Kuljetus S. Simpasella radio-ohjattava Volvo -tukkiauto

26.01.2020 13.00

simpanet1.jpg

Kuljetus S. Simpanen Oy:n historia puunajossa juontaa yli 50 vuoden taakse. Mukana alan muutoksissa ja haasteissa on pysytty kovalla työllä sekä uusien teknisten ratkaisuiden ennakkoluulottomalla käyttöönotolla - uusimpana esimerkkinä tästä ajattelusta Volvo Exster -radio-ohjaus.

(kuva yllä: Kuljetus S. Simpanen Oy on ottanut käyttöön Suomen ensimmäisen radio-ohjauksella varustetun puutavara-auton. Kuljettaja Aki Mursu siirteli 76-tonnista yhdistelmää Kurkimäen asemalla kätevästi haluttuun kohtaan.)

Seppo Simpanen aloitti puun ajon vuonna 1968 Pielavedellä Säviän kylällä. Siitä lähtien toiminta on jatkunut katkeamattomasti ja tänä päivänä toiminnasta vastaa Saku Simpanen vaimonsa Jaana-Riitan kanssa.

- Olin isän mukana ajossa jo pikkupoikana joten kyllä tähän ammattiin on kasvettu. Yrityksen vetovastuuta siirrettiin minulle vaiheittain, kunnes vuonna 2006 tartuin kokonaan ohjaimiin, kertoilee Saku Simpanen.    

simpanet7.jpg(kuva: Kuljetusyrittäjä Saku Simpanen on tuttu näky Puunkuormaajamestari -kisoissa ja hän on 2019 mestari.)

Tänä päivänä Kuljetus S. Simpanen Oy ajaa puuta UPM:lle Pohjois-Savon alueella.

- Hyvä yhteistyö on jatkunut jo pitkään. Tällä hetkellä meillä on neljä omaa yhdistelmää ja lisäksi ajossa on puolenkymmentä yhteistyökumppani yrittäjien autoa. Puuta siirretään vuodessa yhteensä noin 700.000 mottia. Omien autojemme keskiajomatka on vain noin 50 kilometriä joten kuormaamista on todella paljon, sillä ajamme suurimman osan puusta juna-asemille ja tukkia paikallisille sahoille missä purku tapahtuu auton nosturilla. Tehdaskuormat menevät Äänekoskelle, Pellokseen, Savonlinnan ja Joensuuhun. Kesäaikaan ajamme puuta reilut 100.000 mottia uittoon mikä tuntuu lisääntyvän koko ajan, sanoo Simpanen jonka lisäksi yrityksessä työskentelee seitsemän osaavaa kuljettajaa.

Luottoa laatumerkkeihin - uusi tekniikka käyttöön

Puutavara-autoissa on aina luotettu Volvoon ja nostureissa Hiabiin.

- Meidän liikenneluvalliset puutavara-autot ovat olleet läpi historian Volvoja; joskus aikanaan oli pari muun merkkistä lastausautoa. Teimme pitkään autokauppaa Heikki Tuomaisen kanssa ja kun hän siirtyi Raskasparin vetovastuuseen, on yhteistyötä aloiteltu hyvässä hengessä Volvo-myyjä Mika Vainikaisen kanssa. Samaten nostureissa olemme ollet hyvin merkkiuskollisia Hiabiin - ensin kuormattiin vuosikymmeniä Jonseredeillä ja vuosituhannen alussa siirrtyyiin käyttämään Loglifteja. Myös perävaunuissa olemme olleet pitkälti yhden merkin talo - nytkin kaikissa autoissa on Jykiläiset ja pankkoina olemme käyttäneet aina Extejä. 

Vaikka merkkiuskollisus on ollut vahvaa niin Säviällä ei ole kangistuttu kaavoihin vaan tuotteiden kehitystä seurataan erittäin tarkasti ja otetaan käyttöön uusimmat innovaatiot. 

- Esimerkiksi autopuolella meille tuli vuonna 1987 Suomen ensimmäinen Volvo F16 -malli ja jouluna 2012 otimme ajoon ensimmäisten joukossa uuden mallin FH16 750:n. Volvo kehittää tekniikkaa alan kärjessä ja olemme ottaneet aina käyttöön uusimmat ratkaisut kuten viime vuosina ilmajousituksen, I-See -vakionopeudensäätimen, uudet ryömintävaihteet jne. ja olemmekin olleet mukana monessa tuotekehitysprojektissa antamalla palautetta tehtaalle. Vaunupuolen kehityksestä esimerkkinä käy kesällä ajoon tullut erikoismatala ilmajousitettu ja pikkupyöräinen Jyki mikä tarjoaa suuremman kuormatilan samoin kuin Alucarin uusi matala auton apurunko. Kun teimme ensimmäisen 76-tonnisen yhdistelmän heti vuonna 2013 varusteltiin se Exte Com -automaatti pankoilla mitkä ovat toimineet erittäin hyvin ja ne on siirretty jo toiseen autoon. Myös nosturivalinnoissa olemme pyrkineet aina optimoimaan ratkaisut meille sopivaksi yhteistyössä myyjä Hannu Iivanaisen kanssa sekä seuraamaan kehitystä - ohjaamot on ollut nostureissa jo vuosikymmeniä, Z-malli on todettu hyväksi tiettyihin ajotehtäviimme ja viime aikoina olemme valinneet Logliftin 125 -malleihin todella isot kourat mitkä nopeuttavat kuormaamista merkittävästi, Simpanen kertoo.  

simpanet4.jpg

(kuva: Yhdistelmää voi siirrellä myös nosturiohjaamosta mikä vähentää turhaa hyppimistä nosturista auton ohjaamoon, lisäten siten turvallisuutta.)

Kätevä radio-ohjaus

Kun Volvo esitteli uuden Exster -radio-ohjauksen, kiinnostui Saku Simpanen siitä välittömästi: 

- Ajatus tuntui heti järkevältä koska joudumme usein siirtämään autoa muutamia metrejä eri tilanteissa. Tilasimme uuden Volvo FH 16 750 auton tehtaalta Exster -valmiudella ja Tele Radio Finland Oy asensi radio-ohjauslaitteet tarpeisiimme räätälöitynä sekä tarvittavilla turvalaitteilla nyt loppusyksystä. Alussa testailimme järjestelmää ja siihen tehtiin tiettyjä muutoksia. Nyt joulun alla olemme aloittaneet sen käytön ja opettelun, toteaa Simpanen.

simpanet6.jpg

(kuva: Nostureissa Kuljetus S. Simpanen on luottanut aina Hiabiin ja tällä hetkellä käytössä on neljä Logliftia. Kuvassa puretaan kuitukuormaa asemalle Loglift 125 S -mallilla varustettuna isolla kouralla ja Tamtron vaa´alla.)

Exster -radio-ohjausta voi käyttää joko auton vieressä seisten tai nosturiohjaamosta.

- Sillä on kätevä siirtää autoa esimerkiksi junapurussa silloin kun tehdään matalaa pinoa toisen puulajin päälle. Kesällä kun alkaa uittoon ajo radio-ohjauksesta on varmasti apua, kun sillä voi siirrellä autoa purkukoneelle sopivaan kohtaan - uittopurussahan kuljettajan ei saa olla ohjaamossa joten järjestelmä vähentää edestakaisin ohjaamoon hyppimistä samalla kun auton saa siirrettyä sentilleen oikeaan kohtaan. Ja usein metsäpinolla telapuut ovat nosturin ulottumattomissa joten radio-ohjauksella autoa saa siirrettyä sen verran että niihin nosturilla ylettyy, kertoo Kuljetus S. Simpanen Oy:n kuljettaja Aki Mursu, joka on ajanut puutavara-autoa jo 15 vuoden ajan. 

simpanet3.jpg(kuva: Volvo Exster -radio-ohjaus kytketään päälle yhdesta napista auton ohjaamossa.)

Exster -radio-ohjauksella yhdistelmää voi toki siirtää tarvittaessa pidempiäkin matkoja:

- Auto kulkee sillä jopa 10 km/h ja ohjaaminen on yllättävän helppoa sillä etupyörien asennon näkee aina ohjausrullasta. Toki täysyhdistelmän peruuttaminen pidempiä matkoja on ainakin tottumattomalle haasteellista. Mutta jos vaikka ahtaasta laanista pitää peruuttaa ulos niin radio-ohjauksella voi seistä perässä ja käyttää kaiken tilan tarkasti hyödyksi.   

simpanet5.jpg(kuva: Radio-ohjauksen saa kytkettyä tarvittaessa pois päältä myös auton sermin molemmilla puolilla olevista kytkimistä sekä nosturin hätäseis -napista.)

Saku Simpanen näkee radio-ohjauksen antava mahdollisuuksia myös kalustovalintoihin.

- Nosturi voisi olla jatkossa ehkä 1-jatkeinen ja ilman yletinpuomia jolloin se olisi parempi kuormausteholtaan sekä edullisempi hankkia. Ja ehkä radio-ohjauksella varustettu käytetty puutavara-auto erottuu massasta ja sen myyntihinta voi olla parempi kun kun sille olisi kysyntää vaikka lastausautoksi, hiekan ajoon tai asfalttityömaalle.

simpanet2.jpg

(kuva: Ahtaissa paikoissa yhdistelmää voi peruutella kätevästi auton ulkopuolelta mikä on paljon helpompaa kuin ohjaamossa istuen. Radio-ohjauksella Volvo kulkee jopa 10 km/h nopeudella.)

27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa

Siirry arkistoon »