Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:17640600 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

28.5.2020 12:44Garmin esitteli suurikokoisen navigaattorimalliston raskaanliikenteen erityistarpeisiinLue lisää »28.5.2020 12:23Vaisala julkistaa useita havainto- ja ennustetietoja yhdistävän ainutlaatuisen palvelun teiden talvikunnossapitoonLue lisää »28.5.2020 11:00Puuston hyönteistuhot mahdollista havaita yläilmoistaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

28.5.2020 12:44Garmin esitteli suurikokoisen navigaattorimalliston raskaanliikenteen erityistarpeisiinLue lisää »28.5.2020 12:23Vaisala julkistaa useita havainto- ja ennustetietoja yhdistävän ainutlaatuisen palvelun teiden talvikunnossapitoonLue lisää »28.5.2020 11:00Puuston hyönteistuhot mahdollista havaita yläilmoistaLue lisää »

IVECO on tyytyväinen Saksan tekemään päätökseen jatkaa maakaasukäyttöisten kuorma-autojen vapautusta moottoriteiden käyttömaksuista

14.05.2020 10:55

baanaaa.jpg

Karl Holmeier, Saksan parlamentin ja liikennevaliokunnan jäsen, on vahvistanut suunnitelman, jonka mukaan raskaiden kuorma-autojen vapautusta moottoriteiden käyttömaksuista aiotaan jatkaa.

Mikäli Saksan parlamentti ja liittoneuvosto hyväksyvät ehdotuksen odotetusti, saavat paineistetulla ja nesteytetyllä maakaasulla (CNG ja LNG) kulkevat yli 7,5 tonnin ajoneuvot vapautuksen tietulleista 31.12.2023 saakka. 

Koska Saksan sijainti on keskeinen Euroopan pitkiä ajoväyliä ajatellen, hyödyttävät vapautukset kuljetusoperaattoreita, jotka liikennöivät sekä Saksan sisäisesti että kansainvälisillä reiteillä IVECOn raskailla Natural Power -kuorma-autoilla.

Maksuvapautus alentaa entisestään IVECOn Natural Power -kuorma-autojen elinkaarikustannuksia, lisää taloudellisia etuja ja parantaa kyseisten ajoneuvojen tuottavuutta. Yhdessä maakaasun jakeluverkoston laajenemisen kanssa päätös edistää siirtymää puhtaampaan ja merkittävästi hiljaisempaan teknologiaan.

Saksan parlamentin ja liittovaltuuston odotetaan vapauttavan maakaasukäyttöiset yli 7,5 tonnin ajoneuvot moottoritiemaksuista (MAUT) 31.12.2023 saakka. Vapautus myönnettiin ensimmäisen kerran 1. tammikuuta 2019. Tämä tarkoittaa, että IVECOn raskaat maakaasukäyttöiset IVECO S-WAY NP ja IVECO X-WAY NP -kuorma-autot jatkavat tullitonta matkustamista Saksan moottoriteillä lisäten kyseisten ajoneuvojen kuljetusoperaattoreille ja rakennusalan yrityksille tuottamia taloudellisia etuja.

IVECOn brändijohtaja Thomas Hilse kertoo: "Me IVECOlla olemme iloisia, että Saksan parlamentin liikennevaliokunta on esittänyt parlamentille tietullivapautusten jatkamista maakaasukäyttöisille raskaille kuorma-autoille.Kesäkuussa odotettava lopullinen päätös olisi selkeä tunnustus tämän teknologian ympäristöhyödyistä nollapäästöihin pyrittäessä. LNG-infrastruktuuri kasvaa. Uusia tankkauspisteitä perustetaan jatkuvasti, kuten juuri Berliinin Potsdamiin avattu uusi piste todistaa. Yhdessä laajenevan jakeluverkoston ja valtioiden jo olemassa olevien avustusten kanssa tämä vapautusten laajentaminen antaisi asiakkaillemme selkeän viestin siitä, että siirtymää LNG-käyttöisiin ajoneuvoihin ei voida enää pysäyttää – ja biokaasua käyttämällä ne voivat olla päästöttömiä."

Uusi pitkän matkan LNG-käyttöinen IVECO S-WAY NP -malli hyötyy laajennuksesta erinomaisella tavalla: se on ainoa raskaan sarjan kuorma-auto, joka on suunniteltu erityisesti pitkän matkan kuljetuksiin ja jolla on markkinoiden laajin toimintasäde, jopa 1 600 kilometriä. Vuonna 2019 julkistettu IVECO S-WAY on noussut hyvin nopeasti omistajien ja kuljettajien suosioon.

IVECO on toiminut maakaasuteknologian edelläkävijänä jo yli 20 vuoden ajan, mistä tuloksena on alan johtava mallisto maakaasukäyttöisiä ajoneuvoja sekä asiantunteva myyjäverkosto, joka toimii Euroopassa myytyjen yli 7 000 LNG-ajoneuvon tukena.

Nykyinen maakaasun jakeluverkosto kattaa jo Euroopan keskeisimmät kuljetusreitit ja lukumäärä kasvaa vauhdikkaasti, sillä LNG-tankkausasemien määrän odotetaan kasvavan vuoden 2019 tasolta (249 asemasta) yli 450 asemaan vuonna 2022. Saksan läpi kulkevilla reiteillä ajavat kuorma-autot hyötyvät taloudellisesti maksuvapautuksesta, mutta ne saavat myös toiminnallista etua pitkälle kehittyneestä infrastruktuurista, joka tulee kehittymään vielä entisestään lyhyellä aikavälillä, kun Saksan liittohallitus valitsee maakaasun ilmastotavoitteidensa saavuttamisen keskeiseksi tekijäksi.

Saksan lisäksi maakaasuteknologiaa tuetaan selkein merkein myös muualla, kuten esimerkiksi Itävallan Tirolissa, jossa suunnitellaan alakohtaisten ajokieltojen vapautuksia LNG-kuorma-autoille. Maakaasun verotukseen on myös tullut muutos 1. tammikuuta 2020 alkaen, sillä LNG luokitellaan nykyisin kaasuksi, eikä siitä siten tarvitse enää maksaa fossiilisten polttoaineiden veroa.

28.05.2020 12:44Garmin esitteli suurikokoisen navigaattorimalliston raskaanliikenteen erityistarpeisiin
28.05.2020 12:23Vaisala julkistaa useita havainto- ja ennustetietoja yhdistävän ainutlaatuisen palvelun teiden talvikunnossapitoon
28.05.2020 11:00Puuston hyönteistuhot mahdollista havaita yläilmoista
28.05.2020 9:12Puun energiakäyttö ennätyslukemiin vuonna 2019
28.05.2020 8:00Metsä Fibren Rauman sahan maanrakennustyöt ovat käynnistyneet
27.05.2020 16:00WWF julkaisi oppaan, joka auttaa ketä tahansa vaikuttamaan valtion, kuntien ja seurakuntien omistamien metsien säilymiseen
27.05.2020 14:12Marko Mattila Ponsse Oyj:n johtoryhmään
27.05.2020 12:30Jarmo Vidgrén valittiin Ponssen hallituksen puheenjohtajaksi
27.05.2020 10:40KATSO 22.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
27.05.2020 8:09Jukka Moisio nimitetty Nokian Renkaat Oyj:n toimitusjohtajaksi

Siirry arkistoon »