Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:18367549 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

10.7.2020 23:11KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »10.7.2020 20:44Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuottaLue lisää »10.7.2020 14:33Muutoksia tieliikenteen ammattipätevyyttä koskevaan sääntelyynLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

10.7.2020 23:11KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »10.7.2020 20:44Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuottaLue lisää »10.7.2020 14:33Muutoksia tieliikenteen ammattipätevyyttä koskevaan sääntelyynLue lisää »

Talvirengaslaki muuttuu - autoilijoiden on entistäkin tärkeämpää ennakoida kelejä, jotta ajo on turvallista

29.05.2020 15:00

kumivexr.jpg

Uuden 1. kesäkuuta 2020 voimaantulevan tieliikennelain mukana muuttuvat myös talvirenkaiden käyttöaikaa koskevat säännöt. Pakollinen käyttöaika pitenee kahdella kuukaudella, mikäli keli edellyttää talvirenkaiden käyttöä. Vastuu talvirenkaiden käytöstä siirtyy entistä enemmän kuljettajalle, koska syksyllä ei ole enää tiettyä päivämäärää, jolloin talvirenkaiden on pakko olla alla.

Jatkossa talvirenkaita tulee käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos keli sitä edellyttää. Talvirengaspakko siis pitenee kuukaudella sekä syksyllä että keväällä. Syksyllä talvirenkaita ei välttämättä tarvitse vaihtaa pelkästään kalenterin perusteella, mutta kaukaa viisas kuljettaja on ajoissa liikkeellä.

–  Uudessa keliin perustuvassa mallissa vastuu talvirenkaiden käytöstä on entistä enemmän kuljettajalla. Laki ei pakota vaihtamaan talvirenkaita alle minään tiettynä päivänä, mutta se ei tarkoita, että renkaanvaihto kannattaa lykätä viime tippaan, eikä missään tapauksessa sitä, että jättää renkaat kokonaan vaihtamatta, sanoo Jarmo SunnariNokian Renkaiden kansainvälisistä standardeista vastaava johtaja.

Vaikka marras-maaliskuussa saa sään salliessa käyttää myös kesärenkaita, käytännössä talven läpi ei pysty ajelemaan kesärenkaat alla, vaan kesärenkaiden käyttö talvikuukausina on iso turvallisuusriski. Lämpötilan laskiessa kesärenkaiden kumiseos muuttuu kovemmaksi ja samalla sen pito-ominaisuudet heikkenevät. Lähellä nollakeliä kesärenkailla ajaminen voi olla jo vaarallista.

– Kylmällä säällä tai liukkaalla kelillä jo yksikin kesärenkailla liukastelija vaarantaa paitsi oman myös muiden tielläliikkujien turvallisuuden. Suomessa tarvitaan nimenomaan pohjoisiin talviolosuhteisiin kehitetyt talvirenkaat, kitkat tai nastat. On myös tärkeää, että talvirenkailla ei ajella kesällä, sillä talvirenkaat ovat lämpimällä kelillä yhtä lailla turvallisuusriski, Sunnari toteaa.

Ennakoi kelit, muista turvavälit

Nokian Renkaiden teettämässä kyselytutkimuksessa* selvisi, että suomalaiset pitävät talviliikenteessä ehdottomasti suurimpana riskinä liian lyhyitä turvavälejä. Kysymykseen vastatessa sai valita kolme mielestään suurinta riskitekijää, ja liian lyhyet turvavälit valitsi 47 prosenttia vastaajista. Toiseksi suurimpana riskinä pidettiin jäisiä teitä, jonka valitsi 33 prosenttia vastaajista. Vaarallisia ohituksia piti suurena riskinä 32 prosenttia.

– Laki muuttuu, mutta autoilun turvallisuuteen vaikuttavat asiat pysyvät samoina – autoilijoiden tulee itse ennakoida kelejä, jotta talvi ei yllätä, ja turvavälien ja talvikelien kanssa tulee olla tarkkana, painottaa kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen autohuolto- ja rengaspalveluketju Vianorilta.

– Uusi laki antaa mahdollisuuden aikaistaa talvirenkaiden vaihtoa entiseen verrattuna. Mitä aikaisemmin vaihdon syksyllä tekee, sitä turvallisemmin on itse liikkeellä ja todennäköisesti onnistuu välttämään vaihtoruuhkan, jonka ensimmäinen kunnon lumisade synnyttää, Laitinen jatkaa.

*Kyselyn toteutti YouGov-tutkimuslaitos helmi-maaliskuussa 2020, ja siihen vastasi 1000 suomalaista. 

10.07.2020 23:11KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
10.07.2020 20:44Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuotta
10.07.2020 14:33Muutoksia tieliikenteen ammattipätevyyttä koskevaan sääntelyyn
09.07.2020 13:22Metsätehon mittaustilasto julkaistu - kuormainvaakamittaus korvannut kuitupuun tienvarsi- ja tehdasmittausta
08.07.2020 14:43Energiateollisuus ry: Ilmastotavoitteet eivät riipu turpeesta, vaan järjestelmätason ratkaisuista
07.07.2020 12:04LUKE: Mustikkasadosta tulossa hiukan keskinkertaista parempi, Pohjois-Suomen hillanäkymät mainiot
07.07.2020 9:34Bridgestonen rengasvaurioiden valvontajärjestelmä tuottaa reaaliaikaista tietoa rengasvaurioista
06.07.2020 10:45Venekauppa myötätuulessa
05.07.2020 15:33Lapin maastoliikenneväylästön kunnostamiseen 900 000 euroa
04.07.2020 13:33Suomi kävelee ja polkee - valtakunnallinen kävelyn ja pyöräliikenteen foorumi perustetaan

Siirry arkistoon »