Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:16028643 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

17.1.2020 16:35Ahola Transport laajentaa toimintaansa lämpösäädellyissä kuljetuksissaLue lisää »17.1.2020 10:40Truck of the Year 2020 -titteli siivitti Actrosin uuteen myyntivuoteenLue lisää »17.1.2020 8:30Talvikalastajan pyydysmerkinnät kuntoonLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

17.1.2020 16:35Ahola Transport laajentaa toimintaansa lämpösäädellyissä kuljetuksissaLue lisää »17.1.2020 10:40Truck of the Year 2020 -titteli siivitti Actrosin uuteen myyntivuoteenLue lisää »17.1.2020 8:30Talvikalastajan pyydysmerkinnät kuntoonLue lisää »

Nyt puhutaan puunkorjuun kuluttamasta polttoaineesta ja CO2-päästöistä

06.12.2019 16:11

dieselkulu.jpg

Metsäkoneet käyttävät reilun kymmenesosan työkoneiden kuluttamista fossiilisista polttoaineista. Metsässä ollaan pitkään nykyisen moottoriteknologian varassa, jossa vasta uusien polttoaineiden käyttöönotto antaa mahdollisuuden pudottaa hiilipäästöjä kerralla.

Myös toisella rintamalla tapahtuu: Metsäteollisuus ja koneyrittäjät etsivät keinoja korjuuoperaation sisältä polttoaineen kulutuksen hillitsemiseksi, puhutaan korjattua kuutiometriä kohti kulutetusta polttoaineesta (tuotetuista kasvihuonekaasuista). Ratkaisuja etsitään laajasta kentästä: koneiden teknologiasta, korjuun organisoinnista ja koneilla työn tekemisen tavoista, metodeista. Jokainen metsässä työskentelevä kone on yksilö, myös polttoaineen kulutukseltaan. Eroja syntyy koneiden ja niiden miehistöjen välille, tämän totuuden taakse on toistaiseksi häipynyt eri konemerkkien ja niiden edustamien teknisten ratkaisujen paremmuus. 

Komatsu Forest on puhunut vuosikymmenet panoksistaan ja saavutuksistaan pienentää polttoaineen kulutusta. Käytetyin perustelu on ollut Komatsun hydrauliikan hyvä voimien siirtämisen hyötysuhde, joka on metsäkoneessa kulutuksen kannalta a ja o. Absoluuttinen polttoaineen kulutettu määrä on noussut keskiöön vasta nyt, kun metsien hiilinielu ja puunkorjuun tuottamat päästöt on nostettu tikun nokkaan. Edessä on puunkorjuussakin päästötalkoot, mikä tarkoittaa entistä tiiviimpää yhteistyötä konevalmistajan, asiakkaiden, koneiden miehistöjen ja metsäteollisuuden kesken. 

Se asetelma, jossa alentuneet polttoainekustannukset olivat pitkään riski taksojen vedättämiseen alaspäin, kääntyy kohtapuoleen uuteen asentoon: metsäteollisuuden kannattaa maksaa bonusta pienin päästöin tien varteen tuodusta puumotista. 
Tämä olisi hyvä uutinen Komatsu-yrittäjille.

17.01.2020 16:35Ahola Transport laajentaa toimintaansa lämpösäädellyissä kuljetuksissa
17.01.2020 10:40Truck of the Year 2020 -titteli siivitti Actrosin uuteen myyntivuoteen
17.01.2020 8:30Talvikalastajan pyydysmerkinnät kuntoon
16.01.2020 16:10DAF vahvistaa myyntiorganisaatiotaan pk-seudulla
16.01.2020 13:00SKAL palkitsi päättäjät
16.01.2020 9:44Reserviläisliitto: Sähköinen aseluparekisteri saatava valmiiksi
15.01.2020 19:11ILMOITTAJA! Katso tästä Metsäalan Ammattilehden, Kivirock lehden ja Fluid Finland lehden MEDIAMENU 2020
15.01.2020 14:11Ponssella juhlitaan 50-vuotista savottaa - juhlakiertue starttaa matkaan 23.1. Aurasta
15.01.2020 11:00Nokian Renkaat siirtyy ensimmäisenä rengasvalmistajana tarjoamaan ympäristöystävällisempiä rengaspusseja
15.01.2020 9:11Volkswagen Hyötyautot jatkaa autourheilun SM-sarjojen ja nuorisotoiminnan tukemista

Siirry arkistoon »