Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:17639747 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

28.5.2020 12:44Garmin esitteli suurikokoisen navigaattorimalliston raskaanliikenteen erityistarpeisiinLue lisää »28.5.2020 12:23Vaisala julkistaa useita havainto- ja ennustetietoja yhdistävän ainutlaatuisen palvelun teiden talvikunnossapitoonLue lisää »28.5.2020 11:00Puuston hyönteistuhot mahdollista havaita yläilmoistaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

28.5.2020 12:44Garmin esitteli suurikokoisen navigaattorimalliston raskaanliikenteen erityistarpeisiinLue lisää »28.5.2020 12:23Vaisala julkistaa useita havainto- ja ennustetietoja yhdistävän ainutlaatuisen palvelun teiden talvikunnossapitoonLue lisää »28.5.2020 11:00Puuston hyönteistuhot mahdollista havaita yläilmoistaLue lisää »

Rengas kiertää ahkerasti koronakurimuksen keskelläkin

09.05.2020 9:22

rengaskierto.jpg

Renkaiden kierrätystilastot antavat syytä arvokkaaseen hymyyn koronakurimuksen keskelle. Verrattuna vuodentakaiseen käytöstä poistuvia renkaita kerättiin tammi-huhtikuussa hyötykäyttöä varten 14 982 tonnia, kun vuotta aikaisemmin renkaita kerättiin 14 668.

”Näemme asian niin, että suomalaiset autoilijat ovat hoitaneet rengasasiansa hyvin ja uusineet renkaitaan kiitettävästi poikkeustilassakin. Hyväkuntoiset renkaat ovat liikenneturvallisuuden perusasioita”, Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen sanoo.

Poikkeustila on näkynyt myös renkaiden kierrätystoiminnassa. Muun yhteiskunnan tapaan kaikki mahdolliset työtehtävät on toteutettu etätyöskentelynä. Käsityötä vaativassa keräystoiminnassa on noudatettu yleisrajoitusten mukaan tavallista suurempaa varovaisuutta ja hygieniaa. 

”Koko ala on toiminut tässä todella säntillisesti ja hyvin. Poikkeusoloista huolimatta koko keräysverkostomme on pysynyt toiminnassa. Upeaa työtä.”

Suomen Rengaskierrätyksellä on ympäri Suomea noin 3000 keräyspistettä, jotka ottavat vastaan vanhoja renkaita. Suurin osa renkaista päätyy kierrätykseen rengasliikkeistä kausivaihdon yhteydessä.

Piknik-ajelu lataa auton ja kuljettajan

Koronaepidemian aikana rengasalan toiveena on ollut, että autoilijat pidentäisivät vaihtosesonkia ja että etenkin rengashotellien asiakkaat vaihdattaisivat renkaitaan pitkin matkaa, jotta ruuhkia ei syntyisi. Viesti on mennyt läpi ehkä liiankin hyvin. Koivut ovat jo täydessä lehdessä, mutta nastojen kuulee rapisevan asvaltilla yhä.

”Nyt renkaat uskaltaa suurimmassa osassa maata varmasti jo vaihtaa. Asian unohtamiseen on vaikuttanut se, että nyt ihmiset ovat pysyneet kotona, eikä autolle ole ollut samalla tavalla käyttöä kuin tavallisesti”, Tuominen arvelee.

Auton pitoon kannattaakin nyt kiinnittää hieman ylimääräistä huomiota. Jos auto seisoo pitkään ja sillä ajetaan vain lyhyttä kauppareissua, akku voi päästä tyhjenemään. Pitempi huviajelu piknik-eväiden kanssa viikonloppuna lataa niin kuljettajan kuin autonkin akut.

”Myös suoraan ajoturvallisuuteen liittyvät asiat, kuten pulttien jälkikiristykset ja rengaspaineiden tarkastukset ovat nyt saattaneet päästä unohtumaan. Renkaat siis ensin kuntoon ja sitten ajelemaan.”

Talouden taantuma voi pidentää vaihtoväliä

Varastoihin ja pihojen perälle unohtuneiden renkaiden saapuminen kierrätyspisteille on jokakeväinen ilmiö.

”Vaikka renkaiden kierrätysjärjestelmä toimii tehokkaasti, aina niitä jää jotenkin sen ulkopuolelle. Nyt kun ollaan enemmän kotona, aika on hyvä käyttää siihen, että toimittaa viimeisetkin nurkkiin unohtuneet renkaat keräykseen.”

Muiden alojen tapaan myös rengasalalla tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa. Talouden taantuman vaikutukset näkyvät viiveellä myös renkaiden kierrättämisessä. Ihmiset luultavasti vaihtavat rengassarjojaan nykyistä harvemmin ja pyrkivät ajamaan renkaansa loppuun, Tuominen uskoo. 

Samalla talouden kiristyminen voi luoda uuttaa liiketoimintaa rengasalalle. Esimerkiksi kauan hiljaiseloa eläneiden, kerran käytetyistä rengasrungoista valmistettujen uusiorenkaiden kysyntä voi kasvaa. Se olisi myös kiertotalousmallin mukaista.

”Tärkeintä on pitää huoli siitä, että renkaat ovat autoon sopivat ja turvalliset. Niin kauan kun teillä liikutaan, renkaat ovat autoon sopivat ja hyväkuntoiset. Suomalaiset ovat onneksi fiksua porukkaa.” 

Suomen Rengaskierrätys Oy

Käytöstä poistettujen renkaiden järjestelmällinen kierrätys käynnistettiin 1995, jolloin rengasalan keskeiset toimijat perustivat Suomen Rengaskierrätys Oy:n tuottajavastuuseen perustuvan kierrätysvelvoitteen hoitamiseksi. Yritys vastaa tuottajayhteisönä renkaiden keräyksestä ja hyötykäytöstä yhteistyösopimuksen tehneiden renkaiden tuottajien puolesta. Huolehdimme kierrätyksestä valtakunnallisesti, tasapuolisesti ja kustannustehokkaasti.

28.05.2020 12:44Garmin esitteli suurikokoisen navigaattorimalliston raskaanliikenteen erityistarpeisiin
28.05.2020 12:23Vaisala julkistaa useita havainto- ja ennustetietoja yhdistävän ainutlaatuisen palvelun teiden talvikunnossapitoon
28.05.2020 11:00Puuston hyönteistuhot mahdollista havaita yläilmoista
28.05.2020 9:12Puun energiakäyttö ennätyslukemiin vuonna 2019
28.05.2020 8:00Metsä Fibren Rauman sahan maanrakennustyöt ovat käynnistyneet
27.05.2020 16:00WWF julkaisi oppaan, joka auttaa ketä tahansa vaikuttamaan valtion, kuntien ja seurakuntien omistamien metsien säilymiseen
27.05.2020 14:12Marko Mattila Ponsse Oyj:n johtoryhmään
27.05.2020 12:30Jarmo Vidgrén valittiin Ponssen hallituksen puheenjohtajaksi
27.05.2020 10:40KATSO 22.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
27.05.2020 8:09Jukka Moisio nimitetty Nokian Renkaat Oyj:n toimitusjohtajaksi

Siirry arkistoon »