AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit Van Limited 350 L3H2 - Legendaarinen Transit uudistui

08.12.2019 14.30

transit1.jpg

Ford uudisti vähin äänin suositut Transit ja Transit Custom pakettiautomallit. Nyt koeajettava ”iso-Transit” uudistui kaikkiaan 4 600 osan verran, joten voitaneen jo puhua täysin uudesta mallisukupolvesta. Uuden kehittyneen voimansiirron ja kuljettajaa avustavien teknologioiden ansiosta Transitin kantavuus kasvoi, polttoaineenkulutus pienentyi ja sitä on nyt entistäkin helpompi ajaa ja käyttää. Voimalinjaan tuotiin uutena 185 hv tehovaihtoehto 2,0 litran EcoBlue-dieselmoottorista. 

(kuva yllä: Uudistunut Ford Transit on nyt entistä sulavalinjaisempi. Paremmin varustelluissa malleissa on tehokkaat bi-xenon -ajovalot ja uudet Transit -mallistolle tyypilliset LED -päivävalot.)

Entistä sulavalinjaisemman Transitin näkyvimpiin ulkoisiin uudistuksiin lukeutuvat uudet etuvalot, etumaski ja etupuskuri. Myös ohjaamo on uusittu täydellisesti. Saimme tuoreeltaan koeajettavaksi uudella tehomoottorilla ja kuusivaihteisella automaattivaihteistolla varustetun Transitin. Ensi keväänä Transitiin tuodaan lisää uutta. Silloin takavetomalliin esitellään Ranger Raptorista tuttu 10-vaihteinen automaattivaihteisto.

Uudistunut mallisto säilyy nykyisessä laajuudessaan. Umpipakettiautojen lisäksi tarjolla on alusta- ja miehistöohjaamomallit useina eri koripituus- ja vetotapavaihtoehtoina.  

Polttoainetalous kunnossa

Transitin voimanlähteenä on yhä 2-litrainen EcoBlue-dieselmoottori, jota saa 105 hv, 130 hv ja 170 hv lisäksi nyt myös 185 hv / 415 Nm tehovaihtoehtona. Polttoaineen kulutusta pienentävä Auto-Start-Stop ‑järjestelmä on vakiovarusteena koko mallistossa. Kuusivaihteinen manuaali pysyy yhä vakiovaihteistona ja kuusiportainen automaatti on tarjolla lisähinnasta etuvetomalleihin. Taka- ja nelivetomalleja saa aluksi ainoastaan manuaalina.

Fordin mukaan polttoaineen kulutus on parhaimmillaan jopa 7 prosenttia edeltävää mallia pienempi. Kuusivaihteisen Ford Transitin WLTP-mittaustavan mukaiset CO2-päästöt ovat alkaen 200 g/km ja polttoainetehokkuus alkaen 7,6 l/100 km.

Transitin kuljettajat voivat nyt valita ensimmäistä kertaa olosuhteisiin sopivimman ajotilan. Kaikissa malleissa on tarjolla Normal- ja Eco-ajotila. Lisäksi etu- ja takavetoisissa malleissa on Slippery-tila, joka lisää pitoa liukkailla alustoilla, kuten lumella ja jäällä. Nelivetoisissa malleissa on myös Mud/Rut-tila. Takavetoisiin automaattivaihteisiin malleihin on saatavilla Tow/Haul-tila, joka tuottaa tasaisen tehon vedettäessä suuria peräkärryjä.

Koeajossa 185 hv tehoisella moottorilla ja 6-portaisella automaattivaihteistolla varustetun Transitin polttoainetaloutta koeteteltiin, Eco-ajotilassa, noin 600 km matkalla. Noin puolet matkasta ajettiin lähes 900 kilon kuormalla. Ajotietokoneen kulutusmittari näyttäessä reilun 11 litran lukemaa. Loput matkasta ajettiin pääosin kuormatta, jolloin polttoaineenkulutus asettui 9 litran tuntumaan.

Ensi kesään mennessä Ford tuo Transittiin 10-vaihteisen automaatin  lisäksi 48 voltin EcoBlue Hybrid -kevythybriditeknologian sekä ladattavan hybridin(PHEV). Sen myötä Transitin polttoainetalouden voi odottaa kohentuvan entisestään.

Tehomylly antaa Transitin ajettavuuteen henkilöautoista tuttua vaivattomuutta. Kiihdytykset sujuvat raskaasti kuormattunakin sujuvasti muun liikenteen tahdissa. Tehokkaan moottorin valinta on perusteltua kun autolla on tarkoitus vetää raskasta peräkärryä. Tosin nyt koeajetun etuvetoisen ja automaattivaihteisen Transitin jatkeeksi saa kytkeä korkeintaan 1750 kg pai- noisen kärryn. Suurempaa massaa tarvitsevan on tukeuduttava manuaalivaihtoehtoon. Täysi 3500 kg vetopaino saavutetaan ainoastaan taka- ja nelivetomalleilla. 3,5-tonnisten mallien nettokantavuus on suurimmillaan 1 418 kg. Nyt koeajettavan auton suurin kantavuus on rekisteriotteen mukaan 1106 kg.

Uusi takavetoinen Transit 350 L3 H2 ‑malli on 80 kg kevyempi kuin vastaava poistuva sama malli. Etuvetoisena sama malli on 48 kg kevyempi. Painoa on säästetty mm. Luukkuja ja ovia keventämällä. Esimerkiksi uusi alumiininen konepelti on 5,4 kg teräksistä kevyempi. Suurin painon säästö: 14,7 kg on saavutettu takavetomallin taka-akselin uudelleen muotoilulla. Kuormatilan teräksinen väliseinä on nyt komposiittia, mikä tuo 4,4 kg painon säästön. Myös vanteiden rakennetta on muutettu, millä säästetään 5,5 kg Transitin viidessä vanteessa, mukaan lukien vararengas.

transit2.jpg

(kuva: Transitin sisustus on täysin uusittu ja tarjoaa tyylikkyyttä, käytännöllisyyttä ja ajomukavuutta. Päistään vajaamittaiseksi jätetty kojelaudan yläosa antaa viitteitä kamerapeilien tulosta lähitulevaisuudessa.)

Toimisto uusiksi

Uudelleen muotoillussa kojetaulussa on nyt useita käytännöllisiä ratkaisuja kuljettajille, jotka käyttävät ohjaamoa mobiilitoimistonaan. Kojelaudan päälliset kannelliset lokerot on korvattu avoimilla säilytyslokeroilla, mistä paperit ja muut tavarat ovat helposti saatavilla. Vaivattomuuden kääntöpuolena lokeroissa säilytettävistä papereista aiheutuu jonkin verran häiritseviä heijastuksia lämmitysvastuksilla varustettuun tuulilasiin. 

Perusmalleissa on teline matkapuhelinta tai tablettia varten. Istuimet ovat entistä tukevammat ja mukavammat.

Transitin ajettavuutta on parannettu entisestään sähköisesti tehostetulla ohjauksella (EPAS). teknologioita, kuten aktiivisen pysäköintiavustimen ja kaistanpitoavustimen.

Saatavilla on myös laaja valikoima edistyksellisiä kuljettajaa avustavia teknologioita, kuten perävaunun hinausjärjestelmään yhdistetty kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, jonka tunnistusalue kattaa ajoneuvon ja perävaunun jopa 10 metrin pituudelta ja älykäs aktiivinen vakionopeudensäädin, jossa liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Sähköisesti tehostetun ohjauksen myötä autoon on tuotu asiallisesti käytössä pelaava kaistavahtijärjestelmä, ehkäpä ensimäinen luokassaan.

Tarpeellisiin varusteisiin lukeutuva ja jalankulkijat tunnistava törmäyksenestoavustin tuo hyvän lisän turvallisuusvarusteiden puolelle.

FordPass Connect -modeemiteknologian avulla ajoneuvoa voidaan käyttää mobiililaitteiden langattomana tukiasemana. Uutta ovat myös Ford Telematics- ja Ford Data Services -palvelut ja vähän aikaa sitten esitelty FordPass Pro -sovellus joka on suunniteltu erityisesti pienille yrityksille ja yksityisyrittäjille tuottavuuden maksimointiin.

Kehittyneisiin yhdistettävyysteknologioihin kuuluu myös Fordin SYNC 3 ‑tietoviihdejärjestelmä, jota voidaan käyttää yksinkertaisilla puhekomennoilla tai kahdeksan tuuman värikosketusnäytön nipistys- ja pyyhkäisyliikkeillä.

Autovarustelijoille ja päällerakentajille mieluisena uudistuksena Transitin sähköjärjestelmien tietoihin pääsee nyt käsiksi uuden liitäntämoduulin kautta.

transit3.jpg

(kuva: Rahtiosastolle sovitettiin n. 900 kg rakennustarvikekuorma. Kuormatilaan n. 100 euron hintaan tarjottava LED-valaistus on kannattava sijoitus.)

Maltillisia muutoksia hinnoitteluun

Uuden WLTP päästömittauksen myötä Transitin verollisiin hintoihin on tullut entistä enemmän vaihtelua, suuntaan ja toiseen. Samalla mallivaihtoehtojen kirjo on kasvanut. Positiivista on että näinkin mittavan malliuudistuksen läpikäyneen mallin hinta on saatu pysymään entisillä uomilla, kiitos kovan kilpailun.

Edullisimman etuvetoisen Transitin verollinen hintapyynti on noin 37 500 euroa, millä saa L2H2 korisen, Trend varustetason Transitin 130 hv moottorilla sekä manuaalivaihteistolla. Koripituuden ja kattokorkeuden lisäys maksaa tuhannesta kahteen tuhanteen euroon per pykälä. Automaattivaihteiston lisähinta on mallista riippuen kolmen ja neljän tuhannen välimaastossa.

Takavetoisten hintapyynnit alkavat noin 43 000 eurosta ja nelivetoisten noin 47 000 eurosta. Hybridien hinnat ovat samassa linjassa muiden mallien kanssa, pakettiautojen  verotuskäytännöstä johtuen.

Nyt koeajettavan ja prameimman Limited varustelutason auton verollinen hinta tehdaslisävarusteineen kipuaa päälle 52 500 euron. Hinnassa ei ole mukana kattotelineitä tahi tikkaita ja tavaratilan telinettä.

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »