Uusi ë-Jumpy saapuu myyntiin vuoden 2020 toisella puoliskolla

13.05.2020 8.45

Täyssähköversio tutusta Citroën Jumpysta tarjoaa ammattilaisille käytännön ratkaisuja niin ajoon päästörajoitetuilla keskusta-alueilla, ketterän työvälineen kaupunkiajoon kuin kattavan toimintamatkan pidemmän matkan ajoon. ë-Jumpy tarjoaa yrittäjälle mahdollisuuden tehdä työt ajan mukaisesti ja vähemmän päästöjä tuottaen. 

Citroënin odotukset ë-Jumpylle ovat korkealla. Tarjoamalla suoraan markkinan tarpeisiin suunnitellun tuotteen, valmistaja odottaa mallin nousevan BEV (Battery Electric Vehicle) -markkinan kärkeen. Uusi täyssähkö ë-Jumpy on niin ulkoa kuin sisältä täysin vastaava kuin muu Jumpy-mallisto. Ulkopuolelta sen erottaa vasempaan kylkeen sijoitettu latausportti sekä pienet muotoiluyksityiskohdat, kuten ulkonäköero eturitilikössä sekä uusi “ë”-merkintä maskin oikealla puolella ja vasemmassa takaovessa.

 

TOIMINTAMATKA - AKKUVAIHTOEHDOT

Groupe PSA:n EMP2 -alustalle rakennettu täyssähköinen Jumpy tulee tarjolle kahtena eri akun tehoversiona, joista ammattilainen voi valita omaan käyttötarpeeseen sekä budjettiin soveltuvamman:

  • 230 km (WLTP) 18 moduulista koostuvalla 50 kWh akulla on saatavana XS-, M- sekä XL-pituudessa

  • 330 km (WLTP) 27 moduulista koostuvalla 75 kWh akulla on saatavana M- ja XL-pituudessa

Näiden kahden toimintamatkavaihtoehdon ansiosta ë-Jumpy tarjoaa vaihtoehdon lähes kaikkiin tarpeisiin.


KOKOVAIHTOEHDOT

Uusi ë-Jumpy tarjoaa kaikki samat hyvän kumppanin ominaisuudet kuin mallin polttomoottoriversiot: kompaktit mitat pitävät sisällään muunneltavuutta, ergonomisen ohjaamon runsailla säilytystiloilla sekä optimaalisen lastaustilavuuden. Pituusvaihtoehtoja ë-Jumpysta tulee saataville kolme:
 

 

Suurin osa ë-Jumpyn versioista on rakennettu 1,90m korkeusmitalla, jolloin auto mahtuu ajamaan myös sellaisiin pysäköintitiloihin, ostoskeskuksiin ym. tiloihin, joihin monet sen kilpailijoista eivät korkeutensa puolesta sovellu.
 

TÄRKEITÄ OMINAISUUKSIA

Suuri kuorman kantavuus aina 1,275 kg asti (ilman kuljettajaa; arvo saattaa vaihdella varustelusta riippuen)

LUOKKANSA PARAS – vetomassa aina tuhanteen kiloon kaikissa versioissa

Markkinoiden paras lastaustilavuus on identtinen Jumpyn polttomoottoriversioiden kanssa: 4,6 m3 (XS-versio ilman Moduworkia) - 6,6 m3 (XL-versio Moduworkilla).

Tavaratilassa pyöränkaarien välinen leveys on 1,25 m, eli riittävä kahdelle eurolavalle.

 

AJAMINEN 

Sähkömoottori kuljettaa autoa ajon aikana valittavien ajoasetusten mukaisesti. Jarrutusenergiaa kerätään talteen niin jarrutuksen yhteydessä kuin vauhtia hidastettaessa.

  • Teho 100 kW (136 hv) / 260 Nm

  • Korkein ajonopeus 130 km/h kaikilla ajoasetusvaihtoehdoilla (Eco, Normal, Power)
     
  • Kolme vaihtoehtoista ajoasetusta ovat:
  • Normal: optimoi toimintamatkan ja tehokkuuden suhteen

  • Eco: minimoi energiankulutuksen keventäen lämmitystä ja ilmastointia, mutta pitäen ne edelleen käytössä samoin kuin rajoittaen moottorin vääntöä ja tehoa
  • Power: antaa käyttöön maksimaalisen kantavuuden (MGVW), joka vastaa Normal-ajoasetusta ilman kuormaa

          Voimalinjalle ja akulle on voimassa 8 vuoden / 160 000 km takuu.

 

LATAAMINEN

Kuljettajalla on kolme eri vaihtoehtoa ladata ë-Jumpya. Latausportti löytyy auton vasemmasta etulokasuojasta.

  • Lataus type-2 -kaapelilla (lataamiseen kotona, työpaikalla tai pysäköintialueella)

  • Yhteensopiva niin 10A- kuin 16A -pistokkeeseen
     

  • Nopeampi lataus Wallbox -latauspisteestä

  • 16A -kolmivaihepistoke

  • 3,7 - 22 kW latausasema (esim. Wallbox)
  • Latausaika 0 - 100% alle 8 tunnissa (Wallbox 11 kW).

     
  • Pikalataus julkisella latauspisteellä (latauskaapeli valmiina latauspisteessä)
  • 100 kW asti
  • 50 kWh -akku latautuu 0 - 80% 30 minuutissa ja 75 kWh:n akku vastaavasti 45 minuutissa

LUOKKANSA PARAS - ë-Jumpyn latausajat ovat segmenttinsä nopeimmat.

 

MyCitroën -sovelluksen avulla auton käyttäjä voi hallita tabletin tai älypuhelimen avulla latausta myös etäältä. 
 

  • Nähdä lataustilanteen sekä jäljellä olevan toimintamatkan

  • Etäohjata matkustamon esilämmitystä
  • Ohjelmoida viivästettyä latauksen aloitusta
    Samat toiminnot löytyvät myös auton kosketusnäytöstä.
 

MATKUSTAMOSSA

ë-Jumpy on suunniteltu myös sisätiloiltaan helppokäyttöiseksi kumppaniksi ja vastaamaan kuljettajan tarpeisiin:

  • autolaturi 11 kW

  • Vaihteenvalitsijasta voidaan valita myös jarrutusenergiaa talteen ottava Braking-tila käyttöön
  • Helppokäyttöinen ajoasetuksen valitsin Eco, Normal ja Power -asetuksille sijaitsee keskikonsolissa
  • Oma valikkonäkymä esittää akun lataustilanteen samalla, kun toiselta välilehdeltä on nähtävänä mm. matkustamon ilmastoinnin ja lämmityksen kulutusarvot
 

Lisäksi ë-Jumpy7” kosketusnäyttöön on lisätty Energy -valikko, josta on nähtävänä sähköauton toimintoja: energiavirtaukset, kulutusstatistiikka sekä viivästetty lataus.

  • Energian virtaamakaavio esittää sähkövoimalinjan toiminnan reaaliajassa sekä kertoo valitun ajotapa-asetuksen sekä akun latausasteen

  • Statistiikka esittää tarkan yhteenvedon nykyisen matkan kulutusarvoista (kWh/100 km)
  • Viivästetty lataus
  • Esilämmityksen asetukset
 

CITROËN Ë-JUMPY: Ë-MUKAVA TAVARA-AUTO

Jo Jumpyn polttomoottoriversio toimii verrokkina mukavuudelle niin iskunvaimennuksen säädöissä, korotetun ajoasennon, istuinten muotoilun, avaran ja tilavan matkustamon kuin kojelaudan ergonomian ansiosta. Citroën Advanced Comfort® -ohjelman kautta toteutettu ja laajalle kohderyhmälle eri alan yrittäjiä (käsityöläiset, rakentajat, kuljetusauto- ja jakoautoyrittäjät, julkiset palvelut…) tarkoitettu ë-Jumpy tuo kuljettajalleen mukavuuden niin ajamiseen kuin entistämin mukavamman, toimistomaisen työtilan.

 

MATKUSTAMON MUKAVUUS

ë-Jumpyn kuljettaja saa nautittavakseen entistäkin korkeamman mukavuuden tason ajaessaan päästövapaasti ja hiljaisesti ilman polttomoottorin aiheuttamaa ääntä. Stressin tunne madaltuu värinättömässä sekä hiljaisessa ohjaamossa, auton liikkuessa tasaisesti erilaisilla teillä.

Sähkömoottorilla ajettaessa auton tarjoama vääntö on heti käytössä eikä vaihteen vaihtamisia tarvita.

Kun auto on kytkettynä latauspisteeseen, MyCitroën-sovelluksen kautta etäohjattava tai yhtä lailla kosketusnäytöltä säädettävä matkustamon esilämmitys ja -viilennys auttaa käyttämään akun latausta ensisijaisesti ajamiseen ja valmistelee matkustamon sekä akun lämpötilan optimaaliseksi jo ennen ajoon lähtöä. Jos ajoneuvo on liitettynä latauspisteeseen, esiasetus nostaa auton lämpötilan 21°:seen 45 minuutissa ennen ohjelmoitua ajoon lähtöaikaa. Jos ajoneuvoa ei ole liitetty latauspisteeseen esilämmitys toimii akun latausasteen ollessa yli 50%.

Säilytystiloihin ei ë-Jumpyssa ole tehty kompromissejä ja säilytystilat ovat nerokkaasti jaoteltu eri puolille ohjaamoa, jotta kaikki tavarat löytävät juuri oikean paikkansa. Esimerkiksi 12V -pistokepaikka ja USB-portti (versiosta riippuen) on sijoitettu käytännöllisesti, matkustajan istuimen alta löytyy kookas säilytysastia, mukitelineet löytyvät eri puolilta kojelautaa. ë-Jumpy pitää sisällään lähes 100 litraa tilaa säilytykseen.
 

  • Mukava jousitus:

    ë-Jumpy on varustettu passiivisella kuormantunnistusjärjestelmällä (AMVAC), jonka toimesta iskunvaimennus vaihtelee auton ajokorkeudesta riippuen.

    Iskunvaimennusjärjestelmä varmistaa ë-Jumpyn tarkan ohjauksen samalla, kun sen iskujen vaimennus pysyy erittäin hyvällä tasolla. Etuakselilla on vahvistetut McPherson-tyyliset joustintuet sekä kallistuksenvakaaja ja taka-akseli on erillisjousitettu kuorman tuntevalla iskunvaimennuksella, kantavuus jopa 1 275 kg.

  • LUOKKANSA PARAS – kaikissa varustetasoissa vakiona toimitettava Moduwork-varustelu tekee ohjaamosta toimistomaisen työskentelytilan: 

ë-Jumpyn ohjaamosta löytyy kolme etuistuinta. Istuinten jaon ansiosta uloin matkustajan istuin tarjoaa erityistä muunneltavuutta: Moduworkin alapuolella lattia on tasainen ja esiin saatavan liukuestetyn verkon ansiosta istuimen alta saadaan käyttöön 1,16 m lisää pituutta, jonka jälkeen käytössä on yhteensä 4 metriä käytännöllisesti laitaan sijoitettua lastauspituutta.

Tämä lisäksi Moduworkin avulla ohjaamo muuntuu liikkuvaksi toimistoksi: kun keskimmäinen käsinoja lasketaan alas, muodostuu siitä käännettävä pöytä (varusteversiosta riippuen) paperi- tai tietokonetyöskentelyn helpottamiseksi. Jopa 11” kokoisille tabletille suunniteltu pidike (lisävaruste) kiinnittyy käytännöllisesti ohjaamon keskellä ylempään tavarasäilytystilaan ja taittuu mittariston eteen. Virta laitteisiin saadaan läheisestä USB-portista.

Matkapuhelimen pidike voidaan asettaa kuljettajan mukitelineeseen. Pidike pitää sisällään kiinnittimen kiinteällä virtalähteellä, joten kaikki työvälineet voidaan pitää kuljettajan käden ulottuvilla.
 

AJOAVUSTIMET JA LIITETTÄVYYSPALVELUT

AJOAVUSTIMET

ë-Jumpy tarjoaa ammattilaiselle 15 käytännöllistä ja turvallisuutta edistävää avustinjärjestelmää:

  • AINOANA segmetissään - tarjolla on sivuoven Hands-free avaus: kuljettajan pitäessä avaimia mukanaan, on sähkötoimisen sivuliukuoven jalkapyyhkäisytoiminnon avulla mahdollista avata ja sulkea sivuovi ilman kosketusta. Tämä toiminto on erityisen käytännöllinen tavaran lastauksen ja lastin purun aikana, kun molemmat kädet ovat varattuna.

  • AINOANA segmentissään – avaimeton lukitus ja käynnistys
  • Lisäksi ë-Jumpyyn on saatavana mm. aktiivinen hätäjarru, segmentissään ainoana tuulilasinäyttö, mäkilähtöavustin, kuljettajan vireystilanvalvonta, kaistavahti, törmäysvaroitin, Top Rear Vision -peruutuskamera, kaukovaloavustin, Grip Control, automaattinen nopeusrajoitusten tunnistus, vakionopeudensäädin ja katveavustin.
     

LIITETTÄVYYS OHJAAMON ULKOPUOLELLE

ë-Jumpy tarjoaa kolme erilaista liitettävyyskokonaisuutta tuomaan ennen muuta turvaa ja mukavuutta.

  • Connect Assist

Matkustajien ja kuljettajan turvaksi ë-Jumpy on varustettu Assistance & SOS -palveluilla.

Hätätilanteessa voidaan autosta soittaa hätäpuhelu joko automaattisesti tai itse Assistace-painiketta painamalla. Puhelu yhdistyy suoraan hätänumeroon ja ajoneuvon sijantitiedot lähetetään automaattisesti.

  • Connect Nav

ë-Jumpyn 7’’ kosketusnäyttöön on liitetty intuitiiviset käyttöominaisuudetRadiota ja puhelinta voidaan ohjata myös äänitunnistuksen avulla. TomTom Traffic ohjaa navigaattoria reaaliaikaisesti ruuhkatilanteen mukaan parhaille reiteille ja kertoo käytännöllistä lisäinformaatiota mm. huoltoasemista.

  • Connect Play

Mirror Screen on yhteensopiva Apple CarPlay™ ja Android Auto -sovellusten kanssa, liittää älypuhelimen ja heijastaa sen näytön suoraan auton kosketusnäytölle. Kuljettaja voi ajon aikana käyttää oman puhelimensa viihde- sekä muuta sisältöä suoraan auton kosketusnäytöltä.

 

CITROËN Ë-JUMPY SUOMESSA

Citroën ë-Jumpy saapuu Suomeen vuoden 2020 lopulla. Ensimmäiseksi myyntiin saapuu 75 kWh akulla varustettu ja 330 km:n (WLTP) toimintamatkan tarjoava versio M- ja XL –koripituudessa.

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »