BMW laajentaa lataushybridimallistoaan

09.01.2020 13.50

BMW laajentaa suosittua pienten katumaastureiden mallistoaan BMW X1 xDrive25e- ja BMW X2 xDrive25e -lataushybrideillä. Autojen sähköinen toimintamatka on jopa 57 kilometriä*.

Uudet X1 xDrive25e- ja X2 xDrive25e -mallit tuovat BMW:n suosittuihin X1- ja X2-katumaastureihin odotetun lataushybriditekniikan. Julkistus on osa BMW:n malliston sähköistämisstrategiaa.

Energiatehokas sähkömoottori ja viimeisimmän sukupolven litiumakku mahdollistavat molemmille malleille 57 kilometrin* sähköisen toimintamatkan. Virallinen kulutus on alimmillaan 1,9 l/100 km*, jolloin hiilidioksidipäästöt ovat 43 g/km*. Sekä SAV-malli (Sports Activity Vehicle) X1 xDrive25e että SAC-malli (Sports Activity Coupé) X2 xDrive25e ovat luokkansa parhaimmistoa kantamaltaan, kulutukseltaan sekä päästöiltään.

xDrive25e hybridijärjestelmä on varta vasten suunniteltu X1- ja X2-malleihin. Iskutilavuudeltaan 1,5 litraisen kolmesylinterisen TwinPowerTurbo Technology -bensiinimoottorin parina on aina 6-vaihteinen Steptronic -kaksoiskytkinvaihteisto. Moottori ja vaihteisto toimivat saumattomasti yhdessä sähkömoottorin kanssa tuottaen yhteistehona 220 hv ja 385 Nm.

Litiumakun kapasiteetti on 10 kilowattituntia, minkä ansiosta valtaosa arkiajosta onnistuu sähköisesti ja ilman paikallisia päästöjä. Silloin huippunopeus on riittävä 135 km/h. Tavallisesta pistorasiasta akku latautuu 80 prosentin varaustasoon 3,8 tunnissa. BMW i Wallboxin avulla akun lataus täyteen onnistuu vain 3,2 tunnissa ja 80 prosenttiin 2,4 tunnissa. Tavalliseen pistorasiaan sopiva latausjohto kuuluu vakiovarustukseen.

Polttomoottori välittää voimansa etupyörille ja taka-akselin yläpuolelle sijoitettu sähkömoottori vetää takapyöriä, joten hybridimallit ovat aina nelivetoisia. Tämä parantaa painojakaumaa ja tekee ajamisesta entistäkin nautinnollisempaa.

Moottorien toimintaa säädetään keskikonsolin eDrive-napista, jossa on valinnat AUTO eDRIVE, MAX eDrive ja SAVE BATTERY. AUTO eDrive -tilassa järjestelmä optimoi kahden voimanlähteen toimintaa ajo-olosuhteiden mukaan, MAX eDrive -tilassa maksimoidaan sähkömoottorin käyttö, ja SAVE BATTERY -tilassa säästetään akkua myöhempää käyttöä varten.

Molemmissa hybridimalleissa on vakiovarusteena akustinen jalankulkijavaroitin. Kun nopeus on alle 30 km/h, BMW:n sähköautoihin luotu ääni varoittaa jalankulkijoita lähestyvästä autosta matkustajien mukavuutta häiritsemättä.

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »