Kaikki liikennemuodot kattavan liikenneturvallisuusstrategian valmistelu käynnistyy

29.11.2019 16.01

kolarirekka.jpg

Liikenne ja viestintäministeriö ryhtyy valmistelemaan liikenneturvallisuusstrategiaa. Työssä tullaan tarkastelemaan turvallisuutta kaikkien liikennemuotojen osalta.

”Liikenneonnettomuudet aiheuttavat inhimillisiä ja aineellisia menetyksiä. Jokainen onnettomuus ja liikennekuolema on liikaa. Odotan, että nyt käynnistyvä työ antaa meille tehokkaat ja vaikuttavat keinot liikenteen turvallisuuden parantamiseksi”, sanoo liikenneministeri Sanna Marin.

Käsite liikenneturvallisuus mielletään usein ainoastaan tieliikenteen turvallisuudeksi. Tulevassa strategiassa turvallisuutta tarkastellaan kuitenkin laajemmin, kaikkien liikennemuotojen osalta.

Tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen kokonaisvaltaisesti.

Strategia kattaa tieliikenteen turvallisuuden lisäksi myös rautatie- ja vesiliikenteen sekä ilmailun turvallisuuden. Strategiassa tarkastellaan myös liikenteen digitalisaation ja liikennekäyttäytymisen vaikutuksia.

Liikenneinfrastruktuurin turvallisuutta käsitellään valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan liittyvän työn yhteydessä. Tämä työ sovitetaan yhteen nyt käynnistyvän liikenneturvallissuustrategian valmistelun kanssa.

Mistä liikenneturvallisuusstrategiassa on kyse?  

Liikenneturvallisstrategia toimii suunnitelmana liikenneonnettomuuksien ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi.

Strategian taustalla ovat pääministeri Antti Rinteen hallituksen ohjelma ja EU:n liikenneturvallisuuteen liittyvät tavoitteet. Hallitusohjelmassa asetettu tavoite on vastata EU:n nollaskenaarioon (nolla liikennekuolemaa vuoteen 2050 mennessä). Tavoite on, että vuoteen 2050 mennessä päästään tilanteeseen, jossa kukaan ei kuole EU-maiden tieliikenteessä.

EU-maiden liikenteestä vastaavat ministerit ovat asettaneet tavoitteeksi myös sen, että loukkaantumisten määrä liikenteessä puolittuu vuoden 2020 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Suomessa valtakunnallista tieliikenteen turvallisuustyötä on ohjattu tieliikenteen turvallisuussuunnitelmilla ja valtioneuvoston periaatepäätöksillä. Aikaisemmat suunnitelmat ja periaatepäätökset on tehty vuosina 1993, 1997, 2001, 2006, 2012 ja 2016.

Mitä seuraavaksi?

Liikenne- ja viestintäministeriö lähettää nimeämispyynnöt eri työryhmiin ja ohjausryhmään sidosryhmille joulukuun alussa.

Kun edustajat työryhmiin on nimetty, tiedot julkaistaan valtioneuvoston hanketietopalvelussa.

Strategia valmistellaan laajassa yhteistyössä. Valmistelu tehdään liikennemuotokohtaisissa työryhmissä. Työtä ohjaa ja tukee ohjausryhmä.

Valmisteluun osallistuu laajasti eri sidosryhmiä. Työryhmiin voidaan kutsua myös ulkopuolisia asiantuntijoita kuultavaksi.

Tavoitteena on saada strategialuonnos lausuntokierrokselle keväällä 2021.  Työn on tarkoitus valmistua vuoden 2021 loppuun mennessä.

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain

Siirry arkistoon »