Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:15199393 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

12.11.2019 8:23Konepaja- ja Nordic Welding Expo -messut maaliskuussa TampereellaLue lisää »12.11.2019 8:00Enemmän tilaa, liitettävyysmahdollisuuksia ja tunteita - uusi Skoda OctaviaLue lisää »11.11.2019 19:11UPM Metsän taimille Avainlippu merkiksi suomalaisuudestaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

12.11.2019 8:23Konepaja- ja Nordic Welding Expo -messut maaliskuussa TampereellaLue lisää »12.11.2019 8:00Enemmän tilaa, liitettävyysmahdollisuuksia ja tunteita - uusi Skoda OctaviaLue lisää »11.11.2019 19:11UPM Metsän taimille Avainlippu merkiksi suomalaisuudestaLue lisää »

Scanialta uuden sukupolven linja-automallisto kaupunkeihin ja esikaupunkeihin

30.10.2019 9:50


Uusi Scania Citywide -mallisto pienentää polttoaineen- ja energiankulutusta, lisää matkustajakapasiteettia, parantaa ajettavuutta ja parantaa sekä matkustajien että kuljettajan ajomukavuutta.

Scania esitteli Busworld 2019 -näyttelyssä uuden sukupolven linja-autot kaupunki- ja esikaupunkiliikenteeseen. Akkukäyttöisten Scania Citywide -sähköajoneuvojen myötä mallistossa on kaikkia polttoaineita käyttäviä linja-autoja. Vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien Scania-ajoneuvojen valikoima on markkinoiden laajin.

"Uusi Scania Citywide -mallisto tarjoaa aikaisempaa alhaisemman polttoaineenkulutuksen, suuremman matkustajakapasiteetin, paremman ajettavuuden ja selvästi lisää ajomukavuutta sekä matkustajille että kuljettajalle", sanoo Scanian linja-auto-osaston johtaja Anna Carmo e Silva. "Johtoajatuksenamme on ollut suunnitella linja-auto, joka on entistä tilavampi, valoisampi ja siistimpi. Ilmastonmuutoksen estämiseksi on tärkeää, että busseissa on mukava matkustaa, jotta mahdollisimman moni siirtyisi käyttämään julkista liikennettä."

Ajoneuvon sivulle asennettu 7- tai 9-litrainen dieselmoottori tai sähkömoottori tuo 12-metriseen, matalalattiaiseen kaupunkibussiin kolme lisäistuinta taka-akselin taakse. Etuakselin parantuneen kuormankeston ansiosta saadaan ajoneuvon etuosaan vielä kaksi lisäistuinta. Kaiken kaikkiaan yhteenlaskettu matkustajakapasiteetti on noussut käytettävästä polttoaineesta ja istuinten sijoittelusta riippuen noin sataan.

Kaupunkiliikenteessä yleisimmän 7-litraisen moottorin polttoaineenkulutus on laskenut 3-5 prosenttia. Parannetun vaihteiston ansiosta saadaan 1-3 prosentin lisäsäästö. Kun yhtälöön lisätään vielä start-stop-toiminto, nousee diesel- ja biodieselbussien päästövähennys kokonaisuudessaan kahdeksaan prosenttiin ja kaasubussien jopa 15 prosenttiin.

Esikaupunkiliikenteen matalalattiabusseilla voidaan saada lisää polttoaineensäästöä Scania Opticruisen avulla. Polttoainetta säästävät myös pienentynyt ilmanvastus, aktiivisesti ennakoiva vakionopeussäädin (CCAP), sähköinen jäähdytystuuletin ja alhaisempi paino.

Uuden Scania Citywiden sisätilat on uudistettu kokonaisuudessaan, ja katto- ja sivulevyt ovat vaaleansävyisiä. Sivuikkunat ovat suurentuneet ja niiden kattolinja on aikaisempaa korkeampi, mikä tuo bussiin enemmän luonnonvaloa. Katto on entistä korkeammalla, ja katon sivupaneelit ovat ohuet, mikä tekee matkustamosta valoisamman ja tilavamman. Leveämpi käytävä ja koko bussin mittainen epäsuora kattovalaistus lisäävät tilan tuntua ja matkustusmukavuutta entisestään. Sekä matkustajat että kuljettaja pääsevät myös nauttimaan paremmasta ilmanvaihdosta. Kun bussissa on enemmän tilaa, matkustajavirta nopeutuu, mikä lyhentää odotusaikaa pysäkeillä. 
Matalalattiamallissa on takana lisäikkuna nykyiseen Citywideen verrattuna. Tämä johtuu siitä, että moottorin paikkaa on vaihdettu. Ylimääräiset alasivuikkunat on mahdollista tilata etu- ja taka-akselien välille, mikä tuo enemmän valoa matkustamoon.

Ajomukavuutta lisää myös keulan erillisjousitus, joka tekee kyydistä pehmeämpää.

Bussi on suunniteltu niin, että se on mahdollisimman selkeälinjainen, jotta sen päivittäishuolto olisi yksinkertaista ja kuljetusyrittäjien olisi helppo pitää bussi siistinä. Kuljettajan paikka on myös uusittu: ergonomiaa ovat parantaneet poljinten parempi sijoittelu, lisääntynyt jalkatila, korkeussäädöt, portaaton istuimen säätö, parempi näkyvyys ja parempi hallintalaitteiden sijainti. Lähes kaikki kojetaulun painikkeet on yhdistetty CAN-liitännällä, joten niitä on helppo mukauttaa paikallisten tarpeiden mukaan. 

Scania Citywide käyttää CAN bus -sähköjärjestelmää, mikä mahdollistaa helpon seurannan ja korjaukset.

Uuden kaupunki- ja esikaupunkimalliston myötä Scania Zone -vyöhykejärjestelmä on saatavilla kaikille voimansiirtolinjoille. Järjestelmän tehtävänä on avustaa kuljettajia kaupunkien tiukentuvien ympäristö- ja turvallisuusmääräysten noudattamisessa.

"Tiedostamme hyvin, että asiakkaidemme pitää ottaa koko järjestelmä huomioon parhaan kokonaiskäyttötalouden saavuttamiseksi", sanoo Carmo e Silva. "Tämä pitää sisällään tietysti polttoainetalouden, toimintavarmuuden, suorituskyvyn, houkuttelevuuden matkustajille, kuljetuskapasiteetin ja useita muita tekijöitä. Uuden Scania Citywiden suunnittelussa olemme panostaneet vahvasti kaikkiin näihin tekijöihin. Olemme varmoja, että pystymme nyt tarjoamaan erittäin kilpailukykyisiä kaupunki- ja esikaupunkilinja-autoja tämän ja huomisen päivän tarpeisiin."
12.11.2019 8:23Konepaja- ja Nordic Welding Expo -messut maaliskuussa Tampereella
12.11.2019 8:00Enemmän tilaa, liitettävyysmahdollisuuksia ja tunteita - uusi Skoda Octavia
11.11.2019 19:11UPM Metsän taimille Avainlippu merkiksi suomalaisuudesta
11.11.2019 16:20AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 3500 - Jättiläisen askeleet
11.11.2019 10:01Laukaan Tupaswilla osti Suomen Metsämuseo Luston harvinaisen metsäkoneen
11.11.2019 8:00Merja Rehn projektipäälliköksi JAMKin liki miljoonan euron Biotalouden yrityskiihdyttämö -hankkeeseen
10.11.2019 14:20Laurinaho-Yhtiöt Oy: Laadukasta kuljetuskalustoa Parkanosta
10.11.2019 11:11Haketuspalvelu J. Mickos Oy: Lisää haketuskapasiteettia vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin
10.11.2019 9:00Puhtaiden ajoneuvojen ja kuljetuspalvelujen hankintalainsäädännön valmistelu käynnistyy
10.11.2019 8:00Metsää ennallistetaan ja paahdealueita hoidetaan Lopen Komiolla

Siirry arkistoon »