Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:15492140 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

6.12.2019 11:50Metsä ja Energia Hemmilä Oy: Metsästä megawateiksiLue lisää »6.12.2019 10:10Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.100 tykkääjää - määrä vahvassa kasvussaLue lisää »5.12.2019 21:50Vuoden Auto Suomessa 2020 on Skoda KamiqLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

6.12.2019 11:50Metsä ja Energia Hemmilä Oy: Metsästä megawateiksiLue lisää »6.12.2019 10:10Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.100 tykkääjää - määrä vahvassa kasvussaLue lisää »5.12.2019 21:50Vuoden Auto Suomessa 2020 on Skoda KamiqLue lisää »

Kainuun Metsäkone Oy: Pitkää yhteistyötä metsäyhtiön ja konevalmistajan kanssa

30.11.2019 15:40

kainuu12.jpg

Kainuun Metsäkone Oy urakoi puuta UPM:n alueyrittäjänä laajasti Kainuun alueella; yhteistyö juontaa aina 1980 luvun puolelle Kajaani Yhtiöön ja jonka jälkeen urakointi jatkui Yhtyneet Paperitehtaiden nimiin. Yhtä pitkä historia on myös metsäkonevalmistaja John Deere Forestryn kanssa, mikä alkoi ensin Kockums ja myöhemmin Timberjack koneilla. 

(kuva yllä: Kainuun Metsäkone Oy luottaa konekalustossa John Deereen - kuvassa 1170G harvesteri leimikolla Kainuun ja Savon rajamailla.)

Kainuun Metsäkoneen perusti Eetu Heikura, joka toimii edelleen yrityksessä hallituksen puheenjohtajana. Tänä päivänä operoinnista vastaa toimitusjohtajan roolissa Tuomo Kemppainen joka on naimisissa Heikuran tyttären Päivin kanssa. 

- Urakointi alkoi aikanaan Hyrynsalmella mutta hiljalleen toiminnan painopiste siirtyi Kajaaniin, missä huoltohallimmekin nykyään sijaitsee, kertoilee Kemppainen.

Puuta korjataan viidellä metsäkoneketjulla ja lisäksi 6-7 aliurakoitsijan ketjulla. 

- Eetu aloitti yhdellä ajokoneella, sitten tuli moto ja kun itse tulin taloon vuonna 2004 niin hankitiin kolmas ketju. Kasvu on ollut tasaisen rauhallista mutta määrätietoista. Koneisiin ajetaan tilanteen mukaan 10 000 - 15 000 tuntia ennen vaihtoa uuteen eli se tarkoittaa noin viiden vuoden sykliä. Motot uusitaan nopeammassa tahdissa kuin ajokoneet, Kemppainen toteaa.    

Tuomo Kemppainen valmistui 1994 Sotkamossa metsämekaanikoksi ja sen jälkeen oli vuorossa Taivalkosken metsäkonekoulu, mistä hän valmistui 1997 ja lähti armeijaan. 

- Armeijasta päästyäni menin motokuskiksi Tauriaiselle ja kävin ajamassa konetta Ranskassakin pari vuoden ajan Aittoniemen palveluksessa ja sitten siirryin takaisin Tauriaiselle ennen Kainuun Metsäkoneelle menemistä, muistelee Kemppainen kuljettajauraansa. 

kainuu2.jpg

(kuva: Kainuun Metsäkone Oy:n Tuomo Kemppainen on ajanut harvesteria 20 vuoden ajan mutta tänä päivänä yrityksen pyörittäminen ja koneiden siirrot vie suurimman osan ajasta.)

Laajaa kalustohallintaa

Tällä hetkellä 18 henkilöä työllistävällä Kainuun Metsäkoneella ei ole palkattuna toimihenkilöitä vaan Kemppainen hoitaa savottajärjestelyt ja koneohjauksen itse.

- Se vie paljon aikaa joten konetta ei ehdit nykyään enää paljon ajaa. Apuna toiminnan järjestelyssä on Kihon työajanseurantajärjestelmä ja sähköiset ajopäiväkirjat; jatkossa tulemme hyödyntämään myös uutta TimberMatic Kartat -sovellusta, mikä tuo varmasti tehokkuutta tekemiseen. Koneet kulkee savotalta toiselle kahdella lavetilla - pakettiautoja ja pick-upeja on käytössä tällä hetkellä 21. Lisäksi meillä on yksi Hitachin kaivukone millä tehdään mm. talviteitä. Vaimoni Päivi on alkanut hoitaa paperitöitä hiljattain tapahtuneen sukupolvenvaihdoksen myötä. Meillä on kaksi tytärtä Eerika (7) ja Emilia (3), joista erityisesti nuorempi on kiinnostunut koneista, sanoo Kemppainen.  

kainuu7.jpg

(kuva: Kainuun Metsäkoneen korjuutyössä harvennukset ovat isossa roolissa mutta runsaasti tehdään toki päätehakkuitakin.)

Paljon harvennuksia

Kainuun Metsäkoneen korjuutyössä harvennukset ovat isossa roolissa.

- Viime vuonna noin puolet tehtiin harvennuspuuta. UPM:n toiminta on laajentunut alueellamme ja puukauppaa on tehty hyvää tahtia, toteaa Kemppainen.

kainuu3.jpg

(kuva: Samuli Soikkonen on ajanut Kainuun Metsäkoneella ajokonetta kolmisen vuotta. Kuvassa kerätään puuta yrityksen vanhimmalla, hyvin palvelleella 1110D:llä.)

Kärkiohjaus on nykyaikaa

Tämän hetken harvesterikalusto koostuu kahdesta John Deere 1170G -mallista ja kolmesta E-sarjan 1170:stä, joissa neljässä on kourana 414:set ja yhdessä pienempi 413. Ajokoneina on 1210G, 1210E, 1110E ja kaksi 1110D -mallia:

- IBC-kärkiohjaus on ollut käytössä ajokoneissa jo vuodesta 2012 lähtien ja nyt se on myös kahdessa uusimmassa G-sarjan motossa. Kuljettajat pitää sitä todella hyvänä ja sanovat että se on ehdoton varuste tulevissakin koneissa. Teemme konekauppaa hyvässä hengessä John Deere Forestryn piiripäällikön Jukka-Pekka Seljänperän kanssa; uusin 1170G otettiin ajoon helmikuussa ja seuraava uusi kone on tulossa ensi talvena.  

kainuu5.jpg

(kuva: John Deere Forestryn aluekouluttaja Jari Väisänen poikkesi Kainuun Metsäkoneen 1170G harvesterilla tekemässä mittalaitepäivityksen; koneen puikoissa Tero Tolonen.)

Huoltopalvelut pelaa

Uudet koneet Kainuun Metsäkone on ottanut huoltosopimuksella, mikä helpottaa kustannusten ennakoinnissa.

- Huoltosopimukset on ollut meille viisas valinta ja siihen saa lisätakuun mikä on tärkeä asia. John Deeren huollot pelaa mallikkaasti naapurissa sijaitsevassa Kajaanin Metsäkonehuollossa, missä on myös hyvä varasto varaosia ja jos ei jotain löydy niin se saadaan tehtaalta seuraavaksi päiväksi. John Deeren huolopalvelut ovat muutenkin kehittyneet hyvään suuntaan viime aikoina. Omalla hallilla tehdään perushuoltoja ja tarpeen vaatiessa pienempiä remontteja. Tarjoamme myös kuorma-autoilijoille korjaus- ja pesupalvelua joten jos on tarvetta ota yhteyttä tai poikkea hallillamme, ilmoittaa Kemppainen.

kainuu6.jpg

(kuva: Koneet kulkevat työmailta toiselle kahdella ritiläautolla; kuvassa hiljattain hankittu Scania R450.)

06.12.2019 11:50Metsä ja Energia Hemmilä Oy: Metsästä megawateiksi
06.12.2019 10:10Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.100 tykkääjää - määrä vahvassa kasvussa
05.12.2019 21:50Vuoden Auto Suomessa 2020 on Skoda Kamiq
05.12.2019 10:44Sopu kaukana mekaanisen metsäteollisuuden sovittelussa; Teollisuusliitto aloittamassa lakkoilun, sen jälkeen kuuden vuorokauden työsulku
05.12.2019 8:00Kaasuautojen määrä ennätyskasvussa - 10 000 kaasuajoneuvon raja ylittyi Suomessa
04.12.2019 18:11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun marraskuun voittaja on selvinnyt
04.12.2019 14:03Metsä Groupin kesätyöhaku vauhtiin - oikeita töitä ja reilua palkkaa
04.12.2019 11:01Raskassarja-ketju - Vapaata suomalaista varaosakauppaa 30 vuotta
04.12.2019 11:00Jari Suominen Stora Enson uuden Forest-divisioonan johtajaksi
04.12.2019 10:40Scanialta uusi 9-litraisen ED95-bioetanolimoottori

Siirry arkistoon »