Scanialta uusi 9-litraisen ED95-bioetanolimoottori

04.12.2019 10.40

Scania_bioethanol.png

Scania täydentää bioetanolilla toimivien moottorien valikoimaansa esittelemällä uuden 9-litraisen, 5-sylinterisen ED95-rivimoottorin. Kyseessä on menestyneen 13-litraisen ja 410-hevosvoimaisen moottorin sisarmalli. 

Scanian bioetanolimoottorit toimivat diesel-periaatteella ja ne ovat tunnettuja ajettavuudestaan. Etanoli eri muodoissaan on maailman eniten käytetty uusiutuva polttoaine. Sitä tuotetaan paljon ja kuorma-auton käyttäjät voivat sen avulla saavuttaa merkittäviä hiilidioksidivähennyksiä nopeasti, edullisesti ja helposti.  

Uusi 9-litrainen bioetanolimoottori soveltuu hyvin monenlaisiin käyttökohteisiin ja erityisesti kaupunkiympäristöön. Se tuottaa 280 hevosvoimaa ja 1 400 Nm vääntöä jo 1 000 kierroksella minuutissa - lukemat ovat tyypillisiä Scanian matalien kierrosten filosofian mukaan kehitetyille moottoreille. Moottorissa käytetään puristussytytystekniikkaa ja SCR-järjestelmää päästöjen vähentämiseksi.

"Tämä on älykäs lisä Scanian valikoimaan markkinoilla, joissa etanolia on saatavilla", sanoo Scanian kuorma-autotoimintojen uusien tekniikoiden johtaja Anders Lampinen. "Etanolipolttoainetta on suhteellisen helppo valmistaa erilaisista raaka-aineista, ja sen varastointi ja jakelu eivät eroa dieselpolttoaineesta. Kun tähän lisätään mahdollisuus pienentää hiilidioksidipäästöjä jopa 90 % vain pienellä lisäkustannuksella, on selvää, miksi asiakkaidemme kiinnostus ED95-moottoreita kohtaan kasvaa."  

Uudessa moottorissa on muuttuvageometrinen turboahdin ja aikaisempia versioita parempi puristussuhde, mikä tarkoittaa pienempää polttoaineenkulutusta. Moottori voidaan tilata Scanian kaikkiin ohjaamosarjoihin (L, P, G, R ja S), ja siihen voidaan yhdistää automaattinen tai manuaalinen vaihteisto ja Scanian hidastin. Polttoainesäiliöitä on tarjolla neljä erilaista, joista suurimman käyttötilavuus on 588 litraa. ED95-seoksessa on 95 prosenttia etanolia ja 5 prosenttia lisäaineita, jotka parantavat sytytystä ja voitelua. 

"Liikennöitsijät ovat huomanneet, että ED95:n avulla on helppo parantaa kokonaiskäyttötaloutta ja samalla pienentää toiminnan ympäristövaikutusta nopeasti", sanoo Lampinen. "Etanolia on helppo käsitellä ja se toimii erittäin hyvin kuorma-autoissamme."<
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »