Savon Raskashuolto: V8 moottoreiden ja voimansiirtohuoltojen erikoisosaamista

08.02.2020 17.05

diesel1.jpg

Savon Raskashuolto on erikoistunut Scania V8 -moottoreiden, diesellaitteiden ja voimansiirtopuolen korjauksiin joissa tarvittava erikoisosaaminen on syntynyt vuosikymmenten aikana.

(kuva: Rautiaisten suvussa on korjattu kuljetuskalustoa jo viidessä sukupolvessa. Kuvassa Vilppu Rautiainen, poikansa Mikko ja hänen tytär Emilia tutkivat Savon Raskashuollon hallissa Scania V8 -moottoria.)

Savon Raskashuollon Mikko Rautiaisella on nuoreksi mieheksi todella pitkä historia kuorma-autojen huoltotoiminnoista:

- Isäni Vilpun isä Olavi Rautiainen oli seppä kuten jo hänen isänsäkin Juho. Olavi perusti 40-luvulla Nilsiään pajan missä alettiin korjaamaan kuorma-autoja, missä sitten Vilppu aloitti virallisesti työt 15-vuotiaana vuonna 1966. Itse tein ensimmäisen työsopimukseni 14-vuotiaana Luja Betonin omistaman Siilin Soran korjaamon kanssa. Ja tänä päivänä tyttäreni Emilia 20-v. on meillä töissä suoritettuaan raskaan kaluston asentajan ammattitutkinnon ja logistiikan perustutkinnon. Myös poikani Valtteri 16-v. aloitti juuri logistiikkapuolen koulussa ja käy pajalla viikonloppuhommissa. Eli Rautiaisen suvussa korjataan kuljetuskalustoa jo viidennessä sukupolvessa.

diesel6.jpg

(kuva: Vilppu Rautiainen aloitti moottorihuollot 60-luvulla - kuvassa tehdään remonttia Siilin Soralla 70-luvun lopulla.)

Isä ja poika vuosikymmeniä alalla

Vilppu Rautiainen lopetti Nilsiän pajatoiminnan vuonna 1974 ja siirtyi SOK:n palvelukseen Päivärannan Scania huoltoon kolmeksi vuodeksi, jonka jälkeen hän aloitti Siilin Soralla asentajana.

- Olin heidän palveluksessa 22 vuoden ajan mikä oli todella mielenkiintoista aikaa. Siilin Soralla oli paljon kalustoa ja teimme kaikki huollot aina kolarikorjauksia myöten mutta omaa erikoisalaani oli moottoripuoli ja diesellaitteet. Vuonna 1997 Siilin Sora myytiin Lohja Rudukselle missä jatkoin aina vuoteen 1999, jolloin siirryin Kuorma-autoasennus Mahlamäelle, sitten 2008 Kuopion Dieselhuoltoon ja 2011 E. Hartikaisen palvelukseen Jaaran kaivokselle. Kun eläkeikä alkoi lähestyä halusin tehdä vielä vuoden Syvärin Konehuollolla, joka oli ostanut perikunnalta vuonna 1990 isän pajapaikan Nilsiästä - näin ympyrä urallani sulkeutui, kertoilee Vilppu Rautiainen joka tekee eläkkeellä edelleen jonkin verran dieselpumppu ym. huoltoja. 

diesel42.jpg

(kuva: - Voimansiirtoremonteissa käytämme OEM-laatua olevia Euroricambin osia ja moottorihuolloissa Mahlea; molemmat Onnin Auton maahantuomia, esittelee Mikko Rautiainen.)

Mikko halusi lapsesta lähtien seurata isänsä jalanjälkiä:

- Olin isän apuna jo 5-vuotiaana työntämässä moottorin mäntiä ulos ja kun olin 14 niin isälle ilmoitettiin että otetaan tuo poika oikeasti töihin kun on niin innokas. Siilin Soralta siirryin isän kanssa samaa jälkeä Lohja Rudukselle, vuonna 1999 Mahlamäelle ja 2001 omalle polulle E. Hartikaiselle Joensuuhun missä tehtiin isojen pyöräkuormaajien ja kiviautojen moottooreita. Vuonna 2003 aloitin Scanialla moottori- ja voimansiirtopuolen huollossa; se kuusi vuotta oli todella opettavaista tehtaan koulutuksineen ja loi pohjan nykyiselle tekemiselle. Suoritin Scanialla myös autosähkömekaanikon ammattitutkinnon. Minulla oli kuitenkin jo pitkään ollut halu lähteä yrittäjäksi mikä tapahtui 2009 jolloin aloitin tekemään yksin remontteja Raskashuolto Rautiaisen nimissä. Vuonna 2016 löimme hynttyyt yhteen Savon Raskashuollon Joni Räsäsen kanssa ja perustimme Savon Raskashuollon, missä minä vastaan huoltotoiminnoista ja Joni yrityksen pyörittämisestä. Korjaamon puolella työskentelee minun ja Emilian lisäksi raudanlujat ammattilaiset Rauno Liimatainen ja Kari Antikainen.

diesel3.jpg

(kuva: Scania V8 -moottoreiden ja diesellaitteiden huoltojen lisäksi Savon Raskashuolto on erikoistunut voimansiirtopuolen korjauksiin, mitkä ovat uusien korkeiden massojen johdosta lisääntyneet.)

Kehitys ollut huimaa - korjaamista silti riittää

Rautiaisten korjaamohistorian aikana kuorma-autojen tekniikka on mullistunut samoin kuin menetelmät niiden korjaamiseksi.

- Muistan että ensimmäiset teliautot tuli Nilsiään 1968 ja siitä alkoi massat kasvamaan nykyisiin 76-tonnisiin ja vielä suurempiin HCT-yhdistelmiin. Alussa autoissa oli todella paljon laakerivikoja, kunnes kartiolaakerit korvasi kuulalaakerit 80-luvun alkupuolella. Aluevaihteisto oli ensin mekaanisesti vaijerilla toteutettu; 70-luvun alkupuolella tuli ensimmäiset magneettiventtiilillä ja paineilmasylinterillä toimivat Scanian GR 860 aluevaihteistot. Kolmossarjan Scanioihin tuli 80-luvun lopulla GRS 900 vaihteisto, missä kytkentähammastus muuttui sisäkehältä ulkokehälle mikä vähensi paljon synkron vikoja samalla kun vaihtamismukavuus muuttui uudelle tasolle. Moottoripuolella kehitys on ollut huimaa mutta kaikkia vanhoja vikoja aiheuttavia ratkaisuja ei ole nykymoottoreissakaan saatu korjattua tai ne ovat tulleet takaisin mm. modulaaristen moottoriperheiden takia, joissa tehdään osissa kompromisseja, toteaa Vilppu Rautiainen.  

diesel7.jpg

(kuva: Legendaarinen Scania V8 on suosittu voimanlähde puutavara-autoissa, mikä näkyy Savon Raskashuollon asiakaskunnassa.)

Myös raskaan kaluston päästövaatimusten tiukentuminen näkyy selvästi moottorihuollossa.

- Se että päästöt on saatu minimoitua on ehdottoman hyvä asia mutta kolikon toinen puoli näkyy ongelmissa. AdBlue -päästölaitteet työllistävät valtavasti korjaamoita ja tuovat paljon ylimääräistä kulua kuljetusyrittäjille. Itse moottoriremonteissa AdBlue -järjestelmien tulo ei onneksi näy mutta kun kierrokset jostain syystä laskee esimerkiksi tukkiautossa eikä sitä saa enää täydellä kuormalla pois metsästä, niin aikaa kuluu ja rahaa palaa samalla kun tulee paljon turhaa ajoa korjaamoille mikä taas lisää päästöjä. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä EGR:ssä pakokaasuja työnnetään takaisin moottorin imuilmaan mikä kuormittaa rajusti moottoriöljyä, mikä on muuttanut öljyjen luokituksia ja hintaa rajusti. Takaisinkierrätyksen näkee moottoriremontissa silmällä kun imusarjat ja kanavat ovat täynnä paksua nokea samalla kun mm. männät kuluu paljon aiempaa nopeammin. Myös turbot ovat nykymoottoreissa todella kovilla ja niistä onkin tullut tasaisesti vaihdettavia osia.

diesel5.jpg

(kuva: Uuden päästötason moottoreissa turbot ovat kovilla. Savon Raskashuolto käyttää alkuperäisiä Turbotekniikan maahantuomia turboja ja oikean turbosovituksen takaamiseksi yhteistyötä tehdään Heemsin Antti Linnan kanssa.)

Suomessa jatkuvasti nousseet yhdistelmämassat laittavat kuorma-autojen moottorit ja voimansiirron lujille.  

 - Voimansiirron ja alustan osia ei ole mielestäni mitoitettu näin koville massoille mikä näkyy vähänkin ajettujen autojen remonttien lisääntymisenä. Moottoritehoissa aletaan olla tapissa sillä nykyisiä yli 700 hevosvoimaisia vakiomoottoreita joudutaan rajoittamaan väännön osalta joka vaihteella, eli lisätehojen tuominen olisi käytännössä turhaa, sanoo Mikko Rautiainen.

diesel2.jpg

(kuva: Savon Raskashuollon Rauno Liimatainen (oik.) ja Kari Antikainen ovat raudanlujia moottori- ja voimansiirtopuolen ammattilaisia.)

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »