Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:15492066 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

6.12.2019 11:50Metsä ja Energia Hemmilä Oy: Metsästä megawateiksiLue lisää »6.12.2019 10:10Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.100 tykkääjää - määrä vahvassa kasvussaLue lisää »5.12.2019 21:50Vuoden Auto Suomessa 2020 on Skoda KamiqLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

6.12.2019 11:50Metsä ja Energia Hemmilä Oy: Metsästä megawateiksiLue lisää »6.12.2019 10:10Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.100 tykkääjää - määrä vahvassa kasvussaLue lisää »5.12.2019 21:50Vuoden Auto Suomessa 2020 on Skoda KamiqLue lisää »

Liikkuvien työkoneiden ohjausjärjestelmäarkkitehtuuri mahdollistaa automaatioasteen nostamisen

25.11.2019 10:11

vaitos1.jpg

Liikkuvissa työkoneissa, kuten pyöräkuormaimissa, metsäkoneissa tai kaivoskoneissa automaatioasteen kasvu ja polttoainetaloudellisuus asettavat uusia haasteita työkoneen järjestelmien hallintaan ja signaalien reitittämiseen. Etenkin ennen kuin siirrytään täysin autonomisiin koneisiin, täytyy työkoneiden ohjausjärjestelmien mukautua erilaisiin ohjaustapoihin.

Diplomi-insinööri Miika Ahopelto keskittyy Tampereen yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessaan liikkuvien työkoneiden ohjausjärjestelmäarkkitehtuurien vaatimuksiin automaatioasteen kasvaessa. Työssä keskitytään lähinnä alemman tason ohjausjärjestelmään, jota tarvitaan koneen komponenttien ja alijärjestelmien sulavaan ohjaukseen. Näitä järjestelmiä ovat esimerkiksi dieselmoottori, työhydrauliikka tai hydrostaattinen ajovoimansiirto, joiden toiminta vaati antureiden ja toimilaitteiden käyttöä. 

Tutkimuksessa on kehitetty ja vertailtu ohjausjärjestelmäarkkitehtuuria, jota voidaan hyödyntää niin polttoaineen taloudellisuutta parantavassa tutkimuksessa kuin autonomisuutta lisäävien toimintojen kehittämisessä. Etenkin erilaiset toimintamoodit ja tilat asettavat haasteita sille, kuinka työkoneen ohjauksen tulee mukautua vallitseviin olosuhteisiin. Esimerkiksi autonomisessa ajossa on tärkeää tietää järjestelmän vasteet ja pystyä seuramaan tarkasti annettua ohjausta, kun taas kuljettajalta tulevia ohjauskomentoja käytettäessä korostuu luotava ajotuntuma. 

- Tulevaisuudessa vaatimukset ohjauksen mukautuvuudesta tulevat korostumaan autonomisten toimintojen lisääntyessä etenkin työtehtävissä, joita ei taloudellisesti tai teknisesti ole järkevää toteuttaa kokonaan autonomisesti, Ahopelto sanoo.

Tutkimuksessa polttoainetaloudellisuuteen keskittyvä osuus toteutettiin integroimalla modulaarinen tehonhallintajärjestelmä osaksi järjestelmäarkkitehtuuria. Polttoaineen kulutusta pystyttiin vähentämään järjestelmässä pienentämällä dieselmoottorin pyörimisnopeutta, jolloin koneen kokonaishyötysuhde toimii paremmalla alueella. Pyöräkuormaajassa esitetyllä järjestelmällä saavutettiin 11-22 prosentin polttoaineensäästö verrattuna alkuperäiseen koneeseen. Polttoaineen säästö riippui vertailtavasta työsyklistä ja saavutettiin ohjaustavan muutoksella muuttamatta koneen komponentteja. 

DI Miika Ahopellon hydrauliikan ja automaatiotekniikan alaan kuuluva väitöskirja Towards Automation and Improved Fuel Economy with System Architecture Design of a Non-Road Working Machine on tehty osana älykkäiden koneiden tutkimusta ja tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnassa perjantaina 29.11.2019 klo 12 alkaen Konetalon salissa K1702, Korkeakoulunkatu 6. Vastaväittäjinä toimivat  professori Kari Tammi Aalto-yliopistosta ja professori Juha PyrhönenLappeenrannan yliopistosta, sekä kustoksena professori Kalevi Huhtala Tampereen yliopistosta.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1290-9

 
06.12.2019 11:50Metsä ja Energia Hemmilä Oy: Metsästä megawateiksi
06.12.2019 10:10Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.100 tykkääjää - määrä vahvassa kasvussa
05.12.2019 21:50Vuoden Auto Suomessa 2020 on Skoda Kamiq
05.12.2019 10:44Sopu kaukana mekaanisen metsäteollisuuden sovittelussa; Teollisuusliitto aloittamassa lakkoilun, sen jälkeen kuuden vuorokauden työsulku
05.12.2019 8:00Kaasuautojen määrä ennätyskasvussa - 10 000 kaasuajoneuvon raja ylittyi Suomessa
04.12.2019 18:11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun marraskuun voittaja on selvinnyt
04.12.2019 14:03Metsä Groupin kesätyöhaku vauhtiin - oikeita töitä ja reilua palkkaa
04.12.2019 11:01Raskassarja-ketju - Vapaata suomalaista varaosakauppaa 30 vuotta
04.12.2019 11:00Jari Suominen Stora Enson uuden Forest-divisioonan johtajaksi
04.12.2019 10:40Scanialta uusi 9-litraisen ED95-bioetanolimoottori

Siirry arkistoon »