Turvallisuusauto kommunikoi valoilla ja viesteillä ympäristönsä kanssa ja parantaa matkustajien vireystilaa kirkasvalolla22.10.2019 8.11
Mercedes-Benzin kokeellinen turvallisuustekninen auto ESF 2019 käyttää hyväkseen monipuolista valo- ja viestijärjestelmää kommunikoidakseen ympäristönsä ja muun liikenteen kanssa. Samalla auto luo ympärilleen luottamusta ja empatiaa. Ne ovat keskeisiä edellytyksiä sille, että autonomisesti ajavat ajoneuvot hyväksytään jatkossa osaksi normaalia liikennettä. Robottiautojen tullessa liikenteeseen ihmisten on kyettävä tunnistamaan välittömästi ja intuitiivisesti, mitä auto suunnittelee ja tekee seuraavaksi. ESF 2019:ssä asia on ratkaistu käyttämällä kookasta paneelia edessä ja takalasia viestikenttinä ja projektiopintoina, joihin välitetään varoituksia ja viestejä animaatioiden ja symbolien avulla. Varoitusviestit ympäröidään punaisella värillä, kun taas merkinantojen tehostevärinä on erottuva turkoosi. Digital Light -valoteknologiansa ansiosta auto voi lisäksi heijastaa HD-laatuisia symboleja tienpintaan viestiksi kuljettajalle ja muulle liikenteelle. ESF 2019:n takalasissa on kalvo, joka tarvittaessa kytketään läpinäkyvästä maitomaiseksi. Tällöin se voi toimia tavaratilaan sijoitetun laserprojektorin heijastuspintana. Takalasiin voidaan heijastaa symboleita ja tekstimuotoisia huomautuksia ja varoituksia sekä etukameran ottamia kuvia, esimerkiksi kuvan tietä auton edessä ylittävästä jalankulkijasta selitykseksi pysähdyksen syystä takaa lähestyville autoilijoille. Monipuolista kommunikointia lähiympäristön kanssa moottoritie- ja kaupunkioloissa Moottoritie:
Kaupunki:
Digital Light -valot:
Adaptiivinen Daylight+ luo virtuaalisen avokattoefektin ja pitää yllä matkustajien vireystilaa Normaalisti auton käyttäjät altistuvat matkan aikana suhteelliselle pimeydelle, sillä matkustajien silmiin pääsee vain 5–20 prosenttia päivänvalosta. Tämä voi johtaa suoritus- ja keskittymiskyvyn nopeampaan heikkenemiseen. Mercedes-Benz ESF 2019:ssa asia on ratkaistu adaptiivisella Daylight+ -järjestelmällä: häikäisysuojasta heijastuu matkustamoon biologisesti vaikuttavaa, päivänvalon kaltaista sinisävyistä valoa, joka nostaa ja ylläpitää vireystilaa. Valo toimii päivällä ja ajon aikana. Käytännössä valo tuottaa virtuaalisen avokattoefektin auton matkustamoon. Samalla valonlähteellä toteutetaan aktivoiva valosuihku auton seisoessa paikallaan, takalasissa ajon aikana sekä jopa täysin automatisoidun ajon aikana. Powernap-ohjelman päätteeksi tarjolla on lisäksi vitalisoiva valoherätys. Vuoden 2017 lopulla Mercedes-Benzin tutkijatiimi testasi Napapiirillä Suomessa lisävalon vaikutuksia kuorma-autonkuljettajien mielialaan ja suorituskykyyn. Valot oli asennettu kahteen Mercedes-Benz Actros TopFit -kuorma-autoon. Ajon aikaisen Daylight+ -valon lisäksi kuljettajat saivat aktivoivan valosuihkun ajotaukojen aikana. Aamuisin he heräsivät vitalisoivaan valoherätykseen. Tulosten mukaan kuljettajien reaktiokyky oli järjestelmän ansiosta vakaampi, ja monotonisessa kuormituksessa syntyi vähemmän virhereaktioita. Samanlaisia tuloksia saatiin, kun Daylight+ -valojärjestelmää testattiin E-sarjan autoissa tammi-helmikuussa 2018. Mukana oli noin 40 koehenkilöä. Tutkimusten mukaan järjestelmää käytettäessä autojen Attention Assist -vireystila-avustin ei hälyttänyt kertaakaan, toisin kuin vertailuajoissa. Lisäksi kuljettajat pysyivät tarkkaavaisempina. Tulokset varmistettiin aivosähkökäyrien EEG-mittauksilla. Videoita Mercedes-Benz ESF 2019 turvallisuusautosta löytyy Daimler AG:n lehdistösivuilta tämän linkin takaa, tai osoitteesta media.daimler.com hakusanalla "ESF 2019": |