarjoaa kaiken tarvittavan tiedon.)

Pykälää silmään

Käynnistys ja liikkeelle lähtö Master Z.E.:llä sujuu dieselmalleista tutuin askelmerkein. Tällä Renault Trucks tekee joustavaksi eri voimalinjavaihtoehtojen välillä siirtymisen. Vaihdevalitsimessa on automaattivaihteistosta tutut D-, N- ja R-asennot, muttei manuaalipuolta.

Täysin portaaton ja viiveetön voimansiirto mahdollistaa poikkeuksellisen sujuvat liikkeelle- lähdöt, ellei sitten survo kaasupedaalia pohjaan, joka saa nimellisesti vaatimattomalla teholukemalla varustetun tavara-auton ripeään vauhtiin.

ze2.jpg

(kuva: Akut on sovitettu ohjaamon alle, mikä antaa paitsi pitoa vetäville pyörille mahdollistaa 10 cm takavetoista matalamman etuvetoisen korimallin hyödyntämisen.)

Ajoltaan Sähkö-Master on pitkälti samankaltainen kuin mikä tahansa pakettiauto. Se mikä on poikkeuksellista on moottorijarrutus, joka on säädetty sähköautossa tavallista tehokkaammaksi, sillä moottorijarrutuksen energia regeneroidaan takaisin akuille käyttövoimaksi. Master Z.E. käyttäytyy kuin retarderilla varustettu kuorma-auto. Jarruihin ei liioin tarvitse koskea. 

Toinen eroavaisuus on äänimaailmassa, joka on Master Z.E :ssä, jopa sähköautoksi, varsin poikkeuksellinen. Useimmista täyssähköautoista tutun kevyen vinkunan asemesta Master Z.E. tarjoaa vaikeasti sanoin kuvailtavaa, joskaan ei missään nimessä häiritsevää huminaa. 

Latauspistokkeen paikka on auton oikealla kyljellä. Vasemmalla puolella on yllättäen dieselsäiliön korkki, mikä paljastuu tarkemmassa syynissä polttoainekäyttöisen lisälämmittimen säiliöksi. Ilmalämpöpumpun lämmitysteho ei ilmiselvästi tahdo oikein riittää pohjolan talven vaatimuksiin.

ze6.jpg

(kuva: Matala 56 cm lastauskorkeus ja 270 asteen kulmaan avautuvat takaovet helpottavat lastin kuormaamista ja purkamista.)

Potentiaalia

Kokonaisuutena Renault Trucks Master Z.E. on yhtä koukuttava kokemus kuin muutkin sähköautot. Helppo, vaivaton ja tietysti äänetön. Järkevällä sähkösopimuksella - ainakin nykytariffeilla - liikkuminen on varsin edullista.

Renault Master Z.E:n myynti saadaan Suomessakin vauhtiin vielä tämän  vuoden kuluessa, Hinnat ja takuuehdot paljastetaan virallisen myynnin käynnistämisen yhteydessä. Nyt koeajettava, valmistajan esittelyautomallistosta irrotettu Renault Trucks Master Z.E. vieraili tammikuussa Suomessa asiakkaille ja lehdistölle räätälöityjä ennakkokoeajoja varten.

ze7.jpg

(kuva: Renault Trucks Suomen tuotepäällikkö Juha Mattila uskoo Master Z.E:n menestysmahdollisuuksiin Suomessa. - Kiinnostus asiakkaiden suunnalta on ollut poikkeuksellisen runsasta.)

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »