Bruks 806.2 autohakkuri - Korkeaa tuottavuutta matalin käyttökustannuksin

28.03.2020 15.33

bruksface1.jpg

Usean eri hakkurivalmistajan koneilla hakettava Haketuspalvelu J. Mickos Oy:n tuoreella Volvo FH:n alustalle sovitetulla Bruks 806.2:lla on ehditty työskennellä yhteensä jo toista tuhatta tuntia. Jututimme Sipoossa Porvoon ja Vantaan energiayhtymille energiahaketta työstävältä Jonas Mickokselta miten yrityksen tuore hankinta on toiminut ja millaisiin tuotoslukemiin Bruksilla on ylletty?

(kuva yllä: Haketuspalvelu J. Mickos Oy on työskennellyt Volvo FH:n alustalle rakennetulla Bruks 606.2 autohakkurilla toista tuhatta tuntia. Kone on toiminut  luotettavasti ja tuottavuus on kasvanut oleellisesti aiempaan malliin verrattuna.)

Haketusurakointia Itä-Uudenmaan, Kymenlaakson ja Päijät- Hämeen alueilla monipuolisella konekalustolla urakoiva Haketuspalvelu J. Mickos Oy kehittää työmenetelmiään kestävillä ja ympäristöystävällisillä ratkaisuilla. Yrityksen tuoreimpiin kalustohankintoihin lukeutuva, nyt jo reilut 1200 haketustuntia melkein ongelmitta palvellut ja Volvo FH:n alustalle sovitettu Bruks 806.2 hakkuri saa konetta operoivalta Jonas Mickokselta korkeat arvosanat vaivattomasta käytettävyydestä, helppohoitoisuudesta ja matalista kokonaiskustannuksista. Vertailupohjana on Bruks 805.2, joka meni vaihdossa uutta konetta hankittaessa. 

11 metrin puomilla 

Vaihtokoneena annetussa, niin ikään Volvon alustalle asennetussa vuosimallin 2012 Bruks 805.2 hakkuriautossa oli uuden 806.2:n tapaan Kesla 2112 nosturi. Joskin nyt nosturi on varustettu 1200 L mallin pidemmällä jatkeella. Pääpuomin pituus on sama 3,9 m kuin aikaisemmin, mutta pidemmän jatkeen ansiosta ulottuvuus on kasvanut 11 metriin. Mickos on tyytyväinen Keslaan ja etenkin päivitetty IQAN-ohjelmisto saa käyttäjältä hyvää palautetta.  

- Nosturin toimintojen säätäminen on nyt sujuvampaa ja järjestelmä vastaa huomattavasti pehmeämmin ohjauskomentoihin. 

Uutta on myös nosturin päätyösylinterin yhteyteen liitetty paineakku. 

- Se vähentää käytössä merkittävästi nosturin pystysuuntaista heiluntaa, kun työskennellään pitkältä, Mickos lisää.

Kesla nosturiohjemiston ohella Mickos antaa positiivista palautetta myös Bruksin käyttöjärjestelmästä - se on yksinkertainen ja hyvä: 

- Kosketusnäytöstä voidaan säätää esimerkiksi heittimen kierroksia. 800 r/min on minimi, mutta silloin syötetyn tavaran pitää olla karsittua rankaa. Metsätähteellä ajan 1200 ja jos on oikein märkää niin kierroksia voi nostaa aina 2200 r/min arvoon asti, mutta tosi harvoin tarvitsee ylittää 1200 arvoa. Se on se mitä käytetään.

bruksface2.jpg

(kuva: Jonas Mickos kehuu Keslan kehittynyttä nosturin säätömahdollisuuksia ja myös Bruks ohjausjärjestelmä saa kiitosta.)

Tuottavuudessa merkittävää kasvua

Kun puhe käännetään 805.2:n ja uuden 806.2:n työtehon vertailuun Jonas Mickos sanoo uuden hakkurin tuottavan haketta enemmän samalla polttoainemäärällä, vaikka moottorissa on kokoa ja suorituskykyä entistä enemmän: 

- Bruks 805.2:ssa oli jaettu rumpu, puolikkaalla terällä ja tässä Bruks 806.2 on nyt kombirumpu, mikä mahdollistaa hakkeen pituuden kasvattamisen 40 mm:sta 45 mm:iin. Lisäksi moottorin koko on kasvanut 13 litrasta 16 litraan ja teholukema 540 hv:sta 650 hv tasolle.  

Mickos arvioi keskituntituotoksen kasvaneen uuden koneen myötä noin 100 -110 kuutiometristä noin 150 kuutiometriin - tuotos määrätyy aina tietenkin haketettavasta puusta ja muista vaihtuvista tekijöistä.

Mickos sanoo Bruks 806.2:n syövän haketettaessa saman verran polttoainetta kuin Bruks edellinen 805.2:

- Samalla polttoainemäärällä per tuotettu kuutio tuotos on kasvanut lähes puolella. Otettiin tähän uuteen autoon pykälää pidempi perän välitys, mikä laski moottorin kierroksia maantieajossa noin 150 r/min. Samalla polttoaineen kulutus pieneni maantiellä ajettaessa noin viidellä litralla sadalla kilo- metrillä, vaikka massaa on sen tuhannen kiloa enemmän.

Dieselpolttoaineeksi muutettuna Bruks 806.2:n yltää tuottavuudessa Jonas Mickosen mukaan oikein hyvälle tasolle. 

- Keskikulutus on noin puoli litraa per kuutio, riippuen ajomatkasta ja mätettävästä aineksesta.

bruksface3.jpg

(kuva: - Bruksin yksinkertaisen järkevä rakenne ja huoltoystävällisyys ovat tärkeitä asioita päivittäisessä käytössä, toteaa Jonas Mickos.)

Helppohoitoinen ja vähävikainen

Kone, olipa mikä tahansa vaatii ajoittaista huoltoa. Mickos sanoo Bruksin pelanneen hienosti, mutta lyhyitä seisokkejakin on matkalle mahtunut. 

- Tähän mennessä pisin pysähdys on ollut puolen päivän luokkaa, kun meni vähän isompi rauta rumpuun. Muuten ollaan päästy tosi vähällä. Oikein tyytyväisiä ollaan. Selkeää tekniikkaa ilman ylimääräisiä liikkuvia osia, jolloin riski että tapahtuu jotain odottamatonta on pieni.

Bruks hakkurit tunnetaan yleisesti huoltoystävällisyydestään, mutta mitä siihen sanoo käyttäjä?

- Todella helppohoitoinen. Rummussa on ainoastaan kaksi terää ja niidenkin vaihto on tehty helpoksi ja nopeaksi. Samoin seulakamman, jonka vaihto sujuu noin kymmenessä minuutissa. Pystyyn nouseva syöttöpöytä ja kaikki muutkin kohteet ovat helposti puhdistettavissa ja huollettavissa, mikä on paitsi urakan myös tekijön kantilta ajateltuna positiivinen asia.

Hakkureiden kestävyydestä puhuttaessa yleinen keskustelunaihe ovat jakovaihteistot ja niiden kestävyys. Mickoksen mukaan Bruksilla ei näissä ole ollut ongelmia - edellinen OMSI kesti koko laitteen käyttöiän, eikä uudessakaan ole ollut murheita. 

- Tässä on itse asiassa sama jakovaihteisto kuin 805.2:ssa, mutta lisäjäähdytyksellä. Ja jos jotain ongelmia ilmeneekin, niin maahantuoja Sawcenter Oy:ltä saa kyllä varsin nopeasti tukea.

Kokonaisuutta voi siis luonnehtia onnistuneeksi? 

- Kyllä, tekniikka kehittyy koko ajan. Entinen auto oli Euro5 ja tämä on Euro6. Polttoainetta kuluu nyt vähemmän, mutta ureaa hieman enemmän. Bruks 806.2 toimii käytössämme; haketettiin sitten maatiloilla, metsässä tai terminaalissa, Mickos summaa.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »