Hakevuoren Sisu Polar 10x4: Suurikuormatilainen monitoimiauto

02.11.2019 13.00

wuorio1.jpg

Metsäenergia-alalla puhaltaa suotuisat tuulet ja uuteen kalustoon investoidaan toiminnan tehostamiseksi. Hakevuori Oy:lle valmistui alkaneelle lämmityskaudelle mielenkiintoinen pitkä Sisu Polar 10x4 hakeauto, millä ajetaan päivisin lyhyellä siirrolla haketta metsästä terminaaliin - öisin ja viikonloppuisin hoidetaan yhdistelmänä kaukoliikennettä lämpölaitoksiin.

(kuva yllä: Hakevuori Oy on ottanut käyttöön täysin uudenlaisen hakkeenkuljetusyhdistelmän, missä vetoautona maastokykyinen 13 metrinen Sisu Polar 10x4 kolmella nousevalla ja kolmella kääntyvällä akselilla. Topliftin valmistamassa vetoauton ketjupurkavassa hakekorissa on kuormatilaa 75 kuutiota ja kun ajetaan kaukoliikennettä perään kytketyn 5-akselisen Topliftin ketjupurkavan vaunun kanssa kuormatilaa on käytössä yhteensä 183 kuutiota.)

Hakevuoren ideoiman projektin toteutus alkoi talvella yhdessä kotimaisten toimijoiden kanssa. 

- Autotoimittajan valinta oli helppoa sillä vain Sisu kykenee tekemään räätälöidyn tehdasvalmiin alusta- ja runkorakenteen, mikä mahdollistaa omalla tasollaan olevat maasto-ominaisuudet sekä päällerakenteen toteuttamisen juuri halutunlaiseksi. Ketjupurkavan hakekorin valmisti Toplift jonka laatuun voi aina luottaa, sanoo Hakevuori Oy:n toimitusjohtaja Reijo Wuorio.

wuorio2.jpg

(kuva: - Sisu ja Toplift valmistivat tehdasvalmiin kokonaisuuden juuri tarpeeseemme vastaavaksi ja auton toimitusaika toteutui päivälleen, kehuu Hakevuori Oy:n toimitusjohtaja Reijo Wuorio.)

Saumatonta yhteistyötä

Tehtävän toteutus aloitettiin yhteisellä palaverilla Sisun Karjaan tehtaalla, missä suunnitteluosaston ja Topliftin edustajien kanssa määriteltiin rakenteet tarkasti halutunlaisiksi.   

- Suunnittelimme porukalla alustan mitoituksen rakenteisiin istuviksi ja painojen kannalta optimaaliseksi. Hakevuori halusi esimekiksi auton peräpään räätälöinnin purkupaikoilla hyvin toimivaksi. Rungon mitoituksessa tehtiin rei´itykset juuri oikeisiin kohtiin Topliftin hakekoria varten ja vetopalkki katsottiin tuotantolinjalla tarkasti paikalleen. Näin toimien ei päällerakennusvaiheessa tarvitse runkoa katkoa eikä vetokitaa siirrellä vaan kori voitiin nostaa Topliftilla paikalleen kiinnikkeiden kohdalle, kertoo Sisu Auton tuotantopäällikkö Teemu Puustinen.

wuorio3.jpg

(kuva: Maastossa ja terminaalissa voidaan ajaa mm. kolme akselia ilmassa mikä mahdollistaa ketteryyden ja kun kakkosakselia saa painatettua niin etuakselin voi ajaa ojan päältäkin.)

Sisu Polarin räätälöinnissä erikoispitkäksi hakeautoksi pystyttiin käyttämään pohjana käytössä koeteltuja ratkaisuja. 

- Tämä oli ensimmäinen valmistamamme 13 metrinen auto hakkeenajoon mutta metsäkoneenkuljetukseen on tehty saman pituisia ja lähes vastaavalla akselirakenteella olevia Sisu Polar Carrier -autoja. Myös pelastuslaitoskäyttöön on toteutettu vähän vastaavaa ajatusta joissa tarvitaan maksimaalista tilaa; niistä autoista löytyi projektiin mm. erikoismittaiset ohjausvarret. Polttoainetankiksi piirrettiin täysin uusi matala malli mikä sijoitettiin niin että maavaraa saatiin lisää ja hakekori voitiin laskea mahdollisimman alas, sanoo Puustinen. 

wuorio8.jpg

(kuva: Kaksi etummaista sekä taka-akseli ovat kääntyviä, mikä helpottaa liikkumissa metsässä ja ahtaissa terminaaleissa.)

Sovittu toimitusaika piti päivälleen

Kaupat autosta Hakevuori teki Etelä-Suomen Sisu-myyjän Heikki Hiltusen kanssa:

- Asiakkaalla oli selvä visio mitä he haluavat ja siitä oli hyvä lähteä rakentamaan yhteistyöllä toimivaa pakettia. Uskon että tämä auto herättää ajatuksia kuljetusalalla ja on oiva esimerkki Sisun kyvystä toteuttaa erikoisemmatkin tehdasvalmiit ratkaisut sujuvasti, toteaa Hiltunen.

Auton toimitusajasta Reijo Wuorio antaa ansaitut kiitokset Sisulle ja Topliftille:

- Projekti vietiin nopeasti läpi ja toimitusajaksi sovittiin kesäkuun loppu. Toimituspäivä oli 30.6. eli se mitä luvattiin piti tarkalleen kutinsa ja kokonaisuus oli heti täysin valmis ajoon ilman säätämistä.   

wuorio7.jpg

(kuva: Ketjupurkava hakekori on Topliftin valmistama. Lattiassa käytetään muovirakennetta perinteisen levyn sijasta.)

Tehokas maastossa ja maantiellä

Valmistunut Sisu Polar 10x4 625 hv Euro 6 -moottorilla on pituudeltaan 13 metriä perusakselivälin ollessa 6500 mm ja hakekontin pituus on 10 450 mm. Kuormatilaa ketjupurkavasssa Topliftin korissa on 75 kuutiota ja kun perään laitetaan Topliftin valmistama 5-akselinen ketjupurkava perävaunu, saadaan yhdistemän kuormatilaksi 183 kuutiota kokonaispituuden ollessa 28 metriä. Perään voidaan kytkeä myös metsäkäyttöä varten lyhyempi 3-akselinen Topliftin valmistama perävaunu jolloin kokonaistilavuutta on käytössä 150 kuutiota. Autossa on kolme nousevaa ja kolme kääntyvää akselia. 

wuorio5.jpg(kuva: Ketjupurkava hakekori on Topliftin valmistama. Lattiassa käytetään muovirakennetta perinteisen levyn sijasta.)

- Maastossa ja terminaalissa voidaan ajaa mm. kolme akselia ilmassa mikä mahdollistaa ketteryyden ja kun kakkosakselia saa painatettua niin etuakselin voi ajaa ojan päältäkin, sanoo Hakevuoren kuljettaja Sami Suominen

Topliftin hakekorissa on hydraulisesti nouseva pressukate ja lisäksi Hakevuorelle tehtiin korin eteen nouseva lippa, mikä estää hakkeen lentämisen auton rakenteisiin. 

- Kaikkia toimintoja käytetään kätevästi radio-ohjaimella, lisää Suominen. 

wuorio9.jpg

(kuva: Hakevuoren kuljettajan Sami Suomisen ensikokemukset uudesta autosta ovat erittäin hyvät. Sami ajoi 12 vuotiaana polkupyörällä Wuorion Reijon hallille ja kysyi onko töitä. Ensin nuorimies pesi kalustoa ja kun ikää kertyi alkoi ajohommat.)

Kalustoon investoidaan

Hakevuoren investoinnit auto- ja hakkurikalustoon jatkuvat tasaiseen tahtiin.

- Tämän vuoden aikana meille tulee kaikkiaan kolme uutta Jenzin autohakkuria ja yksi Vermeerin murskain. Autopuolella suunnitteilla on mm. 200 kuution kuormatilalla varustettu B-juna millä haetaan tehokkuutta erityisesti kuivan ja kevyen hakkeen ajoon pitkillä matkoilla, ilmottaa Reijo Wuorio.

wuorio10.jpg

(kuva: Hakevuoren terminaaliin Askolaan on tehty kesän aikana suuret varastot haketta ja kerätty energiapuuta tulevan lämmityskauden toimitusvarmuuden takaamiseksi.)

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »