AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master L3H2 150 M6 Red Edition - Ammattiautoilijoiden tarpeeseen

14.12.2019 17.00

master13.jpg

Ensimmäiset uudet Renault Trucks Master -pakettiautot ovat saapuneet Suomeen. Mallin myynti käynnistyy kattavasti varustellulla Red Edition erikoisversiolla. Koeajossa keulastaan ja ohjaamoltaan uudistunut Master vastasi täydellisesti ennakko-odotuksia. 

(kuva yllä: Uudessa Renault Masterissa kori, tavaratilat ja pituusvaihtoehdot ovat käytännössä entisellään. Korissa on uutta keulapellit, etumaski ja etupuskuri sekä ajovalot.)

Renault Trucks aloittaa uudistuneen Masterin myynnin Suomessa hyvin kaupaksi käyvillä umpikylki- ja alustamalleilla. 

- Keihäänkärkinä ovat 12-16 kuutioiset mallit sekä ns. pullakori-alustamallit. Kiitos Närpiön Erikoiskori Oy:n aktiivisen palvelun, molempia mallivaihtoehtoja on nyt hyvin saatavilla, kertoo Renault Trucks Suomen myyntijohtaja Pasi Gerpe.

Red Edition -erikoismalli

Renault Trucks Masterin myynti käynnistyy Suomessa runsailla mukavuutta ja turvallisuutta lisäävillä valinnaisvarusteilla täydennetyllä Red Edition erikoisversiolla, joka on myöhemmin saatavana kaikissa malleissa. Erikoismallin voimanlähteenä on teholtaan 150 hv / 385 Nm:n Euro 6d-temp -moottori ja vaihteistona 6-portainen manuaali. Robottiautomaatti on tarjolla lisähinnasta.

master3.jpg

(kuva: Uuden Masterin ohjaamossa mittaristo ja ohjauspyörä sekä istuimet on pantu uusiksi.)

Varustepakettiin sisältyviin mukavuusvarusteisiin lukeutuu muun muassa kojelaudan kromikoristelu, valkoisin tehostetikkauksin verhoillut istuimet, vakiomallia runsaammin kannellista säilytystilaa ja uusimmista kuorma-autoista tuttu kojelaudasta ulos vedettävä työtaso apumiehen paikalla. Lisäksi Red -varustelu pitää sisällään langattoman latauksen toimintoa tukeville puhelimille ja taustapeiliin integroidun 3,5 tuuman peruutuskameranäytön. Suomessa Red -varustelu on muuta Eurooppaa kattavampi, sillä siihen on lisätty osia muista varustepaketeista. Niihin lukeutuvat sumuvalot, avaimeton ovien lukitus ja tavaratilan Led-valaistus. Koeajettavassa autossa on lisäksi automaattinen ilmastointi, joka on tarjolla lisähinnasta. 

- Ammattiautoilijan täyden palvelun toimijana olemme onnistuneet muokkaamaan Suomeen tuotavien mallien varustelut paremmin täkäläisiin olosuhteisiin sopiviksi. Esimerkiksi 80 litran polttoainesäiliö on meillä vakiona, mikä kasvattaa polttoainetaloudellisilla moottoreilla varustettujen Renault Trucks Master pakettiautojen toimintamatkaa merkittävästi, Gerpe lisää.

master22.jpg

(kuva: Uudessa kojelaudassa on runsaasti käytännöllisiä säilytystilaratkaisuja kuten kätevä kirjoitusalusta.)

Runsaasti kuormatilaa

Etuvetoisen Masterin matala, noin 50 cm kuormauskorkeus on asia jota osaa arvostaa. Kuormausta helpottavat myös suurikokoiset oviaukot ja luukut sekä kappalemääräisesti pitkälle toiselle kymmenelle yltävät kuormansidontalenkit tavaratilassa. Puhumattakaan Masterin ohjaamosta, joka sekin on ollut ja on yhä tänä päivänä yksi parhaimmin säilytystiloin varustettu pakettiauto. 

Mallipäivityksessä kuormatilaa ei jätetty huomioimatta, jos-kaan se ei kasvanut. Kuormatilaa on mallista riippuen 10-17 kuutiometrin verran. Koeajetussa autossa rahtiosastolle sopii 15 kuutiota kuormaa. Kantavuutta on reilun tonnin verran.

Led-valojen ohella rahtiosastolle tuotiin työturvallisuutta kohentavat nousukahvat. Pieniä, mutta tietyissä tilanteissa erittäin tarpeellisia uudistuksia.

Lisää tehoa ja vääntöä

Jatkossa kaikissa Masterin moottorivaihtoehdoissa on vääntömomenttirekisteriä laajentava ja polttoainetaloutta parantava kaksoisahdin. Tiukimmalle Euro 6 Step d -päästötasolle nostetut moottorit tarjoavat entistä enemmän tehoa ja vääntömomenttia. Sen myötä ennen tässä kokoonpanossa 145 hv tehoisena tarjottu mylly sai viisi lisähevosvoimaa ja peräti 25 Nm vääntömomenttia, mikä tarjoillaan entistä laajemmalla kierrosalueella.

Ajossa kasvaneen suorituskyvyn huomaa moottorin nopeampana reagointina kaasupolkimelta annettaviin komentoihin. Moottorin jatkeeksi liitetty vaihteisto, jossa yksi tämän kokoluokan pakettiautojen parhaiten toimivista vaihteensiirtojärjestelmistä, on säilytetty likipitäen entisellään. 

Tervetullut uudistus on myös istuimien uudelleen muotoilu paremmin sivusuunnassa tukeviksi ja muutoinkin mukavammiksi. Myös uuden ohjauspyörän ergonomiaa voi luonnehtia onnistuneeksi. Lisäpisteet on annettava vakionopeudensäätimen/rajoittimen nappuloiden säilyttämiselle ainoina ohjauspyörään nostettuina kytkiminä. Sapiskaa saa puolestaan ohjauspyörän säätövarat. Pelkkä kallistuksen säätö ei ole riittävä tämän päivän tavara-autossa.

Uusi mittaristo ja kojelauta kokonaisuudessaan on toimiva ja asiallinen sisältäen kaiken tarpeellisen. Red -varusteluun sisältyvä langaton matkapuhelimen lataus ja taustapeilin peruutuskameranäyttö puolustavat hyvin paikkaansa. 

master4.jpg

(kuva: Ns. pullakori-alustamallin on varustellut laadukaasti Närpiön Erikoiskori Oy.)

Kokonaisuudesta

Uudistuneessa Renault Trucks Master pakettiautossa on parannettu hyvällä menestyksellä poistuvan mallin kipukohdat. Pienin keulapeltien, valojen ja puskurin muutoksin auton ulkonäkö on tuotu 2020-luvulle. Sisustassa ei olla sorruttu liikaan siloitteluun tai yltäkylläisyyteen, vaan on pysytty perusasioiden äärellä. Säilytystilat ja kuljettajan arki ovat selvästi olleet suun- nittelun tärkeimpiä lähtökohtia, ja hyvä niin.

Kuten poistuvan Master-sukupolvi, myös uusi Master on kokoisekseen helppo ja vaivaton lähestyttävä. Ajo-ominaisuudet ovat kunnossa ja tilaa on yllin kyllin sekä ohjaamossa että rahtiosastolla. Laaja mallivaihtoehtojen kirjo ja vaivaton päällerakenteiden asennus puolustavat auton valintaa erikoisajoneuvokäyttöön. Master sopiikin hyvin työtehtäviin, joissa autolla on useampia kuljettajia. Haasteitakin on yhä ylitettävänä. Yksi sellainen on pitkien korimallien luvattoman pitkä akseliväli, joka tekee auton kääntelystä tietyissä tilanteissa haastavaa. Pitkän akselivälin kääntöpuolena on hyvä ajovakaus maantiellä. Masterin hankintaa harkitsevan kannattaakin punnita tarkasti auton koko ja käyttötarve ennen ostopäätöstä.

Miksi hankkisin Masterin Renault Trucks -verkostosta? 

- Tarjoamme ammattiautoilijoiden tarvitsemat palvelut heille sopivaan aikaan. Lisäksi olemme tottuneet ajoneuvon asiakaskohtaiseen räätälöintiin, joten osaamme ehkä hieman keskimääräistä paremmin vastata asiakkaiden tarpeisiin. Osa asiakkaista haluaa autonsa vain välttämättömimmin varustein. Meillä se onnistuu ja se näkyy tietysti myös ajoneuvon hinnassa, Gerpe vastaa.

Renault Trucks Master pakettiautojen uudet WLTP mittaustavan mukaiset verolliset hinnat alkavat 34 990 eurosta.

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »