Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:17004051 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

9.4.2020 15:11Suomen metsät ovat tiheytyneet ja järeytyneet - vanhojen puiden määrä on ennallaanLue lisää »9.4.2020 9:00Uusia työkaluja metsätalouden vesiensuojeluunLue lisää »8.4.2020 19:11Koneosapalvelun toimitilojen laajennus Vilppulassa on valmistunutLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

9.4.2020 15:11Suomen metsät ovat tiheytyneet ja järeytyneet - vanhojen puiden määrä on ennallaanLue lisää »9.4.2020 9:00Uusia työkaluja metsätalouden vesiensuojeluunLue lisää »8.4.2020 19:11Koneosapalvelun toimitilojen laajennus Vilppulassa on valmistunutLue lisää »

Mammuttirekka liikenteeseen - VR Transpoint tuo maanteille uusien mittojen mahdollistamaa tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää kalustoa

11.03.2020 16:10

vr_transpoint_mammuttirekka_kuvaaja_juho_kuva_1.jpg

VR Transpoint ottaa käyttöön uusien mittojen mahdollistamaa aiempaa tehokkaampaa ja siten ympäristöystävällisempää kalustoa Suomen maanteille. Uusi kalusto mahdollistaa kuormakoon kasvattamisen sekä liikennepäästöjen vähentämisen. VR Transpointin uusi yhdistelmä on kokonaismassaltaan yksi suurimmista puoliperävaunuyhdistelmistä säännöllisessä liikenteessä Suomessa. Mammuttirekka aloitti liikennöinnin teräsyhtiö SSAB:n raaka-aine ja tuotekuljetuksissa Raahen ja Oulaisten välillä 11. maaliskuuta.

VR Transpointin ensimmäinen uusien mittojen mahdollistama puoliperävaunuyhdistelmä aloitti säännöllisen liikennöinnin Raahen ja Oulaisten välillä 11. maaliskuuta. Mammuttirekan kyydissä kulkee SSAB:n Raahen tehtaalta teräskeloja SSAB:n Oulaisten putkitehtaalle ja Oulaisista valmiita putkia takaisin SSAB:n Raahen satamaan. Kuljetuksiin on saatu lisää tehoa, sillä rekka pystyy kuljettamaan kaksi teräskelaa aiemman yhden sijaan ja putkien kuljetus ei vaadi enää pidemmän kaluston myötä perävaunun jatkamista tai lyhentämistä reitin molemmissa päissä, kuten aiemmin. Kuljetus on järkevää hoitaa rekalla välimatkan ollessa lyhyt. Rekka liikennöi kahden kaupungin väliä päivittäin, ja käy tarvittaessa myös SSAB:n Pulkkilan putkitehtaalla. 

vr_transpoint_mammuttirekka_kuvaaja_juho_kuva_2.jpg

Mammuttirekan paino kuormassa on 71 tonnia ja pituus 22 metriä. Valtioneuvoston ajoneuvojen käytöstä tiellä -asetusmuutoksen myötä mammuttirekassa on voitu järkevällä tavalla maksimoida asetuksen mahdollistama massamuutos. VR Transpointin pikkujättiläisessä on viisiakselinen teli sekä puoliperävaunun suurempi kokonaismassa.  

"Tuomme ensimmäisten joukossa maanteiden logistiikkakuljetuksiin uusien mittojen mahdollistamaa kalustoa Suomen maanteille asiakkaitamme varten. Kuormakoon kasvu tuo tehoa kuljetuksiin, ja pystymme kuljettamaan enemmän tavaraa pienemmällä rekkamäärällä. Uuden teknisen kalustoratkaisun avulla parannamme kuljetus- ja energiatehokkuutta, ja se tarkoittaa suoraan myös liikennepäästöjen laskua", VR Transpointin maantielogistiikan johtaja Tommi Välimäki kertoo. 

Kalustoa on suunniteltu yhdessä SSAB:n kanssa ja yhteistyössä on luotu myös sujuva toimintamalli teräskelojen ja putkien maantiekuljetuksiin Raahen ja Oulaisten välillä. 

"Molemmilla osapuolilla oli halu kasvattaa kuljetusten kokoa, mutta kuitenkin liikennettä ja päästöjä vähentämällä. Kun tavara kulkee vähemmällä ajoneuvomäärällä, on sillä vaikutusta myös liikenneturvallisuuteen. Vaikka asetus olisi mahdollistanut vielä suuremman rekan kokonaismassan, päädyimme turvallisuuden ja ajovakauden takia pienempään massamäärään, mikä taas sujuvoittaa tieliikennettä muun muassa helpottaen ajoneuvon käännöksiä", Tommi taustoittaa.  

VR Transpointin ja SSAB:n laaja yhteistyö sisältää raaka-aine- ja tuotekuljetuksia rautateillä sekä vaihtotöitä tehdasalueilla ja ratapihoilla. Myös maantielogistiikassa yhteistyö on merkittävää. VR Transpoint kuljettaa SSAB:n teräskeloja ja -levyjä, putkitehtaiden tuotteita sekä rautapellettiä. 

"Olemme kehittäneet VR Transpointin kanssa kelojen, rainojen ja putkien kuljetuksiin konseptin, jolla parannetaan kustannustehokkuutta ja samalla tuetaan kestävää kehitystä. Uuden konseptin myötä mammuttirekkaa käyttämällä voimme vähentää kuljetusten lukumäärää, tyhjänä ajettuja kilometrejä sekä päästöjen määrää", kertoo toimitusketjun hallinnasta vastaava johtaja Tarja Kemppi SSAB Europe –divisioonasta.

vr_transpoint_mammuttirekka_kuvaaja_juho_kuva_3.jpg

09.04.2020 15:11Suomen metsät ovat tiheytyneet ja järeytyneet - vanhojen puiden määrä on ennallaan
09.04.2020 9:00Uusia työkaluja metsätalouden vesiensuojeluun
08.04.2020 19:11Koneosapalvelun toimitilojen laajennus Vilppulassa on valmistunut
08.04.2020 12:11Taimikoiden ja nuorten metsien hoidon työnjäljessä ei paranemisen merkkejä
08.04.2020 8:00Kamerat taustapeilien tilalle - onko se edes mahdollista? Kaikki mitä olet aina halunnut tietää MirrorCam-kamerajärjestelmästä
08.04.2020 6:20KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! uutislähetys - juontajana Helena Riihitupa
07.04.2020 16:00Dachserin kasvun keskiössä maantiekuljetukset
07.04.2020 12:30Toimiva ja kestävä JPRoller -suojaverho puutavaranostureihin
07.04.2020 11:19Kotkamillsin kartongeille Joutsenmerkki
07.04.2020 11:10Stora Enson eMetsässä on nyt lisää hyötytietoa metsänomistajille

Siirry arkistoon »