AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volvo FH 13 I-Save - Väkivahva säästömoottori

09.11.2019 11.00

isave1.jpg

Volvo Trucks tuo suosittuun FH -sarjaan uuden I-Save -varustelun. Sen sydämenä toimii täysin uusi ja polttoainetaloudellinen D13TC Turbo Compound moottori, jolle luvataan kaukoliikenteen kuljetuksissa jopa seitsemän prosenttia nykyistä matalampia polttoaineenkulutuslukemia. Koeajoimme vakuuttavan ja monilla uusilla ominaisuuksilla täydennetyn uutuuden tuoreeltaan Ruotsissa, Jönkopingin ympäristössä.

(kuva yllä: Volvo on esitellyt suosittuun FH -sarjaan I-Save -varustelun, mikä laskee polttoaineenkulutusta entisestään mm. uuden Euro 6 Step d -päästötason D13TC -moottorin ansiosta.)

Turbocompound -teknologia on kehitetty jo vuosikymmeniä sitten ja sitä on kokeiltu ja se on käytössä useissa eri moottorityypeissä, formuloista aina raskaisiin kuorma-autoihin. 

Volvo tarjosi järjestelmää ensimmäisen kerran vuosituhannen taitteessa 12-litraisen D12 moottorin yhteydessä FH500 malliin. TC-moottorin uutta tulemista Volvo elätteli vuonna 2012 uuden FH-sarjan esittelyn yhteydessä, silloin I-Torgue nimellä. I-Torgue kuitenkin haudattiin vähin äänin miltei seitsemäksi vuodeksi, mutta nyt Volvon suunnalta saadaan hyviä uutisia ja valmistaja tuo Euroopan markkinoille valmiin Turbocompound -teknologian. USA:ssa uutta D13TC moottoria on myyty jo reilun vuoden päivät, hyvällä menestyksellä. Suomessa D13 TC moottoria on kokeiltu asiakkaiden toimesta jopa 70 tn ajoneuvoyhdistelmissä ja palaute on ollut hyvää kautta linjan. 

isave2.jpg

(kuva: Volvon uusi 12 tonnin taka-akseli on paitsi entistä kevyempi, myös aiempaa pienemmällä vierintävastuksella rullaava.)

Enemmän vähemmällä 

Täysin uutta, Euro 6 Step d -päästötasolle yltävää 13 litran D13TC moottoria tarjotaan perusmoottorien rinnalla 460 hv ja 500 hv tehovaihtoehtoina. Teho- ja vääntömomenttikäppyröiden lähempi tarkastelu paljastaa jo 460-hevosvoimaisen D13TC:n saavuttavan saman vääntömomenttitason kuin nykyinen D13 -moottori 540-hevosvoimaisena. Ja tehokkaampi eli 500-hevosvoimainen D13TC astuu jo pykälää suuremman eli 16-litraisen D16:n alueelle, tuottamalla 2800 Nm:n vääntömomentin. Turbocompound -teknologian ansiosta paras vääntömomentti on tarjolla käyntinopeusalueella 900 - 1300 r/min. Molemmat moottorit tuottavat 300 Nm suuremman vääntömomentin kuin vastaavat peruskoneet. Lisäksi molemmissa vaihtoehdoissa vääntömomenttia on enemmän tarjolla kierrosalueella 850 - 1600 r/min. 

isave3.jpg

(kuva: Turbocompound-teknologiaa hyödyntävä 13 litran moottori tuottaa suuren väännön jo pienillä kierroksilla.)

Volvon mukaan parasta antia on myös se että tulos tulee entistä pienemmällä polttoaineenkulutuksella. Volvo sanoo I-Save paketilla ja teholtaan 500 hv D13TC moottorilla varustetun 4x2 rekanvetäjän yltävän parhaillaan jopa 7 prosenttia matalampaan polttoaineenkulutukseen kuin vastaavalla D13 eSCR -moottorilla varustettu auto. Tästä moottorin osuuden kerrotaan olevan 2-3 prosenttia. Loppu tulee uudelleen viritetystä I-See -maastontuntevasta vakionopeudensäätimestä ja optimoidusta I-Shift -vaihteistosta sekä I-Cruise ja I-Roll -avustimista. - unohtamatta veturin ulkopuolisten aerodynaamisten uudistusten ja hienosäätöjen merkitystä. Aerodyynamiikkaan liittyen ilmajousituksen yhteyteen saa nyt napin, joka laskee auton ajokorkeutta automaattisesti yhdellä senttimetrillä maantienopeuksilla. 

Lisäksi AdBlue-kulutuksen kerrotaan vähentyvän jopa noin 40 prosentilla D13 eSCR -moottoriin verrattuna.

- I-Save paketilla varustetulla Volvo FH:lla voidaan ajaa pidempään pienemmillä kierroksilla ja suuremmalla vaihteella. Vääntömomentti on myös tarjolla aiempaa nopeammin. Lisäväännön ansiosta myös keskinopeus voidaan pitää suurempana, minkä huomaa erityisesti nousuissa, toteaa Volvo Finlandin Christoffer Lundén.

motti1.jpg

(kuva: Uutta Euro 6 Step d -päästötasolle yltävää 13 litran D13TC moottoria tarjotaan perusmoottorien rinnalla 460 hv ja 500 hv tehovaihtoehtoina.)

Uutta rautaa

Uuden TC moottorin Turbocompound yksikön turbiini valjastaa pakokaasujen hukkaenergian käyttöön. Lisäturbiinilta saatava voima välitetään hammasrattaiden välityksellä suoraan vauhtipyörälle. Turbiinin ja hammasrattaiden välisiä pyörimisnopeuseroja hallitaan viskokytkimen tapaan toimivan kytkimen avuin. Sen ansiosta listäturbiinilta saatava voima on viiveettömästi hyödynnettävissä.

Teknisten tietojen perusteella D13TC koneen iskunpituus ja sylinterimitat ovat ennallaan. Männänrenkaat on uudet ja männänlakien palotilat on muotoiltu pohjastaan aaltomaisiksi. Ratkaisulla tehostetaan ja samalla ohjataan palotapahtumaa sylinterien reunoilta männän keskikohdan suuntaan. Samalla sylinterien seinämiin kohdistuva lämpökuormitus kevenee. Lisäksi puristussuhde on pudotettu 17:1:een, kun se on D13 eSCR koneessa 18:1.

D13 TC:ssä on jäähdytetty EGR-pakokaasujen takaisinkierrätys. Peruskoneet ovat eSCR:iä. EGR:n myötä D13TC -moottorista jätettiin pois seitsemäs polttoainesuutin, mikä osaltaan tukee pienempää polttoaineenkulutusta. Vastapainoisesti moot- torin öljytilavuutta on kasvatettu peräti kahdella litralla, 38 litraan. Ja moottoriöljy vaihdettu uuteen VDS-5 -laatuun.

isave4.jpg

(kuva: - I-Save -varustelu mahdollistaa jopa 7 % polttoainesäästöt kaukoliikennekuljetuksissa. Noin puolet säästöpotentiaalista tulee uudesta D13TC -moottorista ja loppu tulee uudelleen viritetystä I-See -maastontuntevasta vakionopeudensäätimestä ja optimoidusta I-Shift -vaihteistosta sekä I-Cruise ja I-Roll -avustimista - unohtamatta veturin ulkopuolisten aerodynaamisten uudistusten ja hienosäätöjen merkitystä, toteaa Volvo Suomen markkinointi- ja viestintäjohtaja Christoffer Lundén.)

Taipaleelle

Volvolle on annettava kunniamaininta uusien mallien koeajotapahtumien järjestelyistä. Kuten aikaisemminkin päästiin uusia malleja koeajamaan kokonaisvaltaisesti ja täysipainoisesti. Kestoltaan n. työpäivän mittaisen koeajorupeaman aikana päästiin ajamaan sekä D13- että D13TC -koneisia yhdistelmiä, useina eri tehovaihtoehtoina. Päivän aikana ehdimme ajaa kaikkiaan neljää eri FH-vaihtoehtoa. Kilometrejä kertyi reilut 300. 

Ensimmäiseksi autoksi valikoitui FH 500 4x2 3700 mm akselivälillä. Sen, kuten kaikkien muidenkin autojen jatkeeksi oli kytketty puoliperävaunu, yhdistelmämassojen ollessa noin 40 tonnia. Noin 90 km mittainen lenkki ajettiin kaikkia mahdollisia avustimia hyödyntäen. Edessä kulki, samoin periaattein vastaava auto 500 hv I-Save moottorilla. Pysähdyttäessä polttoaineenkulutusmittarien vertailu paljasti I-Save FH:n kulkeneen lenkin tasan litraa pienemmällä kulutuksella. Tämän perusteella I-Save FH:n voimin voidaan kaukoliikenteessä päästä vuositasolla jo merkittäviin polttoainesäästöihin. 

Volvolta ei suoraan sanottu vielä koeajotilaisuuden aikaan mitä I-Save -paketti maksaa, mutta se kerrotaan että 40 tonnin kokonaismassoilla I-Save on kannattava jo 120 000 km vuotuisella ajosuoritteella. 

isave5.jpg

(kuva: I-Save -yhdistelmien rinnalla koeajettavina oli myös tavallisia Volvo FH -sarjan autoja. FH 460 D13 -moottorilla tarjoaa 2300 Nm vääntömomentin. Vastaava auto D13TC -moottorilla tarjoaa 2600 Nm vääntömomenttia.)

Mäkisillä tieosuuksilla Turbocompound -moottori lunastaa kiitettävästi valmistajan lupaukset laajasta vääntömomenttialueesta. Vetoa tuntuu riittävän loputtomasti. Pykäliä uutuusmalli vaihtaa varsin säästeliäästi, etenkin pienempään alas päin. 10-vaihdetta pienempää I-Shift ei tarjoa kuin Jönköpingin lähiseudun väsyttävimmissä nousuissa. 

Petrattu I-Roll rullaustoiminto puolestaan kytkee vedon pois entistäkin hanakammin, mikä yhdessä matalan vierintävastuksen renkaiden kanssa takaa pitkät rullausmatkat.

Kaiken nyt kerrotun lisäksi Volvo on tuonut vähin äänin markkinoille päivitetyn ja entistä paremman ohjaustuntuman tarjoavan VDS-ohjauksen, joka antaa nyt kuljettajan päättää ohjausvasteesta uudella Henkilökohtaiset asetukset ‑toiminnolla. Järjestelmä antaa kuljettajan valita jonkin neljästä esiasetuksesta tai mukauttaa ohjausvasteen ihanteelliseksi ohjausasetusten neljällä muuttujalla (suora, kaarre, vaimennus ja palautus). Muutokset voidaan tehdä joko ohjauspyörän napeista tai ajotietokoneen näytöltä. Käytössä VDS 2.0 pelaa erinomaisesti ja muutokset tapahtuvat välittömömästi kytkemisestä. Kokeilussa miellyttävimmäksi asennoksi nousi ajonopeuden mukaan säätyvä Responsive -asento, mikä lienee suomenkielisessä valikossa Reagoiva -tila. 

Väkevä kokonaisuus

Kokonaisuutena Volvon I-Save kaukoliikenneuutuus vaikuttaa lupaavalta ja kaikin puolin onnistuneelta vaihtoehdolta. Kasvanut vääntömomentti ja pienentynyt polttoaineenkulutus sekä muut kehittyneet toiminnot nostavat uutuus-FH:n osakkeita entistäkin korkeammalle kilpailussa. 

I-Save tuodaan tarjolle rekanvetäjien lisäksi myös tasakuorma-autoihin ja kenties jonain päivänä myös muihin litratilavuus- ja teholuokkiin. I-Saven myynti käynistyi jo keväällä ja ensimmäisten asiakasautojen kerrotaan olevan liikenteessä jo alkusyksyllä. 

isave6.jpg

(kuva: Volvo on tarjonnut D13TC -moottoria jo jonkin aikaa Amerikan markkinoilla VNR -malliin.)

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »