Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16995753 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

8.4.2020 19:11Koneosapalvelun toimitilojen laajennus Vilppulassa on valmistunutLue lisää »8.4.2020 12:11Taimikoiden ja nuorten metsien hoidon työnjäljessä ei paranemisen merkkejäLue lisää »8.4.2020 8:00Kamerat taustapeilien tilalle - onko se edes mahdollista? Kaikki mitä olet aina halunnut tietää MirrorCam-kamerajärjestelmästäLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

8.4.2020 19:11Koneosapalvelun toimitilojen laajennus Vilppulassa on valmistunutLue lisää »8.4.2020 12:11Taimikoiden ja nuorten metsien hoidon työnjäljessä ei paranemisen merkkejäLue lisää »8.4.2020 8:00Kamerat taustapeilien tilalle - onko se edes mahdollista? Kaikki mitä olet aina halunnut tietää MirrorCam-kamerajärjestelmästäLue lisää »

Volvo Trucks lanseeraa seuraavan sukupolven raskaan kuorma-auton.

27.02.2020 11:12

Volvo Trucks tuo markkinoille neljä uutta kuorma-autoa, jotka painottavat kuljettajan työympäristöä, turvallisuutta ja tuottavuutta. Volvo Trucksin toimituksista noin kaksi kolmasosaa koostuu neljästä raskaasta kuorma-autosta: Volvo FH, FH16, FM ja FMX.

Kuljetusten kasvava kysyntä lisää paineita löytää ammattitaitoisia kuljettajia kaikkialla maailmassa. Esimerkiksi Euroopassa on arvioitu, että noin 20 prosenttia kaikista kuljettajapaikoista on täyttämättä. Volvo Trucks haluaa auttaa asiakkaitaan rekrytoimaan parhaita kuljettajia ja pitämään heidät palveluksessa. Siksi uusien kuorma-autojen kehittämiseen panostetaan – niistä halutaan aiempaa turvallisempia, tehokkaampia ja houkuttelevampia työvälineitä päteville kuljettajille.

"Kuorma-autoaan turvallisesti ja tehokkaasti käsittelevät kuljettajat ovat korvaamaton resurssi mille tahansa kuljetusyritykselle. Vastuullinen ajaminen voi auttaa vähentämään hiilidioksidipäästöjä ja pienentämään polttoainekustannuksia. Lisäksi onnettomuus- ja loukkaantumisriskien vaara ja yllättävien seisokkien määrä pienenevät. Uudet kuorma-automme auttavat kuljettajia työskentelemään entistä turvallisemmin ja tuottavammin, ja asiakkaamme voivat käyttää niitä valttikorttinaan parhaista kuljettajista kilpaillessaan", Roger Alm jatkaa.  

Volvo Trucks -valikoiman erilaisiin kuorma-automalleihin on saatavilla useita erilaisia ohjaamoja, ja kuorma-autot voidaan optimoida useisiin erilaisiin käyttötarkoituksiin. Ohjaamo on usein kaukokuljetuksia tekevän kuljettajan toinen koti. Aluekuljetuksissa se toimii usein liikkuvana toimistona, kun taas maansiirtokäytössä olevat kuorma-autot ovat kestäviä, käytännöllisiä työkaluja. Siksi näkyvyys, mukavuus, ergonomia, melutaso, ohjattavuus ja turvallisuus olivat keskeisessä asemassa uusia kuorma-automalleja kehitettäessä. Myös kuorma-auton ulkopuolta on uusittu vastaamaan uusien kuorma-autojen ominaisuuksia ja muodostamaan houkutteleva kokonaiskuva.

Uudesta, aiempaa tilavammasta ohjaamosta näkee paremmin – Volvo FM ja Volvo FMX

Uudessa Volvo FM:ssä ja Volvo FMX:ssä on aivan uusi ohjaamo ja useita samoja mittaristotoimintoja kuin isommissakin Volvo-virkaveljissään. Sisätilaa on lisätty kuutiometri, mikä parantaa käyttömukavuutta ja tuo lisää työtilaa. Näkyvyys on nyt entistäkin parempi suurempien ikkunoiden, madalletun ovilinjan ja uusien peilien ansiosta.

Ohjauspyörässä on ohjauspylvään säätömahdollisuus, jolla ajoasentoa voi säätää yhä yksilöllisemmin. Makuuohjaamon alempi vuode on aiempaa ylempänä, mikä parantaa käyttömukavuutta ja lisää vuoteen alla olevaa säilytystilaa. Päiväohjaamossa on uusi 40 litran säilytyslokero ja sisävalaistus takaseinässä. Ohjaamon mukavuutta on tehostettu myös eristyksellä, joka pitää kylmän, lämmön ja melun poissa. Hiilisuodattimella varustettu anturiohjattu ilmastointilaite pitää puolestaan ilmanlaadun hyvänä kaikissa olosuhteissa.

Kaikissa malleissa on uusi kuljettajan käyttöliittymä

Kuljettajan alueella on aivan uusi käyttöliittymä tiedonsiirtoon ja viestien välitykseen. Se helpottaa eri toimintojen seuraamista ja hallintaa ja vähentää näin stressiä ja häiriötekijöitä. Mittaristo on täysin digitaalinen, ja siinä on 12-tuumainen näyttö, josta kuljettaja voi valita tarvitsemansa tiedot vaivatta milloin tahansa. Kuljettaja yltää helposti myös lisävarusteena saatavaan 9-tuumaiseen sivunäyttöön, johon saa infotainment-järjestelmän, navigointijärjestelmän, kuljetusten tietojärjestelmän ja kameroiden seurannan. Toimintoja voidaan ohjata ohjauspyörän painikkeilla, äänikomennoilla tai kosketusnäytön ja näytön hallintapaneelin kautta.

Parannetut turvajärjestelmät auttavat välttämään onnettomuuksia

Turvallisuutta on parannettu entisestään esimerkiksi Volvo FH:n ja Volvo FH16:n mukautuvilla kaukovaloilla. Järjestelmä parantaa kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta poistamalla automaattisesti tietyt LED-kaukovalojen osat käytöstä silloin, kun ne saattavat häiritä muuta liikennettä.

Ajamista helpottavat myös aiempaa parempi, jopa nollavauhdissa toimiva mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) ja alamäkiavustin, joka aktivoi pyörien jarrut automaattisesti, kun alamäkinopeutta on kontrolloitava lisäjarrutusvoimalla. Uudessa kuorma-autossa on nyt vakiona elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä (EBS), jota esimerkiksi hätäjarrulla varustettu törmäysvaroitin ja ESC-ajonvakautusjärjestelmä tarvitsevat. Kuorma-autoon on saatavilla myös lisävarusteena Volvo Dynamic Steering ja kaistallapitoavustin sekä ajonvakautustoiminto. Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä tunnistaa merkit, kuten ohituskiellot, tietyyppimerkinnät ja nopeusrajoitukset ja näyttää ne mittaristossa.

Näkyvyyttä voi täydentää myös sivunäyttöön kuorma-auton sivua kuvaavalla apukuljettajan puolen kameralla.

Tehokkaat moottorit ja vaihtoehtoiset voimansiirtoratkaisut
Kuljetusyritykset huomioivat niin ympäristön kuin taloudenkin. Koska kaikkiin ilmastonmuutosongelmiin vastaavaa yksittäistä energianlähdettä ei ole ja koska eri kuljetussegmentit ja ‑tehtävät edellyttävät erilaisia ratkaisuja, erityyppisiä voimansiirtoratkaisuja käytetään edelleen rinnakkain myös tulevaisuudessa.

Volvo FH ja Volvo FM ovat saatavilla useilla markkina-alueilla Euro 6 -yhteensopivalla kaasukäyttöisellä LNG-moottorilla. Sen polttoainetehokkuus ja suorituskyky ovat Volvon vastaavien dieselkäyttöisten kuorma-autojen tasolla, mutta sen ilmastovaikutukset ovat merkittävästi pienemmät. Kaasumoottori toimii joko biokaasulla, joka voi jopa nollata hiilidioksidipäästöt, tai maakaasulla, joka voi vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 20 prosenttia Volvon vastaaviin dieselkuorma-autoihin verrattuna. Tämä koskee ajoneuvon käytönaikaisia päästöjä, joista käytetään nimitystä "tankista pyöriin".

Uuteen Volvo FH -autoon voidaan asentaa myös I-Save -pakettiin kuuluva tehokas Euro 6 -dieselmoottori. Tämä paketti säästää polttoainetta ja vähentää hiilidioksidipäästöjä merkittävästi. Esimerkiksi kaukoliikenteessä uusi Volvo FH ja I-Save voivat uuden D13TC-moottorin ja ominaisuuspaketin yhdistelmällä säästää polttoainetta jopa 7 %*. Myös Euro 3- ja Euro 5 -versioita on parannettu esimerkiksi Volvo Torque Assist -toiminnolla.

08.04.2020 19:11Koneosapalvelun toimitilojen laajennus Vilppulassa on valmistunut
08.04.2020 12:11Taimikoiden ja nuorten metsien hoidon työnjäljessä ei paranemisen merkkejä
08.04.2020 8:00Kamerat taustapeilien tilalle - onko se edes mahdollista? Kaikki mitä olet aina halunnut tietää MirrorCam-kamerajärjestelmästä
08.04.2020 6:20KATSO TÄSTÄ! Ammattilehden Hyviä uutisia! uutislähetys - juontajana Helena Riihitupa
07.04.2020 16:00Dachserin kasvun keskiössä maantiekuljetukset
07.04.2020 12:30Toimiva ja kestävä JPRoller -suojaverho puutavaranostureihin
07.04.2020 11:19Kotkamillsin kartongeille Joutsenmerkki
07.04.2020 11:10Stora Enson eMetsässä on nyt lisää hyötytietoa metsänomistajille
07.04.2020 10:12Hyötyautot mielenkiintoinen osa Skodan 125-vuotista historiaa
07.04.2020 10:00Massaräätälöinnillä tehokkuutta puurakentamiseen

Siirry arkistoon »