Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:18375397 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

10.7.2020 23:11KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »10.7.2020 20:44Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuottaLue lisää »10.7.2020 14:33Muutoksia tieliikenteen ammattipätevyyttä koskevaan sääntelyynLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

10.7.2020 23:11KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »10.7.2020 20:44Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuottaLue lisää »10.7.2020 14:33Muutoksia tieliikenteen ammattipätevyyttä koskevaan sääntelyynLue lisää »

Scania: Vaihtoehtoiset polttoaineet tulevat raskaisiin kuorma-autoihin

07.01.2020 12:33

Scania_Stormossen.jpg

Liikenteen päästöjen vähentäminen ja vaihtoehtoiset polttoaineet nousivat keskusteluihin vuoden 2019 aikana. Raskaita yli 18 tonnin kuorma-autoja rekisteröitiin vuonna 2019 yhteensä 2843 kappaletta, joista vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivia oli 2,3 %. Lähes 57 % vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivista kuorma-autoista oli Scanioita. 

Liikenteen kestävä kehitys ja päästöjen vähentäminen ovat olleet Scanian strategisia teemoja uuden sukupolven mallisarjan julkistuksen myötä. Scanian CO2-päästöjä vähentävät ratkaisut perustuvat kolmeen kulmakiveen: vaihtoehtoiset polttoaineet, ajoneuvojen energiatehokkuus ja kokonaistaloudellisuus sekä älykkäät ja turvalliset kuljetusratkaisut. Scanialla on alan laajin vaihtoehtoisia polttoaineita hyödyntävien ratkaisujen valikoima, joiden avulla kestävän kehityksen vaatimaa muutosta voidaan viedä eteenpäin jo nyt. 

Vakuuttava markkinajohtaja vaihtoehtoisissa polttoaineissa 

Vuonna 2019 Suomessa rekisteröitiin 67 vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivaa raskasta kuorma-autoa. Näistä Scanioita oli 38, eli enemmän kuin muiden merkkien vastaavia rekisteröintejä oli yhteensä. Tulos on vakuuttava osoitus Scanian osaamisesta ja uuden malliston vaihtoehtoisten polttoaineiden laajasta valikoimasta. Rekisteröidyistä ajoneuvoista lähes kaikki olivat biokaasukäyttöisiä, joko paineistetulla tai nesteytetyllä biokaasulla toimivia kuorma-autoja. Myös yksi bioetanolia käyttävä Scania rekisteröitiin Lahdessa.

HAVI_Scania_biogas.jpg

Vantaalainen Havi Logistics Oy otti loppuvuodesta käyttöönsä yhteensä neljä biokaasu-Scaniaa. 

Liikennepäästöt alenevat 

Autoilu synnyttää sekä globaaleja CO2-päästöjä, että paikallisesti hengitysilmaan vaikuttavia lähipäästöjä. Vaikka uusien EURO6-dieselmoottorien avulla on saatu pakokaasupäästöjä pienennettyä, voidaan vaihtoehtoisten polttoaineiden käytöllä päästöjä vähentää vielä merkittävästi enemmän. 

”Vaihtoehtoisten polttoaineiden kysyntä lisääntyi viime vuonna merkittävästi. Suuntaus on erityisesti kohti biopolttoaineita, fossiilisten polttoaineiden sijaan. Scanialla on tarjota asiakkailleen markkinoiden laajin valikoima biopolttoaineilla toimivia ratkaisuja. Näitä ovat tällä hetkellä erityisesti biokaasu, bioetanoli sekä HVO, joita voidaan kutsua myös uusiutuviksi polttoaineiksi. Niiden hiilidioksidipäästöjä (CO2) vähentävä vaikutus on jopa 90 % luokkaa. Lisäksi biopolttoaineita käytettäessä pienenevät terveydelle haitallisten lähipäästöjen eli hiukkas- ja typenoksidipäästöjen määrät. Dieselmoottoreiden kehitys on ollut vuosien saatossa merkittävää ja EURO6-päästöluokan dieselmoottorit ovat erittäin vähäpäästöisiä. Enemmänkin kyse on siitä, käytetäänkö moottorissa diesel- vai HVO-polttoainetta. HVO-polttoainetta käytettäessä päästään dieselmoottorilla samoihin CO2 päästövähennyksiin kuin kaasu- tai etanolimoottoreilla.”, kertoo Scania Suomi Oy:n tuotepäällikkö Mika Jukkara. 

Scania_bioethanol.png

Bioetanolimoottori

Tietoa tarvitaan lisää 

Vaikka vuonna 2019 rekisteröidyistä raskaista kuorma-autoista jo 2,3% oli vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivia, on määrää mahdollista vielä kasvattaa. 

”Tankkausverkosto niin paineistetun kuin nesteytetynkin biokaasun osalta on kasvanut ja uusia tankkauspaikkoja perustetaan koko ajan. Myös muiden polttoainevaihtoehtojen saatavuus paranee kun tietämys ja käyttökokemukset lisääntyvät. Scanian laaja moottorivalikoima sopii moneen eri tehtävään ja se antaa erinomaisen mahdollisuuden harkita ajoneuvon hankinnan yhteydessä myös eri käyttövoimia. 

Myös meillä autonvalmistajana on tehtävä lisätä eri käyttövoimien tunnettuutta ja opastaa kuljetusyrittäjiä puhtaampien vaihtoehtojen käyttöön silloin kun se on toiminnan kannalta kokonaistaloudellisesti järkevää.”, valistaa Scania Suomi Oy:n markkinointipäällikkö Olli Heikkinen.

10.07.2020 23:11KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
10.07.2020 20:44Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuotta
10.07.2020 14:33Muutoksia tieliikenteen ammattipätevyyttä koskevaan sääntelyyn
09.07.2020 13:22Metsätehon mittaustilasto julkaistu - kuormainvaakamittaus korvannut kuitupuun tienvarsi- ja tehdasmittausta
08.07.2020 14:43Energiateollisuus ry: Ilmastotavoitteet eivät riipu turpeesta, vaan järjestelmätason ratkaisuista
07.07.2020 12:04LUKE: Mustikkasadosta tulossa hiukan keskinkertaista parempi, Pohjois-Suomen hillanäkymät mainiot
07.07.2020 9:34Bridgestonen rengasvaurioiden valvontajärjestelmä tuottaa reaaliaikaista tietoa rengasvaurioista
06.07.2020 10:45Venekauppa myötätuulessa
05.07.2020 15:33Lapin maastoliikenneväylästön kunnostamiseen 900 000 euroa
04.07.2020 13:33Suomi kävelee ja polkee - valtakunnallinen kävelyn ja pyöräliikenteen foorumi perustetaan

Siirry arkistoon »