Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16042072 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.1.2020 16:33John Deere metsäkoneiden työnäytös Kainuun ammattiopistolla 30.1.2020Lue lisää »19.1.2020 11:00Tieturvallisuusarviointi parantaa teiden liikenneturvallisuutta - tutkimus ja kevään koulutuskalenteri julkaistuLue lisää »19.1.2020 11:00Stora Enso Metsän Puumarkkinakatsaus - tammikuu 2020Lue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

19.1.2020 16:33John Deere metsäkoneiden työnäytös Kainuun ammattiopistolla 30.1.2020Lue lisää »19.1.2020 11:00Tieturvallisuusarviointi parantaa teiden liikenneturvallisuutta - tutkimus ja kevään koulutuskalenteri julkaistuLue lisää »19.1.2020 11:00Stora Enso Metsän Puumarkkinakatsaus - tammikuu 2020Lue lisää »

Scania: Vaihtoehtoiset polttoaineet tulevat raskaisiin kuorma-autoihin

07.01.2020 12:33

Scania_Stormossen.jpg

Liikenteen päästöjen vähentäminen ja vaihtoehtoiset polttoaineet nousivat keskusteluihin vuoden 2019 aikana. Raskaita yli 18 tonnin kuorma-autoja rekisteröitiin vuonna 2019 yhteensä 2843 kappaletta, joista vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivia oli 2,3 %. Lähes 57 % vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivista kuorma-autoista oli Scanioita. 

Liikenteen kestävä kehitys ja päästöjen vähentäminen ovat olleet Scanian strategisia teemoja uuden sukupolven mallisarjan julkistuksen myötä. Scanian CO2-päästöjä vähentävät ratkaisut perustuvat kolmeen kulmakiveen: vaihtoehtoiset polttoaineet, ajoneuvojen energiatehokkuus ja kokonaistaloudellisuus sekä älykkäät ja turvalliset kuljetusratkaisut. Scanialla on alan laajin vaihtoehtoisia polttoaineita hyödyntävien ratkaisujen valikoima, joiden avulla kestävän kehityksen vaatimaa muutosta voidaan viedä eteenpäin jo nyt. 

Vakuuttava markkinajohtaja vaihtoehtoisissa polttoaineissa 

Vuonna 2019 Suomessa rekisteröitiin 67 vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivaa raskasta kuorma-autoa. Näistä Scanioita oli 38, eli enemmän kuin muiden merkkien vastaavia rekisteröintejä oli yhteensä. Tulos on vakuuttava osoitus Scanian osaamisesta ja uuden malliston vaihtoehtoisten polttoaineiden laajasta valikoimasta. Rekisteröidyistä ajoneuvoista lähes kaikki olivat biokaasukäyttöisiä, joko paineistetulla tai nesteytetyllä biokaasulla toimivia kuorma-autoja. Myös yksi bioetanolia käyttävä Scania rekisteröitiin Lahdessa.

HAVI_Scania_biogas.jpg

Vantaalainen Havi Logistics Oy otti loppuvuodesta käyttöönsä yhteensä neljä biokaasu-Scaniaa. 

Liikennepäästöt alenevat 

Autoilu synnyttää sekä globaaleja CO2-päästöjä, että paikallisesti hengitysilmaan vaikuttavia lähipäästöjä. Vaikka uusien EURO6-dieselmoottorien avulla on saatu pakokaasupäästöjä pienennettyä, voidaan vaihtoehtoisten polttoaineiden käytöllä päästöjä vähentää vielä merkittävästi enemmän. 

”Vaihtoehtoisten polttoaineiden kysyntä lisääntyi viime vuonna merkittävästi. Suuntaus on erityisesti kohti biopolttoaineita, fossiilisten polttoaineiden sijaan. Scanialla on tarjota asiakkailleen markkinoiden laajin valikoima biopolttoaineilla toimivia ratkaisuja. Näitä ovat tällä hetkellä erityisesti biokaasu, bioetanoli sekä HVO, joita voidaan kutsua myös uusiutuviksi polttoaineiksi. Niiden hiilidioksidipäästöjä (CO2) vähentävä vaikutus on jopa 90 % luokkaa. Lisäksi biopolttoaineita käytettäessä pienenevät terveydelle haitallisten lähipäästöjen eli hiukkas- ja typenoksidipäästöjen määrät. Dieselmoottoreiden kehitys on ollut vuosien saatossa merkittävää ja EURO6-päästöluokan dieselmoottorit ovat erittäin vähäpäästöisiä. Enemmänkin kyse on siitä, käytetäänkö moottorissa diesel- vai HVO-polttoainetta. HVO-polttoainetta käytettäessä päästään dieselmoottorilla samoihin CO2 päästövähennyksiin kuin kaasu- tai etanolimoottoreilla.”, kertoo Scania Suomi Oy:n tuotepäällikkö Mika Jukkara. 

Scania_bioethanol.png

Bioetanolimoottori

Tietoa tarvitaan lisää 

Vaikka vuonna 2019 rekisteröidyistä raskaista kuorma-autoista jo 2,3% oli vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivia, on määrää mahdollista vielä kasvattaa. 

”Tankkausverkosto niin paineistetun kuin nesteytetynkin biokaasun osalta on kasvanut ja uusia tankkauspaikkoja perustetaan koko ajan. Myös muiden polttoainevaihtoehtojen saatavuus paranee kun tietämys ja käyttökokemukset lisääntyvät. Scanian laaja moottorivalikoima sopii moneen eri tehtävään ja se antaa erinomaisen mahdollisuuden harkita ajoneuvon hankinnan yhteydessä myös eri käyttövoimia. 

Myös meillä autonvalmistajana on tehtävä lisätä eri käyttövoimien tunnettuutta ja opastaa kuljetusyrittäjiä puhtaampien vaihtoehtojen käyttöön silloin kun se on toiminnan kannalta kokonaistaloudellisesti järkevää.”, valistaa Scania Suomi Oy:n markkinointipäällikkö Olli Heikkinen.

19.01.2020 16:33John Deere metsäkoneiden työnäytös Kainuun ammattiopistolla 30.1.2020
19.01.2020 11:00Tieturvallisuusarviointi parantaa teiden liikenneturvallisuutta - tutkimus ja kevään koulutuskalenteri julkaistu
19.01.2020 11:00Stora Enso Metsän Puumarkkinakatsaus - tammikuu 2020
18.01.2020 9:00Teollisuuden liikevaihto kasvoi marraskuussa 0,4 prosenttia
17.01.2020 16:35Ahola Transport laajentaa toimintaansa lämpösäädellyissä kuljetuksissa
17.01.2020 10:40Truck of the Year 2020 -titteli siivitti Actrosin uuteen myyntivuoteen
17.01.2020 8:30Talvikalastajan pyydysmerkinnät kuntoon
16.01.2020 16:10DAF vahvistaa myyntiorganisaatiotaan pk-seudulla
16.01.2020 13:00SKAL palkitsi päättäjät
16.01.2020 9:44Reserviläisliitto: Sähköinen aseluparekisteri saatava valmiiksi

Siirry arkistoon »