Mercedes kasvattaa Actrosin vakiovarustelua entisestään

07.01.2020 13.31


Mercedes-Benz Trucks kehittää määrätietoisesti raskaan liikenteen turvallisuutta ja kehitystyössä on otettu merkittävä askel. Vuoden alusta alkaen jokainen uusi Euroopassa myytävä Actros- ja Arocs-kuorma-auto varustetaan jo tehtaalla Active Brake Assist 5 (ABA 5) -hätäjarruavustimella.

ABA 5 suojaa liikenteessä nimenomaan jalankulkijoita ja muuta kevyttä liikennettä kuten toinenkin Mercedes-Benz Trucksin turvajärjestelmä: Sideguard Assist -sivuvalvonta-avustin. Se on nyt saatavana myös jälkiasennuksena kaikkiin Actros-, Arocs- ja Econic-malleihin, jotka on valmistettu vuodesta 2017 lähtien.

”Turvallisuusjärjestelmämme voivat merkittävästi vähentää liikenneonnettomuuksia, ja siksi haluamme ne yhä laajempaan käyttöön kuljetuskalustoissa. Meille turvallisuuden parantaminen on osa yrityksemme sosiaalista vastuuta”, Mercedes-Benz Trucksin pääjohtaja Stefan Buchner vakuuttaa.

Uusi Mercedes-Benz Actros osoittaa käytännössä, kuinka pitkälle raskaassa liikenteessä on edetty liikenneturvallisuuden kehittämisessä. ABA 5 -avustimen ja sivuvalvonta-avustimen lisäksi Actrosissa voidaan hyödyntää puoliautomaattista Active Drive Assist –ajoavustinta sekä MirrorCam-peilikamerajärjestelmää. Actrosin varusteisiin kuuluvat niin ikään sähköinen seisontajarru Hold-toiminnolla ja mäkilähtöavustimella, liikennemerkkien tunnistus sekä perävaunuavustin.

Kuorma-autojen uusi turvallisuusteknologia varmistaa kuljettajan ajosuoritusta yhtä hyvin vilkkaassa kaupunkiliikenteessä, kapeilla maaseututeillä kuin moottoriteiden liikennevirrassakin. Tavoite on ehkäistä onnettomuudet kokonaan tai ainakin lievittää niiden seurauksia ja törmäyksen voimakkuutta. Esimerkiksi 40-tonnisen kuorma-auton törmäys 80 kilometrin tuntinopeudella vastaa iskuvoimaa, johon vaadittaisiin 400 kilometrin tuntinopeudella kiitävä henkilöauto.


Active Brake Assist 5 reagoi jalankulkijoihin

Mercedes-Benzin Active Brake Assist 5 (ABA 5) -hätäjarruavustin tukee kuljettajaa mahdollisen peräänajon välttämiseksi. Toisin kuin vuonna 2016 esitelty ABA 4, uusi järjestelmä toimii myös tilanteissa, joissa ihminen ylittää kadun auton edessä, kävelee autoa kohti tai liikkuu auton käyttämällä kaistalla. Ääritilanteissa järjestelmä jarruttaa autoa maksimiteholla täyteen pysähtymiseen saakka. Avustin varoittaa kuljettajaa ensin visuaalisesti ja akustisesti ja – mikäli kuljettaja ei reagoi ajoissa – kykenee pysäyttämään auton itsenäisesti aina 50 kilometrin tuntinopeuteen saakka. Toiminta perustuu tutka- ja kamerajärjestelmään, jota hyödynnetään myös Active Drive Assist –ajoavustimen toiminnassa. ABA 5 ei kuitenkaan itsessään tue autonomista ajamista, vaan lopullinen vastuu turvallisesta ajamisesta säilyy yhä kuljettajalla.

Mercedes-Benz esitteli ensimmäisen sukupolven ABA 1 –jarruavustimen vuonna 2006 ja on sen jälkeen myynyt yli 230 000 hätäjarruavustimella varustettua kuorma-autoa. Saksan kuljetusalan ja vakuutusyhtiöiden tekemän tutkimuksen mukaan kuljettajaa avustavilla järjestelmillä varustetun kuorma-auton todennäköisyys joutua vakavaan onnettomuuteen oli 34 prosenttia pienempi kuin auton, jossa ei ollut käytössä vastaavia turvaratkaisuja.


Active Drive Assist –ajoavustin tukee ajosuoritusta

Puoliautomaattinen Active Drive Assist –ajoavustin tukee kuljettajan ajamista sekä lisää mukavuutta ja turvallisuutta. Kamera- ja tutkaperusteinen järjestelmä osaa jarruttaa ja kiihdyttää sekä säilyttää etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon.  Active Drive Assist myös ohjaa autoa, pitää sen omalla ajokaistalla ja puuttuu kaistalta pois ajautumiseen vastaohjausliikkeellä. Active Drive Assist toimii Actrosissa kaikilla nopeusalueilla, ei vain tietyissä nopeuksissa ja on tässä suhteessa ensimmäinen vastaava järjestelmä sarjatuotantomallisessa kuorma-autossa. Järjestelmä edustaa tason 2 (SAE 2) autonomista ajamista.


MirrorCam korvaa perinteiset taustapeilit kamera- ja näyttöratkaisulla

Uudessa Actrosissa sekä Arocsissa taustapeilit ja laajakuvapeilit on korvattu MirrorCam-kameraratkaisulla, joka on autossa vakiovaruste. Järjestelmä koostuu kahdesta auton ulkopuolelle asennetusta kamerasta ja kahdesta 15-tuumaisesta näytöstä, jotka on asennettu A-pilareihin auton matkustamossa. Näyttöjen resoluutio on 720 x 1920 pikseliä. Kuljettajan tukena on laaja ja kattava kokonaisnäkymä auton ympäriltä ilman A-pilarien aiheuttamaa katvetta, mikä helpottaa erityisesti auton vierellä olevien jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja katurakenteiden kuten pylväiden ja merkkien havaitsemista. Lisäksi kuljettajan näkymä on aina optimaalinen, istuimen asennosta huolimatta. MirrorCam parantaa myös huomattavasti auton aerodynamiikkaa ja tekee auton käsittelystä helpompaa ja turvallisempaa.

Sivuvalvonta-avustin jälkiasennettuna Actrosiin, Arocsiin ja Econiciin

Mercedes-Benz esitteli Sideguard Assist -sivuvalvonta-avustimen kuorma-autoissaan vuonna 2016. Järjestelmän saa nyt jälkiasennettuna näiden mallisarjojen autoihin, jotka on valmistettu vuonna 2017 tai sen jälkeen. Mercedes-Benz kulkee tässäkin suhteessa eturintamassa, sillä kääntymistä avustava järjestelmä on tulossa EU:ssa pakolliseksi uusiin kuorma-automalleihin vuonna 2022 ja kaikkiin uusiin kuorma-autoihin vuodesta 2024 alkaen.

Mercedes-Benzin sivuvalvonta-avustin tarkkailee liikkujia ja liikennettä koko kuorma-auton/puoliperävaunuyhdistelmän pituudelta. Yhdistelmän maksimipituus on 18,75 metriä. Lyhytaaltotutkan keilat ulottuvat kaksi metriä auton etupuolelle ja metrin verran taakse. Valvottavan alueen leveys auton oikealla puolelle on 3,75 metriä. Jos tällä alueella havaitaan este tai liikkuja ajoneuvon kääntyessä, kuljettajaa varoitetaan ensin vilkkuvalla keltaisella ja sitten punaisella varoituskolmio-symbolilla oikean puoleisessa MirrorCam-näytössä. Mikäli törmäysvaara on ilmeinen, ohjaamossa kuuluu myös varoitusääni. Käännöksissä järjestelmä toimii 36 kilometrin tuntinopeuteen saakka; lisäksi se varoittaa kaistanvaihdon aiheuttamasta törmäysvaarasta aina 90 kilometrin nopeuteen saakka. Mikä parasta, sivuvalvonta-avustin toimii myös käännöksissä vasemmalle: mikäli kääntyvän perävaunun oikea takakulma (takaylitys) uhkaa osua esteeseen tai liikkujaan auton kääntyessä vasemmalle, kuljettajaa varoitetaan tästä valo- ja äänimerkillä. 

Multimedia Cockpit –ohjaamo on rakennettu kuljettajan lähtökohdista

Actrosin päivitetty Multimedia Cockpit –ohjaamo tarjoaa kuljettajalle ennennäkemätöntä käyttömukavuutta ja –helppoutta. Vakiovarusteena on kaksi interaktiivista näyttöä, jotka ovat kuljettajan keskeiset ajoneuvon tiedonhallinnan ja toimintojen välineet. Kaikki kuljettajalle olennainen tieto ja avustinjärjestelmien toiminnot visualisoidaan näyttöruuduilla. Lisävarusteena on saatavana normaalia suurempi 12-tuumainen päänäyttöruutu.

Yhdistettävyys ja toiminnallisuus ovat huippuluokkaa: älypuhelimet voidaan integroida Actrosiin Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Sovellukset helpottavat kuljettajan työtä ja tehtävien suorittamista. Mercedes-Benz Uptime –palvelut tuovat lisäarvoa kuljetusliikkeille seuraamalla auton kuntoa ja mahdollisia huoltotarpeita reaaliajassa.

19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat

Siirry arkistoon »