Euroricambi: Vaihteisto- ja voimansiirtokomponentit 40 vuoden kokemuksella & OEM-laadulla

12.01.2020 14.30

euro2.jpg

Italialainen Euroricambi on maailman johtava raskaan kaluston vaihteisto- ja voimansiirtokomponenttien valmistaja jälkimarkkinoille. Ammattilehti ja joukko korjaamoalan ammattilaisia pääsi Onnin Auton vieraina tutustumaan Euroricambin päätehtaaseen Bolognaan. Alue on tunnettu moottoreistaan ja koneistaan; Bologna on mm. Lamborghinin, Maseratin ja Ducatin koti.

(kuva: Italialainen Euroricambi valmistaa tehtaallaan Bolognassa OEM-laatua olevat vaihteisto- ja voimansiirtokomponentit raskaaseen kalustoon eli kuorma-autoihin, busseihin, trakroteihin ja maansiirtokoneisiin.)

Euroricambin perusti Orazio Taddei vuonna 1979 yhdessä vaimonsa Marisan kanssa eli nyt on meneillään yrityksen 40. juhlavuosi - Onnin Auto on vastannut Suomen maahantuonnista lähes koko historian ajan. Tänä päivänä Euroricambi on edelleen Taddein perheen omistuksessa työllistäen yli 400 henkilöä ja toimien globaalisti yli sadassa maassa. Osatuotannosta yli 90 % menee vientimarkkinoille. 

euro10.jpg

Päätuotantolaitos Bolognassa käsittää yhteensä 17 teollisuushallia, joiden pinta-ala on lähes 60 000 neliötä - kaikki osat valmistetaan sataprosenttisessa omassa tuotannossa. Etelä-Euroopan suotuisat kelit mahdollistavat sen että lähes 40 % tehtaan tarvitsemasta sähköstä tuotetaan ympäristöystävällisesti aurinkopaneeleilla. 

Vuonna 2010 Euroricambi hankki omistukseensa bolognalaisen A.M. Gearsin, joka tunnetaan kevyiden kuorma-autojen, pick-up- ja henkilöautojen voimansiirtokomponenteistaan. A.M. Gears tuotteet valmistetaan omassa tehtaassaan. 

euro12.jpg

(kuva: Euroricambin operatiivinen johtaja Alberto Tinti (oik.) ja Onnin Auton Joni Juvonen tekevät erittäin hyvää yhteistyötä, mikä on jatkunut yritysten välillä jo lähes 40 vuoden ajan.)

Miljoonia osia vuodessa jälkimarkkinoille

Vuodessa Euroricambin tehtaasta valmistuu miljoonia osia kuorma-autojen, bussien, traktoreiden ja maansiirtokoneiden voimansiirtoon. Täysin OEM -laatua olevat osat ovat yhteensopivia useimpien tunnettujen merkkien kanssa kuten mm. Scania, Volvo, Mercedes-Benz, DAF, MAN, Renault Trucks, Iveco, Meritor, Caterpillar ja Volvo CE. Pelkästään Bolognan keskusvarastossa on koko ajan valmiina lähes 2,5 miljoonaa osaa ja noin 10.000 eri nimikettä; pitkälle viedyn automatisoinnin ja toiminnan tehokkuuden ansiosta jopa 96 % tuotteista on mahdollista lähettää varastosta eteenpäin vielä saman päivän aikana. 

euro122.jpg

(kuva: Bolognan pitkälle automatisoidussa keskusvarastossa on koko ajan valmiina noin 2,5 miljoonaa osaa ja yli 11.000 eri nimikettä.)

- Aikanaan Euroricambi toimitti voimansiirron osia laajasti OEM-valmistajille, kunnes 1990 -luvun alkupuolella tehtiin strateginen linjaus keskittyä täysin osien jälkimarkkinaan. Jälkikäteen arvioituna päätös oli oikea ja olemme kasvaneet toimialamme johtavaksi globaaliksi valmistajaksi jolla on erittäin vahva jälleenmyyntiverkosto. Toki laadukas tekemisemme kiinnostaa erilaisia OEM-valmistajia ja kyselyjä yhteistyöstä tulee tasaisesti mutta valittu linja pitää, kertoo Euroricambin operatiivinen johtaja Alberto Tinti.    

euro7.jpg

(kuva: Yhteensä 17 hallissa tapahtuvassa valmistuksessa käytetään uusinta työstökoneteknologiaa. Euroricambin panostukset tuotantoon ovat perinteisesti erittäin mittavia.)

”Different without difference”

Kaikessa Euroricambin tekemisessä korostuu ensiasennus laatu, mikä käy ilmi myös yrityksen sloganista ”Different without difference”.

euro5.jpg

(kuva: Robotteja hyödynnetään tuotannossa laajasti; kuvassa kahden robotin älykästä yhteistyötä osavalmistuksessa.)

- Laatu lähtee oikeista materiaalivalinnoista: käytämme osissa täysin samoja teräslaatuja kuin alkuperäisosissa ja joskus jopa parempiakin. Vuodessa käsitellään noin 10 000 tonnia raakamateriaalia mikä tarkoittaa enemmän terästä kuin Eiffel tornissa. Suunnitteluosastomme tekee jatkuvaa työtä tuotteiden parissa joten vuosittain uusia nimikkeitä syntyy noin 500 kappaletta. Valmistuksessa käytetään viimeisintä tekniikkaa olevia työstö- ym. koneita joita operoi kokeneet ammattilaiset. Korkeaan laatuun päästään lisäksi työmenetelmillä, joita on totuttu näkemään korkeintaan OEM-osavalmistuksessa, kuten esimerkiksi uuden teknologian automaattiset karkaisukeskukset mitkä toimivat alipaineistettuna ja karkaistavien osien lämpötila pidetään stabiilina myös jäähdytykseen siirron aikana. Ainoana jälkimarkkinaosien valmistajana meillä on käytössä myös ns. shot peening -käsittely, minkä huomaa pinnan laadussa osia kädessä pitäessä. Ja kaiken keskiössä on jatkuva laaduntarkkailu, mitä tehdään jokaisessa työvaiheessa osien valmistuessa - kuukausittain erilaisia laatutestauksia suoritetaankin lähes 2000. Niinpä Euroricambin osat eivät ole jälkimarkkinoiden edullisimpia mutta korkea OEM-laatutaso ja vahva tekninen tuki sekä luotettavat toimitukset tekevät niistä erittäin kilpailukyisiä, ilmoittaa Tinti.

euro8.jpg    

(kuva: Uuden teknologian automaattiset karkaisukeskukset toimivat alipaineistettuna ja karkaistavien osien lämpötila pidetään stabiilina myös jäähdytykseen siirron aikana.)

Perheyhtiöt tekevät hienoa yhteistyötä

Onnin Auton kanssa tehtävä on Euroricambilla arvossaan ja perheyhtiöiden välit ovat olleet aina läheiset. Onnin Auton perustaja Onni Juvonen aloitti yhteistyön Orazio Taddein kanssa lähes 40 vuotta sitten vaikka yhteistä kieltä ei ollutkaan. Se on jatkunut Onnin pojan Timo Juvosen ja hänen poikansa Joni Juvosen kautta nyt jo kolmannessa polvessa.  

euro9.jpg(kuva: Myyntivastaava Anette Rossmeier esitteli Euroricambin suurta tehdasaluetta pienoismallien avulla viihtyisässä koulutustilassa.)

- Onnin Auton voimansiirtokomponenttien osaaminen ja kokemus on todella korkealla tasolla samoin kuin heidän suomalaisten asiakkaidensa. Saamme tehtaalle arvokasta palautetta mitä pystymme hyödyntämään mm. tuotekehityksessä, kehuu Euroricambin myyntivastaava Anette Rossmeier.

Myös Onnin Autolla ollaan yhteistyöhön erittäin tyytyväisiä:

- Euroricambin laatu on todella korkealla tasolla joten asiakkaamme saavat parhaat mahdolliset komponentit, mitkä toimivat luotettavasti ja pitkään. Toimitukset pelaavat tarkasti ja tekninen tuki on tasokasta, mistä saisi moni tavarantoimittaja ottaa mallia, kehuu Joni Juvonen. 

euro4.jpg

(kuva: Matkalla Euroricambin tehtaalle päästiin vaihtamaan kuulumisia Formula ykkösten kaksinkertaisen maailmanmestarin kanssa. Vas. Kone Pistemaan Janne Pistemaa, Savon Raskashuollon Mikko Rautiainen, Ammattilehden Janne Jokela, formulalegenda Mika Häkkinen, Onnin Auton Joni Juvonen ja Kone Pistemaan Timo Kaikkonen.) 

euro6.jpg

(kuva: Savon Raskashuollon Mikko Rautiainen (vas.) on kävelevä tietopankki kuorma-autojen vaihteiston ja voimansiirron osissa. Kuvassa tutkitaan hammastuksen korkeaa laatua teknisen tuen johtajan Leo Violan ja myyntivastaava Anette Rossmeierin kanssa.)

euro11.jpg

(kuva: Kone Pistemaan Janne Pistemaa (oik.) ja Timo Kaikkonen kuuntelivat mielenkiinnolla luentoa Euroricambin tasokkaasta tekemisestä.)

euro3.jpg

(kuva: Laatu lähtee oikeista materiaalivalinnoista: Euroricambi käyttää osissa täysin samoja teräslaatuja kuin alkuperäisosissa ja joskus jopa parempiakin.)

29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina

Siirry arkistoon »