AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Transporter T6.1 2,0 TDI 110 kW 4MOTION DSG - Suomalaisten suosikki

28.01.2020 15.50

pakunet00.jpg

Uudistuneessa Volkswagen Transporterissa on entistäkin kattavammin ja runsaammin vakiovarusteita. Koeajoimme uudistuneesta mallista Suomessa suosituimman vaihtoehdon. 

(kuva yllä: Mallipäivitetyn Volkswagen Transporterin keulaa koristaa nyt krominen poikkipiena. Tehokkaat led-ajovalot ovat tätä päivää.)

Mallipäivitys toi suuren joukon uusia ominaisuuksia, toimintoja ja avustimia Transporteriin. Umpipakettiautomalliston koripituus- ja korkeusvaihtoehdot säilytettiin entisellään. Moottorit päivittyivät entistä vähäpäästöisimpiin ja teholukemia tarkistettiin. Kaikki pohjautuvat entiseen tapaan valmistajan 2-litraiseen hyötyautomoottoriin. Tehovaihtoehtoja on nyt kaikkiaan neljä: 90, 110, 150 ja 199 hv. Vaihteistopuolella on tarjolla sekä manuaali- että DSG -kaksoiskytkinautomaattivaihteistot sekä etuvetoisiin että 4Motion 4-vetomalleissa. Mallipäivitys toi alustaan sähkötoimisen ohjaustehostimen, mikä paitsi pienentää polttoaineenkulutusta myös mahdollista kuljettajaa avustavien toimintojen, kuten kaistallapitoavustimen ja pysäköintiavustimen toiminnan entistä täsmällisemmin. 

paku3.jpg

(kuva: Uudistunut kojelauta antaa ohjaamoon entistä leveämmän vaikutelman. Myös ohjauspyörät uudistettiin T6.1 sarjaan. Nahkapäällysteinen ja alaosastaan muotoiltu monitoimiohjauspyörä on etuvetomalleissa tarjolla valinnaisvarusteena.)

Mielenkiintoinen, uuden sähköisen ohjustehostimen mukana tarjolle tullut avustin-uutuus on perävaunuavustin, mikä mahdollistaa perävaunun peruuttamisen sivupeilien kääntöön tarkoitetun joystick-säätimen avuin. Kuljettajan tehtäväksi jää peruutuskamerassa näkyvän peruutuskulman säätö, automatiikan vastatessa ohjauksesta. Koeajoon valjastettuun autoon ei ollut asennettu vetokoukkua tai peruutuskameraa, joten edellä mainitun avustimen toimintaa ei nyt päästy toteamaan. Sähköisesti tehostettu ohjaus pelaa kiitettävin ar- vosanoin, säilyttäen tai jopa osin kohentaen Transportterin kehuttua ohjaustuntumaa.

Syyskuun alussa voimaan astunut WLTP-päästömittausmenetelmä toi malliston hinnoitteluun maltillisia korotuksia. Hinnan korotusten vastapainoksi myös vakiovarustelua on kasvatettu. Kaikissa umpipakettiautoissa on nyt vakiona sivutuuliavustin, 6.5 tuuman näytöllä ja kattavilla liitettävyysmahdollisuuksilla täydennetty radio sekä eCall-hätäsoittopalvelu ja lukittava säilytystila 2-istuttavan apumiehen istuimen alla. 

Näkyvimmät uudistukset tehtiin auton keulaan. Etumaski jatkuu nyt pitkälle etupuskuriin ja ajovalot ovat uudet. Takaa uuden mallin erottaa mallimerkinnästä, joka on nyt ympätty rekisterikilven valojen suojamuovin yhteyteen.

Kuormatila on lähes entisellään. Uutta ovat led-valaistus ja lisähinnasta tarjottava pitkän tavaran luukku väliseinään. 

Ohjaamon puolella kojelauta, mittaristo sekä istuimet ja ohjauspyörä ovat täysin uusia. Mallia on haettu henkilöautopuolelta. Perinteisen analogisen mittaritaulun ohella tarjolla on digitaalinen näyttö, mikä on kuljettajan mukautettavissa. Suomessa vakiovarusteisiin lukeutuvan 6,5 tuuman kosketusnäytöllä varustetun radion tilalle on tarjolla suurikokoisella laajakuvanäytöllä varustettu viihdekeskus, mikä sisältää lisähintaiset WeConnect liitettävyyspalvelut kolmeksi vuodeksi. 

paku2.jpg

(kuva: Uudistuneen Transporterin tunnistaa uusista takavaloista ja mallinimen uudesta sijainnista. Korin väriin maalatut puskurit sisältyvät Drive-varustepakettiin.)

Koeajolla pitkäkorisella

Saimme Volkswagenia maahantuovalta K-Auto Oy:ltä lainaksi pitkäkorisen, Transporterin, mikä vastaa koripituudeltaan ja varusteiltaan  useimmin Suomessa ammattikäyttöön myytävää Transporter-mallia. Sen voimanlähteenä on teholtaan 150 hv moottori ja vaihteistona 7-portainen DSG-automaatti sekä vetotapana 4Motion nelivetojärjestelmä. Vaihtoehtoisesti mallia on tarjolla myös tehokkaammalla 199 hv tuplaturbomoottorilla. 

Suuren suosion saavuttanut ”neliveto-Portteri” on maahantuojan hinnastossa omana kampanja-mallinaan, missä on kattavan vakiovarustelun lisäksi näkyvyyttä ja auton ulkonäköä kohentava Drive-paketti ja kuljettajan mukavuutta lisäävä Comfort-varustepaketti. Erikseen avattuna paketit tuovat autoon mm. asialliset led-ajovalot, kauko-ohjaimella täydennetyn lisälämmittimen ja nahkaverhoillun monitoimiohjauspyörän. Edellä mainittujen lisäksi kampanjamalleissa on vakiona myös kiinteästi asennettu vetokoukku ja lukuisia muita ammattikäytössä tarpeellisia varusteita.

Varmaotteista etenemistä

Volkswagen Transporter on asettanut läpi koko mallihistoriansa ajan standardit pakettiautolle niin ajettavuuden kuin toiminnallisuuden suhteen. Eikä uusi T6.1 mallisukupolvi tee tähän poikkeusta. Uusi sähköinen ohjaustehostin muuttaa ohjausvastetta automaattisesti nopeuden mukaan ja tarjoaa siten entistäkin paremman ja täsmällisemmän ohjaustuntuman. Lisähinnasta tarjolla on vieläkin kevyempi ohjaus mikä palvelee erityisesti liikuntarajoitteisia asiakkaita.

Moottorin suorituskyky on en- tisellään, samoin polttoaineenkulutus, mikä vaihteli ajotavasta ja olosuhteista riippuen 9,5 - 11,2 litran välimaastossa. Koeajoon lähdettäessä vasta muutaman sadan kilometrin verran ajetun ja uusilla talvirenkailla varustetun auton keskikulutukseksi saimme 9,6 l/100 km, mikä on hyväksyttävä lukema nelivetoiselle autolle; joskin reilua puolta litraa valmistajan ilmoittamaa yhdistetyn ajotavan kulutuslukemaa suurempi.

Transporterin akseliväli on entisellään eli 3,4 metriä. Takaa pariovilla ja oikealla kyljellä liukuovella varustettuun kuormatilaan sopii vaivatta kolme Euro-lavaa. Kantavuutta kokonaispainoltaan 3-tonninen auto tarjoaa noin tonnin verran. DSG -vaihteistolla varustetut 4Motion mallit toimitetaa vahvistetulla, 1680 kg kantavalla etuakselilla. Lisähinnasta tarjolla on tukevampaa jousitusta ja vakaajaa myös taka-akselille.

Mäkilähtöavustimen ja huomaamattomasti kytkeytyvän nelivetojärjestelmän ansiosta Transporterin kanssa on helppo ajaa myös tavallista vaativammissa olosuhteissa. 

paku4.jpg

(kuva: Kuormatilassa uutta on led-valot.)

Entistäkin mukavampi

Mallipäivitys toi kojelautaan uutta särmikkyyttä ja säilytystiloja. Pienien viilausten ansiosta ohjaamo antaa entistä tilavamman vaikutelman. Uudessa nahkapäällysteisessä ja alaosastaan tasaiseksi muotoillussa ohjauspyörässä on nyt entistä kattavammin paikkoja nappuloille.

Kojelaudan nappula-asettelun on uudistuneesta ilmeestä huolimatta entisellään, joskin kasvatetun avustinjärjestelmätarjonnan vuoksi kojelaudassa on nyt entistäkin enemmän paikkoja nappuloille. Kuljettajan istuimen asialliset korkeuden ja ristiselän säätövarat ovat plussaa. Ajoasento ja istuinmukavuus on verrattavissa peremman luokan tila-autoihin. Tilaa on kelvollisesti kolmelle.

Viime vuosina vallalla ollut sivupeilien pienennys-buumi ei onneksi vielä ole ehtinyt Volks- wagenin muotoiluosastolle. Peilivarustus on suoraan T6:sta, ja hyvä niin. 

Viiden kympin auto

Volkswagen on uudistanut Transporteriaan maltillisesti, joskin oikeista paikoista. T6.1 on tarjolla runsaasti uusia ja päivitettyjä ajoavustimia, joiden tarpeellisuus on ymmärretty jättää monin osin asiakkaan harteille. Nyt koeajetun auton varustelu kattaa vaativammankin asiakkaan tarpeet.

Volkswagen Transporteria saa lukuisina erilaisina vaihtoehtoina, kaikkiin eri käyttötarpeisiin. Umpimallien verolliset hinnat alkavat etuvetomallien reilusta 31 500 eurosta, päättyen henkilöautoksi rekisteröitävän Multivanin huikeaan yli 112 000 euron hintapyyntiin. Nyt koeajettavan kaltaisen Transporterin verolliset hintapyynnit lähtevät reilusta 49 400 eurosta. Lyhyempikorisen noin 45 000 eurosta. Moottoritehon kasvatus pitkässa korissa 150:stä lähes 200 hevosvoimaan nostaa auton hintaa hieman päältä 2 000 eurolla, mitä voi pitää kohtuullisena korotuksena.

Koeajon perusteella uudistunut Volkswagen Transporter tarjoaa sijoitetulle rahalle vähintäänkin asiallisen vastineen. 

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »