Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:18367882 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

10.7.2020 23:11KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »10.7.2020 20:44Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuottaLue lisää »10.7.2020 14:33Muutoksia tieliikenteen ammattipätevyyttä koskevaan sääntelyynLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

10.7.2020 23:11KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »10.7.2020 20:44Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuottaLue lisää »10.7.2020 14:33Muutoksia tieliikenteen ammattipätevyyttä koskevaan sääntelyynLue lisää »

Turvaistuintestissä hittejä ja huteja

26.05.2020 10:42

autoliitto.png

Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä 22 istuinta sai hyvän, seitsemän tyydyttävän ja yksi välttävän arvosanan. Yksi turvakaukalo saavutti erinomaisen yleisarvosanan ja kaksi istuinta hylättiin. Toinen hylätyistä sisälsi liikaa kemikaaleja ja toinen ei kestänyt törmäystestiä.

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa kevään turvaistuintestissä annettiin yhteensä 33 arvosanaa. Turvakaukalot, jotka ovat hankittavissa sekä isofix-telakan kanssa että ilman on testattu molemmilla vaihtoehdoilla ja kummallakin on oma tuloksensa. Tällaisia kaukaloita olivat Bébé Confort Coral sekä sen identtinen sisarmalli Maxi-Cosi CoralJoie i-SnugNuna Pipa Next ja Silver Cross Dream.

Testin positiivisimmasta tuloksesta vastasi tällä kerralla 40–85 cm:n mittaisille lapsille tarkoitettu turvakaukalo Silver Cross Dream. Dream i-Size -telakan kanssa käytettynä kaukalo sai erinomaisen yleisarvosanan vasta 11:ntenä istuimena turvaistuintestin 17-vuotisen historian aikana. Testiä on tiukennettu vuosien saatossa useaan otteeseen, mikä nostaa tuloksen arvoa. Ilman telakkaa Silver Cross Dream sai hyvän yleisarvosanan. Suurin ero tulosten välillä tuli väärinasentamisen riskissä, joka on isofix-telakan kanssa hyvin pieni.

”Vain oikein asennettu istuin suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla. Isofix-kiinnitys vähentää asennusvirheiden mahdollisuutta. On kuitenkin hyvä huomioida, että se ei ole mikään turvallisuustakuu, kuten tämänkertainenkin testi osoitti”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Testissä heikon yleisarvosanan saivat isofix-istuimet Babyauto Buddy i-Size sekä Tex Baby Eris i-Size. Babyauton heikko arvosana johtui kankaan liian suuresta palonestoainepitoisuudesta (TDCP) ja Tex Baby ei puolestaan kestänyt etutörmäystestiä. Tex Babyn valjaiden lukko aukesi 15 kilon painoisella koenukella tehdyssä törmäystestissä ja nukke sinkoutui istuimesta.

Noin 1–12-vuotiaille (9–36 kg) tarkoitettu auton turvavöillä kiinnitettävä Osann Flux Plus oli myös etutörmäystestissä aivan äärirajoilla. Istuimen selkänoja vahingoittui erittäin pahoin, kun testi tehtiin 15 kilon painoisella koenukella. Koenuken pää liikkui pitkälle eteenpäin ja nukesta mitatut kuormitusarvot viittasivat hieman kohonneeseen loukkaantumisriskiin. Istuin sai etutörmäystestistä välttävän arvosanan, joka jäi myös yleisarvosanaksi. Istuimen isofix-versio Osann Flux Isofixissa ei vastaavaa ongelmaa ilmennyt ja sen etutörmäystesti- sekä yleisarvosana oli tyydyttävä.

Kestopuheenaihe turvaistuinten ympärillä on lapsen matkustussuunta. Autoliitto suosittelee, että lapsi matkustaisi selkä menosuuntaan niin pitkään kuin se suinkin on mahdollista.

”Kaikissa etutörmäyssuojaltaan erinomaiseksi arvioiduissa istuimissa lapsi matkustaa selkä menosuuntaan. Tällöin istuin suojaa etutörmäyksessä koko vartaloa eikä pää pääse retkahtamaan. Mitä pienempi lapsi, sitä tärkeämpää retkahduksen välttäminen on”, Tolvanen toteaa.

Turvaistuinkohtaiset arviot

 VIDEOT AUTOLIITON YOUTUBE-KANAVALLA:

Tex-Baby Eris i-Size www.youtube.com/watch?v=W8g3EISnpP0

Silver Cross Dream + Dream i-Size www.youtube.com/watch?v=YklsKgxRnHA

NÄIN TURVAISTUINTESTIN ARVOSANA MUODOSTUU

Kokonaisarvosana

Testituloksen kokonaisarvosana koostuu turvallisuudesta, käyttö- ja istuinmukavuudesta sekä haitallisten kemikaalien määrästä saatujen arvosanojen tuloksista:

50 %              Turvallisuus

  • 40 %                    Etutörmäyssuoja
  • 40 %                    Sivutörmäyssuoja
  • 10 %                    Vöiden reititys
  • 10 %                    Istuimen vakaus autossa

40 %              Käyttömukavuus

  • 40 %                    Väärinasentamisen riski
  • 20 %                    Lapsen kiinnittäminen
  • 20 %                    Istuimen asentaminen
  • 10 %                    Istuimen vaihto toiseen autoon/Istuimen säätö lapsen koon mukaan
  • 8 %                      Käyttöohje
  • 2 %                      Istuimen puhdistaminen ja istuimen viimeistely

10 %              Istuinmukavuus

  • 40 %                    Istuimen tilavuus/ahtaus lapselle
  • 20 %                    Istuimen tilantarve autossa
  • 20 %                    Istuma-asento
  • 20 %                    Istuimen miellyttävyys

0 %                Kemikaalikuormitus (vain arvosanaa alentava vaikutus)

10.07.2020 23:11KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
10.07.2020 20:44Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuotta
10.07.2020 14:33Muutoksia tieliikenteen ammattipätevyyttä koskevaan sääntelyyn
09.07.2020 13:22Metsätehon mittaustilasto julkaistu - kuormainvaakamittaus korvannut kuitupuun tienvarsi- ja tehdasmittausta
08.07.2020 14:43Energiateollisuus ry: Ilmastotavoitteet eivät riipu turpeesta, vaan järjestelmätason ratkaisuista
07.07.2020 12:04LUKE: Mustikkasadosta tulossa hiukan keskinkertaista parempi, Pohjois-Suomen hillanäkymät mainiot
07.07.2020 9:34Bridgestonen rengasvaurioiden valvontajärjestelmä tuottaa reaaliaikaista tietoa rengasvaurioista
06.07.2020 10:45Venekauppa myötätuulessa
05.07.2020 15:33Lapin maastoliikenneväylästön kunnostamiseen 900 000 euroa
04.07.2020 13:33Suomi kävelee ja polkee - valtakunnallinen kävelyn ja pyöräliikenteen foorumi perustetaan

Siirry arkistoon »