AMMATTILEHTI KOEAJAA: Skoda Kamiq - Vuoden Auto Suomessa 2020

03.02.2020 18.40

kamiq1.jpg

Uusi Skoda Kamiq on valittu Auto- ja liikennetoimittajat ry:n Vuoden Auto Suomessa 2020 -palkinnon voittajaksi; Ammattilehti oli mukana arvovaltaisessa raadissa. Tittelistä kilpaili tänä vuonna yhteensä 35 ehdokasta kaikista henkilöautoluokista. Katsotaanpa mitä Kamiqilla on tarjottavanaan.

(kuva yllä: Vuoden Auto Suomessa 2020 -palkinnon tvoittanut Skoda Kamiq jakaa valmistajan suurempien katumaasturien ulkoisen ilmeen.)

Pelkkä Kamiqin uutuusarvo ei Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä sijoitusta ratkaissut, sillä tärkeimpänä valintaperusteena on rahalle saatava vastine. Suomalaisista auto- ja liikennetoimittajista koostuvan tuomaristo kehui voittaja Skoda Kamiqia muun muassa järkeväksi, tilavaksi ja räiskymättömäksi autoksi, joka on hyvä ajettava, ja jossa hinta ja ominaisuudet kohtaavat kiinnostavalla tavalla. Skodan todettiinkin vastaavan jopa lähes kaikkiin keskimääräisen autonkäyttäjän tarpeisiin.

Kamiq asemoituu Skodan mallistossa katumaasturiluokkaan. Valmistajan mukaan Kamiqissa yhdistyvät katumaasturin runsas maavara ja korkea istuma-asento kompakteihin ulkomittoihin. Nykyaikaisilla avustin- ja tietoviihdejärjestelmillä, reilun väljillä sisätiloilla sekä lukuisilla Simply Clever -ratkaisuilla uusi Kamiq vastaakin onnistuneesti useimpien asiakkaiden odotuksiin.

Ulkoisesti Kamiq on helppo yhdistää kuuluvan samaan perheeseen Skodan suurempien Karoq ja Kodiaq -katumaasturien kanssa. 

Reilun 4,2 metrin pituinen Kamiq tarjoaa isoveljistä tuttuun tapaan reilusti tilaa, niin matkustamon kuin tavaratilan saralla. Matkustamoon on helppo nousta reippaasti avautuvista ovista. Korkea istuma-asento ja runsaat päätilat mahdollistavat leppoisan matkanteon, mitä tukee runsaan jousitusvaran omaava ja hyvin tienpinnan epätasaisuudet neutralisoiva alusta. Viihtyisät sisätilat jakavat tsekkiläisvalmistajan muista malleista tutun toiminnallisuuden ja tyylikkyyden. Kaikki tarvittava on helposti käsillä.

Tekniikkaa

Kaikissa bensiinimoottoreissa on suoraruiskutus ja pakokaasu- ahdin. Bensiinimoottorien tehovaihtoehdot ovat 95, 116 ja 150 hv. Kaksi ensiksi mainittua ovat kolmisylinterisiä ja tilavuudeltaan litraisia TSI koneita. Tehokkain 150 hv moottori on puolestaan nelisylinterinen ja tilavuudeltaan 1,5 litrainen TSI -vaihto- ehto. Vaihteistovalikoimassa on 5- ja 6-vaihteisten manuaalien rinnalla 7-vaihteinen DSG-automaatti, moottorimallista riippuen. Alkuvuodesta Kamiq-mallisto täydentyy bio-/maakaasukäyttöisellä katumaasturimallilla 1.0 G-TEC, jonka teho on 90 hv.

Varustelutasovaihtoehtoja on kolme Active, Ambition ja Style. Myöhemmin mallistoa kasvatetaan ylellisellä Monte Carlo varustelulla. 

Kolmipyttyinen

Ammattilehden koeajoon valikoitui mallistosta kolmisylinterisellä 115 hv voimanlähteellä ja DSG-automaattivaihteistolla kulkeva auto kattavalla Style varustelutasolla ja runsailla tehdaslisävarusteilla, mihin lukeutui mm. Lämmitettävä tuulilasi ja säädettävä Sport-urheilualusta sekä erilaisia ajoasetuksia sisältävä Driving Mode Selection -järjestelmä.

Karoqin ja Kodiaqin tavoin Kamiq tarjoaa loppuun saakka vietyä ajomukavuutta ja varmuutta. Kamiqin ajettavuutta voi luonnehtia jopa emoyhtiö Volkswagenin mallistoa hienostuneemmaksi. 

Kolmipyttyinen moottori pörisee lajityypilleen ominaiseen tapaan. Tosin konehuoneesta ja tiestä kantautuvien äänien vaimennus on sen verran hyvällä tasolla, että moottorin äänensävyjen erottelu vaatii harjaantunutta korvaa.

Tehon ja vääntömomentin osalta 115 heppainen voimanlähde saa hyvät arvosanat. Tehokkaammalle koneelle ei ole Suomen tienopeuksilla varsinaista tarvetta. Urheilullisesta jousituksesta huolimatta Kamiq pärjää sekä alustan että lähes pariin kymmeneen senttimetriin yltävän maavaran puolesta myös kestopäällysteteiden ulkopuolella. 

Mitä maksaa?

Skoda Kamiq malliston verolliset hinnat alkavat 1.0 TSI 95 Active -mallin noin 20 500 euron hintapyynnistä. Kattavan vakiovarustelun ansiosta jo Active varustelutaso pitää useimmat asiakkaat tyytyväisinä. Hinnaston toisesta ääripäästä löytyy kevään aikana katukuvaan saatava 1.5 TSI Monte Carlo DSG A malli. Sen hinta on aika tarkkaan 10 000 euroa perusmallia korkeampi. Nyt koeajettava 1.0 TSI 115 Style DSG A. Asemoituu noin 28 000 euron hintapyynnillään edellä mainittujen ääripäiden välimaastoon. Kattavilla lisävarusteilla hinta nousee jo 32 000 euroon. Laajasta mallivaihtoehtojen kirjosta on helppo valita omien tarpeiden ja maksukyvyn mukainen malli. Koeajon perusteella Vuoden Auto Suomessa 2020 -arvonimi tuli ansaitusti, ja Kamiq sai myös Ammattilehdeltä suurimman pistepotin.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »