Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:17669173 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

29.5.2020 23:00KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »31.5.2020 12:22Tuontihake korvaa kotimaista metsähaketta - Kemera-asetuksen muutos osaksi talouden elvytystäLue lisää »31.5.2020 9:00UPM Raflatac laajentaa Forest Film -tuotevalikoimaansa alan ensimmäisellä puupohjaisella polyeteenitarramateriaalillaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

29.5.2020 23:00KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »31.5.2020 12:22Tuontihake korvaa kotimaista metsähaketta - Kemera-asetuksen muutos osaksi talouden elvytystäLue lisää »31.5.2020 9:00UPM Raflatac laajentaa Forest Film -tuotevalikoimaansa alan ensimmäisellä puupohjaisella polyeteenitarramateriaalillaLue lisää »

Kamerat taustapeilien tilalle - onko se edes mahdollista? Kaikki mitä olet aina halunnut tietää MirrorCam-kamerajärjestelmästä

08.04.2020 8:00

mirrorcam1.jpg

Uusi Mercedes-Benz Actros on helppo tunnistaa puuttuvista tausta- ja laajakulmapeileistään. Ne on korvattu katonrajaan sijoitetuilla kameroilla ja matkustamon A-pilareihin sijoitetuilla näyttöruuduilla.

MirrorCam-järjestelmän edut ovat ilmeiset: parantunut aerodynamiikka ja sen ansiosta laskenut polttoaineenkulutus, entistä parempi liikenneturvallisuus sekä kuljettajan parantunut näkyvyys ajoneuvon koko ympäristöön. MirrorCam oli myös yksi keskeisistä syistä, jotka toivat Actrosille arvostetun International Truck of the Year 2020 -palkinnon. Mutta kuinka itse järjestelmä toimii? Seuraavassa yleisimmät kysymykset ja vastaukset MirrorCam-järjestelmästä.

Mikä muuttuu kuljettajan näkökulmasta?

MirrorCam takaa kuljettajalle esteettömät näkymät myös kohteisiin, jotka aikaisemmin jäivät ohjaamon A-pilarien sekä tausta- ja laajakulmapeilien muodostamaan katveeseen. Tästä on hyötyä risteyksissä, peruutuksissa ja tiukoissa käännöksissä. Kuljettajan ei myöskään tarvitse enää kurottaa yhtä pitkälle oikealle tai vasemmalle kuin ennen nähdäkseen liikenteen oman autonsa takana. Kiinteästi asennettuihin peileihin verrattuna näkyvyys on parempi myös siksi, että MirrorCam-kamerakuva kohdistuu aina tien sisäreunaan ja kuljettajalla on koko ajan näköyhteys perävaunun takareunaan. Kameran liikettä voi säätää perävaunun kokoa ja mittoja vastaavaksi. Kuljettaja voi säätää kummankin puolen kameran liikettä manuaalisesti oveen sijoitetulla nelisuuntakytkimellä.

Miten MirrorCam hyödyttää kuljetusyhtiöitä?

Actrosin optimoitu aerodynamiikka edesauttaa polttoaineenkulutuksen vähentämistä: ilmanvastuksen pieneneminen voi johtaa jopa 1,5 prosentin kulutussäästöihin perinteiseen kuorma-autoon verrattuna.

Voivatko lika ja sade heikentää kuvanlaatua?

Kura tai sadevesi eivät vaikuta kuvan laatuun juuri lainkaan. Tämä on ratkaistu sijoittamalla kamerat ylhäälle ohjaamon katonrajaan, linssin yläpuolelle sijoitetulla lipalla, linssien pinnoituksella sekä siirtämällä kamerakuva digitaalisesti ohjaamon näyttöruutuihin. Lisäksi kameroiden lämmitys kytkeytyy päälle automaattisesti, kun ulkolämpötila laskee alle 15 asteen. 

Mitä hyötyä on näytön etäisyyslinjoista?

Näyttöruutujen linjat auttavat kuljettajaa arvioimaan etäisyyksiä auton takana. Ruudussa näkyy kolme kiinteää linjaa sekä yksi liikuteltava linja, jonka kuljettaja voi säätää ennen ajoon lähtöä osoittamaan tarkasti oman auton takareunan. Näiden merkintöjen avulla hän voi arvioida auton liikkeitä kolmessa tyypillisessä ajotilanteessa: onko käytössä riittävästi tilaa vasemmalle siirtymiseksi, jääkö peruutettaessa tarpeeksi tilaa auton taakse ja koska auton voi ohjata takaisin oikealle kaistalle ohituksen jälkeen.

Onko kamerajärjestelmästä haittaa sumussa tai pimeässä?

Näissä oloissa MirrorCamista on jopa lisähyötyä kuljettajalle. Kameran korkean valovoiman ansiosta näyttökuva on luonnonvaloa kirkkaampi. Lisäksi valovoima säätyy automaattisesti vallitsevien valaistusolojen mukaisesti, jolloin kuljettaja ei häikäisty. Säädöt toimivat niin avoimella tiellä kuin ajettaessa tunnelissa. Jos ulkona on täysin pimeää, MirrorCam voi näyttää vain sen alueen, jota auton omat valot valaisevat – aivan kuten perinteiset peilitkin.

Voiko näytön kirkkautta säätää?

Kirkkautta voi säätää oikeanpuoleisesta kosketusnäytöstä tai monitoimiohjauspyörästä. Tarvittaessa molempien näyttöjen kirkkautta voi säätää yksilöllisesti. Säädön virtuaalinen liukukytkin löytyy menusta polulla Näytöt ja kirkkaus – > Näytön kirkkaus –> MirrorCam. Pilarinäytön halkaisija on noin 38,6 senttiä eli se vastaa perinteisen sivu- ja taustapeilien kokoa. Kuva on tarkka, vaikka sen pikselimäärä ei yllä esimerkiksi matkapuhelimen näytön terävyyteen. Koska näyttöruutua katsotaan kauempaa kuin puhelimen näyttöä, silmä ei kykene erottamaan yhtä monta kuvan yksityiskohtaa, eikä yhtä suurta pikselimäärääkään tarvita.  

Väärin säädetyt peilit heikentävät turvallisuutta, voiko niin tapahtua MirrorCamin kanssa?

Peileillä varustetussa kuorma-autossa kuljettajan näkymä peileistä muuttuu aina, kun hän vaihtaa istuma-asentoaan. MirrorCam-järjestelmää käytettäessä kuljettajan näkökenttä pysyy samana jokaisessa istuma-asennossa. Näkyvyyttä voi säätää yksilöllisesti oveen sijoitetulla käyttökytkimellä. MirrorCam myös huomauttaa kuljettajaa näytön varoituksella, jos näkyvyys ei ole lain edellyttämällä vähimmäistasolla. Alkuperäiset asetukset palaavat, kun kuljettaja painaa käyttökytkintä ja pitää sen hetken pohjassa.

Mitä silmälasien ja aurinkolasien käyttö vaikuttaa MirrorCamin toimintaan?

Laseja käyttävällä henkilöllä voi aluksi olla vaikeuksia sopeutua uuteen kuvakulmaan ja etäisyyksien arviointiin MirrorCam-näyttöjen avulla. Tällöin kannattaa varmistaa ensimmäiseksi, vastaavatko omat lasit enää näkövaatimuksia. Vika löytyy todennäköisemmin silmälasien voimakkuudesta ja mahdollisista heijastuksista kuin itse järjestelmästä. Myöskään aurinkolasit eivät ole ongelma käytettäessä järjestelmää Kummassakin tapauksessa on ensisijaista varmistaa, että lasien voimakkuus ja linssien laatu sopivat silmille.

Miksi joillakin kuljettajilla on vaikeuksia peruuttaa suoraan MirrorCamin avulla?

MirrorCamissa on peruutuksia varten kaksi näkymätilaa. Vakioasetuksessa suuri keskinäyttö näyttää alueen välittömästi oman auton ympärillä ja alaosa alueen hieman kauempana autosta. Toiminto on kätevä erityisesti silloin, kun peruutetaan kaarteessa. Kun autoa peruutetaan suoraan, toiminto on usein parempi kytkeä pois päältä. Suorissa peruutuksissa MirrorCam vaatii hieman totuttelua. Koska kamerat sijaitsevat hieman kauempana ajoneuvon ulkolaidoista kuin peilit, ne myös näyttävät laajemman alueen auton ympärillä. Kuljettajan kannattaa totutella tähän ja opetella peruutuksia kummankin sivunäytön avustamana. Jos suoraan peruutettaessa katsoo vain yhtä näyttöä, voi tuntua siltä, että ajoneuvo liikkuu taaksepäin kulmassa eikä suorassa linjassa. 

Kuinka MirrorCam ja Sideguard Assist -sivuvalvonta-avustin toimivat yhdessä? 

Sivuvalvonta-avustin kiinnittää kuljettajan huomiota paikallaan oleviin ja liikkuviin kohteisiin ja ihmisiin auton sivuilla ja katveissa, mikäli syntyy vaara yhteentörmäyksestä tai alle jäämisestä. Varoitukset kolaririskistä näkyvät MirrorCam-näytöissä. Kuljettaja saa näin kaiken turvallisuuteen vaikuttavan tiedon yhdestä paikasta.

Toimiiko MirrorCam, kun moottori on sammutettu?

Kamerajärjestelmän voi aktivoida kahdeksi minuutiksi apukuljettajan puolelle sijoitetusta kytkimestä, vaikka moottori on sammuksissa ja ikkunaverhot vedetty alas. Tauolla tai lepohetkellä oleva kuljettaja voi halutessaan tarkistaa ajoneuvon ympäristön ja varmistaa, liikutaanko auton ympärillä luvattomissa aikeissa. Järjestelmä käynnistyy automaattisesti aina, kun ovi avataan. Se varmistaa, että autosta voidaan aina poistua turvallisesti.

29.05.2020 23:00KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
31.05.2020 12:22Tuontihake korvaa kotimaista metsähaketta - Kemera-asetuksen muutos osaksi talouden elvytystä
31.05.2020 9:00UPM Raflatac laajentaa Forest Film -tuotevalikoimaansa alan ensimmäisellä puupohjaisella polyeteenitarramateriaalilla
30.05.2020 15:10AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master Z.E. - kestävien kuljetusratkaisujen etulinjassa
29.05.2020 15:00Talvirengaslaki muuttuu - autoilijoiden on entistäkin tärkeämpää ennakoida kelejä, jotta ajo on turvallista
29.05.2020 12:11Ahola Transportille tunnustusta parhaana logistiikan toimittajana
29.05.2020 9:44Lakiluonnos joutoalueiden metsitystuesta lausunnolle
28.05.2020 12:44Garmin esitteli suurikokoisen navigaattorimalliston raskaanliikenteen erityistarpeisiin
28.05.2020 12:23Vaisala julkistaa useita havainto- ja ennustetietoja yhdistävän ainutlaatuisen palvelun teiden talvikunnossapitoon
28.05.2020 11:00Puuston hyönteistuhot mahdollista havaita yläilmoista

Siirry arkistoon »