Haketuspalvelu J. Mickos Oy: Lisää haketuskapasiteettia vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin

10.11.2019 11.11

mic1.jpg

Haketuspalvelu J. Mickos Oy Lapinjärveltä otti elokuun alussa käyttöön uuden Mus-Max Wood Terminator 10XL -hakkurin asennettuna Volvo FH16 550 6x4 kuorma-auton päälle. 

(kuva yllä: Haketuspalvelu J. Mickos Oy lisäsi kapasiteettiaan uudella Mus-Max Wood Terminator 10XL -hakkurilla, mikä otettiin käyttöön elokuun alussa.)

Mickosten hakeurakointi alkoi vuonna 1979 traktorihakkureilla ja vuonna 2012 investoitiin ensimmäiseen autohakkuriin.

- Meillä on nyt käytössä kolme autohakkuria; tämä uusi Mus-Max, vuosimallin 2013 Jenz ja viime kesänä hankittu Bruks. Jokainen autohakkurimme on rakennettu perusperiaatteeltaan melko samanlaiseksi mutta erojakin nisitä toki löytyy. Koskaan ei voi kalustoon olla täysin tyytyväinen vaan uusia ratkaisuja tulee hakea ja kokeilla avoimin mielin, sanoo Jonas Mickos.

mic2.jpg

(kuva: Jonas Mickos otti ensituntumaa uuteen autohakkuriin käyttöönottokoulutuksessa: Mus-Maxin haketuskapasiteetti vakuutti ja Palfinger Epsilonin nosturissa on hyvät liikkeet. Hakkuria käytetään kuorma-auton modifioidusta ohjaamosta, mikä tarjoaa loistavat työskentelyolosuhteet ja esteettömän näkymän syöttöalueelle.)

mic7.jpg

(kuva: Mus-Max WT10XL -hakkuri ottaa käyttövoiman auton 550 hevosvoimaisesta moottori. Kompakti kokonaisuus on laadukkaasti toteutettu.)

mic5.jpg

(kuva: Suuri syöttöpöytä ja aggressiiviset syöttörullat vaihdettavilla terillä mahdollistavat tehokkaan haketuksen. Mus-Max käyttää teräsrakenteiden pinnoituksessa runsaasti hyvin kestävää kuumasinkkausta.)

Tarkkaa harkintaa

Mus-Maxiin Mickokset päätyivät tarkan harkinnan jälkeen. 

- Kävin tutustumassa Mus- Maxilla urakoivien kollegoiden koneisiin ja sain heiltä oikein positiivista palautetta koneista - myös tuotoslukemat eri puumateriaaleilla olivat kohdillaan. Vahvarakenteisen hakkurin järkevä rakenne ja mahdollisimman vähäinen elektroniikka olivat tärkeitä tekijöitä valinnassa. Käyttöominaisuuksien lisäksi myös huoltotoimenpiteiden tekemistä on mietitty järkevästi. Ja ennen ostopäätöstä isäni Christer vieraili Mus-Maxin tehtaalla Itävallassa, minkä toiminta vakuutti hänet sekä tuotteiden että  palveluiden osalta. Kaupat tehtiin hyvässä hengessä Mus-Maxin maahantuoja Powerforest Oy:n Atso Viitasen kanssa. Ja kun täysin tehdasvalmiina pakettina tilattu autohakkuri alkoi olla lähes valmis, kävin itsekin tehtaalla tutustumiskäynnillä, kertoo Mickos.

mic32.jpg

(kuva: Mus-Maxin tehtaan huoltoinsinööri Rene Theissi (vas,) ja maahantuoja Powerforestin Atso Viitanen (oik.) järjestivät perusteellisen käyttöönottokoulutuksen Jonas ja Christer Mickokselle heidän kotitillaan.)

Volvo hyvä alusta

Hakkurin alustaksi valittiin Volvo FH16 550 6x4 aiempien hyvien kokemusten perusteella.

- Meillä on ollut Bruksin alustana nyt vuoden verran ihan samanlainen Volvo ja se on käyttötarkoitukseen todella hyvä. Moottorin 550 hv teho riittää mainiosti WT10XL -hakkurin pyörittäiseen polttoainetaloudellisesti ja suuri jäähdytin on sama kuin kuin isommassa 750 hv moottorissa. Ja jäähdyttimeen jälkiasennettiin kääntyväsiipinen puhallin jäähdtystehon lisäämiseksi, sanoo Mickos. 

mic6.jpg

(kuva: Rumpurakenne on aiempaa avonaisempi tarjoten suuren haketuskapasiteetin. Kahdella pultilla kiinni olevia teriä on rummussa kymmenen. Rummussa on runsaasti vaihdettavia kulutuspintoja.)

Hakkeen kysyntä jopa kasvussa

Haketuspalvelu J. Mickos urakoi itäisellä Uudellamaalla, Kanta-Hämeessä ja Kymenlaakson puolella. 

- Suurimmat asiakkaamme ovat Nyved ja Koskitukki. Teemme runsaasti haketta myös Lapinjärven Energiaosuuskunnalle sekä useille muille lämpölaitoksille ja laajasti alueen maataloille. Hakkeen kysyntä on ollut tasaisessa kasvussa ja uskon että ensi lämmityskaudesta tulee oikein hyvä. Niinpä toimitusvarmuuden paranatamiseksi lisäsimme autohakkureiden määrää yhdellä - tosin vanhin koneista jää osittain jo varakoneeksi ja kiireellisimpiä aikoja tasaamaan. Kolmantena kuljettajana itseni ja isäni lisäksi aloitti joulukuussa Rony Kalenius. Hakkeen kuljetuspalvelut ostamme hyviltä yhteistyökumppaneilta, kertoilee Jonas Mickos metsäenergia-alan hyvään tulevaisuuteen vankasti luottaen. 

mic10.jpg

(kuva: Kameratekniikka auttaa näkemään katvealueille.)

mic9.jpg

(kuva: Vetokitana autossa on suomalainen TAV.)

mic8.jpg

(kuva: Teleskoopilla ja ylöspäin kääntyvällä lipalla varustettu haketorvi mahdollistaa myös maatilojen varastohaketukset.)

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain

Siirry arkistoon »