Puutavara-autoilija Pasi Väänänen: Kaluston luotettavuus tärkein asia yrittäjälle

01.12.2019 16.11

sisua0.jpg

Kuljetusyrittäjä Pasi Väänänen ei vanno merkkiuskollisuuden nimiin; tuottavuuteen ja toimivaan tekniikkaan sitäkin enemmän. Siksi monien eri valmistajien autoilla ajanut kouvolalainen päätyi Sisu Auton asiakkaaksi. Tapasimme yrittäjän Elimäellä puupinolla kuormaa tekemässä.

(kuva yllä: Puutavara-autoilijan arke on pehmeät ja mutaiset tiet, painavat kuormat ja pitkät työpäivät. Suomalaisella Sisulla siitä selviää!)

Kouvolan Valkealasta käsin raakapuukuljetuksia Kymenlaakson alueella yhden auton ja kahden kuljettajan voimin tarjoavan Kuljetus Väänänen Oy:n yrittäjä Pasi Väänänen on ollut alalla jo 20 vuotta, mistä viimeiset 12 vuotta yrittäjänä. Väänäsen mukaan alan kilpailutilanne on vähintäänkin haasteellinen. 

- Yhden auton yrityksessä kaluston toimintavarmuus on kaiken keskiössä. Seisontapäiviin ei yksinkertaisesti ole varaa, Pasi Väänänen sanoo.

Sisu Auto Oy:n asiakkaaksi Väänänen päätyi tarkan harkinnan ja omistamiseen liittyvien kulujen laskennan perusteella:  

- Sisu on jo hyvän tovin näkynyt edukseen puukuljetuksissa. Kyseltiin yrittäjäkaveri Toni Niemen kanssa Sisuilla ajavien mietteitä ja kuultiin että tekniikka on toimivaa ja viat olemattomia. Sen pohjalta me molemmat tilasimme uudet Sisu Polar Timberit. Kaupat kättelin Petri Kanasen kanssa viime vuoden puolella ja autot valmistui alkuvuodesta. Ja sittemmin näitä on näkynyt tulleen vähän muillekin täällä päin ajaville. 

sisua3.jpg

(kuva: -  Monimutkainen tekniikka ei välttämättä ole paras valinta metsään. Perinteisiä, hyviksi ja kestäviksi havaittuja ratkaisuja käyttämällä minimoidaan vikamahdollisuudet. Sisu Polar Timberissä perinteisistä ratkaisuista otetaan irti maksimaalinen hyöty, mikä nostaa tuottavuutta, sanoo kuljetusyrittäjä Pasi Väänänen.)

Uuden Sisun voimat herää kun hetken ajaa

Täysin uuden Sisu Polar Timberin ohjaimiin Väänänen astui helmikuussa.

- Moottori on 625 heppainen ja vaihteistoksi valitsin Eaton Fuller RTLO:n. Tässä on rautajouset, teliveto vedonkatkaisulla ja hydraulisella telinnostolla. Sanoin Kanaselle että otetaan ihan perusauto, tai no sen verran muokattiin että otin paremmat istuimet sekä pykälää pätevämmän äänentoistolaitteiston. 

Sittemmin auton matkamittariin on ehtinyt kertyä jo 120 000 kilometriä. Siirtyminen Scania R730:stä teholtaan 625 hv:n Sisun ohjaksiin ei Väänäsen mukaan sujunut täysin mutkitta:

- Tekniikka toimi kuten piti, siitä ei ollut kyse. Haasteen teki Sisun voimanlähde, joka on tehtaalta lähtiessään, sanoisinko, alavireinen. Ajattelin aluksi että eihän tästä tule yhtään mitään. Sisulta sanoivat Mersun moottorin vetristyvän kilometrien karttuessa, mikä pitikin paikkansa ja nyt koneessa on puhtia riittävästi. Fullerin kanssa pääsin nopeasti sinuiksi, sillä vastaavalla on tullut kepiteltyä takavuosina. 

sisua2222.jpg

(kuva: Pasi Väänänen teki Sisuun kuormaa Keslan ohjaamonosturista käsin Elimäellä lokakuun puolivälissä, jolloin tiet alkoivat olla melko pehmeitä sateiden jäljiltä. Perässä kulkee luotettavasti 5-akselinen Jykiläinen.)

Toimintavarmuutta

Kymenlaakson alueella ja sen ympäristössä on runsaasti metsäteollisuutta. Kuljetus Väänänen Oy:n ajoreiteillä ovat muun muassa Anjalankoski, Lappeenranta, Sunila, Kotkan saha sekä Vierumäki ja Kuusanniemi.

- Kuljetusmatkat ovat verraten lyhyitä, 50-100 kilometrin välimaastossa. Hyvänä päivänä saadaan kahteen mieheen ajettua jopa 7 - 8 kuormaa, laskeskelee Väänänen ja kertoo korkean kul- jetussuoritteen perustuvan tarkkaan laskelmoitiin ja oiken mitoitettuun kalustoon. 

-  Monimutkainen tekniikka ei välttämättä ole paras valinta metsään. Perinteisiä, hyviksi ja kestäviksi havaittuja ratkaisuja käyttämällä minimoidaan vikamahdollisuudet. Sisu Polar Timberissä perinteisistä ratkaisuista otetaan irti maksimaalinen hyöty, mikä nostaa tuottavuutta. Rautajousitus tuo vakautta kuormaukseen ja Fullerissa on pettämätön vaihtamisohjelmisto kaikissa olosuhteissa, Pasi Väänänen toteaa naurahtaen ja sanoo että toki myös nosturin ja perävaunun tulee olla toimintavarmoja. 

Sisun hydarulisesti kiristyvällä nosturitelineellä komeilee Kongan Konepajalta takavuosina hankittu ohjaamolla varustettu Kesla 2010 -nosturi. Perävaunu on Jykin 5-akselinen missä auton tapaan Alucarin pankot. 

Perushuollot, rasvaukset ja rengastyöt Väänänen pyrkii tekemään omin voimin. 

- Määräaikaishuollot teetän joko Raskoneella Lappeenranssa tai Kouvolan Truck Servicessä. Molemmissa on erittäin ammattitaitoinen henkilökunta ja joustava palvelu. Aikaisemmin tuli tehtyä kaikki itse, vaihteistoremonteista ja moottorinvaihdoista lähtien. 

Renkaat yritys hankkii Vianorilta. Kuten autojen myös renkaiden osalta Väänänen myöntää olevansa ns. kaikkiruokainen. 

- En koe merkkiuskollisuuden tuovan mitään konkreettista hyötyä. Jokaiselta valmistajalta tulee aika ajoin hyviä uutuuksia ja tuottavuutta lisääviä oivalluksia. Miten kukin niitä hyödyntää on sitten itsestä kiinni. Mitä renkaisiin tulee, niin Vianorilta saan asiantuntevaa palvelua ja heillä riittää myös tahtotilaa toimintani kehitykselle. Hiljattain asensimme kärryn etuakseleille testausmielessä Nokian uusimmat perävaunurenkaat. Seuraamme niiden kilometrisuoritetta ja kulutuskestävyyttä, Väänänen toteaa.

sisua5.jpg

(kuva: Pasi Väänänen tarkistaa että kuorma on hyvin sidottu ennen maantielle siirtymistä.)

Vetoapua yhteistyöllä

Vaativiin olosuhteisiin käsityönä tehty Sisukaan ei auta jos aikataulut eivät pidä tai keikkaa ei yksinkertaisesti ole tarjolla. Sellaisissa tilanteissa Kymenlaakson alueen kuljetusyritykset pyrkivät ojentamaan auttavan kätensä.

- Ollaan sovittu sellaisen puolenkymmenen yrittäjän kanssa, että autetaan toisiamme parhaan mukaan esimerkiksi kiireiden pois ajamisessa, tai jos jollain ei ole ajoa, niin jaellaan omia ajoja mahdollisuuksien mukaan. Voin sanoa että pienelle kuljetusyritykselle tälläiset mahdollisuudet ovat usein elämän ja kuoleman kysymyksiä. On hyvä että on numeroita mihin voi tarvittaessa soittaa. Suosittelen muillekin puutavara-autoilijoille yhteistyön käynnistämistä, Pasi Väänänen kehottaa.  

19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien

Siirry arkistoon »