Continentalilta uutta tietoa CO2-päästöistä ja VECTO-säännöksistä kuljetusyrityksille

13.05.2020 9.07

Continental on julkaissut uuden sivuston, joka sisältää hyödyllistä tietoa CO2-päästöjen sääntelystä sekä raskaan liikenteen VECTO-simulointityökalusta (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool). Euroopan komissio on esitellyt Pariisin sopimuksen mukaisena ilmastonmuutoksen torjumistoimena ensimmäiset hiilidioksidipäästömääräykset raskaille hyötyajoneuvoille vuonna 2019 (EU:n asetus 2019/1242).

Käytännössä tämä tarkoittaa uusien raskaiden hyötyajoneuvojen CO₂-päästöjen vähentämistä 15 prosentilla vuoteen 2025 mennessä ja 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä heinäkuun 2019 ja kesäkuun 2020 väliseen tilanteeseen verrattuna. Määräykset koskevat tällä hetkellä 4x2- ja 6x2 -vetoajoneuvoja, joiden sallittu kokonaismassa on yli 16 tonnia. Euroopan komissio pohtii säännösten laajentamista.

Tutustu simulointityökaluun

Kunnianhimoisten vähennystavoitteiden saavuttamiseksi komissio on kehittänyt VECTO-simulointityökalun. Tällä uudella työkalua esittelevällä sivustollaan Continental tarjoaa fleeteille kattavasti tietoa uudesta asetuksesta ja renkaiden roolista ajoneuvon CO₂-päästöjen aiheuttajana.

Renkaiden valinnalla on väliä

Uudelle sivustolle on nähty tarvetta, sillä fleeteillä on kiinnostusta asiaa kohtaan ympäri Eurooppaa. VECTO on tärkeä työkalu uutta hyötyajoneuvoa hankittaessa sekä renkaiden hankintaa suunniteltaessa. Siksi kuljetusyrityksille halutaan tarjota tietoa siitä, miten VECTO vaikuttaa liiketoimintaan ja kuinka työkalua voidaan parhaiten hyödyntää.

”Haluamme näin auttaa erityisesti oikeiden renkaiden valitsemisessa ja hallinnassa sekä kertoa, kuinka kokonaiskustannuksia ja CO₂-päästöjä voidaan vähentää”, markkinointipäällikkö Marko Pursiainen kertoo.

Euroopan parlamentti on todennut, että raskaat hyötyajoneuvot tuottavat 25 prosenttia Euroopan unionin kuljetuksista syntyvistä CO₂-päästöistä. Jos ajoneuvovalmistajat eivät onnistu noudattamaan uusia säännöksiä, kustakin yksittäisestä ajoneuvosta aiheutuu sanktioita.

Muista säännöksistä, jotka voivat vaikuttaa raskaaseen kalustoon, keskustellaan parhaillaan. Renkaiden osuus kaluston käyttökustannuksista on jopa 40 %, koska renkailla on merkittävä vaikutus polttoaineen kulutukseen (30 %), korjaukseen ja kunnossapitoon (5 %) sekä hankintakuluihin (5 %).

Sivustolla saatavana olevat tiedot näet yhdellä silmäyksellä täältä: https://www.continental-tires.com/transport/fleetsolutions/co2-regulations-vecto/overview

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »