Väylä: Leuto talvi vaurioittaa maanteitä

03.02.2020 9.32

Monin paikoin poikkeuksellisen lumeton talvi on vaurioittanut teiden päällysteitä ja sorateitä. Keväällä maanteiden kunnossapidosta vastaavia Ely-keskuksia ja Väylää näyttäisi odottavan normaalia suurempi määrä reikiä paikattavaksi.

Varsinkin eteläisessä Suomessa lumettomana pysynyt talvi on vauhdittanut teiden päällysteiden kulumista. Päällysteet ovat kovilla, kun renkaat painavat veden päällysteen rakoihin.

"Liikenne ja vesi yhdessä kasvattavat reikiä entisestään. Pahimmillaan reikä voi kasvaa muutamassa tunnissa liikennettä haittaavaksi", kertoo tieliikennejohtaja Pekka Rajala Väylästä.

Päällysteiden kannalta pakkastalvi olisi ihanteellisempi. Pieni lumikerros ja pakkanen antavat päällysteille suojaa. Tieliikennejohtaja Rajala toivookin, että lunta sataisi pian myös etelään.

Mitä reikiintyneelle tielle talvella voi tehdä?

"Päällysteiden paikkaaminen on märissä ja kylmissä olosuhteissa hankalaa. Talvella voimme tehdä tilapäisiä paikkoja, joita vaihdetaan pysyvämpiin keväällä ja kesällä", Rajala sanoo.

Paikkaaminen on tuonut tienpidolle kustannuksia, joita ei synny normaalisti tässä määrin. Myös sorateiden hoito on maksanut talvella poikkeuksellisen paljon. Vaikka aurausta on tarvittu vähemmän, ei leuto talvi ole säästänyt kustannuksia.

"Paikkausten lisäksi sorateitä on pitänyt hoitaa kelirikon takia tyypillistä enemmän. Varsinkin Lounais-Suomessa sorateille on pitänyt lisätä uutta soraa, jotta teiden liikennöitävyys on voitu turvata", Rajala kertoo.

Pohjoisessa lunta piisaa

Vaikka etelässä talvi on ollut lähes lumeton, pohjoisessa tilanne on päinvastoin. Pohjois-Suomessa lunta on ollut ennätysmäärät ja aurauskalusto on ollut jatkuvasti käytössä. Tämä on lisännyt urakoitsijoiden kustannuksia.

Pohjoisessa ja idässä pakkasjaksojen välissä on ollut myös vesisateita, jotka ovat hankaloittaneet liukkauden torjuntaa. Kylmälle tienpinnalle satava vesi jäätyy nopeasti ja laimentaa suolausta. Jos liukkautta on torjuttu hiekoituksella, voi hiekka jäädä jään sisään, kun vesi jäätyy tien pinnalla.

Kesällä päällystetään viime vuotta enemmän

Talvella syntyviä reikiä paikataan keväällä ja kesällä. Maanteillä on myös aikaisemmin syntyneitä vaurioita, eli niin sanottua korjausvelkaa. Viime kesänä teitä päällystettiin rahoituksen puutteen takia ennätyksellisen vähän, vain reilut 1700 kilometriä. Tänä vuonna tilanne näyttää paremmalta.

"Päällystysurakoiden kilpailutus on käynnissä. Lopullinen hintataso vaikuttaa siihen, miten paljon saamme ensi kesänä korjattua päällysteitä. Tulevan kesän päällystysmäärät ovat kuitenkin merkittävästi suuremmat kuin vuonna 2019. Uskoisin, että pystymme päällystämään lähes kaksinkertaisen määrän teitä", Rajala sanoo.

19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien

Siirry arkistoon »