AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mitsubishi L200 ClubCab & DoubleCab - Työmaiden tyyliniekat

09.02.2020 12.00

mitsu000.jpg

Mitsubishi toi loppusyksystä markkinoille L200 lava- auton kuudennen mallisukupolven. Uutuusmalli on noteerattu korkealle lava-autopiireissä, mistä kielii mm. Vuoden pick-up -arvonimet sekä Ruotsissa että Isossa-Britanniassa. Uudistuneen L200:n myynti on lähtenyt hyvään vauhtiin myös Suomessa. Koeajoimme molemmat tarjolla olevat korimallivaihtoehdot.

(kuva: Uudistuneen Mitsubishi L200:n muotoilu on kaikin puolin hyvin onnistunut. Korkea maavara ja hyvä kääntyvyys ovat valttia työmaaolosuhteissa. Ajovalot saa nyt myös led-vaihtoehtona. L200:sta saa kaksipaikkaisena, ns. puolitakaovilla ja pitkällä lavalla varustettuna ClubCab (oik.) että viisipaikkaisena, neliovisena ja lyhytlavaisena Double Cab -vaihtoehtona.)

Vuonna 1978 markkinoille tuotua Mitsubishi L200 lava-autoa on ehditty valmistaa jo liki viisi miljoonaa kappaletta. Yhteensä 150 eri maassa tarjottava L200 on japanilaisvalmistajan toiseksi suosituin malli ja sen vuotuisen valmistusmäärän ilmoitetaan lähentelevän 200 000 auton rajaa.

Euroopan markkinoille L200 lanseerattiin vuonna 1991, minkä jälkeen valmistaja on uudistanut lava-autoaan tiuhaan tahtiin. Suomen myyntilastossa Mitsubishi L200 on viidentenä, noin 10 prosentin markkinaosuudella. 

mitsu22.jpg

(kuva: Mallipäivitys toi L200:een uuden takapuskurin ja paremmin varusteltujen mallien takavaloihin tyylikkäät valotehosteet. Lava-autoissa kiinnostavat jättö- ja lähestymiskulmat: L200:n lähestymiskulma on 30° ja jättökulma, ilman vetokoukkua, 22°. Jättökulmaa loiventaa lavan 1,4 metrin takajättö.)

Paljon uutta

Mitsubishin mukaan yli puolet auton osista on uutta. Näkyvimpänä keula, jossa on nyt amerikkalaisten esikuvien tapaan särmikkyyttä ja mahtipontisuutta. Vahvasti muotoiltu keula on nyt neljä senttimetriä entistä korkeampi ja led-päiväajovaloilla varustetut ajovalot peräti kymmenen senttimetriä entistä ylempänä. 18” vanteet saa kaikkiin malleihin paitsi PRO-versioihin, jotka ovat malliston alkaen -mallit.

Kokonaisuutena Mitsubishi L200:n uudistunutta ulkomuotoa voi luonnehdittava jopa erittäin onnistuneeksi. 

Mallin keski-ikäistyminen toi Euroopan talousalueen markkinoille tarkoitettuun mallisarjaan perin inhimillisiä piirteitä. Uuden Euro 6 d temp -päästötasolle yltävän 2,2 litran moottorin suorituskykyä on vähennetty lähes neljänneksellä ja auton painoa on kasvatettu kymmenillä kiloilla ylös päin. Viimeksi mainitun taustalla ovat muun muassa suurlujuusterästen ja äänieristyksen lisäys sekä korin ja rungon vahvistaminen. 

mitsu32.jpg

(kuva: Mallipäivitys toi L200:een uuden takapuskurin ja paremmin varusteltujen mallien takavaloihin tyylikkäät valotehosteet. Lava-autoissa kiinnostavat jättö- ja lähestymiskulmat: L200:n lähestymiskulma on 30° ja jättökulma, ilman vetokoukkua, 22°. Jättökulmaa loiventaa lavan 1,4 metrin takajättö.)

Tilava ja turvallinen

Malliuudistus toi uutta myös alustaan ja nelivetotekniikkaan. Jäähdytettyjen etujarrulevyjen sekä jarrupuristimien mäntien kokoa on kasvatettu 18-tuuman vanteilla varustetuissa malleissa. Lisäksi takaiskunvaimentimet on vaihdettu pykälää tukevampiin. Nelivetotekniikan puolelle tuotiin uusia, aikasemmin vain Pajero-maasturissa tarjottuja maastoajo-ohjelmia, jotka ovat L200:n yhteydessä tarjolla automaattivaihteiston yhteydessä.

Uudistunutta L200:sta saa entiseen tapaan sekä kaksipaikkaisena, ns. puolitakaovilla ja pitkällä lavalla varustettuna ClubCab- että viisipaikkaisena, neliovisena ja lyhytlavaisena Double Cab -vaihtoehtona. Korimitat ovat ennallaan ja molemmat korivaihtoehdot tarjoavat asialliset sisätilat. DoubleCabia tarjotaan Suomessa myös kaksipaikkaisena kaksikäyttöautona, joka verotetaan ClubCab -mallin tavoin pakettiautoverotuksella. 

- 5-paikkaiset autot verotetaan henkilöautoverotuksella, joten ainoastaan päästöt vaikuttavat verotukseen. 2-paikkaiset L200 :set verotetaan pakettiautoverotuksella eli myös kokonaispaino vaikuttaa veron määrään, kertoo tuotepäällikkö Riku Rautanen Mitsubishiä maahantuovalta Berge Auto Nordics Oy:ltä. 

mitsu53.jpg

(kuva: Sileäpintainen kojelauta on helppo pitää puhtaana. Lämmitettävä, korkeus- ja syvyyssuuntiin säätyvä monitoimiohjauspyörä on vakiona Invite-varustelutasosta alkaen.)

Uutta tekniikkaa, uusia avustimia

Lava-autohin ei perinteisesti ole sovitettu aivan kaikkia uusimpia ajoavustinteknologioita. Ajat ovat kuintenkin muuttuneet, mikä näkyy myös Mitsubishissä erilaisten, joskin tarpeellisten ajoavustimien uutuustulvana.

Uusiin valinnaisiin varusteisiin sisältyy nyt ajoautomatiikan ja etutörmäysvaroittimen ohella kuolleen kulman valvonta ja takana risteävän liikenteen valvonta sekä monikamerajärjestelmä. Mielenkiintoisin uutuus on virheellisen kiihdytyksen estojärjestelmä, joka toistaa merkkiäänen ja näyttää varoituksen, mikäli etu- tai taka-anturit tunnistavat lähellä olevan esteen ajoneuvon reitillä. Lisäksi järjestelmä vähentää automaattisesti moottorin tehoa, jos kuljettaja kiihdyttää äkillisesti epähuomiossa. Kaikki edellämainitut ovat vakiona vakiona Instyle -tasossa. 

Ohjaamon puolella uutuuksiin lukeutuu uusi mittaristo ja viihdejärjestelmä. Myös etuistuimet ovat uudet, niiden istuinosat ovat nyt entistä pidemmät ja ne tarjoavat aikasempaa paremmin tukea ja istuinmukavuutta.

Kojelauta on likipitäen entisessä asussaan, mutta ohjauspyörä on uusi ja varustelutasosta riippuen jopa lämmitettävä, mikä on meikäläisissä sääolosuhteissa pelkästään positiivinen asia.

mitsu62.jpg

(kuva: ClubCabissa on istuimien takana hyvä säilytystila työkaluille ja vaatteille, minne pääsee näppärät kaappariovet avaamalla. Takaturvavyöt ja ohut selkänoja kertovat tilan olevan monissa maissa istumista varten.)

Ympäristöystävällisesti

Malliuudistus toi uutta myös voimalinjaan. Muista lava-autovalmistajista poiketen Mitsubishi miedonsi lava-automallinsa moottoritehoja. Entinen 2,4 litran 181 hv ja 439 Nm suoritusarvoihin yltävä dieselmoottori vaihtui täysin uuteen, entistä ympäristöystävällisempään 2,2 -litraiseen 150 hv ja 400 Nm vaihtoehtoon.

Koeajettavista autoista pitkälavainen ClubCab oli kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla, DoubleCabissa oli puolestaan täysin uusi kuusivaihteinen Aisin -automaattilaatikko.

Syyskuun alussa voimaan astunut WLTP -mittaustapa nosti myös L200:n CO2 -päästöarvoja, joten myös autoveron määrä ja sitä kautta pyyntihinnat kasvoivat. Toisaalta päivitys toi mukanaan lisäkiloa, mikä osaltaan kompensoi L200:n hintakehitystä. Kantavuudet ovat silti lähes entisellään hieman toisella tuhannella. Vetopaino on suurimmillaan 3100 kg.

mitsu7.jpg

(kuva: DoubleCabin nahkapäällysteiset istuimet tarjoavat mukavat oltavat takamatkustajille. Turvatyynyjä on kaikkiaan seitsemän kappaletta, joten myös turvallisuus on reilassa.)

Luokan kärkikastia 

Lähimpien kilpailijoiden tapaan myös L200:sen jousitus on säädetty raskaita kuormia silmällä pitäen. Uusien takaiskunvaimentajien ansiosta ajomukavuus on hyvällä tasolla sekä Invite varustelutason SpaceCabissa että prameimman Instyle varustelun saaneessa DoubleCabissa. Kuormattua peräkärryä ei tähän hätään autojen jatkeeksi saatu, joten päivityksien vaikutus jarrutuntumaan jää valmistajan varaan.

Uuden L200:n ohjaustuntuma on lava-autoille tyypilliseen tapaan hieman aliohjautuva, mistä on etua tiukoissa maastokohdissa. Edellisestä mallista lainattu manuaalivaihteisto on parhaimmillaan maastossa ja raskaassa työkäytössä. Käsin hämmennettävä laatikko tahtoo olla välityksiltään nykyiselle ja matalilta koneenkierroksilta vahvasti vääntävälle dieselille ehkäpä pykälän verran turhan tiuha. Esimerkiksi 80 km/h maantienopeuden saavuttaminen vaatii ”kepittämistä”. Oman lisämausteensa antaa vaihdevivun reippaat liikeradat. 

Automaattivaihteisto pelaa asiallisesti ja vaihtotapahtumat sujuvat pääsääntöisesti enemmin empimättä. Automaattivaihteisto-uudistus toi erilaisiin maasto-olosuhteisiin sovitettuja ajotiloja sekä alamäkihidastimen Mitsubishi L200:n edistykselliseen kytkettävään jatkuvaan Super Select II -nelivetojärjestelmään, jota ohjataan keskikonsoliin, vaihdevalitsimen viereen sovitetulla ajotilanvalitsimella. 

Siirtyminen 2H-, 4H- ja 4HLc -tilojen välillä sujuu saumattomasti aina 100 kilometrin tuntinopeuteen asti. Vaativaan maastoon tultaessa keskimmäisen tasauspyörästön saa lukittua epätasaiseen maastoon tarkoitetulla 4HLc-asetuksella.

Haastellisissa nousuissa, lumella ja mudassa ajettaessa valintakiekko kannattaa kääntää 4LLc-asetukseen, joka kytketään auto pysähdyksissä.

L200:n mainio neliveto tarjoaa molemmissa mallivaihtoehdoissa sellaisen etenemiskyvyn että automaattivaihteiston yhteyteen ympättyjen ajotilojen tarpeellisuus jää koeajossa kyseenalaiseksi. 

Asiallisen nelivetojärjestelmän ohella Mitsubishi L200:n vahvuutena maastossa ja työmailla on hyvä kääntyvyys. Valmistaja ilmoittaa kääntöympyrän halkaisijaksi 11,8 metriä, mikä oikeuttaa tässä ajoneuvoluokassa kiitettävään arvosanaan. 

mitsu8.jpg

(kuva: Off-road ajotila valitaan nelivedon kiertokytkimen viereisestä napista. Ajotila  optimoi moottorin, vaihteiston ja jarrujärjestelmän sekä säätää parhaan mahdollisen pidon riippuen tienpinnasta.)

Mitä maksaa?

Mitsubishi L200 tarjoaa jo PRO -lähtötason varusteilla hyvän vastineen sijoitetulle rahalle. Moottori on sama kuin prameimmassa vaihtoehdossa mutta varusteita on niukemmalti. Lisäksi vanteet ovat 16-tuumaiset, mitkä vastaavat hyvin työkäytön haasteisiin. PRO-mallin verollinen hintapyynti jää ClubCab mallissa hieman alta 34 000 ja DoubleCabissa 36 000 euron. Viisipaikkaisena PRO maksaa jo liki 49 000 euroa. 

Varustelutason korotus Invite -tasoon nostaa kaksipaikkaisen auton hintaa noin 3 000 eurolla. Viisipaikkaisessa kynnys on parituhatta euroa korkeammalla. Sillä saa runsaasti lisää mukavuutta ohjaamovarusteisiin.

Automaattivaihteisto on tarjolla ainoastaan DoubleCabiin, Intense- ja Instyle -varusteluissa. Hinnat lähtevät 43 000:sta ja viisipaikkaisena liki 60 000 eurosta.

Nyt koeajetun viisipaikkaisen Mitsubishi L200 DoubleCab Instyle AT -mallin verollinen hinta on lisävarusteineen, mihin lukeutuu lavakaukalon, perälaudan hidastimen ja vetokoukun sisältävä Travel Pack sekä tukeva lavakaari, reilut 64 000 euroa. Kaksipaikkaisen ClubCab Invite MT -mallin hintapyynti on lähes puolta pienempi noin 37 600 euroa.

Molemmat vaihtoehdot tarjoavat runsaat varusteet hintaluokissaan. Mitsubishi L200:ssa on potentiaalia todelliselle myyntimenestykselle myös Suomessa. Käykää koeajamassa! 

mitsu42.jpg

(kuva: Mitsubishin mukaan yli puolet auton osista on uutta. Näkyvimpänä keula, jossa on nyt amerikkalaisten esikuvien tapaan särmikkyyttä ja mahtipontisuutta.)

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »