AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Stralis X-Way AS340X57 8x4 puutavara-auto - Uusi haastaja kantavuuskilpailuun

29.03.2020 11.45

xwaynet1.jpg

Ivecon mallistossa maantieauto Straliksen ja maansiirtoauto Trakkerin välimaastoon asemoituvassa Stralis X-Way:ssä yhdistyvät molempien mallisarjojen parhaat ominaisuudet. Konekorjaamo Riikonen Oy:n puutavaravarusteilla neliakselisen Ivecon omamassa jää parhaimmillaan alle 13 tonniin. 

(kuva yllä: Yhdistelmämassaltaan 76-tonnista Iveco Stralis X-Way puutavara-autoa liikuttaa vahvasti vääntävä 570 hevosvoimainen Cursor-13 -moottori. Iveco tunnetaan hyvistä maasto-ominaisuuksistaan ja uusi X-Way jatkaa perinnettä - ollen mukava ajaa myös maantiellä.)

Iveco Stralis X-Wayn hyvä kantavuus on Ivecon, mutta myös joensuulaisen puutavara- autojen päällerakentamiseen erikoistuneen Konekorjaamo Riikonen Oy:n pitkäjänteisen tuotekehityksen tulosta.

Iveco on hakenut kokemusta runko- sekä jousitus- ja akselistorakenteiden kestävyydestä, maissa joissa kuorma-autolla ajetaan tiettömillä taipaleilla ja äärimmäisissä olosuhteissa, kuormien painoista puhumattakaan. 

- Iveco X-Wayn suunnittelun keskiössä on korkea kestävyys ja suuri hyötykuormakapasiteetti. Malli yhdistää Ivecon Stralis kaukoliikenneauton parhaat polttoainetehokkuus- ja turvateknologiat Trakker -malliston legendaariseen maastolujuuteen. Iveco on hyödyntänyt auton rungon ja alustarakenteiden suunnittelussa parasta osaamistaan. Esimerkiksi hieman yli 300 mm korkeat ja 80 leveät c-profiiliset runkopalkit on valmistettu seinämävahvuudeltaan hieman alta 8 mm erikoisteräksestä, mikä tarjoaa riittävän lujuuden ja vääntöjäykkyyden useimpiin tälle automallille soveltuviin työtehtäviin, sanoo Iveco kuorma-autojen tuotepäällikkö Henri Immonen.

Runko- ja alustarakenteen optimoinnin ansiosta perusakseliväliltään hieman yli viisimetrisen, rautajousitetun, napavälitteisellä takatelillä ja tehokkaimmalla tarjolla olevalla eli 570 hv moottorilla varustetun Iveco X-Wayn omamassa jää täydellisellä Riiko-päällirakenteella ja varusteilla 13 100 kilogrammaan. - tulee huomioida että tämä yksilö on varustettu toisen akselin nostolla (liikkeellelähtöavustin), mitä ilman omamassa jäisi niukasti alle 13 tonniin, Immonen lisää.

xwaynet3.jpg

(kuva: Ivecon kuljettajan paikka tarjoaa asialliset oltavat ja kelvollisen näkyvyyden. Katkaisijat ja kytkimet on sen verran suurikokoisia että niiden käyttö sujuu jopa hansikkaat kädessä.)

Modulaarinen ja kevyt

Modulaariset erikoisterärakenteiset Riiko -puutavara-auton päällirakenteet istuvat nätisti kaiken merkkisiin kuorma-autoihin, eikä Iveco tee tässä poikkeusta. 

Konekorjaamo Riikonen Oy:n myyntipäällikkö Esko Leinosen mukaan Riiko -puutavara-auton apurunko on 170 mm korkuisena markkinoiden matalin ja samalla yksi keveimmistä. 

- Suurimman mahdollisen kantavuuden sekä kuormatilan tarjoava Riiko -päällerakenne pohjautuu vankkaan teräsrakenneosaamiseen sekä parhaisiin markkinoilta oleviin komponentteihin. Kuten autot, myös Riiko -päällerakenteet kasataan pulttiliitoksin, millä saavutetaan hyvä kestävyys ja mahdollistetaan modulaarisen rakenteen huolto, jos sellaiselle tulee tarvetta, kertoo Leinonen. 

xwaynet7.jpg

(kuva: Sisämateriaalit ovat kulutusta kestäviä ja helposti puhtaana pidettäviä. Hytissä onkin kaikki perusasiat hyvällä mallilla.)

Riiko -päällerakenne tuo Ivecon runkoon hieman lisää tukevuutta ja vääntöjäykkyyttä mistä on hyötyä puutavaran ajossa ja nosturikäytössä. 

- Yhdessä Riiko -päällerakenteen ja Terminator XXL Aero -pankkojen kanssa Iveco Stralis X-Way tarjoaa yhden markkinoiden suurimmista kuormatilavuuksista. Koeajoautossa on kuormatilaa kahdella 3-metrin puunipulla 42 kehyskuutiota. Niinpä kokonaispainoltaan 34.720 kilon autoon saa mättää hieman 21.620 kilon edestä hyötykuormaa, mikä on kunnioitettava lukema 2+2 akseliselle autolle, Ivecon Immonen ilmoittaa.

xwaynet2.jpg

(kuva: 2,9 metriä korkea, Riiko -kolosermi on varustettu sermiöljysäiliöllä. Sermi on tehty lentokonealumiinista, mikä ei tarvitse eloksointia. Vetokytkin ja vetopalkki on TAV -mallistosta.)

Pykälää silmään

8x4 ja 2+2 alustaisen Ivecon ohjaamo kantaa valmistajan mallistossa nimeä AS, joka tarkoittaa vapaasti suomennettuna pitkää ja korkeakattoista mökkiä. Tilaa ja mukavuutta pirtissä riittääkin, ehkä melkein liikaakin, työtehtävän luonne huomioon ottaen. 

Voimanlähteenä toimivasta 13-litran Cursor-moottorista irrotetaan parhaimmillaan tehoa 570 hv ja vääntömomenttia 2500 Nm. Suorituskyvyn osalta Iveco on noussut jo lähelle markkinajohtajia, tosin kuumin kärki pelaa omassa litratilavuusluokassaan. 

xwaynet4.jpg(kuva: Terminator XXL Aero -pankot tarjoavat markkinoiden suurimman kuormatilan ja ovat kevyet.)

Moottorin, 16-portaisen Hi-Tronix vaihteiston ja napavälitteisen akseliston yhteistyö on ainakin näin kuormatta ajettaessa sujuvaa. Ivecon GPS-pohjainen Hi-Cruise vakionopeudensäädin pelaa asiallisesti ja päästää auton herkästi Eco-Roll vapaarullaukseen, mikä ei suinkaan ole itsestäänselvyys napavälitteisessä autossa. 

Vaihteiston ohjaus käy muiden raskaiden Ivecojen tapaan kojelaudan napeista. D:n eli eteen päin asennon tuplapainallus kääntää vaihteiston hitaalle puolelle, mikä on lähes välttämättömyys nykypuutavara-autossa. Muutaman vuoden ajan tarjolla ollut Hi-Tronix vaihteisto mahdollistaa myös heijauksen, mikä puuttuu EuroTronic vaihteistosta. 

Ivecon kuljettajan paikka tarjoaa asialliset oltavat ja kelvollisen näkyvyyden. Katkaisijat ja kytkimet on sen verran suurikokoisia että niiden käyttö sujuu jopa hansikkaat kädessä.

Mittaristo tarjoaa kaiken tarvittavan. Nyt kun mittaristosta puhutaan niin mainittakoon että 80 km/h nopeudessa kierroslukumittarin neula osoittaa 1400 r/min lukemaa kohti. Akseliperäisenä kierrokset pysyttelisivät 1100 r/min tietämillä. 

xwaynet5.jpg

(kuva: Sisäpuolinen Riiko -nosturiteline on laadukasta tekoa ja varustettu hydraulisella kiristyksellä.)

Toimiva kokonaisuus

Kokonaisuutena koviin kuljetuskapasiteettilukemiin yltävä Iveco Stralis X-Way on mielenkiintoinen tuttavuus, missä ajettavuus, varusteet ja viimeistely ovat hyvässä sopusoinnussa. Mikäli Iveco-maahantuojan yrittäjäystävällinen hinnoittelupolitiikka, niin auton kuin huoltosopimusten osalta koskee myös nyt ajettavan kaltaista puutavara-autoa tarjoaa X-Way mahdollisuuden tuloksen tekoon näinä haastavina aikoina. 

xwaynet6.jpg

(kuva: Iveco X-Way puutavara-auto on koeajettavissa koko kevään valtuutetun Iveco jälleenmyyntiverkoston kautta. Kannattaa olla yhteydessä lähimpään Iveco-myyjään.)

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »