Seppo Korpi, Korpikuljetus Oy: Hybriditeknologia loistava puunajossa

20.03.2020 18.24

hybridnet1.jpg

Korpikuljetus Oy Padasjoelta otti vuoden 2020 alussa ajoon uuden Sisu Polar Timber Hybrid puutavara-auton. Vaikka yrittäjä Seppo Korpi on kuljettanut puuta Sisulla jo 30 vuoden ajan niin hybriditeknologia sai kokeneenkin miehen jälleen oikein innostumaan ajamisesta.

(kuva yllä: Korpikuljetus Oy otti alkuvuodesta 2020 ajoon uuden Sisu Polar Timber Hybrid puutavara-auton, mistä kaupat tehtiin Keski-Suomen alueen Sisu-myyjän Janne Vuorisen kanssa.)

Kuhmoisista kotoiin oleva Seppo Korpi aloitti työuransa metsurina.   

- 10 vuoden savotasta jäi hyvä peruskunto mitä olen pitänyt yllä aktiivisella liikunnalla. Se on tärkeä asia ajohommissa. Olin armeijassa autopuolella ja yhdistelmäkortin ajoin 1983. Metsuriaikoina kävin aina välillä ajamassa mursketta ja muuta, kertoilee Korpi.

hybridnet2.jpg

(kuva: - Jo nyt voin sanoa että en tätä tavalliseen polttomoottoriautoon vaihtaisi, kommentoi yrittäjä Seppo Korpi Hybrid Sisuaan.)

30 vuotta puuta Sisulla

Vuonna 1990 Korpi lähti mukaan puunkuljetusyritykseen ja Mäkinen & Korpi Ky:n autoksi hankittiin uusi Sisu SM471. Yhteistyötä jatkui viisi vuotta kunnes Korpi osti siskonsa miehen Ruokolan Kuljetuksen, jonka nimeksi muutettiin nykyinen Korpikuljetus Oy. 

- Koko historian olen ajanut puuta Metsä Groupille; tänä päivänä Jyväskylän piirille Padasjoen alueelta. Autona on minulla ollut aina Sisu Fullerin laatikolla, jonka ratin takana olen istunut yli 4 miljoonaa kilometriä. Yhteensä Sisuja on ollut puolen tusinaa. Edellisellä Sisu E18 Cat -mallilla ajoin 2.081.000 kilometriä ja auto on edelleen iskussa kotipihalla. Ensin ajattelin että se voi jäädä vara-autoksi mutta nyt kun uusi Hybrid on ollut heti startista niin loistava, laitan ehkä hyvin palvelleen CAT-Sisun sittenkin myyntiin. Todella luotettavasti pelanneeseen autoon on tehty vain kerran koneremontti miljoonan kohdalla ja vaihtolaatikko vaihdettiin myöhemmin, kehuu Korpi.

hybridnet6.jpg

(kuva: Korpikuljetuksen edellisellä Sisu E18 Cat -mallilla ajettiin 2.081.000 kilometriä ja luotettava auto on edelleen hyvässä iskussa.)

CAT-moottorilla varustettu Sisu oli aikanaan markkinoiden tehokkain kuorma-auto 630 hv moottorillaan - kuten on nyt uusi Hybridkin +900 hevosvoimallaan.

- CAT-Sisulla on automiesten keskuudessa suurikulutuksisen auton maine mutta minun auton koko 2 miljoonan kilometrin keskikulutus on ollut vain 56,8 litraa. Siihen pääsemisessä on nykyautoillakin tekemistä, toki massat ovat kasvaneet ja yhdistelmässä on enemmän akseleita. Mutta tällä Hybridillä uskon että se on mahdollista ja alku näyttää lupaavalle; välillä on jo menty alle 57 litrallakin vaikka on talvikelit ja uusi auto ei ole vielä hioutunut herkäksi. Myös nosturin käyttöä on ollut viime viikkoina normaalia enemmän kun kuormia on purettu varastoihin nosturilla metsäteollisuuden lakoista johtuen, toteaa Korpi.

Korpikuljetuksen keskiajomatkat ovat tällä hetkellä alle sataa kilometriä.

- Kuormat kulkee pääasiassa Vilppulaan, Kaipolaan, Äänekoskelle, Suolahteen ja Heinolaan, luettelee Korpi.

hybridnet3.jpg

(kuva: Hybrid -järjestelmän ohjaamossa oleva näyttö kertoo koko ajan paljonko voimaa on reservissä ja antaa paljon muutakin tarpeellista infoa.)

Hybrid ylitti kaikki odotukset

Uutta Sisu Polar Timber Hybridiä Seppo Korpi odotti ajoon innostuneena.

- Odotus kyllä palkittiin sillä Hybridissä on kaikki se mistä haaveilin ja vielä enemmän. Itse perusauto on tietenkin aivan eri tasolla kuin vanha CAT-Sisu sillä tekniikka on kehittynyt huimasti joka alueella ja kuljettajan mukavuus edustaa huipputasoa. Myös uuden Sisun voimalinja yhdistettynä Mercedes-Benzin moottoriin on kaikin puolin vakuuttava, kommentoi Korpi.

hybridnet4.jpg(kuva: Peukalon painalluksella saa käyttöön portaattomasti 200 kW sähkötehoa.)

Ensituntuma hybriditeknologiaan on ollut vakuuttavaa:

- Jo nyt voin sanoa että en tätä tavalliseen polttomoottoriautoon vaihtaisi. Kun esimerkiksi ajaa mäkistä tietä niin peukalon painalluksella saa käyttöön portaattomasti 200 kW sähkötehoa joten kovimmatkin nousut taittuu väännön ansiosta nätisti isoilla vaihteilla eikä liukkailla ole vaaraa että pyörä lyö tyhjää.  Maanteillä ajettaessa järjestelmä käyttää tehoa automaattisesti tilanteen mukaan ja lataa energiaa säästöön rullatessa sekä jarruttaessa. Ja kun tullaan risteykseen tai liikenneympyrään niin niistä selviää isoilla vaihteilla joten Fullerin vaihtaminen on vähentynyt merkittävästi sillä myös liikkellähtö onnistuu tyhjänä vitosvaihteella ja täydellä kuormalla kolmosella ilman että kytkintä tarvitsee rasittaa, kertoo Korpi.

Hybrid -järjestelmän ohjaamossa oleva selkeä näyttö kertoo koko ajan paljonko voimaa on reservissä ja antaa paljon muutakin tarpeellista infoa.

- Hybridin ansiosta yhdistelmän edes-takaisin heijaaminen onnistuu vipua liikuttelemalla mikä on aivan loistava ominaisuus metsässä. Järjestelmä säästää myös starttia kun käynnistys tapahtuu sähköllä. Sen voin jo nyt sanoa että Sisun Hybridi on täysin valmis tuote ja luulen että jos näin mielenkiintoista teknistä kehitysaskelta ei olisi markkinoille tullut, en olisi enää itselle uutta autoa hankkinut, pohtii Seppo Korpi.  

hybridnet5.jpg

(kuva: Korpikuljetuksen Sisu Polar Timber Hybridin nosturina on Kesla 2009 ja perässä kulkee Weckmanin 5-akselinen jatkettava tukkikärry. Lopputalvesta Korpikuljetuksen uusi Sisu sai kylkiinsä näyttävät teippaukset.)

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »