Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:17656353 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

29.5.2020 23:00KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »29.5.2020 15:00Talvirengaslaki muuttuu - autoilijoiden on entistäkin tärkeämpää ennakoida kelejä, jotta ajo on turvallistaLue lisää »29.5.2020 12:11Ahola Transportille tunnustusta parhaana logistiikan toimittajanaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

29.5.2020 23:00KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisiaLue lisää »29.5.2020 15:00Talvirengaslaki muuttuu - autoilijoiden on entistäkin tärkeämpää ennakoida kelejä, jotta ajo on turvallistaLue lisää »29.5.2020 12:11Ahola Transportille tunnustusta parhaana logistiikan toimittajanaLue lisää »

Kainuun Metsäkone Oy: Pitkää yhteistyötä metsäyhtiön ja konevalmistajan kanssa

30.11.2019 15:40

kainuu12.jpg

Kainuun Metsäkone Oy urakoi puuta UPM:n alueyrittäjänä laajasti Kainuun alueella; yhteistyö juontaa aina 1980 luvun puolelle Kajaani Yhtiöön ja jonka jälkeen urakointi jatkui Yhtyneet Paperitehtaiden nimiin. Yhtä pitkä historia on myös metsäkonevalmistaja John Deere Forestryn kanssa, mikä alkoi ensin Kockums ja myöhemmin Timberjack koneilla. 

(kuva yllä: Kainuun Metsäkone Oy luottaa konekalustossa John Deereen - kuvassa 1170G harvesteri leimikolla Kainuun ja Savon rajamailla.)

Kainuun Metsäkoneen perusti Eetu Heikura, joka toimii edelleen yrityksessä hallituksen puheenjohtajana. Tänä päivänä operoinnista vastaa toimitusjohtajan roolissa Tuomo Kemppainen joka on naimisissa Heikuran tyttären Päivin kanssa. 

- Urakointi alkoi aikanaan Hyrynsalmella mutta hiljalleen toiminnan painopiste siirtyi Kajaaniin, missä huoltohallimmekin nykyään sijaitsee, kertoilee Kemppainen.

Puuta korjataan viidellä metsäkoneketjulla ja lisäksi 6-7 aliurakoitsijan ketjulla. 

- Eetu aloitti yhdellä ajokoneella, sitten tuli moto ja kun itse tulin taloon vuonna 2004 niin hankitiin kolmas ketju. Kasvu on ollut tasaisen rauhallista mutta määrätietoista. Koneisiin ajetaan tilanteen mukaan 10 000 - 15 000 tuntia ennen vaihtoa uuteen eli se tarkoittaa noin viiden vuoden sykliä. Motot uusitaan nopeammassa tahdissa kuin ajokoneet, Kemppainen toteaa.    

Tuomo Kemppainen valmistui 1994 Sotkamossa metsämekaanikoksi ja sen jälkeen oli vuorossa Taivalkosken metsäkonekoulu, mistä hän valmistui 1997 ja lähti armeijaan. 

- Armeijasta päästyäni menin motokuskiksi Tauriaiselle ja kävin ajamassa konetta Ranskassakin pari vuoden ajan Aittoniemen palveluksessa ja sitten siirryin takaisin Tauriaiselle ennen Kainuun Metsäkoneelle menemistä, muistelee Kemppainen kuljettajauraansa. 

kainuu2.jpg

(kuva: Kainuun Metsäkone Oy:n Tuomo Kemppainen on ajanut harvesteria 20 vuoden ajan mutta tänä päivänä yrityksen pyörittäminen ja koneiden siirrot vie suurimman osan ajasta.)

Laajaa kalustohallintaa

Tällä hetkellä 18 henkilöä työllistävällä Kainuun Metsäkoneella ei ole palkattuna toimihenkilöitä vaan Kemppainen hoitaa savottajärjestelyt ja koneohjauksen itse.

- Se vie paljon aikaa joten konetta ei ehdit nykyään enää paljon ajaa. Apuna toiminnan järjestelyssä on Kihon työajanseurantajärjestelmä ja sähköiset ajopäiväkirjat; jatkossa tulemme hyödyntämään myös uutta TimberMatic Kartat -sovellusta, mikä tuo varmasti tehokkuutta tekemiseen. Koneet kulkee savotalta toiselle kahdella lavetilla - pakettiautoja ja pick-upeja on käytössä tällä hetkellä 21. Lisäksi meillä on yksi Hitachin kaivukone millä tehdään mm. talviteitä. Vaimoni Päivi on alkanut hoitaa paperitöitä hiljattain tapahtuneen sukupolvenvaihdoksen myötä. Meillä on kaksi tytärtä Eerika (7) ja Emilia (3), joista erityisesti nuorempi on kiinnostunut koneista, sanoo Kemppainen.  

kainuu7.jpg

(kuva: Kainuun Metsäkoneen korjuutyössä harvennukset ovat isossa roolissa mutta runsaasti tehdään toki päätehakkuitakin.)

Paljon harvennuksia

Kainuun Metsäkoneen korjuutyössä harvennukset ovat isossa roolissa.

- Viime vuonna noin puolet tehtiin harvennuspuuta. UPM:n toiminta on laajentunut alueellamme ja puukauppaa on tehty hyvää tahtia, toteaa Kemppainen.

kainuu3.jpg

(kuva: Samuli Soikkonen on ajanut Kainuun Metsäkoneella ajokonetta kolmisen vuotta. Kuvassa kerätään puuta yrityksen vanhimmalla, hyvin palvelleella 1110D:llä.)

Kärkiohjaus on nykyaikaa

Tämän hetken harvesterikalusto koostuu kahdesta John Deere 1170G -mallista ja kolmesta E-sarjan 1170:stä, joissa neljässä on kourana 414:set ja yhdessä pienempi 413. Ajokoneina on 1210G, 1210E, 1110E ja kaksi 1110D -mallia:

- IBC-kärkiohjaus on ollut käytössä ajokoneissa jo vuodesta 2012 lähtien ja nyt se on myös kahdessa uusimmassa G-sarjan motossa. Kuljettajat pitää sitä todella hyvänä ja sanovat että se on ehdoton varuste tulevissakin koneissa. Teemme konekauppaa hyvässä hengessä John Deere Forestryn piiripäällikön Jukka-Pekka Seljänperän kanssa; uusin 1170G otettiin ajoon helmikuussa ja seuraava uusi kone on tulossa ensi talvena.  

kainuu5.jpg

(kuva: John Deere Forestryn aluekouluttaja Jari Väisänen poikkesi Kainuun Metsäkoneen 1170G harvesterilla tekemässä mittalaitepäivityksen; koneen puikoissa Tero Tolonen.)

Huoltopalvelut pelaa

Uudet koneet Kainuun Metsäkone on ottanut huoltosopimuksella, mikä helpottaa kustannusten ennakoinnissa.

- Huoltosopimukset on ollut meille viisas valinta ja siihen saa lisätakuun mikä on tärkeä asia. John Deeren huollot pelaa mallikkaasti naapurissa sijaitsevassa Kajaanin Metsäkonehuollossa, missä on myös hyvä varasto varaosia ja jos ei jotain löydy niin se saadaan tehtaalta seuraavaksi päiväksi. John Deeren huolopalvelut ovat muutenkin kehittyneet hyvään suuntaan viime aikoina. Omalla hallilla tehdään perushuoltoja ja tarpeen vaatiessa pienempiä remontteja. Tarjoamme myös kuorma-autoilijoille korjaus- ja pesupalvelua joten jos on tarvetta ota yhteyttä tai poikkea hallillamme, ilmoittaa Kemppainen.

kainuu6.jpg

(kuva: Koneet kulkevat työmailta toiselle kahdella ritiläautolla; kuvassa hiljattain hankittu Scania R450.)

29.05.2020 23:00KATSO 29.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
29.05.2020 15:00Talvirengaslaki muuttuu - autoilijoiden on entistäkin tärkeämpää ennakoida kelejä, jotta ajo on turvallista
29.05.2020 12:11Ahola Transportille tunnustusta parhaana logistiikan toimittajana
29.05.2020 9:44Lakiluonnos joutoalueiden metsitystuesta lausunnolle
28.05.2020 12:44Garmin esitteli suurikokoisen navigaattorimalliston raskaanliikenteen erityistarpeisiin
28.05.2020 12:23Vaisala julkistaa useita havainto- ja ennustetietoja yhdistävän ainutlaatuisen palvelun teiden talvikunnossapitoon
28.05.2020 11:00Puuston hyönteistuhot mahdollista havaita yläilmoista
28.05.2020 9:12Puun energiakäyttö ennätyslukemiin vuonna 2019
28.05.2020 8:00Metsä Fibren Rauman sahan maanrakennustyöt ovat käynnistyneet
27.05.2020 16:00WWF julkaisi oppaan, joka auttaa ketä tahansa vaikuttamaan valtion, kuntien ja seurakuntien omistamien metsien säilymiseen

Siirry arkistoon »