Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:18375655 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

10.7.2020 23:11KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »10.7.2020 20:44Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuottaLue lisää »10.7.2020 14:33Muutoksia tieliikenteen ammattipätevyyttä koskevaan sääntelyynLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

10.7.2020 23:11KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »10.7.2020 20:44Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuottaLue lisää »10.7.2020 14:33Muutoksia tieliikenteen ammattipätevyyttä koskevaan sääntelyynLue lisää »

Renault henkilö- ja pakettiautoilla takana vahva vuosi 2019

03.01.2020 15:22

Renault_Trafic_new.jpg

Vaikka vuosi 2019 oli Suomessa vähän mollivoittoinen niin henkilö- kuin pakettiautojen rekisteröinneissä, Renault kulki vastavirtaan nostaen reippaasti markkinaosuuttaan sekä henkilö- että pakettiautoissa. Myös Dacia otti komean loppukirin ja Duster ylsi uuteen myyntiennätykseen.

Renault päätti menneen vuoden komeasti, sillä se oli joulukuussa eniten rekisteröity henkilöautomerkki. Dacia oli komeasti sijalla yhdeksän lähes viiden prosentin markkinaosuudella. Samaan tapaan kuin vuosi sitten, Renault Clio oli joulukuussa mallikohtaisen rekisteröintitilaston kärjessä. Dacia Duster oli sijalla kahdeksan ja Renault Kadjar sijalla yhdeksän.

Takaisin kasvukauteen

Renault-henkilöautojen rekisteröinnit kääntyivät vuonna 2019 reippaaseen kasvuun. Kokonaisuutena Suomen henkilöautomarkkina jäi viime vuonna vähän yli viisi prosenttia edellisvuoden luvuista. Renault-henkilöautoja sen sijaan rekisteröitiin 3 438 kappaletta, missä oli kasvua kahdeksan prosenttia vuoteen 2018 verrattuna. 

Suomalaisten kiinnostus katumaastureihin näkyy myös Renaultilla: Capturin rekisteröinnit kasvoivat 31,8 ja Kadjarin peräti 76,6 prosentilla. Kadjar menestyi ennen kaikkea uudistuksen ansiosta, jonka myötä se sai uudet moottorit ja paljon muita parannuksia. 

Ylivoimaisesti suosituimpana Renault-mallina jatkoi Clio, jonka rekisteröinnit pysyivät edellisen vuoden tasolla. Mallikohtaisessa rekisteröintitilastossa Clio oli vuoden päättyessä hienosti sijalla 15, vaikka täysin uusi viidennen sukupolven malli saatiin myyntiin vasta aivan vuoden lopulla. 

Dacia menetti vähän asemiaan sekä sijoituksia että kappalemääräistä myyntiä tarkastellen. Vaikka Dacia Duster ylsi kaikkien aikojen myyntiennätykseen Suomessa, sillä olisi ollut mahdollisuudet vielä parempaan menestykseen. Suomalaisten suosimia nelivetoisia versioita alettiin kuitenkin saada uudella turbomoottorilla varustettuna riittävästi vasta syksyllä, mikä vaikutti mallin myyntiin. 

Renaultilla vahva asema pakettiautoissa

Pakettiautojen kokonaismarkkina putosi viime vuonna viidellä prosentilla. Renault sitä vastoin nosti myyntiään melkein viidenneksellä ja kappalemääräisesti se kasvatti rekisteröintejään enemmän kuin mikään muu merkki. Renaultin markkinaosuudeksi kirjattiin nyt 7,9 prosenttia kun se vuosi sitten oli kuusi prosenttia. 

Joulukuussa Renault antoi myrskyvaroituksen kilpailijoille, sillä se oli rekisteröintitilastossa toisena yli 19 prosentin markkinaosuudella. 

Suurin odotuksin vuoteen 2020

Renaultin maahantuonnista vastaavan Nordic Automotive Servicen toimitusjohtaja Heikki Vuorinen uskoo merkin menestykseen alkaneena vuonna: ”Uuden Clion mallisto täydentyy kokonaiseksi kevään aikana ja toimitustilanne on hyvä. Tärkein uutuutemme on kuitenkin mahtava, kasvanut Captur, jonka uskomme nousevan suosituimmaksi Renault-malliksi. Lisäksi Méganen uusi hinnoittelu tekee siitä erittäin houkuttelevan vaihtoehdon perheautoluokassa.”

Renault lähtee vauhdilla vuoteen 2020, sillä täysin uusi Captur esitellään jo tammi/helmikuun taitteessa. Se on kooltaan ja varusteiltaan aivan uudella tasolla aiempaan malliin verrattuna. Vaikka Capturia pidetään ns. kompaktina katumaasturina, on se nyt tiloiltaan täysin vertailukelpoinen luokkaa kookkaampien kilpailijoiden kanssa. 

Perheautoluokkaan sijoittuvan Méganen myynti lähtee varmasti kiitoon uuden hinnoittelun myötä. Hinnat lähtevät Mégane TCe 115 Lifen 18 390 eurosta. Houkuttelevin vaihtoehto lienee Mégane Sport Tourer TCe 140 Zen, jonka hinta on 19 990 euroa. Kattavaan varusteluun kuuluvat mm. automaatti-ilmastointi, digitaalimittaristo ja kaistavahti. 

Vuosi 2020 on Renaultilla malliston sähköistymisen aikaa, sillä keväällä mallistoon liittyvät Clio HEV eli hybridi ja Captur PHEV eli lataushybridi. Renault tuo ensimmäisenä valmistajana lataushybridin saataville kompakteihin katumaastureihin. Lisäksi myyntiin saadaan uusi ZOE, jossa tärkeimpinä uudistuksina pidempi, lähes 400 km, toimintamatka, pikalatausmahdollisuus sekä kokonaan uudistuneet sisätilat. 

Pakettiautoissa tärkeä uutuus mallistoon ovat automaattivaihteiset Traficit. Yhä useampi ammattiautoilija valitsee nykyisin autoonsa automaatin, jollainen on tähän saakka puuttunut Renaultin tarjonnasta. Valikoima kasvaa lisäksi tämän vuoden aikana mm. sähkömoottorisella Masterilla. 

10.07.2020 23:11KATSO 10.7. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
10.07.2020 20:44Kaikkien aikojen edistyksellisimmän puutavaraperävaunun synnystä 30 vuotta
10.07.2020 14:33Muutoksia tieliikenteen ammattipätevyyttä koskevaan sääntelyyn
09.07.2020 13:22Metsätehon mittaustilasto julkaistu - kuormainvaakamittaus korvannut kuitupuun tienvarsi- ja tehdasmittausta
08.07.2020 14:43Energiateollisuus ry: Ilmastotavoitteet eivät riipu turpeesta, vaan järjestelmätason ratkaisuista
07.07.2020 12:04LUKE: Mustikkasadosta tulossa hiukan keskinkertaista parempi, Pohjois-Suomen hillanäkymät mainiot
07.07.2020 9:34Bridgestonen rengasvaurioiden valvontajärjestelmä tuottaa reaaliaikaista tietoa rengasvaurioista
06.07.2020 10:45Venekauppa myötätuulessa
05.07.2020 15:33Lapin maastoliikenneväylästön kunnostamiseen 900 000 euroa
04.07.2020 13:33Suomi kävelee ja polkee - valtakunnallinen kävelyn ja pyöräliikenteen foorumi perustetaan

Siirry arkistoon »