Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:17669131 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

29.5.2020 23:00KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »31.5.2020 12:22Tuontihake korvaa kotimaista metsähaketta - Kemera-asetuksen muutos osaksi talouden elvytystäLue lisää »31.5.2020 9:00UPM Raflatac laajentaa Forest Film -tuotevalikoimaansa alan ensimmäisellä puupohjaisella polyeteenitarramateriaalillaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

29.5.2020 23:00KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »31.5.2020 12:22Tuontihake korvaa kotimaista metsähaketta - Kemera-asetuksen muutos osaksi talouden elvytystäLue lisää »31.5.2020 9:00UPM Raflatac laajentaa Forest Film -tuotevalikoimaansa alan ensimmäisellä puupohjaisella polyeteenitarramateriaalillaLue lisää »

Bruks 806.2 autohakkuri - Korkeaa tuottavuutta matalin käyttökustannuksin

28.03.2020 15:33

bruksface1.jpg

Usean eri hakkurivalmistajan koneilla hakettava Haketuspalvelu J. Mickos Oy:n tuoreella Volvo FH:n alustalle sovitetulla Bruks 806.2:lla on ehditty työskennellä yhteensä jo toista tuhatta tuntia. Jututimme Sipoossa Porvoon ja Vantaan energiayhtymille energiahaketta työstävältä Jonas Mickokselta miten yrityksen tuore hankinta on toiminut ja millaisiin tuotoslukemiin Bruksilla on ylletty?

(kuva yllä: Haketuspalvelu J. Mickos Oy on työskennellyt Volvo FH:n alustalle rakennetulla Bruks 606.2 autohakkurilla toista tuhatta tuntia. Kone on toiminut  luotettavasti ja tuottavuus on kasvanut oleellisesti aiempaan malliin verrattuna.)

Haketusurakointia Itä-Uudenmaan, Kymenlaakson ja Päijät- Hämeen alueilla monipuolisella konekalustolla urakoiva Haketuspalvelu J. Mickos Oy kehittää työmenetelmiään kestävillä ja ympäristöystävällisillä ratkaisuilla. Yrityksen tuoreimpiin kalustohankintoihin lukeutuva, nyt jo reilut 1200 haketustuntia melkein ongelmitta palvellut ja Volvo FH:n alustalle sovitettu Bruks 806.2 hakkuri saa konetta operoivalta Jonas Mickokselta korkeat arvosanat vaivattomasta käytettävyydestä, helppohoitoisuudesta ja matalista kokonaiskustannuksista. Vertailupohjana on Bruks 805.2, joka meni vaihdossa uutta konetta hankittaessa. 

11 metrin puomilla 

Vaihtokoneena annetussa, niin ikään Volvon alustalle asennetussa vuosimallin 2012 Bruks 805.2 hakkuriautossa oli uuden 806.2:n tapaan Kesla 2112 nosturi. Joskin nyt nosturi on varustettu 1200 L mallin pidemmällä jatkeella. Pääpuomin pituus on sama 3,9 m kuin aikaisemmin, mutta pidemmän jatkeen ansiosta ulottuvuus on kasvanut 11 metriin. Mickos on tyytyväinen Keslaan ja etenkin päivitetty IQAN-ohjelmisto saa käyttäjältä hyvää palautetta.  

- Nosturin toimintojen säätäminen on nyt sujuvampaa ja järjestelmä vastaa huomattavasti pehmeämmin ohjauskomentoihin. 

Uutta on myös nosturin päätyösylinterin yhteyteen liitetty paineakku. 

- Se vähentää käytössä merkittävästi nosturin pystysuuntaista heiluntaa, kun työskennellään pitkältä, Mickos lisää.

Kesla nosturiohjemiston ohella Mickos antaa positiivista palautetta myös Bruksin käyttöjärjestelmästä - se on yksinkertainen ja hyvä: 

- Kosketusnäytöstä voidaan säätää esimerkiksi heittimen kierroksia. 800 r/min on minimi, mutta silloin syötetyn tavaran pitää olla karsittua rankaa. Metsätähteellä ajan 1200 ja jos on oikein märkää niin kierroksia voi nostaa aina 2200 r/min arvoon asti, mutta tosi harvoin tarvitsee ylittää 1200 arvoa. Se on se mitä käytetään.

bruksface2.jpg

(kuva: Jonas Mickos kehuu Keslan kehittynyttä nosturin säätömahdollisuuksia ja myös Bruks ohjausjärjestelmä saa kiitosta.)

Tuottavuudessa merkittävää kasvua

Kun puhe käännetään 805.2:n ja uuden 806.2:n työtehon vertailuun Jonas Mickos sanoo uuden hakkurin tuottavan haketta enemmän samalla polttoainemäärällä, vaikka moottorissa on kokoa ja suorituskykyä entistä enemmän: 

- Bruks 805.2:ssa oli jaettu rumpu, puolikkaalla terällä ja tässä Bruks 806.2 on nyt kombirumpu, mikä mahdollistaa hakkeen pituuden kasvattamisen 40 mm:sta 45 mm:iin. Lisäksi moottorin koko on kasvanut 13 litrasta 16 litraan ja teholukema 540 hv:sta 650 hv tasolle.  

Mickos arvioi keskituntituotoksen kasvaneen uuden koneen myötä noin 100 -110 kuutiometristä noin 150 kuutiometriin - tuotos määrätyy aina tietenkin haketettavasta puusta ja muista vaihtuvista tekijöistä.

Mickos sanoo Bruks 806.2:n syövän haketettaessa saman verran polttoainetta kuin Bruks edellinen 805.2:

- Samalla polttoainemäärällä per tuotettu kuutio tuotos on kasvanut lähes puolella. Otettiin tähän uuteen autoon pykälää pidempi perän välitys, mikä laski moottorin kierroksia maantieajossa noin 150 r/min. Samalla polttoaineen kulutus pieneni maantiellä ajettaessa noin viidellä litralla sadalla kilo- metrillä, vaikka massaa on sen tuhannen kiloa enemmän.

Dieselpolttoaineeksi muutettuna Bruks 806.2:n yltää tuottavuudessa Jonas Mickosen mukaan oikein hyvälle tasolle. 

- Keskikulutus on noin puoli litraa per kuutio, riippuen ajomatkasta ja mätettävästä aineksesta.

bruksface3.jpg

(kuva: - Bruksin yksinkertaisen järkevä rakenne ja huoltoystävällisyys ovat tärkeitä asioita päivittäisessä käytössä, toteaa Jonas Mickos.)

Helppohoitoinen ja vähävikainen

Kone, olipa mikä tahansa vaatii ajoittaista huoltoa. Mickos sanoo Bruksin pelanneen hienosti, mutta lyhyitä seisokkejakin on matkalle mahtunut. 

- Tähän mennessä pisin pysähdys on ollut puolen päivän luokkaa, kun meni vähän isompi rauta rumpuun. Muuten ollaan päästy tosi vähällä. Oikein tyytyväisiä ollaan. Selkeää tekniikkaa ilman ylimääräisiä liikkuvia osia, jolloin riski että tapahtuu jotain odottamatonta on pieni.

Bruks hakkurit tunnetaan yleisesti huoltoystävällisyydestään, mutta mitä siihen sanoo käyttäjä?

- Todella helppohoitoinen. Rummussa on ainoastaan kaksi terää ja niidenkin vaihto on tehty helpoksi ja nopeaksi. Samoin seulakamman, jonka vaihto sujuu noin kymmenessä minuutissa. Pystyyn nouseva syöttöpöytä ja kaikki muutkin kohteet ovat helposti puhdistettavissa ja huollettavissa, mikä on paitsi urakan myös tekijön kantilta ajateltuna positiivinen asia.

Hakkureiden kestävyydestä puhuttaessa yleinen keskustelunaihe ovat jakovaihteistot ja niiden kestävyys. Mickoksen mukaan Bruksilla ei näissä ole ollut ongelmia - edellinen OMSI kesti koko laitteen käyttöiän, eikä uudessakaan ole ollut murheita. 

- Tässä on itse asiassa sama jakovaihteisto kuin 805.2:ssa, mutta lisäjäähdytyksellä. Ja jos jotain ongelmia ilmeneekin, niin maahantuoja Sawcenter Oy:ltä saa kyllä varsin nopeasti tukea.

Kokonaisuutta voi siis luonnehtia onnistuneeksi? 

- Kyllä, tekniikka kehittyy koko ajan. Entinen auto oli Euro5 ja tämä on Euro6. Polttoainetta kuluu nyt vähemmän, mutta ureaa hieman enemmän. Bruks 806.2 toimii käytössämme; haketettiin sitten maatiloilla, metsässä tai terminaalissa, Mickos summaa.

29.05.2020 23:00KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
31.05.2020 12:22Tuontihake korvaa kotimaista metsähaketta - Kemera-asetuksen muutos osaksi talouden elvytystä
31.05.2020 9:00UPM Raflatac laajentaa Forest Film -tuotevalikoimaansa alan ensimmäisellä puupohjaisella polyeteenitarramateriaalilla
30.05.2020 15:10AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master Z.E. - kestävien kuljetusratkaisujen etulinjassa
29.05.2020 15:00Talvirengaslaki muuttuu - autoilijoiden on entistäkin tärkeämpää ennakoida kelejä, jotta ajo on turvallista
29.05.2020 12:11Ahola Transportille tunnustusta parhaana logistiikan toimittajana
29.05.2020 9:44Lakiluonnos joutoalueiden metsitystuesta lausunnolle
28.05.2020 12:44Garmin esitteli suurikokoisen navigaattorimalliston raskaanliikenteen erityistarpeisiin
28.05.2020 12:23Vaisala julkistaa useita havainto- ja ennustetietoja yhdistävän ainutlaatuisen palvelun teiden talvikunnossapitoon
28.05.2020 11:00Puuston hyönteistuhot mahdollista havaita yläilmoista

Siirry arkistoon »