SK Trans Oy: Pylväskuljetuksia tarpeeseen räätälöidyllä kalustolla

05.04.2020 13.20

pylvasnet1.jpg

Pylväskuljetukset ovat puutavaranajon erikoislaji. A. Weckman Oy on kehittänyt asiakkaiden tarpeisiin räätälöityjä pylväsyhdistelmiä 60-luvuta lähtien. 

(kuva yllä: SK Trans Oy:n uusin pylväskuljetusyhdistelmä muodostuu Scania R 650 8x4 kuorma-autosta, minkä päällerakenteet ja perävaunun on rakentanut A. Weckman Oy.)

Alussa Weckmanin pylväsyhdistemät muodostuivat 2-akselisesta autosta ja 2-akselisesta perävaunusta mutta jo 70-luvulla alettiin rakentaa auton päälle nosevia vaunuratkaisuja.

- Kehitystyö alkoi aikanaan Vierumäen Teollisuuden eli nykyisen Versowoodin kuljetustarpeisiin. Pylväsyhdistelmät ovat haastavia toteuttaa ja aina yksilöllisiä projekteja mutta vuosikymmenten kokemus on mahdollistanut toimivan konseptin, mistä saadaan tehtyä asiakaskohtaiset variaatiot suhteellisen joustavasti, sanoo A. Weckman Oy:n toimitusjohtaja Matti Heiman.

Weckman valmistaa maanteillä erikoiskuljetusluvilla liikkuvat pylväsyhdistelmät kokonaistoimituksena.

- Autoon tehdään päällerakenteet eli apurunko, liikuteltava kääntöpöytä mihin on kiinnitetty pankkopari sekä nosturin peti ja sen asennus. Perässä kulkeva 3-akselinen vaunu on varustettu ilmajousiakseleilla ja taka-akseli on kääntyvä. Vaunu kytkeytyy autoon teleskooppisella putkiaisalla ja kuljetettavat pylväät kantavat itse itsensä pankkojen päällä. Tyhjänä ajettaessa vaunu nostetaan auton päälle hydraulisesti, kertoo Heiman.

pylvasnet2.jpg

(kuva: Weckmanin kehittämässä pylväsyhdistelmässä 3-akselinen perävaunu nousee kätevästi auton päälle tyhjänä ajettaessa.)

Pylväskuljetuksia yli 50-vuoden kokemuksella

SK Trans Oy Kruunupyystä on kuljettanut pylväitä ja pitkää raakapuuta vuodesta 1964 lähtien. 

- Isäni Stig Storbjörk aloitti silloin yhteistyön pylväsvalmistaja Påras Oy:n kanssa mikä jatkuu edelleen. Hän on edelleen 75-vuotiaana aina valmis ajokeikalle jos pyydetään, kertoilee Kenneth Storbjörk.

SK Transilla on ajossa kolme pylväsyhdistelmää ja lisäksi kolme tavallista puutavara-autoa.

- Hoidamme kuljetukset Påras Oy:lle kokonaisurakointina eli haemme metsästä pylväiksi me- nevät Metsä Groupin pitkät tukit, kuljetamme ne tuotantoon ja sieltä valmiina tuotteina loppuasiakkaille. Toinen pylväspuolen asiakkaamme on Pinar Oy jolle kuljetamme pylväsmateriaalia laaniin Tuohikottiin ja sieltä sitten asiakkaille.Yhdellä puutavara-autolla meillä on sopimus Metsä Groupin kanssa, toinen ajaa UPM:n puuta Forest King Oy:lle ja kolmas Metsänhoitoyhdistyksen puuta Niclas Hautanen Ky:lle. Lisäksi meillä on sopimus NRC Groupin kanssa ratapöllien kuljetuksesta ympäri maata, luettelee Storbjörk.   

Valmiita pylväitä toimitetaan linjatyömaille ympäri maata ja lisäksi haetaan vanhoja pylväitä kierrätykseen.

- On mielenkiintoista olla mukana koko elinkaaressa; hiljattain mm. keräilin Pohjanmaalta sähköpylväitä kierrätykseen, mitkä olin ajanut työmaalle 80-luvulla. Ajamme pylväitä ja pitkää sahatavaraa paljon myös Norjaan missä niitä käytetään sähkölinjojen lisäksi laiturirakenteissa. Myös Ruotsiin ja Tanskaan kuljetamme pylväitä laajasti joten ajomatkat ovat välillä todella pitkiä, toteaa Storbjörk.

pylvasnet4.jpg

(kuva: SK Trans kuljettaa pylväitä koko Skandinavian alueelle. Kuvassa kuorma on purettu laiturityömaalle Pohjois-Norjassa.)

Weckmanin laatuun luotettu vuodesta 1978

Ensimmäisen Weckmanin tekemän pylväsyhdistelmän Storbjörkit teettivät Heinolassa vuonna 1978. Tällä hetkellä kaksi yhdistelmää on päällenousevia ja yksi on tehty 4-akselisesta jatkettavasta puoliperävaunusta.

- Siitä lähtien olemme luottaneet Weckmanin osaamiseen ja laatuun. Heillä on harvinaislaatuista osaamista näissä erikoisvehkeistä mitä ei oikein muualta löydy. Voikin sanoa että kaikki rakenneratkaisut ovat tähän lajiin syntyneet Weckmanilla. He kuuntelevat asiakasta ja toteuttavat jokaisen yksityiskohdan tarpeidemme mukaan, kehuu Storbjörk.

Uuteen 4-akseliseen Scaniaan tehtiin jälleen uudenlaisia ratkaisuja. 

- Koska 4-akselissa takaylitys on pidempi niin kääntöpöydästä tehtiin myös taaksepäin liikkuva joten sen saa ns. off-road asentoon ettei auton perä ota kiinni aisaan ahtaissa paikoissa käännellessä, kertoo pylväs-spesialisti Kenneth Storbjörk.

pylvasnet3.jpg

(kuva: Vaunu kytkeytyy autoon teleskooppisella putkiaisalla ja kuljetettavat pylväät kantavat itse itsensä pankkojen päällä. Auton pankkopari on kiinnitetty liikuteltavaan kääntöpöytään.)

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »