Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:15484966 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

5.12.2019 10:44Sopu kaukana mekaanisen metsäteollisuuden sovittelussa; Teollisuusliitto aloittamassa lakkoilun, sen jälkeen kuuden vuorokauden työsulkuLue lisää »5.12.2019 8:00Kaasuautojen määrä ennätyskasvussa - 10 000 kaasuajoneuvon raja ylittyi SuomessaLue lisää »4.12.2019 18:11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun marraskuun voittaja on selvinnytLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

5.12.2019 10:44Sopu kaukana mekaanisen metsäteollisuuden sovittelussa; Teollisuusliitto aloittamassa lakkoilun, sen jälkeen kuuden vuorokauden työsulkuLue lisää »5.12.2019 8:00Kaasuautojen määrä ennätyskasvussa - 10 000 kaasuajoneuvon raja ylittyi SuomessaLue lisää »4.12.2019 18:11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun marraskuun voittaja on selvinnytLue lisää »

Raskaiden kuljetusajoneuvojen muuttaminen sähköisiksi vähentäisi päästöjä

16.11.2019 11:00

niinivirran-kuljetusauto.jpg

Raskaan liikenteen päästöihin on olemassa keinoja. Dieselkäyttöiset hyötyajoneuvot voidaan muuttaa sähkökäyttöisiksi. Tällä hetkellä TAMK on ainoa ammattikorkeakoulu, joka kehittää raskaan kaluston sähköistämistä Suomessa. Keväällä voimaan astunut uusi EU-direktiivi Green Vehicle, Puhtaiden ajoneuvojen direktiivi, vauhdittaa sähköisiin kuljetusmuotoihin siirtymistä. Direktiivi velvoittaa julkiset organisaatiot investoimaan vähäpäästöisiin ratkaisuihin niin liikenne- kuin palvelutoiminnoissa. 

TAMK otti ensi harppauksia kohti sähköisiä kuorma-autoja jo vuonna 2015, kun eTruck-hankkeen avulla hankittiin Niinivirta Oy:ltä ensimmäinen hyötyajoneuvo. Se oli muutettu sähköiseksi Hollannissa. Auto oli tuolloin Skandinavian ensimmäinen sähkörekka.  Autosta kerätyllä tiedolla on saatu tärkeää tietoa, jota hyödynnetään nyt entistä laajemmin. 

− Autoon asennettiin tuolloin TAMKissa kehitellyt IOT-mittalaitteet ja näin saimme laskettua auton energiatehokkuutta. Ja samat laitteet mittaavat edelleen, kertoo Jukka Pellinen (kuva), projektipäällikkö TAMKin konetekniikan koulutuksesta. 

jukka-pellinen-uutinen.jpg

Myös Tampereen kaupungin liikelaitos kiinnostui mittalaitteista ja TKL:n sähköbusseihin asennettiin TAMKin IOT-laitteet ja ne kytkettiin TAMKin palvelimeen kiinni. Tietoa saadaan esimerkiksi bussin sijainnista, nopeudesta, voimalinjasta, energiakuluista, akkujen tilanteesta sekä jarrupaineista. Tampereen kaupunki käyttää busseista saatua dataa eri tarkoituksiin edelleen. 

Pääkaupunkiseudulla on myös lähdetty kehittämään sähköistä kuljetuskalustoa ja TAMK on haluttu mukaan projektiin. Helsingin kaupunki yhteistyössä TAMKin, Liikelaitos Staran ja VTT:n kanssa muuttaa yhden dieselkäyttöisen kuljetusauton sähkökäyttöiseksi.  TAMK hyödyntää aiempaa osaamistaan projektissa ja tekee käytännössä muutostyön. 

− Kaikki mitä dieselmoottoriin liittyy, otetaan pois ja sähkömoottorin akut laitetaan tilalle. Autosta saadaan tietoa sen liikkuessa ja hankitaan kokemuksia, miten se sopii kaupungin liikelaitoksen toimintaan, kertoo Pellinen.

Pohjoismaiden ­ensimmäinen ­sähköinen kuorma-auto testikappaleena

Pirkanmaalla TAMKin rakentamaa sähkökuorma-autoa ja IoT-alustaa hyödynnetään testikappaleena myös TKL:n, Tuomilogistiikan, Niinivirta Oy:n ja TAMKin yhteishankkeessa SeCLog. Sen tavoitteena on kehittää sähköisten kuljetusajoneuvojen hyödyntämistä, päästöjen vähentämistä ja älykkään kuormatilan käyttöönottoa Pirkanmaalla. 

− Uutta on esimerkiksi älykäs kuormatila, joka auttaa kuljettajaa kertomalla, mitä on kyydissä, mihin se on jätetty ja laskee myös hiilijalanjäljen, kertoo Pellinen. 

Yritykset ovat olleet kiinnostuneita, sillä yrityksille pystytään simuloimaan tietoa heidän tarpeisiinsa.  Vaikka lentoliikenne on isompi saastuttaja kuin autoliikenne, on autoliikenteen päästöt saatava kuriin.  

− Kaupunkien logistiikka on tärkeässä asemassa päästöjen suhteen. Nyt on havahduttu siihen, että jotain pitää tehdä. Se on lisännyt kiinnostusta sähköajoneuvoihin, kommentoi Pellinen.

Pellisen mukaan teknologia olisi olemassa kuljetuskaluston sähköistämiseksi, mutta nykyisellään ei ole vielä autonvalmistajaa, joka valmistaisi sähkökuorma-autoja. 

− Sarjatuotanto on vasta suunnitteluvaiheessa. Nykyisellään kaikkiin Niinivirran autoihin on jälkikäteen vaihdettu sähkömoottorit Hollannissa ja Englannissa, toteaa Pellinen.

Sitten, kun kuorma-autoja on sähköistetty, ollaan vielä askeleiden päässä akkujen kuljetuskestävyydestä pitkillä matkoilla.  Sähköisiä kuorma-autoja koskettavat samat haasteet kuin sähköisiä henkilöautoja. 

− Sähköautojen akut eivät kestä kovin pitkiä matkoja ja latauspisteitä ei ole vielä suunniteltu pitkien runkolinjojen sisälle. Sen kehitystyön pitää edetä kuorma-autojen sähköistämisen mukana. Lyhyiden matkojen kuljetuksiin sähkökuorma-auto soveltuu hyvin, kertoo Pellinen.  

Lisätietoa: Projektipäällikkö Jukka Pellinen, Teollisuusteknologia, Konetekniikan koulutus, Tampereen ammattikorkeakoulu, puh. 050 4086 383, jukka.pellinen@tuni.fi

SeCLog-hanke

https://emobility.teknologiateollisuus.fi/sahkoisen-jakeluauton-energiatehokkuus-vakuuttaa

Teksti: Kukka-Maaria Korko

Kuvat: Jaakko Saarilampi ja Niinivirta Oy

05.12.2019 10:44Sopu kaukana mekaanisen metsäteollisuuden sovittelussa; Teollisuusliitto aloittamassa lakkoilun, sen jälkeen kuuden vuorokauden työsulku
05.12.2019 8:00Kaasuautojen määrä ennätyskasvussa - 10 000 kaasuajoneuvon raja ylittyi Suomessa
04.12.2019 18:11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun marraskuun voittaja on selvinnyt
04.12.2019 14:03Metsä Groupin kesätyöhaku vauhtiin - oikeita töitä ja reilua palkkaa
04.12.2019 11:01Raskassarja-ketju - Vapaata suomalaista varaosakauppaa 30 vuotta
04.12.2019 11:00Jari Suominen Stora Enson uuden Forest-divisioonan johtajaksi
04.12.2019 10:40Scanialta uusi 9-litraisen ED95-bioetanolimoottori
03.12.2019 20:01Ammattilehden ja Kivirockin vaihtokonelehti valmistumassa - vielä ehdit mukaan ilmoituksella!
03.12.2019 15:47Audi e-tronin tekninen päivitys tuo lisää toimintamatkaa
03.12.2019 14:20Kuorma-autokorjaamo Mäkelä aloitti KESLA -autonosturimyynnin - avajaiset huomenna keskiviikkona 4.12.

Siirry arkistoon »