Talvirengaslaki muuttuu - autoilijoiden on entistäkin tärkeämpää ennakoida kelejä, jotta ajo on turvallista

29.05.2020 15.00

kumivexr.jpg

Uuden 1. kesäkuuta 2020 voimaantulevan tieliikennelain mukana muuttuvat myös talvirenkaiden käyttöaikaa koskevat säännöt. Pakollinen käyttöaika pitenee kahdella kuukaudella, mikäli keli edellyttää talvirenkaiden käyttöä. Vastuu talvirenkaiden käytöstä siirtyy entistä enemmän kuljettajalle, koska syksyllä ei ole enää tiettyä päivämäärää, jolloin talvirenkaiden on pakko olla alla.

Jatkossa talvirenkaita tulee käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos keli sitä edellyttää. Talvirengaspakko siis pitenee kuukaudella sekä syksyllä että keväällä. Syksyllä talvirenkaita ei välttämättä tarvitse vaihtaa pelkästään kalenterin perusteella, mutta kaukaa viisas kuljettaja on ajoissa liikkeellä.

–  Uudessa keliin perustuvassa mallissa vastuu talvirenkaiden käytöstä on entistä enemmän kuljettajalla. Laki ei pakota vaihtamaan talvirenkaita alle minään tiettynä päivänä, mutta se ei tarkoita, että renkaanvaihto kannattaa lykätä viime tippaan, eikä missään tapauksessa sitä, että jättää renkaat kokonaan vaihtamatta, sanoo Jarmo SunnariNokian Renkaiden kansainvälisistä standardeista vastaava johtaja.

Vaikka marras-maaliskuussa saa sään salliessa käyttää myös kesärenkaita, käytännössä talven läpi ei pysty ajelemaan kesärenkaat alla, vaan kesärenkaiden käyttö talvikuukausina on iso turvallisuusriski. Lämpötilan laskiessa kesärenkaiden kumiseos muuttuu kovemmaksi ja samalla sen pito-ominaisuudet heikkenevät. Lähellä nollakeliä kesärenkailla ajaminen voi olla jo vaarallista.

– Kylmällä säällä tai liukkaalla kelillä jo yksikin kesärenkailla liukastelija vaarantaa paitsi oman myös muiden tielläliikkujien turvallisuuden. Suomessa tarvitaan nimenomaan pohjoisiin talviolosuhteisiin kehitetyt talvirenkaat, kitkat tai nastat. On myös tärkeää, että talvirenkailla ei ajella kesällä, sillä talvirenkaat ovat lämpimällä kelillä yhtä lailla turvallisuusriski, Sunnari toteaa.

Ennakoi kelit, muista turvavälit

Nokian Renkaiden teettämässä kyselytutkimuksessa* selvisi, että suomalaiset pitävät talviliikenteessä ehdottomasti suurimpana riskinä liian lyhyitä turvavälejä. Kysymykseen vastatessa sai valita kolme mielestään suurinta riskitekijää, ja liian lyhyet turvavälit valitsi 47 prosenttia vastaajista. Toiseksi suurimpana riskinä pidettiin jäisiä teitä, jonka valitsi 33 prosenttia vastaajista. Vaarallisia ohituksia piti suurena riskinä 32 prosenttia.

– Laki muuttuu, mutta autoilun turvallisuuteen vaikuttavat asiat pysyvät samoina – autoilijoiden tulee itse ennakoida kelejä, jotta talvi ei yllätä, ja turvavälien ja talvikelien kanssa tulee olla tarkkana, painottaa kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen autohuolto- ja rengaspalveluketju Vianorilta.

– Uusi laki antaa mahdollisuuden aikaistaa talvirenkaiden vaihtoa entiseen verrattuna. Mitä aikaisemmin vaihdon syksyllä tekee, sitä turvallisemmin on itse liikkeellä ja todennäköisesti onnistuu välttämään vaihtoruuhkan, jonka ensimmäinen kunnon lumisade synnyttää, Laitinen jatkaa.

*Kyselyn toteutti YouGov-tutkimuslaitos helmi-maaliskuussa 2020, ja siihen vastasi 1000 suomalaista. 

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »