AMMATTILEHTI KOEAJAA: Scania R 650 8x4 SuperMax puutavara-auto - Ajoon valmis kokonaisuus

04.04.2020 18.10

scanianet1.jpg

Nyt koeajettava Scania R 650 SuperMax lukeutuu ensimmäisiin Scania Suomi Oy:n Jyväskylän toimipisteellä valmistuneisiin ja varusteltuihin Scania SuperMax -mallinimeä kantaviin konseptiautoihin. Osaamista Jyväskylässä ei puutu sillä siellä on varusteltu puutavara- ja koukkulaiteautoja jo vuosikymmenen ajan. 

(kuva yllä: Scania SuperMax -puutavara-autot valmistetaan Jyväskylän Scania Super Structure -päällirakennetehtaalla täysin ajoon valmiiksi ja asiakkaan toiveiden mukaisesti varusteltuna.)

Scania SuperMax on täysin uusi tuotemerkki, jonka alla Scanian Jyväskylän Scania Super Structure -päällirakennetehtaalla valmistetaan ensimmäisessä vaiheessa puutavara- ja koukkuautoja.

Päällirakennettavat alustat ovat uusia 3- tai 4-akselisia ja varusteltu asiakkaan toiveiden mukaan. Ajoneuvoihin on valittavissa kaikki Scanian ohjaamo- ja moottorivaihtoehdot. Autojen päällirakenteissa näkyy korkea kotimaisuusaste.

- Päällirakenteen komponenttivalinnoissa luotamme mahdollisimman pitkälle suomalaisiin tuotteisiin ja tuotemerkkeihin, sanoo Scanian päällirakennetoimintojen myyntipäällikkö Jussi Flinkman.

Ajoneuvoihin asennettavat varusteet, kuten lisävalot, välähdysmajakat ja työkalulaatikot ovat Scanian lisävarustevalikoiman tuotteita. 

- Kotimaisuusaste on korkealla myös lisävarusteiden puolella, Flinkman lisää.

scanianet2.jpg

(kuva: Scania on tehnyt SuoerMax -puutavara-auton varustelun joustavaksi myös päällirakenteen osalta. Asiakas saa päättää pankkojen ja nosturin tyypin ja valmistajan sekä oikeastaan kaiken mahdollisen.)

Vakioidut toimintamallit

Scania Suomi Oy:n Jyväskylän toimipiste on avarien tilojen ja keskeisen sijainnin puolesta erinomainen paikka päällirakentamiselle. Vuoden 2019 joulukuun alusta lanseeratun Scania SuperMax malliston taustalla ovat Scania Jyväskylän puolustusvoimille tekemistä toimituksista saadut hyvät kokemukset.

- Puolustusvoimille tehtyjen suurten ajoneuvotilausten pohjalta olemme voineet kehittää itsellemme tehokkaat toimintamallit ja henkilöstön osaamisen, jota nyt hyödynnämme myös siviilipuolen asiakastoimituksissa, Flinkman kertoilee.

Flinkman arvioi Jyväskylästä valmistuneen vuoden 2010 jälkeen noin 500 koukku- ja puutavara-autoa:  

- Scania SuperMax -mallisto on kunnianosoitus suomalaiselle päällirakenneosaamiselle. Mallistoa myös kehitetään ja kasvatetaan tulevaisuudessa. Asiakaslähtöisesti kuten tähänkin asti.  

scanianet3.jpg

(kuva: Hallintalaitteet ovat Scanialle ominaiseen tapaan sijoiteltu parhaan mahdollisen kuljettajamukavuuden ja ergonomian ehdoilla. Käyntiin 650 heppainen V8 herää alkolukon puhalluksen perästä.)

Miksi SuperMax?

Scania SuperMax -malleissa kaikki päällirakenteen osat perustuvat Scanian moduuliajatteluun ja standardiratkaisuihin. Päällirakenteiden komponentit ovat valmiina varastossa jo ennen alustan saapumista Jyväskylään. Näin valmiin ajoneuvon toimitus on suoraviivainen ja nopea prosessi. 

- Keskeisenä ajatuksena on keskittää kaikki auton varusteluun liittyvät toimitukset oman organisaatiomme sisään, mikä helpottaa asiakkaidemme asiointia paitsi tilaus- ja toimitusvaiheessa myös myöhemmin, esimerkiksi huoltojen suhteen. Vastaamme kaikista asentamistamme päällirakenteen osista ja asennuksista tallentuu tarkka dokumentointi, toteaa Flinkman. 

Scania on tehnyt puutavara- auton varustelun joustavaksi myös päällirakenteen osalta. 

- SuperMax -puutavara-autoille on ominaista kaksiosainen apurunko. Sen ansiosta nosturituppien vaihto sujuu nopeasti, jos nosturityyppiä halutaan vaihtaa tai apurunko jotenkin turmeltuu. Asiakas päättää pankkojen ja nosturin tyypin ja valmistajan sekä oikeastaan kaiken mahdollisen, ilmoittaa Flinkman. 

scanianet5.jpg(kuva: Koeajoauton etusermi on TMT. Malisen valmistama ja pankkoina ForestKingit. Nosturina Kesla 2112T ohjaamolla ja proG46 -kahmarilla.)

Tuotekehitys on jatkuvaa ja asiakkaiden palautetta kuunnellaan herkällä korvalla. Esimerkikkinä tästä Scania on saanut palautetta L-puominosturia käyttäviltä asiakkailta sermin nosturikotelon kokovaihtoehtojen sup- peudesta. Suurimmille kourille kun ei tahdo löytyä sopivaa koteloa.  

- Asia on hyvin tiedossamme ja sermimallistoon on tulossa pian lisää vaihtoehtoja. Tarjolle tulee muun muassa täysin uusi sermivaihtoehto, ilmoittaa Flinkman.  

Edistyksellisen tekniikan ja korkean kotimaisuusasteen lisäksi Scania SuperMax -mallisto tarjoaa myös konkreettisia kustannushyötyjä. 

- Scania Finans Ab on laatinut Scania SuperMax -autoille erittäin järkevähintaiset ja joustavat rahoitusvaihtoehdot. Lisäksi kaikille SuperMax -autoille on saatavissa koko ajoneuvon kattava huolto- ja korjaussopimus, huomauttaa Flinkman.

scanianet4.jpg

(kuva: Scanian rappuset ovat parhaat tässä autoluokassa: tukevat, pitävät ja sopivalla askelvälillä.)

Ketterä 2+2:n

Koeajettavaksi saadun Scania R650 8x4 2+2 SuperMax puutavara-auton perään on asennettu Kesla 2112T puutavaranosturi, jossa valmistajan suosittu proG46 kahmari. Pankot ovat ForestKingit ja sermi sekä työkalulaatikot TMT. Malisen valikoimasta. Kärryn sovitus sujuu vaivattomasti servosarjalla täydennetyn TAV 50:n voimin.

Scania Rent -vuokra-autofleetiin valmistuneeseen autoon on valittu tehdaslisävarustelistalta puun ajossa monen suosima kytkinpoljin. Vakiovarusteisiin lukeutuva sähköohjattu seisontajarru on korvattu perinteisellä vipumallilla. 

Tukevatekoinen puutavara-auto on vaivaton ajettava. Neliakselinen kääntyy taajaman ahtaassa pyörätien risteyksessä näppärästi ympäri. Ei edes väkivahvan vinkkelin matala käyntiääni saa vastaan tulleilta kävelijöiltä moitetta, mikä on pääkaupunseudulla jo maininnan arvoinen seikka. Pikaisen tutustumiskierroksen päätteeksi Scania Rent vuokra-auto suuntasi nokkansa kohti Kemijärveä, jonka luonnonkauniissa maisemissa Scania SuperMax -puutavara-auto on omalla mukavuusalueellaan.  

scanianet6.jpg

(kuva: Scanian rappuset ovat parhaat tässä autoluokassa: tukevat, pitävät ja sopivalla askelvälillä.)

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »