Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:18273134 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

3.7.2020 23:55KATSO 3.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »3.7.2020 13:42Kiitosimeon Oy: Arto Juosila hallituksen puheenjohtajaksiLue lisää »3.7.2020 13:00Lietoon avattu raskaan liikenteen kaasutankkausasemaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

3.7.2020 23:55KATSO 3.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »3.7.2020 13:42Kiitosimeon Oy: Arto Juosila hallituksen puheenjohtajaksiLue lisää »3.7.2020 13:00Lietoon avattu raskaan liikenteen kaasutankkausasemaLue lisää »

Talvi pistää akut koetukselle

10.01.2020 13:33

talvipakkanen.jpg

KAHA: Korkeat pakkaslukemat yhdistettynä toistuviin, lyhyisiin ajomatkoihin ovat myrkkyä auton akulle ja pian käynnistettäessä kuuluu vain vaimeaa pihinää. Akku on päässyt tyhjenemään. Miten tätä monelle autoilijalle tuttua skenaariota voisi ennaltaehkäistä?

Akun tyhjenemisen takana voi olla useita eri tekijöitä, mutta etenkin lyhyet siirtymät yhdistettynä kylmän akun heikkoon kykyyn vastaanottaa virtaa aiheuttavat suuren osan autojen hyytymisistä. Erityisesti kaupunkiympäristössä etäisyydet ja siten myös ajomatkat ovat lyhyitä, joten akkuun ei ehdi latautumaan ajon aikana edes käynnistämiseen tarvittavaa virtaa, puhumattakaan ikkunoiden ja penkkien lämmittämiseen vaadittavasta virrasta. Kun tämä toistuu jatkuvasti, akun varaustaso putoaa ja jonain aamuna auto ei vaan enää jaksa käynnistyä.

Ennaltaehkäise näin

Kunnon tarkastus ja vaihtaminen uuteen

Valitettavasti akut eivät elä ikuisesti. Akun kunto on siksi hyvä tarkastuttaa aika ajoin ja vaihtaa se jo hyvissä ajoin uuteen, mikäli sen puhti on heikentynyt. Kuntoa on kuitenkin vaikea arvioida itse, joten auto kannattaa viedä akkuliikkeeseen tai autohuoltoon, jolloin akun tila saadaan selville tarkasti. Ammattilaiset selvittävät akun kunnon kuormitustestillä tai vianetsintälaitteella, joka havaitsee esimerkiksi alentuneen käynnistystehon.

Nykyaikaisiin autoihin akkua ei kannata välttämättä lähteä itse vaihtamaan. Autojen lisääntynyt elektroniikka on tehnyt akun vaihtamisesta huomattavasti monimutkaisemman operaation, joka vaatii yleensä ammattilaisen. Monissa nykyaikaisissa autoissa akun vaihtaminen edellyttää ajoneuvon tietokoneen päivittämistä ja uuden akun tietojen syöttämistä, mikä ei meiltä jokaiselta luonnistu.

Jos kuitenkin vaihdat itse autosi akun, pidä huoli, ettei auto jää hetkeksikään ilman sähkövirtaa vaihdon aikana. Virran katkeaminen voi nollata ajoneuvon tietokoneet ja ylläpitojärjestelmät, mikä voi aiheuttaa odottamattomia hankaluuksia ja kalliin korjaamolaskun.

Hanki akkulaturi

Usein lyhyitä matkoja ajavien kannattaa ehdottomasti hankkia akkulaturi. Auton sähkölämmittimen kanssa samaan järjestelmään asennettavalla Calix-laturilla akku latautuu samalla kun autoa lämmitetään sähkötolpasta. Laturiksi kannattaa valita nykyaikainen, älykäs malli, joka kytkeytyy automaattisesti ylläpitojännitteelle, kun akku on latautunut täyteen. Laturin avulla akku pysyy toimintakuntoisena läpi kylmimmänkin pakkaskauden.

Ole säästeliäs

Minimoi energiankulutus; sammuta kaikki tarpeettomat laitteet, kuten radio, ilmastointi ja lisälämmitin ennen auton käynnistystä. Akku latautuu ajossa nopeammin, mitä vähemmän sähköä menee muihin laitteisiin kuten penkinlämmittimiin, äänentoistoon tai navigointiin. Muista myös aina tarkistaa, etteivät esimerkiksi ajovalot jää vahingossa päälle.

Varovasti starttikaapeleiden kanssa!

Monet lähtevät elvyttämään nuupahtaneita akkuja käynnistyskaapeleilla ja toiselta autolta otettavalla apuvirralla. Apuvirran kanssa ei kannata missään nimessä toimia vanhasta muistista, sillä nykyajan autoissa ja akuissa menetelmät voivat olla hyvinkin eriäviä. Auton ohjeissa saatetaan kokonaan kieltää apuvirran käyttö tai kaapeleiden kiinnityskohdat ja virranantamismenetelmät voivat olla erilaisia. Ohjeita kannattaa noudattaa pilkulleen, jotta kumpikaan autoista ei rikkoudu.

Väärin annettu apuvirta tai huolimaton laturin käyttö saattaa sekoittaa auton energiahallintajärjestelmän ja aiheuttaa erittäin kalliin korjaamolaskun. Myös kaapeleiden kiinnittäminen tai irrottaminen autojen ollessa käynnissä on paha virhe, joka rikkoo herkästi auton sähköjärjestelmän. Eli anna tai vastaanota apuvirtaa vain, jos olet täysin varma, miten toimia.

Starttiboosteri on herättää akut henkiin

Simahtaneen akun henkiin herättäminen sujuu huomattavasti näppärämmin, kun hankit kätevän starttiboosterin. Pienikokoinen boosteri kulkee helposti mukana ja sen käyttö on huomattavasti helpompaa kuin toiselta autolta apuvirran ottaminen.

Esimerkiksi Deca-starttiboosterit ovat näppäränkokoisia ja USB-portin ansiosta niitä voi käyttää myös puhelimien, tablettien ja tietokoneiden varavirtalähteenä. Starttiboosterien lataus onnistuu auton tupakansytyttimestä tai verkkovirralla. Valikoimassa on kolme starttiboosteria: 1000A, 1300A ja 1500A. Kaikki Deca-tuotteet ovat laadukkaita ja turvallisia käyttää. Tuotteet ovat 100 % eurooppalaisia ja ne on valmistettu San Marinossa.

03.07.2020 23:55KATSO 3.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
03.07.2020 13:42Kiitosimeon Oy: Arto Juosila hallituksen puheenjohtajaksi
03.07.2020 13:00Lietoon avattu raskaan liikenteen kaasutankkausasema
02.07.2020 9:11Nokian Renkaat: Älyrenkaat tuotteistetaan viidessä vuodessa
02.07.2020 8:49Teollisuustuotannon arvo nousi 93 miljardiin euroon
01.07.2020 12:41Kotimaiselle kuppikartongille teollisen kompostoitavuuden sertifikaatit
01.07.2020 12:22Autokaupassa elpymisen merkkejä
01.07.2020 10:01Enemmän kokoja, tehokkaampaa urakointia - Nokian Ground King -rengasperhe laajenee
01.07.2020 9:00Koneosapalvelun metsäkoneiden purkuosien valikoima nyt netissä
30.06.2020 10:34Stage V -päästörajat tänään osittain voimaan - tekniikan muuttumisesta suuria kustannuksia

Siirry arkistoon »