Haketuspalvelu Pesonen Oy:n uusi käyttötarpeisiin modifioitu autohakkuripaketti

02.04.2020 18.33

pesonet1.jpg

Haketuspalvelu Pesonen Oy on ottanut alkuvuodesta 2020 käyttöön uuden CBI ChipMax 484VR autohakkurin mikä on rakennettu Sca- nia S 650 XT kuorma-auton päälle. Itse hakkuria on räätälöity vastaamaan omiin käyttötarpeisiin. 

(kuva yllä: Haketuspalvelu Pesonen Oy otti alkuvuodesta käyttöön uuden autohakkurin, mikä on modifioitu juuri omiin käyttötarpeisiin. Kokonaisuudesta tuli toimiva ja todella tyylikäskin.)

Haketuspalvelu Pesonen urakoi haketta neljällä autohakkurilla ja kolmella hakeautolla L&T Biowatille ja Family Timberille Hämeenlinna & Lahden alueella. Hakkeen kuljetuspalvelua ostetaan lisäksi muilta yrittäjiltä.

- Hakkurikaluston muodostaa kaksi CBI:ta, Doppstadt ja Jenz. Ensimmäinen CBI ChipMax tuli nelisen vuotta sitten ja sillä on ajettu nyt 7500 tuntia. Kun tarve kapasiteetin nostolle tuli niin päädyin ChipMaxiin sen suuren tehokkuuden ja luotettavan rakenteen takia. Peruskone on hyvä ja tehty järkevän yksinkertaisesti. Erittäin tärkeä asia on myös se että hakkuri voidaan asentaa kääntyväksi, joten sillä voi hakettaa molemmilta puolilta, mikä helpottaa oleellisesti metsässä operointia. Alustaksi valittiin Scania XT 8x4 mikä on maastokelpoinen auto ja nosturiksi vahva Kesla 2117T hyvällä ulottuvuudella. Päällerakentamisesta ja nosturin laadukkaasta asennuksesta vastasi HyMaTec Oy Eurasta, kertoo yrittäjä Atte Pesonen.

pesonet2.jpg

(kuva: Haketuspalvelu Pesonen Oy otti alkuvuodesta käyttöön uuden autohakkurin - kokonaisuudesta tuli toimiva ja todella tyylikäskin.)

Hakkuri modifioitu entistä paremmaksi

Uusi CBI ChipMax on perusrakenteeltaan samanlainen kuin vanhempi hakkuri, mutta Pesonen on tehnyt siihen mielenkiintoisia rakennemuutoksia. 

- Olemme itse asiassa tehneet jotain juttuja uusiksi jo kaikissa muissakin hakkureissamme. Tässä uudessa ChipMaxissa ha- keheitin on nyt kokonaan omaa suunnittelua ja valmistusta; lisäksi olemme modifioineet haketorvea, syöttömattoa, pohjalevyä ja vastateräpalkkia, paljastaa Pesonen.

pesonet8.jpg(kuva: Omaa valmistusta oleva hydraulinen heitin ottaa voimansa auton moottorilta. Rakenne on järeää tekoa ja painoa heittimellä on n. 800 kg.)

CBI ChipMaxissa on vakiona hakkeen puhallin mutta Pesonen halusi tilalle hydraulisen heittimen, minkä CAD-piirrustukset teki ammattitaidolla Hannes Papinkivi.

- Suunnittelimme Parkerin pumpulla ja moottorilla varustetun heittimen todella järeäksi joten se painaa jotain 800 kiloa. Kulutuspalat on tehty helposti vaihdettavaksi. Hydraulinen heitin ottaa voimansa auton moottorista, jolloin hakkurin CAT C18 moottorin teho saadaan kokonaan rummulle. Heittimen nopeus pysyy koko ajan samana ja torven kulmia on muutettu, joten hakesuihu saadaan ohjattua haluttuun paikkaan tarkasti eikä hakkuri pöllytä ympäristöä kuten puhaltimella, joten siivoamista on vähemmän ja työmaita pääsee vaihtamaan nopeammin. Ja kun pölyä syntyy nyt todella vähän niin kuljettajan työympäristö on puhtaampi mikä on tärkeää terveyden kannata eikä ilmanpuhdistajat mene tukkoon, kertoilee Pesonen.

pesonet9.jpg

(kuva: Hydraulisen heittimen CAD-piirrustukset teki ammattitaidolla Hannes Papinkivi ja se valmistettiin Haketuspalvelu Pesosen hallilla.)

Hydraulisen heittimen käyttöä varten nosturiohjaamoon asennettiin Keslan oman näytön yläpuolelle IFM:n näyttö (kuva), mikä tarjoaa paljon hyödyllistä infoa mm. nosturin hydrauliikan tasosta ja lämmöstä, hakkurin polttoainemäärästä, auton lämmöistä jne. 

pesonet10.jpg- Suunnitelmissa on ehkä siirtää myös itse hakkurin ohjauksen näyttö nosturiohjaamoon. Kun kaikki hallintalaitteet olisi samassa paikassa vähentäisi se turhaa hyppimistä nosturista mikä lisäisi myös turvallisuutta, pohtii Pesonen.

Heittimiä voidaan rakentaa myös muille

Itse tehty hydraulinen heitin on jo nyt osoittautunut toimivaksi ja luotettavaksi kokonaisuudeksi mikä tarjoaa selkeitä etuja haketettaessa.

- Olemmekin miettineet että tekisimme samanlaisen myös vanhempaan koneeseemme ja jos joku on kiinnostunut, voimme rakentaa heittimiä mittatilaustyönä myös muille alan toimijoille, vihjaisee Pesonen.

pesonet4.jpg

(kuva: CBI ChipMax 484VR -hakkuri on asennettu auton päällä kääntyväksi, joten sillä voi hakettaa molemmilta puolilta, mikä helpottaa oleellisesti metsässä operointia.)

pesonet5.jpg

(kuva: - Hydraulinen heitin ei sotke ympäristöä läheskään niin paljon kuin puhallin, joten siivoamista on vähemmän mikä nopeuttaa työmaalta seuraavalle siirtymistä.)

pesonet7.jpg

(kuva: ChipMaxin suuri syöttöpöytä mahdollistaa materiaalin tarpeeksi tehokkaan syöttämisen. Pesosen koneessa mattoa on modifioitu.)

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain

Siirry arkistoon »