Kuorma-autojen ensirekisteröinnit varovaisessa kasvussa

01.11.2019 11.40

Sisupaivat_Rekkarastilla_.jpg

Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin lokakuussa 370, joka on 2,2 prosenttia viime vuoden lokakuuta enemmän.

Alkuvuoden aikana kuorma-autoja on ensirekisteröity 3 503, joka on 7,8 prosenttia viime vuoden alkua enemmän. Raskaita yli 16 tonnin kuorma-autoja on tammi-lokakuussa ensirekisteröity 2 560. Määrä on 5,0 prosenttia viime vuotta suurempi. Alle 16 tonnin kuorma-autoja on alkuvuonna ensirekisteröity 943, joka on 16,3 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Lokakuussa rekisteröitiin 66 uutta linja-autoa. Linja-autoja on tämän vuoden aikana ensirekisteröity 475, joka on 11,2 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Pakettiautoja ensirekisteröitiin lokakuussa 1 123, joka on 16,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden lokakuussa. Pakettiautojen rekisteröintien notkahduksen taustalla on sama kulutuksen ja päästöjen mittaustavan muutos, joka laajeni vasta kuluvan vuoden syyskuun alussa myös pakettiautoihin. Pakettiautoja on alkuvuoden aikana ensirekisteröity 12 554, joka on 4,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammi-syyskuussa.

Lokakuussa rekisteröitiin 9 366 uutta henkilöautoa. Määrä on 18,0 prosenttia suurempi kuin viime vuoden lokakuussa. Viime vuonna uusien autojen ensirekisteröintien kysyntä notkahti syksyllä pitkän kasvun jälkeen, kun uusi päästöjen ja kulutuksen mittaustapa otettiin käyttöön. Henkilöautoja on alkuvuoden aikana ensirekisteröity 97 299, joka on 7,9 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2018 tammi-lokakuussa.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien kysyntä on kasvussa

Tammi-syyskuussa ensirekisteröitiin enemmän kaasu- ja sähkökäyttöisiä henkilöautoja kuin viime vuonna. Kaasuautojen osuus on kasvanut viime vuoden 1,0 prosentista 1,6 prosenttiin. Ladattavien autojen osuus kaikista henkilöautojen ensirekisteröinneistä kasvoi 5,8 prosenttiin, kun viime vuonna osuus oli 4,7 prosenttia. Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on kasvanut hieman enemmän kuin ladattavien hybridien. Loppuvuoden aikana ladattavien hybridien osuuden ennakoidaan kasvavan. Täyssähköautojen osuus on edelleen pieni, sillä ensirekisteröidyistä ladattavista autoista noin 70 prosenttia on pistokehybrideitä.

Hybridivoimalinjat yleistyvät myös perinteisissä bensiini- ja dieselautoissa, sillä ne parantavat merkittävästi autojen energiatehokkuutta. Ns. täyshybridien, joissa ei ole ulkoista latausominaisuutta, osuus ensirekisteröinneistä on tammi-syyskuussa kasvanut noin 14 prosenttiin, kun osuus oli viime vuonna hieman alle 10 prosenttia. Dieselautojen osuus ensirekisteröinneistä on tänä vuonna ollut noin 20 prosenttia.

Diesel on tärkein käyttövoima suurikokoisissa henkilöautoissa, joissa dieselin taloudellisuus ja alempi päästötaso korostuvat. Myös ladattavat hybridiautot painottuvat kookkaisiin henkilöautomalleihin. Bensiinikäyttöiset autot ovat tyypillisimmin keskikokoisia C-segmentin tai pienehköjä B-segmentin autoja.

Kaasuautojen mallivalikoima painottuu keskikokoiseen C-segmenttiin.

Lokakuun ensirekisteröintitilastot

Käyttövoimatilastot

Segmenttitilastot

16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa

Siirry arkistoon »