Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:18718363 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

6.8.2020 10:05Itärajan läpivalaisutekniikkaan merkittävä päivitysLue lisää »6.8.2020 9:09Nimitysuutinen MAN Truck&Bus FinlandLue lisää »5.8.2020 11:22Maaston kosteusolosuhteita kuvaava kartta-aineisto auttaa kosteiden alueiden löytämistä puunkorjuun suunnittelussaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

6.8.2020 10:05Itärajan läpivalaisutekniikkaan merkittävä päivitysLue lisää »6.8.2020 9:09Nimitysuutinen MAN Truck&Bus FinlandLue lisää »5.8.2020 11:22Maaston kosteusolosuhteita kuvaava kartta-aineisto auttaa kosteiden alueiden löytämistä puunkorjuun suunnittelussaLue lisää »

Scanian linja-autot huipputulokseen

10.01.2020 8:00

bussi.png

Vuonna 2019 rekisteröitiin yhteensä 404 raskasta linja-autoa, joista 168 oli Scanioita. Tämä merkitsi, että Scanian markkinaosuus oli peräti 41,6 %. Suomalainen suunnittelu ja vaihtoehtoisten polttoaineiden osaaminen olivat asioita, jotka saivat kiitosta asiakkailta. 

Scanian suosituimpia malleja vuoden 2019 rekisteröinneissä olivat Scania Citywide LE Suburban, Interlink HD ja Scania Touring. Malleista varsinkin Scania Citywide LE Suburban on ollut markkinajohtaja omassa segmentissään heti ensiesittelynsä jälkeen.

Suomalaisuus on iso osa Scanian linja-autotuotantoa

Scanian bussimallistosta merkittävä osa valmistetaan Lahdessa Scanian omistamalla linja-autotehtaalla. Lahden lisäksi kaupunkibusseja valmistetaan myös Scanian Slupskin tehtaalla Puolassa. Lahdessa linja-autotehdas työllistää suoraan yli 350 henkilöä, joista 50 henkilöä työskentelee globaalin tuotekehityksen palveluksessa. Laajan, koko Suomen kattavan alihankintaverkostonsa kautta Scanian linja-autotuotanto on merkittävä työllistäjä koko Suomessa. 

- On hienoa, että suomalaiseen suunnittelutaitoon ja tuotekehitykseen luotetaan Scanialla. Lahdessa on pitkät perinteet linja-autojen valmistamisessa. Vuosittain Lahden tehtaalta valmistuu 350 - 400 linja-autoa, joista Suomeen jää noin 20 %. Lisäksi on muistettava, että myös Scanian muiden eurooppalaisten tehtaiden tuotantoon tehdään paljon alihankintatyötä Suomessa, kertoo Scania Suomi Oy:n erityismyynnin osastopäällikkö Timo Iltanen.

Kaasubussien markkinaosuus 100 prosenttia

Scanian biokaasukäyttöiset linja-automallit olivat omassa luokassaan ylivoimaisia. Kaikki Suomessa ensirekisteröidyt, biokaasukäyttöiset linja-autot olivat Scanioita. 

- Asiakkaiden käyttökokemukset biokaasukäyttöisistä linja-autoista ovat olleet erinomaisia. Luotettavuus, hiljainen käyntiääni, miellyttävä matkustamo ja puhtaammat pakokaasupäästöt ovat olleet kaupunkiliikenteen valtteja. Scanialla on markkinoiden laajin vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien linja- ja kuorma-autojen valikoima ja uskomme sen olevan meille vahvuus myös tulevaisuudessa, kertoo Scania Suomi Oy:n linja-autojen myyntipäällikkö Ilkka Korpela.

Uuden sukupolven linja-automallisto tulossa

Scania julkisti uuden bussimallistonsa syksyllä 2019 Busworld-messuilla Brysselissä. Ensimmäisenä mallina esiteltiin uudistettu Scania Citywide ja sen täyssähköversio. Uutta mallisarjaa tullaan valmistamaan myös Lahdessa ja malliston suunnittelutyöstä iso osa on suomalaista kädenjälkeä. Uuden malliston myötä Scanialle tulee linja-autovalikoiman käyttövoimiksi vaihtoehtoisten polttoaineiden ja hybridin lisäksi myös täyssähkövaihtoehto. Uusi bussimallisto tullaan esittelemään vaiheittain Suomessa.

Uudet käyttövoimat puhuttavat tulevaisuudessa

Valmisteilla oleva puhtaiden ajoneuvojen direktiivi määrittelee osaltaan tulevia linja-autohankintoja. Tällä hetkellä HVO, kaasu - erityisesti biokaasu - ja etanoli ovat tunnetuimmat ja käytetyimmät vaihtoehtoiset polttoaineet. Tulevaisuudessa ympäristöystävälliset vaihtoehdot täydentyvät täyssähköautoilla. Uudet käyttövoimat vaativat muutoksia muun muassa varikkojärjestelmiin, kaupunkien infrastruktuuriin ja kalustohankintojen rahoitukseen.

- Investoiminen uuteen, "nopeasti" kehittyvään teknologiaan mietityttää niin liikenteenharjoittajia kuin liikenteen tilaajia. Meillä Scanialla on hyviä esimerkkejä siitä, kuinka paikallisilla, uusiutuvilla energiaratkaisuilla ja paikallisliikenteen yhteistyöllä voidaan saavuttaa taloudellisesti järkeviä ja ympäristön kannalta puhtaita kokonaisuuksia, toteaa Ilkka Korpela.

06.08.2020 10:05Itärajan läpivalaisutekniikkaan merkittävä päivitys
06.08.2020 9:09Nimitysuutinen MAN Truck&Bus Finland
05.08.2020 11:22Maaston kosteusolosuhteita kuvaava kartta-aineisto auttaa kosteiden alueiden löytämistä puunkorjuun suunnittelussa
04.08.2020 15:44Hyväkuntoinen yksityistie parantaa metsäsi arvoa
04.08.2020 10:00Vasaralakkamaali pitää pintansa
04.08.2020 8:45LVM: Raskaan liikenteen ammattipätevyyskoulutukseen vaatimuksiin tarkennuksia
03.08.2020 14:24Hyötyajoneuvojen rekisteröinnit romahtivat vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla koko Euroopassa
03.08.2020 12:49Moottorisahauksen SM-kilpailut ja työnäytöksiä Lustossa 8.8.2020
03.08.2020 12:00Kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat heinäkuussa vuodentakaisesta
03.08.2020 11:00Wetteri Opel-myyjäksi Pohjois-Suomessa

Siirry arkistoon »