Volvo lanseeraa raskaan pystyhyttikuorma-autojen malliston

26.02.2020 12.00

Volvo Trucksin uusin lanseerausvideo kurottaa kohti taivaita. Volvo esittelee neljän uuden kuorma-autonsa voimaa ja kestävyyttä kokoamalla niistä valtaisan 15 metriä korkean ja 58 tonnia painavan tornin. Tornin huipulla seisoo yhtiön toimitusjohtaja Roger Alm.

Kuorma-autoalalla yhdenkin kuorma-auton tuominen markkinoille on valtava projekti. Neljän uuden kuorma-auton samanaikainen julkistus on kuitenkin melkein ennenkuulumatonta. Kun Volvo Trucks uudisti koko raskaiden pystyhyttikuorma-autojensa malliston, yhtiö päätti toteuttaa sen varsin poikkeavalla tavalla.

Tämä todella erikoinen video sijoittuu yöaikaan. Kuorma-autoista rakennettu torni näkyy aluksi valtavana, kaukaisuudessa hohtavana monoliittina. Videon edetessä etualalla näkyy susia, ja kuvassa vilahtaa naispuolinen kuljettaja. Savu- ja äänitehosteilla höystetyn videon huippukohdassa näemme, että tornin päällä seisova mies on itse Volvo Trucksin toimitusjohtaja Roger Alm.

volvo_tower.jpg

Uuteen raskaaseen pystyhyttikuorma-autojen mallistoon kuuluvat Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM ja Volvo FMX. Noin kaksi kolmasosaa Volvo Trucksin toimituksista koostuu näistä neljästä kuorma-autosta.

– Tämä on Volvo Trucksin kaikkien aikojen suurin lanseeraus. Näillä kuorma-autoilla on valtava vaikutus asiakkaiden kannattavuuteen ja valmiuksiin kilpailla asiakkaista ja parhaista kuljettajista. Olen tottunut olemaan tilanteen päällä, mutta kuorma-autotornin kuvaaminen ei ollut minullekaan mikään ihan tavallinen työpäivä. Ja sanotaanko, että suhtaudun korkeisiin paikkoihin "kunnioittavasti". Olen melko maanläheinen kaveri, kertoo Volvo Trucksin toimitusjohtaja Roger Alm.


Otsikon video kuvattiin vuoden 2019 loppupuolella testialueella Volvon kotikaupungin Göteborgin liepeillä. Kuorma-autotorni ja valtaosa erikoistehosteista on toteutettu kuvauspaikalla, myös savu ja valot, niin kuin kulissien takana -videolla selviää.

– Valmistelut kestivät kaikkiaan noin kuukauden, sillä torni oli suunniteltava ja rakennettava ja ajoturvallisuus varmistettava. Mahdolliseksi projektin teki järeä Volvo FMX -maansiirtoauto ja sen uusi 38 tonnin teli, sillä ne pystyivät kannattelemaan muiden ajoneuvojen painon. Myös tasainen vauhti ja ajolinja olivat ehdottoman tärkeitä, ja ne ovat Volvo Dynamic Steering -teknologian ja taitavan kuljettajan ansiota, kertoo Volvo Trucksin insinööri Markus Wikström, joka oli mukana tornin toteuttamisesta vastaavassa suunnittelutiimissä.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »