Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16913920 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

1.4.2020 14:11ProSilva esittelee uuden S3 harvesterin - avaa kokonaan uuden kokoluokanLue lisää »1.4.2020 13:01Yhteistyö syvenee - Hydrotek on Parkerin sertifioitu jälleenmyyjäLue lisää »1.4.2020 13:01AFRY valittu Metsä Fibren kumppaniksi maailman moderneimman sahan ja uuden biotuotetehtaan projekteihinLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

1.4.2020 14:11ProSilva esittelee uuden S3 harvesterin - avaa kokonaan uuden kokoluokanLue lisää »1.4.2020 13:01Yhteistyö syvenee - Hydrotek on Parkerin sertifioitu jälleenmyyjäLue lisää »1.4.2020 13:01AFRY valittu Metsä Fibren kumppaniksi maailman moderneimman sahan ja uuden biotuotetehtaan projekteihinLue lisää »

Väylä: Leuto talvi vaurioittaa maanteitä

03.02.2020 9:32

Monin paikoin poikkeuksellisen lumeton talvi on vaurioittanut teiden päällysteitä ja sorateitä. Keväällä maanteiden kunnossapidosta vastaavia Ely-keskuksia ja Väylää näyttäisi odottavan normaalia suurempi määrä reikiä paikattavaksi.

Varsinkin eteläisessä Suomessa lumettomana pysynyt talvi on vauhdittanut teiden päällysteiden kulumista. Päällysteet ovat kovilla, kun renkaat painavat veden päällysteen rakoihin.

"Liikenne ja vesi yhdessä kasvattavat reikiä entisestään. Pahimmillaan reikä voi kasvaa muutamassa tunnissa liikennettä haittaavaksi", kertoo tieliikennejohtaja Pekka Rajala Väylästä.

Päällysteiden kannalta pakkastalvi olisi ihanteellisempi. Pieni lumikerros ja pakkanen antavat päällysteille suojaa. Tieliikennejohtaja Rajala toivookin, että lunta sataisi pian myös etelään.

Mitä reikiintyneelle tielle talvella voi tehdä?

"Päällysteiden paikkaaminen on märissä ja kylmissä olosuhteissa hankalaa. Talvella voimme tehdä tilapäisiä paikkoja, joita vaihdetaan pysyvämpiin keväällä ja kesällä", Rajala sanoo.

Paikkaaminen on tuonut tienpidolle kustannuksia, joita ei synny normaalisti tässä määrin. Myös sorateiden hoito on maksanut talvella poikkeuksellisen paljon. Vaikka aurausta on tarvittu vähemmän, ei leuto talvi ole säästänyt kustannuksia.

"Paikkausten lisäksi sorateitä on pitänyt hoitaa kelirikon takia tyypillistä enemmän. Varsinkin Lounais-Suomessa sorateille on pitänyt lisätä uutta soraa, jotta teiden liikennöitävyys on voitu turvata", Rajala kertoo.

Pohjoisessa lunta piisaa

Vaikka etelässä talvi on ollut lähes lumeton, pohjoisessa tilanne on päinvastoin. Pohjois-Suomessa lunta on ollut ennätysmäärät ja aurauskalusto on ollut jatkuvasti käytössä. Tämä on lisännyt urakoitsijoiden kustannuksia.

Pohjoisessa ja idässä pakkasjaksojen välissä on ollut myös vesisateita, jotka ovat hankaloittaneet liukkauden torjuntaa. Kylmälle tienpinnalle satava vesi jäätyy nopeasti ja laimentaa suolausta. Jos liukkautta on torjuttu hiekoituksella, voi hiekka jäädä jään sisään, kun vesi jäätyy tien pinnalla.

Kesällä päällystetään viime vuotta enemmän

Talvella syntyviä reikiä paikataan keväällä ja kesällä. Maanteillä on myös aikaisemmin syntyneitä vaurioita, eli niin sanottua korjausvelkaa. Viime kesänä teitä päällystettiin rahoituksen puutteen takia ennätyksellisen vähän, vain reilut 1700 kilometriä. Tänä vuonna tilanne näyttää paremmalta.

"Päällystysurakoiden kilpailutus on käynnissä. Lopullinen hintataso vaikuttaa siihen, miten paljon saamme ensi kesänä korjattua päällysteitä. Tulevan kesän päällystysmäärät ovat kuitenkin merkittävästi suuremmat kuin vuonna 2019. Uskoisin, että pystymme päällystämään lähes kaksinkertaisen määrän teitä", Rajala sanoo.

01.04.2020 14:11ProSilva esittelee uuden S3 harvesterin - avaa kokonaan uuden kokoluokan
01.04.2020 13:01Yhteistyö syvenee - Hydrotek on Parkerin sertifioitu jälleenmyyjä
01.04.2020 13:01AFRY valittu Metsä Fibren kumppaniksi maailman moderneimman sahan ja uuden biotuotetehtaan projekteihin
01.04.2020 12:50Kuorma-autojen ensirekisteröinneissä lievää kasvua maaliskuussa
01.04.2020 11:20Taloushallintoliitto: Korona ja työsuhteisiin liittyvät väliaikaiset lakimuutokset -kooste
01.04.2020 11:18David Ekberg Stora Enson Packaging Solutions -divisioonan johtajaksi
01.04.2020 11:06Turvetta kattilaan - ihmisille lämpöä myös poikkeusoloissa
01.04.2020 11:04Milwaukee M18 Force Logic hup700 -hydraulipumppu muuttaa siirtolinjojen asennustavat
01.04.2020 9:19Iveco myynti muuttuu Savo-Karjalan alueella
01.04.2020 9:00Oikeanlainen säilytys pidentää renkaiden käyttöikää -viisi vinkkiä renkaiden säilytykseen

Siirry arkistoon »