Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:18826129 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

14.8.2020 23:22KATSO TÄSTÄ 14.8. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »14.8.2020 10:12Ahola Transport puolivuosikatsaus 2020: Myyntikate ja liikevoitto paranivatLue lisää »13.8.2020 13:45SKAL budjettiehdotuksesta: Mihin unohtui ammattidiesel?Lue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

14.8.2020 23:22KATSO TÄSTÄ 14.8. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »14.8.2020 10:12Ahola Transport puolivuosikatsaus 2020: Myyntikate ja liikevoitto paranivatLue lisää »13.8.2020 13:45SKAL budjettiehdotuksesta: Mihin unohtui ammattidiesel?Lue lisää »

Harvennushakkuut yleistyvät vauhdilla Länsi-Kanadassa

07.12.2019 16:01

neuson12.jpg

Harvennushakkuiden kysyntä kasvaa kovaa vauhtia Länsi-Kanadassa. Sahapuutavaran hinta ollut laskussa osavaltioissa, jossa on pitkään totuttu tekemään isoja avohakkuita kokorunkopuu menetelmällä. 

(kuva yllä: Brittiläisessä Kolumbiassa tarve teollisten harvennushakkuiden tekemiseen on lisääntynyt. AFM-jälleenmyyjä Overhault Mechanical Inc. asensi AFM 45 harvesteripään Neuson 104HVT -alustakoneeseen mikä on todella ketterä kone vaikeissakin maasto-olosuhteissa.)

Pitkään piinanneet hyönteistuhot sekä laajat metsäpalot ovat pakottaneet sahateollisuuden vähentämään tuotantoa Länsi-Kanadassa. Palot ovat ylittäneet miljoona hehtaaria kahtena edellisenä vuotena. Tavoitteena on korvata osittain avohakkuut harvennushakkuilla maastoissa, jossa se on mahdollista jotta metsätyöntekijöiden työllisyys pysyisi ennallaan.

Oikealla kalustolla ja harvennustekniikoilla hakkuujälki pysyy hyvänä, joka on erinomainen argumentti monimuotoisuuden ja virkistyskäytön erityiskohteilla kuten luonnonpuistoissa, joissa on ollut esimerkiksi hyönteistuhoja. 

Harvennushakkuista on myös muita positiivisia etuja Brittiläisessä Kolumbiassa; oikein toteutuneilla harvennushakkuilla voidaan ehkäistä tulipaloja poistamalla alle jääneet puut ja jäljellä olevan parempilaatuisen puuston ei tarvitse kasvukaudella kilpailla ravinteistä alikasvoksen kanssa.

Vuonna 2017 palot tuhosivat metsää Brittiläisessä Kolumbiassa 1,2 miljoonaa hehtaaria. Viime vuoden tuhoalueeksi arvioitiin 1,4 miljoonaa hehtaaria.  

neuson42.jpg

(kuva: AFM 65 -harvesteripää ja amerikkalaista valmistusta oleva Barko 240 alustakone on suosittu tehopaketti etelä Québecin metsissä.)

AFM vahvana Pohjois-Amerikassa

AFM-Forest Oy:n aluemyyntipäällikkö Timo Savornin kertoo miten kaikki alkoi Pohjois-Amerikassa:

- Kesällä 2015 allekirjoitimme jälleenmyyntisopimuksen Les Équipements Marquis kanssa jolloin saimme jalan oven välin Pohjois-Amerikan markkinoille.Yrityksen kanssa oli ilo aloittaa uudet kuviot - heillä on erittäin terävä tiimi, täynnä intoa ja teknistä kokemusta joka on meidän alalla tärkeää. Vuonna 2015 lanseerasimme AFM-Forestilta uudet kouramallit jotka vastasivat Kanadan ja USA:n asiakastarpeita.

neuson22.jpg

(kuva: - AFM-harvesteripäiden myynti kehittyy hyvään suuntaan Pohjois-Amerikassa, sanoo AFM-Forest Oy:n Timo Savronin.)

Tänä päivänä AFM-Forestilla on Pohjois-Amerikassa kahdeksan jälleenmyyjää, jotka toimivat strategisilla alueilla Kanadan Nova-Scotiasta, USA:n Kaliforniaan asti.

- Olemme viettäneet paljon aikaa toisella mantereella kouluttamassa ja tukemassa meidän uusia jälleenmyyjiä yksi kerralla, jotta he pystyisivät antamaan parhaan mahdollisien asiakastuen uusilla markkinoilla. Tänä päivänä Pohjois-Amerikka on yksi tärkeimmistä markkina-alueista AFM-Forestille, ilmoittaa Savornin ja jatkaa:

- Mielestämme hyvä asiakastuki on tärkeintä. Jokaisessa maassa/osavaltiossa markkinat ovat erilaisia kuten asiakkaamme tarpeetkin. Nopea reagointi ja tuotteiden jatkuva kehitys on tärkeätä; siksi palaute jota saamme kentältä on erittäin tärkeää tuotteidemme ja toimintamme kehityksen kannalta.

Koneiden ostohinnat ja niitten käyttökustannukset ovat korkeita, joten kentällä erinomainen tekninen tuki, nopea reagointikyky ja varaosien saatavuus ovat urakoitsijoille kaiken A ja O, jotta koneiden käyttöaste pysyisi korkealla.

- Québecin pohjoisosissa tehdään pääsääntöisesti avohakkuita. Savotat pyörivät 24 tuntia vuorokaudessa 4-5 päivää viikossa. Töitä tehdään jopa 30 tonnin tela-alustaisilla harvestereilla mutta suhteellisen pienillä harvesteripäillä pieni läpimittaisissa havupuumetsissä, kertoilee Savornin. 

Etelä Québecissä taas tehdään paljon harvennuksia lehtipuuvaltaisissa metsissä. Harvesteripäät ovat kokoa isompia kuin Pohjois-Québecissa, ja usein varustettu latvasahalla. Pohjois-Amerikan länsiosissa puun koko kasvaa ja myös koneet. Kaliforniasta Brittiläiseen kolumbiaan asti puut kaadetaan usein erillisillä kaatokoneilla, tuodaan laa-niin juotokoneilla ja katkotaan mittaan tai viedään ”pitkänä tavarana” sahoille.

- Pohjois-Amerikan Jälleenmyyjämme asentavat AFM-Forestin tuotteita 90%:sesti tela- alustaisiin koneisiin kuten Timberpro, Tigercat, Barko, John Deere ja Neuson Forest, Savornin luettelee.

neuson32.jpg

(kuva: Tänä päivänä AFM-Forestilla on kahdeksan jälleenmyyjää Pohjois-Amerikassa, kuvassa Timo Savornin uuden AFM-jälleenmyyjän avajaisissa Kaliforniassa.)

14.08.2020 23:22KATSO TÄSTÄ 14.8. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
14.08.2020 10:12Ahola Transport puolivuosikatsaus 2020: Myyntikate ja liikevoitto paranivat
13.08.2020 13:45SKAL budjettiehdotuksesta: Mihin unohtui ammattidiesel?
13.08.2020 11:41Mercedes-Benz: 10 kysymystä ja vastausta ennakoivan PPC-tasanopeussäätimen toiminnasta
13.08.2020 8:11Puutavarapankkojen polttoainekulutuksissa on eroa - TimberRoad 2020
12.08.2020 13:00Kotimaiset rakennuskonealan valmistajat aloittavat Made in Finland -konekiertueen läpi Suomen
12.08.2020 10:40Esa Pätsi on palannut KOME Oy:n myyntiin.
12.08.2020 9:47Wetteri Ford-myyjäksi Ylivieskassa
12.08.2020 9:43Opel julkisti hinnat täyssähköpakettiautolleen
11.08.2020 15:57Continental esittelee uuden vetoakselirenkaan haastaviin olosuhteisiin

Siirry arkistoon »