Bridgestonen yhteistyö autonvalmistajien kanssa vuonna 2019

14.01.2020 9.40


Bridgestone on toimittanut korkealaatuisia tuotteita ja palveluita maailman johtaville ensiasennusvalmistajille jo lähes 90 vuoden ajan. Vuonna 2019 Bridgestone oli edelleen BMW:n, Audin, Seatin ja Toyotan ykköstoimittaja ja yksi päätoimittajista esimerkiksi Volkswagenille, Skodalle ja Mercedekselle.

 Autonvalmistajat hyödynsivät Bridgestonen, maailman suurimman rengas- ja kumiyhtiön ja alan johtavan tuotekehitysinvestoijan, osaamista ja omistautumista erilaisissa kumppanuuksissa läpi vuoden. Esimerkkejä näistä ovat uraauurtavat CASE (Connected, Autonomous, Shared, Electric) -projektit ja suorituskykyä parantavat uudet rengasteknologiat ja -ratkaisut, kuten innovatiivinen Enliten-teknologia. Näiden vahvojen kumppanuuksien ansiosta Bridgestonen ensiasennusrenkaiden toimitukset EMEA-alueella kattoivat noin sata eri rengasmallia tai -kokoa vuonna 2019. Toimitukset jakaantuivat 14 eri valmistajan yli 50 mallin kesken. Lisäksi vähintään 18-tuumaisten ensiasennusrenkaiden myynti kasvoi yli 10 prosenttia vuoteen 2018 verrattuna.

Enliten-teknologian lanseeraus

Bridgestone lanseerasi vuonna 2019 uuden, innovatiivisen Enliten-rengasteknologian, joka mahdollistaa kevyempien renkaiden valmistuksen ja auttaa ratkomaan liikkuvuuteen liittyviä vastuullisuushaasteita.

Ympäristölähtöisesti kehitetyllä Enliten-teknologialla voidaan valmistaa renkaita, joiden vierintävastus on erittäin alhainen. Tällä on merkittävä vaikutus ajoneuvon polttoainetehokkuuteen ja akun käyttöön. Samalla voidaan vähentää materiaalien käyttöä[1], mikä pienentää renkaan ympäristövaikutuksia ja parantaa osaltaan polttoainetehokkuutta ja sähkö- tai hybridiauton toimintasädettä sähköllä. Enliten-teknologiaa käytettiin ensimmäisen kerran vuonna 2019 Volkswagenin uuden ID.3-täyssähköauton ja Audi RS Q3:n renkaissa. Bridgestonen tavoitteena on tuoda teknologian edut tarjolle laajempaan valmistaja- ja mallivalikoimaan vuonna 2020.

Ennätykset rikkova kumppanuus

Bridgestone on sitoutunut auttamaan ensiasennuskumppaneitaan saavuttamaan tavoitteensa – haasteen suuruudesta riippumatta. Vuosi 2019 ei ollut poikkeus, sillä yhtiö kehitti esimerkiksi Volkswagenille ja Renaultille renkaat, joiden avulla rikottiin rataennätyksiä.

Bridgestonen ja Volkswagenin pitkään kestänyt kumppanuus laitettiin todelliseen testiin kilparadalla. Bridgestone suunnitteli ja kehitti Potenza-renkaasta erikoismallin Volkswagenin täyssähköiseen kilpa-autoon ID.R:ään. Renkaiden tarjoaman luottamuksen ja suorituskykylisän ansiosta Volkswagen murskasi maailmankuulun Nürburgringin Nordschleife-radan sähköautojen kierrosennätyksen 40,56 sekunnilla.

Myös Renault Mégane R.S. Trophy-R rikkoi Nürburgringin rataennätyksen, allaan erittäin suorituskykyiset Potenza S007 -renkaat – tämäkin on vakuuttava osoitus Bridgestonen renkaiden kyvykkyydestä ja yhtiön sitoutumisesta kumppaneihinsa.

CASE- ja avaruusliikkuvuuden kehitystyötä 

Teknologian ja globaalien haasteiden kehityksen ja muutoksen myötä Bridgestone investoi tulevaisuuteen. Uuden Enliten-rengasteknologian lisäksi yhtiön muut itse kehittämät teknologiat, kuten matkustamon melutasoa alentava B-Silent-teknologia, matkan jatkuvuuden takaavat B-Seal- ja Run-Flat-teknologiat sekä vierintävastusta pienentävä ologic-teknologia, auttavat vastaamaan uusiin liikkuvuuden haasteisiin ja ensiasennusvalmistajien vaatimuksiin kestävän CASE-liikkuvuuden tuomisesta kaikkien ulottuville.

Vuonna 2019 Seat päätti käyttää Bridgestonen mainetta kerännyttä ologic-teknologiaa sähköisessä Minimó-konseptiautossaan. Pieni kaksipaikkainen täyssähköauto on suunniteltu mukautumaan tulevaisuuden kaupunkiajoa muokkaaviin liikkuvuusratkaisuihin. Bridgestone lanseerasi myös ”älykkäät” Connect-renkaat, jotka välittävät tietoa renkaan kuormituksesta, rengaspaineesta, pidon tasosta ja kunnosta matkustamon näytöille. Ratkaisu kehitettiin nimenomaan Nissanin täyssähköiseen IMQ-konseptiautoon.

Bridgestone Corporation aloitti myös Japanin avaruusviraston (JAXA) ja Toyotan kanssa yhteistyön kansainvälisessä avaruustutkimushankkeessa. Bridgestone auttaa tutkimaan paineistetuissa kuuautoissa käytettävien renkaiden liikkuvuushaasteita ja suorituskykyvaatimuksia, jotta renkaiden kosketus kuun pintaan voidaan optimoida.

”Kestävä kehitys, CASE-liikkuvuus ja kumppanuudet olivat meille vuonna 2019 tärkeitä painopistealueita, mikä ei ole yllätys, sillä ne ovat ehdottomia edellytyksiä liikkuvuuden älykkäämmälle ja tehokkaammalle tulevaisuudelle. Innovoimalla ja ottamalla vastaan uusia vaativia haasteita sekä työskentelemällä visiomme ja tavoitteemme jakavien upeiden kumppaneiden kanssa pystymme tekemään tästä liikkuvuuden uudesta aikakaudesta todellisuutta. Olen varma, että pääsemme jälleen lähemmäksi tätä tavoitetta vuonna 2020”, toteaa Bridgestone EMIAn ensiasennustuotteista vastaava johtaja Mark Tejedor.

[1] Enliten vähentää vierintävastusta keskimäärin 20 prosentilla ja painoa 10 prosentilla tavanomaiseen premium-kesärenkaaseen verrattuna, mikä samalla tarkoittaa, että valmistusprosessissa käytetään vähemmän raaka-aineita. Bridgestonen sisäisten, ISO 28580 -standardin mukaisten testien perusteella. Testirenkaina olivat Turanza T005 205/55R16 91H ja Bridgestone Turanza T005 255/40R20 101W.

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »