Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16893288 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

30.3.2020 17:00Huoltovarmuuskeskus laajentaa matkustaja-autolauttojen tukea rekkayhteyksiä varmistamaanLue lisää »30.3.2020 13:22Nurminen Logisticsin junayhteyden kehittäminen jatkuuLue lisää »30.3.2020 13:20BMH Technology toimittaa kiinteän polttoaineen käsittelyjärjestelmän Helen Oy:n Vuosaaren biolämpölaitokselle HelsinkiinLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

30.3.2020 17:00Huoltovarmuuskeskus laajentaa matkustaja-autolauttojen tukea rekkayhteyksiä varmistamaanLue lisää »30.3.2020 13:22Nurminen Logisticsin junayhteyden kehittäminen jatkuuLue lisää »30.3.2020 13:20BMH Technology toimittaa kiinteän polttoaineen käsittelyjärjestelmän Helen Oy:n Vuosaaren biolämpölaitokselle HelsinkiinLue lisää »

Vihreästi Vaasassa - liikenteen päästöjä pienennetään uusilla teknologioilla

15.02.2020 17:20

stor1.jpg

Vaasan kaupungin lähiliikenteessä operoi yhteensä 12 uusimman sukupolven Scania CityWide kaasubussia, joiden polttoaineena hyödynnetään läheisen Stormossanin jätelaitoksen tuottamaa biokaasua. Biokaasuautokannan kasvun siivittämänä Vaasaan on suunnitteilla peräti kaksi uutta biokaasu-asemaa. 

(kuva yllä: Biokaasun valmistuksesta ja levityksestä vastaavalla Ab Stormossen Oy:llä on käytössään Hiab koukkulavalaitteella ja ADR-varustein päällerakennettu ensimmäisen sukupolven Scania biokaasukuorma-auto. Esittelytilaisuudessa paikalla oli myös uusimman sukupolven biokaasumoottorin voimin liikuva Scania R 410 rekanvetäjä.)

Oy Wasa Citybus Ab on vastannut reilun kahden vuoden ajan Vaasan kaupungin linja-autoliikennepalveluista kaikkiaan 25 bussin voimin, mistä lähes puolet biokaasukäyttöisiä Scania CityWide matalalattiabusseja. Näistä kymmenen on 2-akselisia ja pituudeltaan 12-metrisiä ja kaksi on 14,8 metrisiä telibusseja.

Polttoaineena käytettävän ja paikallisesti tuotetun biokaasun ansiosta linja-autojen laskennallinen hiilijalanjälki on liki 90 prosenttia pienempi kuin dieselbusseissa.

Kaasusäiliöt (4 x 320 litraa) on sijoitettu autojen katolle, mistä johtuen kokonaiskorkeus on 3,45 metriä. Autot on varustettu sekä nopealla että hitaalla tankkausjärjestelmällä. Vuorojärjestelyn ansiosta kaasubussien polttoainehuolto suoritetaan yöaikaan, hitaalla järjestelmällä.

Moottorina autoissa on Scanian 9-litrainen kaasumoottori, joka kehittää enimmillään 280 hevosvoiman tehon. Samaa moottoria tarjotaan myös Scanian P-sarjan kuorma-autoihin. Vaihteistona on 6-vaihteinen ZF EcoLife -automaattivaihteisto. Autojen varustukseen kuuluu myös ESP-ajonvakautus, automaattinen mäkijarru sekä Scanian etädiagnostiikka ja ajotavan seurantajärjestelmä.

Biokaasua Vaasasta

Vaasan Scania CityWide kaasubussit kulkevat Vaasan ja sen lähiseudun kuntien kotitalouksien biojätteestä sekä Vaasan Veden jätevesilietteestä Ab Stormossen Oy:n biokaasulaitoksella valmistetun biokaasun voimin.  Jalostetun biokaasun tuotantokapasiteetti, joka on tällä hetkellä noin 1,8 miljoonaa kuutiometriä, vastaa noin 1,9 miljoonaa litraa dieseliä. Se riittää yhteensä noin 1300 henkilöauton sekä kaupungin 12 biokaasubussin tarpeisiin. 

stor4.jpgAb Stromossen Oy:n toimitusjohtaja Leif Åkersin mukaan kestävästi tuotetulla liikennekaasulla on hyvä maine ja aseman perustamisen myötä kysyntä on kasvanut Vaasan seudulla merkittävästi. 

 - Suunnittelemme parhaillaan kahden uuden tankkausaseman avaamista. Näistä ensimmäistä kaavaillaan Vaasan keskustan alueelle ja toista kaupungin ulkopuolelle. Uudet asemat mahdollistavat samalla myös biokaasun tuotantokapasiteetin kasvattamisen, mihin meillä on täällä hyvät edellytykset, sanoo Åkers.

Biokaasu raskaan liikenteen polttoaineena

Traficomin tuoreimman tilaston mukaan Suomessa on kaikkiaan 7732 rekisteröityä kaasukäyttöistä ajoneuvoa. Näistä 6887 on henkilöautoja. Pakettiautoja on 642 ja kuorma-autoja 156. Linja-autoja on 47. 

- Kokonaismäärän odotetaan kasvavan vuoden loppuun mennessä lähelle kymmentä tuhatta, sanoo Suomen Biokierto ja biokaasu ry:n toiminnanjohtaja Anna Virolainen-Hynnä.

Biokaasun vahvuuksia eri polttoainelaatujen keskinäisessä vertailussa ovat kotimaisuus ja vähäpäästöisyys sekä edullinen hinta. Vahvuuksiin voi nostaa myös sen että käytettävä tekniikka on yksinkertaista, mikä näkyy muun muassa elinkaarikustannuksissa. 

Suorituskyky samalla tasolla dieselin kanssa

Scanian kipinäsytytteinen biokaasumoottori perustuu dieselin kanssa samaan konstruktioon. 

- Polttoaineensyöttölaitteet ovat tietenkin erilaiset ja sylinterinkansiin on lisätty sytytystulpat. Lisäksi pakokaasujen jälkikäsittely sujuu pelkän kolmitiekatalysaattorin voimin. Lisäksi eroa on myös monien apulaitteiden, kuten esimerkiksi polttoaineensuodatuksen suhteen, toteaa Scania Suomi Oy:n Länsi-Suomen alueen aluejohtaja Frej Svartsjö ja jatkaa:

- Uusimman sukupolven Scania biokaasumoottorit omaavat lähes saman suorituskyvyn kuin vastaavan kokoiset dieselmoottorit, joten ne sopivat mainiosti kaikkiin ajateltavissa oleviin työtehtäviin.

stor3.jpg

Positiivinen ympäristövaikutus

Oy Wasa Citybus Ab otti uudet Scania CityWide matalalattiabussit käyttöön vuoden 2018 alussa. Tähän päivään mennessä autoilla on ajettu yhteensä lähes 900 000 kilometriä. Biokaasua käyttämällä yhtiön CO2 -päästöt ovat pienentyneet noin 900 tonnilla. 

Vaasan Kaupungin joukkoliikennesuunnittelija Anastassia Backlundin mukaan biokaasubussin kilometrikustannus on samaa luokkaa dieseliauton kanssa: 

- Käyttökustannustannus on 2,7 euroa kilometriä kohden, mikä on muutaman sentin enemmän kuin dieselbussilla. Johtuen lähinnä hieman korkeammista huoltokustannuksista.

- Scania toimitti kaikki 12 autoa asiakkaalle täyshuoltosopimuksella. Sopimus sisältää huoltojen lisäksi myös kaikki varaosat ja rikkoontumiset, Scanian Frej Svartsjö lisää.

Toistaiseksi Vaasan seudulla tarjotaan ainoastaan paineistettua biokaasua eli CBG:tä. Stormossenin toimitusjohtaja Leif Åkers ei näe esteitä myös raskaan kaukoliikenteen käyttämän nesteytetyn biokaasun eli LBG:n tuottamiselle ja tarjoamiselle:

- Liikennekaasun tarjonnassa on vähän sellainen muna/kana-ilmiö. Jonkun on tehtävä ns. käynnistysliike. CBG:n kanssa lähtö on sujunut odotetusti. Mik- sei myös LBG:n?

30.03.2020 17:00Huoltovarmuuskeskus laajentaa matkustaja-autolauttojen tukea rekkayhteyksiä varmistamaan
30.03.2020 13:22Nurminen Logisticsin junayhteyden kehittäminen jatkuu
30.03.2020 13:20BMH Technology toimittaa kiinteän polttoaineen käsittelyjärjestelmän Helen Oy:n Vuosaaren biolämpölaitokselle Helsinkiin
30.03.2020 13:01Metsä Groupin suomalaiset investointihankkeet etenevät - Raumalle rakennetaan maailman modernein saha
30.03.2020 10:11Metsäkoneyritysten menestystekijät tutkittiin
30.03.2020 9:00Koivu kukkii tänä keväänä tavanomaista heikommin - Etelä-Suomessa on nyt paljon kuusen käpyjä
29.03.2020 15:11Suometsien käsittelyyn etsitään viisaita ratkaisuja laajapohjaisella yhteistyöllä
29.03.2020 11:45AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Stralis X-Way AS340X57 8x4 puutavara-auto - Uusi haastaja kantavuuskilpailuun
28.03.2020 15:33Bruks 806.2 autohakkuri - Korkeaa tuottavuutta matalin käyttökustannuksin
28.03.2020 9:11Puupellettien tuotanto väheni ja tuonti lisääntyi vuonna 2019

Siirry arkistoon »