MAN esitteli uuden kuorma-autosukupolven

11.02.2020 11.20

MAN Truck&Bus esitteli kokonaan uudelleen kehitetyn kuorma-autosukupolven ensimmäistä kertaa 20 vuoteen. Uusi kokonainen mallisarja on johdonmukaisesti kehitetty kuljetusalan muuttuviin vaatimuksiin ja asettaa uudet standardit mm. kuljettajaa avustaville järjestelmille, kuljettajan huomioimiseen suunnittelussa sekä ajoneuvon liittämisen osaksi digitaalisia palveluja.

P_NewTG_TGX_EOT_GX_B-04978.jpg

Uuden sukupolven kuorma-autojen polttoaineenkulutuksen säästöt voivat olla jopa 8 %, mikä puolestaan vähentää oleellisesti CO2-päästöjä. Uusi MAN-kuorma-autosukupolvi tuo mukanaan uudenlaista mukavuutta, turvallisuutta, taloudellisuutta, luotettavuutta ja digitalisaatiota.  

P_NewTG_NN_IOD_Screen-01.jpg

”Sujuvaa kuljettamista” 

Nykypäivän kuljetusalan vaatimukset ovat monimuotoisempia ja monimutkaisempia kuin koskaan. Alan ennusteet osoittavat, että ala tulee mullistumaan täysin tulevaisuudessa. Tämä tuo mukanaan uusia haasteita – pelkästään EU:ssa kuljetusvolyymien ennustetaan kasvavan jopa 40 % seuraavan 20 vuoden aikana. Samaan aikaan tiukemmat lakisäädökset velvoittavat pudottamaan CO2-päästöjä 15 % vuoteen 2025 mennessä.

”Asiakkaamme odottavat, että vastaamme kuljetusalan haasteisiin. Heidän vuokseen meidän täytyy olla aina yksi askel edellä, niin alan suorissa kuin epäsuorissakin vaikutuksissa. Tämä on valtava mutta samalla erittäin mielenkiintoinen haaste – se tarkoittaa, että meidän täytyy ajatella toisella tavalla ja uudessa mittakaavassa. Me teemme tämän uudella kuorma-autosukupolvellamme, sanoi MANin johtoryhmän puheenjohtaja Joachim Drees.

Tämän takia MANin uusi kuorma-autosukupolvi tarjoaa kaikkea sitä mitä asiakkaat ja kuljettavat arvostavat uudessa kuorma-autossa. Se yhdistää tulevaisuuden uudet vaatimukset jo aikaisemmin hyväksi koettujen ominaisuuksien kanssa. Näin asiakkaalle tai kuljettajalle aiheutuvaa kuormaa poistetaan ja helpotetaan heidän päivittäistä työskentelyä. MAN on keskittynyt uuden kuorma-automalliston suunnittelussa neljään perusasiaan: kuljettajan työskentelyolosuhteet, ajoneuvon taloudellisuus ja luotettavuus sekä asiakkaalle tarjottava vahva ja osaava kumppanuus.  

MANin uusi kuorma-autosukupolvi on suunniteltu alusta alkaen yhteistyössä asiakkaiden kanssa 

Uuden MAN-kuorma-automallisarjan ajoneuvoissa on kiinnitetty erityisen paljon huomiota kuljettajan työtilaan. Kuljettajan työtila on optimoitu entistä paremmaksi laajemmilla säätövaroilla sekä huomioitu päivittäisten tarpeiden vaatimukset entistä tehokkaammin. Uusi MAN-kuorma-autosukupolvi asettaa uudet standardin uudelleen suunnitelluissa ohjaamoissa niin käyttäjäystävällisyydessä, optimaalisessa ergonomiassa, digitaalisissa palveluissa kuin tehokkaasti suunnitelluissa säilytys- ja makuutiloissa.

P_NewTG_TGX_EOD_Engine-01.jpg

Entistä taloudellisempi ja tehokkaampi

Aikaisemmin vuonna 2019 esitelty Euro6d-päästöluokan moottorivalikoima osoittaa nyt todellisen potentiaalinsa uudessa mallisukupolvessa. Uudelleen kehitetyt voimalinjat ja ohjelmistojärjestelmät tekevät uuden mallisarjan kuorma-autoista erittäin taloudellisia. Kaukoliikenneajossa voidaan todeta jopa 8 % alhaisempia polttoaineen kulutuslukemia verrattuna aikaisempaan Euro6c-päästöluokan sukupolveen ja samalla saavuttaa myös huomattava alennus ajoneuvon CO2-päästöissä. 

Kuorma-autojen uudelleenmuotoilu ja parantunut aerodynamiikka näyttelevät myös suurta osaa tässä muutoksessa. Lisäksi MAN tarjoaa kohdennettua ja käytännöllistä opastusta eri varusteisiin ja digitaalisiin sovelluksiin tukeakseen kuljettajan tehokasta työskentelyä. Kokonaisvaltainen tuoteuudistus toimii erinomaisena pohjana alentaa ajoneuvon huolto- ja elinkaarikustannuksia. 

P_NewTG_TGS_EOT_A-7580.jpg

Optimoitu käyttöaika -  paras käytettävyys koko elinkaaren ajan 

Tänä päivänä hyvän kuorma-auton ehkä tärkein parametri on luotettavuus. Tämän vuoksi MANin uudessa mallisukupolvessa on esimerkiksi uudelleenkehitetty, yksinkertaistettu, tehokas ja tulevaisuuteen soveltuva sähköjärjestelmä. Se mahdollistaa samalla ajoneuvon toiminnallisuuksien laajentamisen myös tulevaisuudessa. Lisäksi kalustonhallintaan liittyviä toimintoja tuetaan jatkuvasti uusilla digitaalisilla palveluilla. 

Suunnittelusta valmiiksi tuotteeksi

Suunnitellessaan uutta kuorma-autosukupolvea MAN hyödynsi kehitystyössä yli 700 ammattikuljettajaa, jotka pääsivät kertomaan mielipiteensä sen hetkisistä prototyypeistä. Tämän lisäksi MAN kutsui 300 saksalaista ja kansainvälistä asiakasta yhteensä 16 eri maasta Münchenin tehtaalle käydäkseen läpi suunnitelmia ennen toteuttamista. Suoritettujen haastattelujen ja ehdotuksien joukosta on poimittu ideoita uuteen kuorma-autosukupolveen. Samaan aikaan MAN kehittää jatkuvasti mallistoaan. Vuosittain yli 50 000 asiakasta antaa mielipiteensä kyselytutkimuksessa. Näiden tutkimusvastausten perusteella uusia tuotteita ja palveluita kehitetään kaikkiin mallisarjoihin – MAN TGX, TGS, TGM tai TGL.  

Uuden MAN-kuorma-autosukupolven kehitysprojekti lukuina

  • 12 000 000 työtuntia
  • 4 000 000 testikilometriä
  • 2 800 000 riviä ohjelmistokoodia
  • 167 000 työtuntia käytettynä ajoneuvon muotoiluun
  • 22 000 uutta varaosanumeroa 
  • 3 000 eri värivaihtoehtoa
  • 2 100 työntekijää osallistui suoraan kehitystyöhön
  • 8 eri ohjaamo vaihtoehtoa uudessa sukupolvessa
  • Jopa 8 % pienempi polttoaineenkulutus
  • 4 mallisarjaa MAN TGX, TGS, TGM tai TGL
  • 1 tiimi: MAN Truck&Bus työntekijät 36 000 henkilöä  
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »