Yhteystiedot

Metsäalan Ammattilehti
Vironkatu 9,
00170 Helsinki
www.ammattilehti.fi
Puh. 050 412 9030

Kävijälaskuri (1.1.2009 alkaen)

Käyntejä kotisivuilla:15209916 kpl

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

13.11.2019 8:00Neste MY uusiutuvan dieselin saatavuus laajenee 11 uudelle paikkakunnalle ‒ tarjolla pian lähes 70 asemalla SuomessaLue lisää »12.11.2019 14:30Metsien hiilinielun vertailutasolaskenta valmistuu joulukuussaLue lisää »12.11.2019 10:11Ilkka Hämälä jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajanaLue lisää »

Hyviä uutisia (päivittyy 24h/vrk):

13.11.2019 8:00Neste MY uusiutuvan dieselin saatavuus laajenee 11 uudelle paikkakunnalle ‒ tarjolla pian lähes 70 asemalla SuomessaLue lisää »12.11.2019 14:30Metsien hiilinielun vertailutasolaskenta valmistuu joulukuussaLue lisää »12.11.2019 10:11Ilkka Hämälä jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajanaLue lisää »

Turvallisuusauto kommunikoi valoilla ja viesteillä ympäristönsä kanssa ja parantaa matkustajien vireystilaa kirkasvalolla

22.10.2019 8:11

turva1.jpg

Mercedes-Benzin kokeellinen turvallisuustekninen auto ESF 2019 käyttää hyväkseen monipuolista valo- ja viestijärjestelmää kommunikoidakseen ympäristönsä ja muun liikenteen kanssa. Samalla auto luo ympärilleen luottamusta ja empatiaa. Ne ovat keskeisiä edellytyksiä sille, että autonomisesti ajavat ajoneuvot hyväksytään jatkossa osaksi normaalia liikennettä.

Robottiautojen tullessa liikenteeseen ihmisten on kyettävä tunnistamaan välittömästi ja intuitiivisesti, mitä auto suunnittelee ja tekee seuraavaksi. ESF 2019:ssä asia on ratkaistu käyttämällä kookasta paneelia edessä ja takalasia viestikenttinä ja projektiopintoina, joihin välitetään varoituksia ja viestejä animaatioiden ja symbolien avulla. Varoitusviestit ympäröidään punaisella värillä, kun taas merkinantojen tehostevärinä on erottuva turkoosi. Digital Light -valoteknologiansa ansiosta auto voi lisäksi heijastaa HD-laatuisia symboleja tienpintaan viestiksi kuljettajalle ja muulle liikenteelle.

ESF 2019:n takalasissa on kalvo, joka tarvittaessa kytketään läpinäkyvästä maitomaiseksi. Tällöin se voi toimia tavaratilaan sijoitetun laserprojektorin heijastuspintana. Takalasiin voidaan heijastaa symboleita ja tekstimuotoisia huomautuksia ja varoituksia sekä etukameran ottamia kuvia, esimerkiksi kuvan tietä auton edessä ylittävästä jalankulkijasta selitykseksi pysähdyksen syystä takaa lähestyville autoilijoille.

turva2.jpg

Monipuolista kommunikointia lähiympäristön kanssa moottoritie- ja kaupunkioloissa

Moottoritie: 

  •  Kun ESF 2019 tunnistaa sivullaan edellä ajavan auton kaistanvaihtoaikeen, se hidastaa helpottaakseen kaistalle siirtymistä ja etupaneeli viestii tästä eteenpäin valosignaaleilla.
  •  Ruuhkassa auto ajaa itsenäisesti reunaviivan lähelle ja jättää vapaan ajoväylän hälytysajoneuvoille. Käytöksensä auto ”selittää” lähiympäristölleen takalasien ja etupaneelin viesteillä.
  •  Kun ESF lähestyy jonon päätä, se välittää tiedon tästä takalasinsa projektioiden avulla. Varoitusvilkut kytkeytyvät päälle.
  •  Takalasiin heijastetaan kuvakkeina paikallisia varoituksia esimerkiksi liukkaudesta, työmaista tai vaaranpaikoista.
  •  Jos vastaan on tulossa väärään suuntaan ajava ajoneuvo, ESF vilkuttaa vilkkujaan oikealle ja hakeutuu tien oikeaan reunaan. Takalasin animaatio välittää lisätietoa tilanteesta lähellä oleville.

Kaupunki:

  • Jos jalankulkija liikkuu tien ja auton suuntaan, häntä varoitetaan punaisena sykkivällä led-valonauhalla, Pre-Safe-sivuvaloilla sekä kohdistamalla ajovalot jalankulkijaan. Häntä varoitetaan myös äänimerkillä. Samanlaisia varoituksia saa tarvittaessa kevyt liikenne.
  • Jos ESF 2019 on pysäköity ja kytketty latauspisteeseen (auto on plug-in-hybridi), se tunnistaa silti lähiympäristönsä mahdolliset onnettomuusvaarat. Mikäli jalankulkija esimerkiksi astuu ESF:n ja toisen auton väliin kadun reunassa, kattoyksikön valkoinen sykkivä valo ohjaa muiden ajoneuvojen huomion omaan suuntaansa. 
  • Auto ilmaisee suojatien edessä ja käännyttäessä, että se on havainnut jalankulkijan. Havainnosta ilmoitetaan hitaasti sykkivillä turkooseilla led-valoilla. Etupaneeliin ilmestyy animoitu ele, jolla kävelijälle näytetään tien olevan vapaa. Led-valot ”seuraavat” tietä ylittävää jalankulkijaa ylityksen ajan samoin kuin kuljettajan katse perinteisissä automalleissa. Auto lähtee liikkeelle vasta, kun katon led-valot ovat vilkkuneet tieltä poistuneen jalankulkijan suuntaan. Takana tuleville tiedotetaan tilanteesta takalasiin heijastettavalla jalankulkijan kuvalla.

Digital Light -valot:

  • Tienpintaan voidaan heijastaa HD-laatuisia symboleja ja viestejä. Esimerkiksi työmaan ohi ajettaessa omalle ajokaistalle heijastetaan kaksi valoviivaa, jotka vastaavat auton kokonaisleveyttä ja auttavat kuljettajaa hahmottamaan auton vaatiman tilan ja epätavallisen liikennetilanteen.
  • Kun tien vaara-alueella havaitaan jalankulkija, tien pintaan ilmestyy jalankulkijaa osoittava nuoli. Samoin tien pintaan ilmestyy etäisyysmerkintä, kun kuljettaja aktivoi Distronic Plus -vakionopeussäätimen tai muuttaa tavoite-etäisyyttä.

Adaptiivinen Daylight+ luo virtuaalisen avokattoefektin ja pitää yllä matkustajien vireystilaa 

Normaalisti auton käyttäjät altistuvat matkan aikana suhteelliselle pimeydelle, sillä matkustajien silmiin pääsee vain 5–20 prosenttia päivänvalosta. Tämä voi johtaa suoritus- ja keskittymiskyvyn nopeampaan heikkenemiseen. Mercedes-Benz ESF 2019:ssa asia on ratkaistu adaptiivisella Daylight+ -järjestelmällä: häikäisysuojasta heijastuu matkustamoon biologisesti vaikuttavaa, päivänvalon kaltaista sinisävyistä valoa, joka nostaa ja ylläpitää vireystilaa.

Valo toimii päivällä ja ajon aikana. Käytännössä valo tuottaa virtuaalisen avokattoefektin auton matkustamoon. Samalla valonlähteellä toteutetaan aktivoiva valosuihku auton seisoessa paikallaan, takalasissa ajon aikana sekä jopa täysin automatisoidun ajon aikana. Powernap-ohjelman päätteeksi tarjolla on lisäksi vitalisoiva valoherätys.

Vuoden 2017 lopulla Mercedes-Benzin tutkijatiimi testasi Napapiirillä Suomessa lisävalon vaikutuksia kuorma-autonkuljettajien mielialaan ja suorituskykyyn. Valot oli asennettu kahteen Mercedes-Benz Actros TopFit -kuorma-autoon. Ajon aikaisen Daylight+ -valon lisäksi kuljettajat saivat aktivoivan valosuihkun ajotaukojen aikana. Aamuisin he heräsivät vitalisoivaan valoherätykseen. Tulosten mukaan kuljettajien reaktiokyky oli järjestelmän ansiosta vakaampi, ja monotonisessa kuormituksessa syntyi vähemmän virhereaktioita.

Samanlaisia tuloksia saatiin, kun Daylight+ -valojärjestelmää testattiin E-sarjan autoissa tammi-helmikuussa 2018. Mukana oli noin 40 koehenkilöä. Tutkimusten mukaan järjestelmää käytettäessä autojen Attention Assist -vireystila-avustin ei hälyttänyt kertaakaan, toisin kuin vertailuajoissa. Lisäksi kuljettajat pysyivät tarkkaavaisempina. Tulokset varmistettiin aivosähkökäyrien EEG-mittauksilla.

Videoita Mercedes-Benz ESF 2019 turvallisuusautosta löytyy Daimler AG:n lehdistösivuilta tämän linkin takaa, tai osoitteesta media.daimler.com hakusanalla "ESF 2019":

13.11.2019 8:00Neste MY uusiutuvan dieselin saatavuus laajenee 11 uudelle paikkakunnalle ‒ tarjolla pian lähes 70 asemalla Suomessa
12.11.2019 14:30Metsien hiilinielun vertailutasolaskenta valmistuu joulukuussa
12.11.2019 10:11Ilkka Hämälä jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana
12.11.2019 10:11LUE TÄSTÄ! Uusin jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua koneurakointi- ja kuljetusalan asiaa
12.11.2019 8:23Konepaja- ja Nordic Welding Expo -messut maaliskuussa Tampereella
12.11.2019 8:00Enemmän tilaa, liitettävyysmahdollisuuksia ja tunteita - uusi Skoda Octavia
11.11.2019 19:11UPM Metsän taimille Avainlippu merkiksi suomalaisuudesta
11.11.2019 16:20AMMATTILEHTI KOEAJAA: RAM 3500 - Jättiläisen askeleet
11.11.2019 10:01Laukaan Tupaswilla osti Suomen Metsämuseo Luston harvinaisen metsäkoneen
11.11.2019 8:00Merja Rehn projektipäälliköksi JAMKin liki miljoonan euron Biotalouden yrityskiihdyttämö -hankkeeseen

Siirry arkistoon »