Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:18826555 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

14.8.2020 23:22KATSO TÄSTÄ 14.8. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »14.8.2020 10:12Ahola Transport puolivuosikatsaus 2020: Myyntikate ja liikevoitto paranivatLue lisää »13.8.2020 13:45SKAL budjettiehdotuksesta: Mihin unohtui ammattidiesel?Lue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

14.8.2020 23:22KATSO TÄSTÄ 14.8. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »14.8.2020 10:12Ahola Transport puolivuosikatsaus 2020: Myyntikate ja liikevoitto paranivatLue lisää »13.8.2020 13:45SKAL budjettiehdotuksesta: Mihin unohtui ammattidiesel?Lue lisää »

Nyt puhutaan puunkorjuun kuluttamasta polttoaineesta ja CO2-päästöistä

06.12.2019 16:11

dieselkulu.jpg

Metsäkoneet käyttävät reilun kymmenesosan työkoneiden kuluttamista fossiilisista polttoaineista. Metsässä ollaan pitkään nykyisen moottoriteknologian varassa, jossa vasta uusien polttoaineiden käyttöönotto antaa mahdollisuuden pudottaa hiilipäästöjä kerralla.

Myös toisella rintamalla tapahtuu: Metsäteollisuus ja koneyrittäjät etsivät keinoja korjuuoperaation sisältä polttoaineen kulutuksen hillitsemiseksi, puhutaan korjattua kuutiometriä kohti kulutetusta polttoaineesta (tuotetuista kasvihuonekaasuista). Ratkaisuja etsitään laajasta kentästä: koneiden teknologiasta, korjuun organisoinnista ja koneilla työn tekemisen tavoista, metodeista. Jokainen metsässä työskentelevä kone on yksilö, myös polttoaineen kulutukseltaan. Eroja syntyy koneiden ja niiden miehistöjen välille, tämän totuuden taakse on toistaiseksi häipynyt eri konemerkkien ja niiden edustamien teknisten ratkaisujen paremmuus. 

Komatsu Forest on puhunut vuosikymmenet panoksistaan ja saavutuksistaan pienentää polttoaineen kulutusta. Käytetyin perustelu on ollut Komatsun hydrauliikan hyvä voimien siirtämisen hyötysuhde, joka on metsäkoneessa kulutuksen kannalta a ja o. Absoluuttinen polttoaineen kulutettu määrä on noussut keskiöön vasta nyt, kun metsien hiilinielu ja puunkorjuun tuottamat päästöt on nostettu tikun nokkaan. Edessä on puunkorjuussakin päästötalkoot, mikä tarkoittaa entistä tiiviimpää yhteistyötä konevalmistajan, asiakkaiden, koneiden miehistöjen ja metsäteollisuuden kesken. 

Se asetelma, jossa alentuneet polttoainekustannukset olivat pitkään riski taksojen vedättämiseen alaspäin, kääntyy kohtapuoleen uuteen asentoon: metsäteollisuuden kannattaa maksaa bonusta pienin päästöin tien varteen tuodusta puumotista. 
Tämä olisi hyvä uutinen Komatsu-yrittäjille.

14.08.2020 23:22KATSO TÄSTÄ 14.8. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
14.08.2020 10:12Ahola Transport puolivuosikatsaus 2020: Myyntikate ja liikevoitto paranivat
13.08.2020 13:45SKAL budjettiehdotuksesta: Mihin unohtui ammattidiesel?
13.08.2020 11:41Mercedes-Benz: 10 kysymystä ja vastausta ennakoivan PPC-tasanopeussäätimen toiminnasta
13.08.2020 8:11Puutavarapankkojen polttoainekulutuksissa on eroa - TimberRoad 2020
12.08.2020 13:00Kotimaiset rakennuskonealan valmistajat aloittavat Made in Finland -konekiertueen läpi Suomen
12.08.2020 10:40Esa Pätsi on palannut KOME Oy:n myyntiin.
12.08.2020 9:47Wetteri Ford-myyjäksi Ylivieskassa
12.08.2020 9:43Opel julkisti hinnat täyssähköpakettiautolleen
11.08.2020 15:57Continental esittelee uuden vetoakselirenkaan haastaviin olosuhteisiin

Siirry arkistoon »